Zapojenie Batérii na V3S

elektroinstalace, okruhy, světla, startéry, baterie, dobíjení, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
mahoney1277
Příspěvky: 2
Registrován: stř bře 12, 2014 1:48 pm
Bydliště: Detva

Zapojenie Batérii na V3S

#1 Nový příspěvek od mahoney1277 »

zdravím. kúpil som v3s so zapojením bez batériového prepínača, pričom bola prerobená na 24v okruh. + pól je na štartéri a - pól na je pripevnený na šasoch. je to v poriadku? zatiaľ to štartuje skoro bez chýb, až na zastrkávanie pastorka pri štarte ktorý sa občas nevysunie a beží na prázdno. ampérmeter mi ukazuje vždy do mínusu bez zapnutých svetiel ale kontrolka dobýjania zhasína už aj na volnobeh.

Uživatelský avatar
Jakub
Příspěvky: 905
Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
Bydliště: Vel. Opatovice - BK
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#2 Nový příspěvek od Jakub »

Pokud je V3S na 24V, tak jsou baterky v serii, takže plus jedné baterky je připojeno k minus druhé. Potom musí být alternátor nebo dynamo na 24 (28) Voltů a žárovky taky, atd.
Podle všeho to nasvědčuje, že je to funkční. Závadu startéru nehledej v elektrice, ale ve startéru samotném - vydělat, prohlédnout, očistit, promazat, zkontrolovat - vysouvací mechanismus startéru a volnoběžku pastorku, případně věnec motoru. Při té příležitosti zkontrolovat uhlíky, komutátor -hloubku drážek, válcovitost, případně osoustružit.
Zetor 25 A, štípač od Biboše s navijákem.

Kapo
Příspěvky: 280
Registrován: úte led 18, 2011 7:25 pm
Bydliště: Myjafsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#3 Nový příspěvek od Kapo »

Veru tak. Tiež bolo prerobenie elektriky na 24V prvé, čo som na svojej VSke urobil. A pritom jednoduché a spolahlivé. Nechápem súdruhov, prečo to tak skoplikovali.
V3S S3 HR3001, Bielorus EO 2621, Gaz 69, PK26, Patrol GR, MT365, HDJ80...
http://www.4x4nazory.sk

mahoney1277
Příspěvky: 2
Registrován: stř bře 12, 2014 1:48 pm
Bydliště: Detva

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#4 Nový příspěvek od mahoney1277 »

Dík za odpoveď.
takže ten + pól je v tomto prípade pripojený správne na štartér a - pól na šasoch?

Uživatelský avatar
Jakub
Příspěvky: 905
Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
Bydliště: Vel. Opatovice - BK
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#5 Nový příspěvek od Jakub »

Neznám V3S, ale polaritu napětí určuje typ alternátoru/dynama a jeho regulátor. Ostatním spotřebičům je to jedno a to včetně startéru!

PS: Vyjma elektrického větráčku na ofukování zpoceného řidiče nebo motorku stěračů, zkrátka co má permanentní magnetický stator.
Takže jestli chceš znát přesnou odpověď, prohlídni si typ a označení svorek alternátoru. S největší pravděpodobností to bude minus na kostru.
Zetor 25 A, štípač od Biboše s navijákem.

duchodce
Příspěvky: 4674
Registrován: pát lis 16, 2007 9:49 pm
Bydliště: Východočech

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#6 Nový příspěvek od duchodce »

Pokud tam je alternátor -je jedno na jaké napětí tak je minus vždy na kostře. A 12V tam bylo proto že v době vzniku se počítalo v případě války s použitím traktorových a jiných přívěsů a i ostatní vozidla - Tatra (805) , Praga (RN), Avia (150) byla na 12 V.
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....

honzasl
Příspěvky: 667
Registrován: čtv dub 21, 2011 8:29 am
Bydliště: Nekoř (okr. ÚnO)

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#7 Nový příspěvek od honzasl »

v případě války s použitím traktorových a jiných přívěsů a i ostatní vozidla - Tatra (805) , Praga (RN), Avia (150) byla na 12 V.
To budou nějaké mýty a legendy. Skutečný důvod, proč se v 50. letech používaly dvounapěťové soustavy je ten, že tehdejší žárovky na 24 V měly malou životnost a byly choulostivé na otřesy (neboť mají tenčí vlánko). Postupem času se jejich nevýhody podařilo vymýtit, takže se přešlo na 24 soustavy, které jsou výhodnější. Tak praví dobová literatura.

U V3S se na 24V přešlo až v 80. letech v Bratislavě, zřejmě z důvodů snahy armády udržet vozidlový park součástkově jednotný, byť za cenu konzervace nejhoršího kurvítka - bateriového spínače.

duchodce
Příspěvky: 4674
Registrován: pát lis 16, 2007 9:49 pm
Bydliště: Východočech

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#8 Nový příspěvek od duchodce »

No nevím , ale proč tedy měla Š 706 (která primárně nebyla určena pro armádu)už v roce 1957 instalaci 24V ?. Žárovky v nich ,alespoň u té kolem které jsem se motal, nepraskaly.
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....

Uživatelský avatar
Lišák1
Příspěvky: 1174
Registrován: úte čer 02, 2009 8:28 pm
Bydliště: Sklené nad Oslavou
Kontaktovat uživatele:

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#9 Nový příspěvek od Lišák1 »

To nebylo kvůli žárovkám, i když skutečně měli v počátcích problémy, správně to popsal důchodce. Bylo to z důvodů požadavku armády. Stejně tak byl konstrukčně upraven motor na spalování více druhů paliva.
Nissan Terrano 3,0 TDI, Zetor 5211

anonym639
Příspěvky: 819
Registrován: ned dub 01, 2012 8:41 am
Bydliště: Martin

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#10 Nový příspěvek od anonym639 »

Nevie niekdo či mi do v3sky sadne dynamo s tatry 138/148?

Uživatelský avatar
pali
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 17, 2008 2:26 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#11 Nový příspěvek od pali »

zdravím, potřebuji poradit. mám půjčenou AD-čkovou v3s na měsíc s tím, že jsem pánovi místo nájmu koupil dvě nový baterky. bohužel po druhém startování odešel bateriový spínač. potřebuji to ještě asi 4 krát nastartovat včetně vrácení. je nějaký jiný způsob, jak to nastartovat? nemyslím tím roztažení. jde o to, že se mi nechce kupovat nový bateriový přepínač za 1500,-. kdyby stál pětistovku, tak ho koupím, ale 1500,-je na mne moc

všem děkuji za rady
vsechno jde poskladat nejak dohromady tak, aby to fungovalo. i muj traktor s 4011kovym zadkem, 5201kovym motorem a 5745kovou predni napravou.
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... =55&t=3778

Uživatelský avatar
kaja.h
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv úno 10, 2011 3:35 pm
Bydliště: Pelhřimov

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#12 Nový příspěvek od kaja.h »

Ahoj, a koukal ses do něj? Je tam ta planžetová pojistka, už nevim kolik amper. Ale na vojně jsme startovali kolikrát pomocí velkého plochého šroubováku, no místo té pojistky :smich:
Jede traktor, je to Zetor 3011

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#13 Nový příspěvek od hotday »

Zdravim pani,

je tu uvadzanych par nepresnosti, lebo V3S ma original +pol na kostru auta, tato informacia je uvedena tusim ze na stitku ktory je na pravej strane v kabine.
pri prerabani V3S na 24V, som pouzil altik z liaz, lebo ho najdes na kazdom srotaku, samozrejme potom som musel zmenit polaritu tak, aby bol -pol na kostre auta.
okrem ineho, V3S ma vzduchom pohanany stierac a kurenie ma z ventilatora chladenia motora.
ked chcete ponechat V3S na 12/24V, tak sa pouzivali dva typy spinacov, jeden bol povodne IFA a druhy je zetor crystal. oba su dobre dostupne, akurat crystal sa viac kazi. samozrejme, ked pouzijete spinac, musite mat 4-polovy odpojovac bateriek, lebo v kludovej polohe spinaca su baterky paralelne a navzajom sa vybijaju.

Uživatelský avatar
pali
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 17, 2008 2:26 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#14 Nový příspěvek od pali »

jasně, že ty planžetové pojistky jsem koukal, to bylo první. při startování okamžitě shoří.
vsechno jde poskladat nejak dohromady tak, aby to fungovalo. i muj traktor s 4011kovym zadkem, 5201kovym motorem a 5745kovou predni napravou.
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... =55&t=3778

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Zapojenie Batérii na V3S

#15 Nový příspěvek od hotday »

pali píše:jasně, že ty planžetové pojistky jsem koukal, to bylo první. při startování okamžitě shoří.
aky mas typ spinaca??? pokial mi je zname, tak cez "planzetove" pojistky prechadza len nabijanie jednej baterky a kostra druhej ked su zapojene paralelne, cize len na 12V. podla toho co pises, ti nespina silovy kontakt na 24V, odporucam spinac otvorit, vycistit kontakty, pripadne surovo obrusit nahorene a musi to ist.

Odpovědět

Zpět na „Elektrika“