Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Montáž a použití orbitrolu-Orsta
ORBITROL-ORSTA
Úplné hydrostatické řízení Danfoss a licenční výrobky se zaměřením na Orstu Orsta:LAG,LAGB,LAGC
.
Montáž a použití
Mnoho členu tohoto fóra, používá řízení typu orbitrol, na svých strojích a mnozí jej namontovali, aniž by znali základní technické podmínky montáže.Proto není divu, že někteří s ní měli problémy,převážně se za důvod problému uváděla orsta(řízení),ale skutečnost často byla jiná-neodborná montáž.Nějakou dobu jsem se zabýval opravami a seřizováním orbitrolu-orsta,tímto bych chtěl,alespoň z části osvětlit problematiku okolo orbitrolu.Jelikož orbitrol je spolehlivé zařízení, prověřené léty a neustále modernizované,zaměřím se na součástí okolo něj, protože četnost poruch na ostatních dílech řízení je podstatně větší.
Při navrhování úplného hydrostatického řízení,je důležité vědět, jakou maximální rychlostí se bude stroj pohybovat a jaká bude hmotnost stroje:
-při vysoké rychlostí stroje(80km/h) je třeba použít nových typu(OSPC xx LS,LAGC),které
jsou konstrukčně provedené tak,aby nebyly ničím omezovány,také „litráž“čerpadla musí být taká,aby bylo možno bez omezení tlaku provést 1,66 ot./sek volantem.
-při velké hmotností stroje je třeba seřídit řízení na vyšší provozní tlak,použít pracovní hydromotory(pístnice)o větším průměru a tím pádem použít orbitroly o větším objemu na jednu otáčku orbitrolu,aby byl zachován požadavek maximálně 4 otáčky volantu od rejdu do
rejdu. Orbitrol musí zajišťovat plynulé řízení stroje bez prodlev od rejdu do rejdu,ve kterých musí být doraz,dále se volant nesmí otáčet,toto musí zajišťovat ,jak při chodu motoru,tak při stojícím motoru,otáčení půjde samozřejmě podstatně hůře.
Zkusím to podat v několika bodech:
1)Rozdělení typu orbitrolu
2)Montážní podmínky
3) Co je nutné provést před montáži orbitrolu
4) Stanovení velikostí a výkonu jednotlivých hydraulických prvků řízení(TABULKA)
5)Údržba řízení
6)Diagnostika poruch řízení
ad 1)Rozdělení typů orbitrolů
Typ LAG bez kostky, vstupní a výstupní otvory na protilehlých stranách,vodorovně výstupy k hydromotorů, šikmo ,na hoře odpad „T“,dole vstup od čerpadla „P“.
Nemá zabudovaný pojistný ventil,buď externě připojit poj. ventil nebo použít tzv.servočerpadlo s průtokovou stabilizací a pojistným tlakovým ventilem(např.ZBC-12)
Tlakové zatížení výstupu“T“ je možné, při dodržení určitých podmínek
.
Typ LAU -přepínačka,uspořádání shodné s LAG.
-vhodné pouze pro velké stroje ,které mají velké objemy hyd. válců (Vg orbitrolu 250 ccm a výše).Umožňuje řízení stroje bez chodu motoru tím, že dávkovací jednotka je dělená na objem „80“ a další objem dle potřeby,tyto dávkovací jednotky jsou propojeny jednosměrnými ventily.při řízení bez motoru je činná pouze „80“, to umožňuje řízení s větším počtem otáček volantu a nižší sílou.Při motoru v chodu ventily připojí druhou dávkovací jednotku a pístnice řízení jsou plněny oběmi jednotkami Nemá zabudovaný pojistný ventil,buď externě připojit poj.ventil nebo použít tzv.servočerpadlo s průtokovou stabilizací a pojistným tlakovým ventilem(např.ZBC-12)
tlakové zatížení výstupu“T“ je možné, při dodržení určitých podmínek
Typ LAGB -orbitrol s kostkou,bez kostky nesmí pracovat ,kostka obsahuje pojistné ventily, které jsou nutné pro provoz orbitrolu, hlavně pro provoz bez motoru
-pozor,každá kostka nemusí mít zabudovaný pojistný ventil.
Tlakové zatížení výstupu“T“ je možné, při dodržení určitých podmínek
Typ LAGC -tento typ má 5 vývodu- musí mít připojený prioritní ventil
-kostka je zabudována v tělese orbitrolu, včetně některých ventilů
-orbitrol ,lze zapojit do série před rozváděč,výstup z orbitrolu může být zatížen bez omezení
ad 2) Montážní podmínky
-max.počet otáček od rejdu do rejdu –max.4.
-hřídel orbitrolu nesmí být zatěžován, radiálně ani axiálně
-čistota pracovní kapaliny 25 μm až 63 μm –jímavost filtru
-montážní poloha –libovolná
-provozní teplota 20°C- 80°C
-max.tlak na vstupu“P“výstupu „T“ max.16 MPa
-největší možný průtok přes orbitrol „50“ až „160“ max. 36lt/min
-točivý moment na volantu
(síla nutná na otáčení volantu)
-bez motoru 160Nm a méně
-s motorem 10Nm a méně
-po montáží orbitrolu je třeba soustavu řízení odvzdušnit(povolením
hadic v nejvyšším místě řízení)
ad 3) Co je nutné provést před montáží orbitrolu
Mechanická část.
Na funkci řízení je velmi důležitá a opomíjená mechanická část řízení.
a)řídící náprava -upevnění a promazání nápravy,volný chod,veškeré čepy a uložení nápravy, bez vůlí.Nejlépe zvednout nápravu promazat a zkontrolovat.
b)řídicí kola,řádné upevnění řídicích kol,vymezení axiální vůle kol,seřízená sbíhavost kol, nahuštění pneu – max. rozdíl 20 kPa. Správná geometrie řízení –správný směr řídících pák(často bývají chybně připevněny,při umístění před nápravou, směřují do stran vozidla,při umístění za nápravou směřují do středu vozidla,při špatné montáží se kola při průjezdu zatáčkou tzv.hádají.
c)volant, hřídel u volantu a konzoly řízení – volné uložení bez drhnutí, max. axiální pohyb volantu max.1mm použití vymezovacích spojek (staré typy LAG a LAU –křížové spojky, nové typy LAGB,LAGC, váleček s tisícihranem, dodržení vůle mezi hřídelí volantu a hřídelí orbitrolu min 0,1mm Důkladné upevnění orbitrolu ke konzole řízení a k rámu stroje
Hydraulická část
Nádrž,velikost nádrže závisí na mnoha ukazatelích:
-velikost čerpadla (objem ,který projde čerpadlem za 1min,velké čerpadlo větší nádrž)
-velikost tlaku nastavený na pojistném ventilu(čím vyšší tlak,tím větší objem nádrže)
-počet pracovních cyklu za směnu(traktor-menší nádrž,štípačka na dřevo větší nádrž)
-použití hydromotoru rotačních na pohon strojů(při použití větší nádrž,nejlépe chladič)
-u hyd. systému,které nejsou přetěžovány je možno použít čtyři výměny nádrže za 1min(např. čerpadlo 10lt/min,co 15sek 2,5lt-4x za min,objem nádrže 2,5lt +olej v
soustavě,moderní stroje s chladičem běžně 8 výměn nádrže/min)
-sací potrubí v nádrži umístit v ⅓ od spodu
-nejlépe před montáži orbitrolu nádrž demontovat a důkladně vyčistit
Potrubí
-sací potrubí použít,“sací hadici“,nebo do běžné hyd.hadice vložit spirálu z ocelového
drátu(zamezení deformace hadice vlivem podtlaku-omezení nebo úplné zastavení toku
oleje-toto se projevuje hlavně při startech při nízkých teplotách)
-dbát na dokonalé utěsnění spojů hadic(nejčastější problém hyd.soustav-přisávání
vzduchu-špatná funkce soustavy-sací větev)
-velmi vhodné použít kovové potrubí ,funguje jako chladič.
-potrubí čerpadlo(do 20lt/min)- orbitrol(P), Ø 10mm
-potrubí orbitrol(T)-(rozváděč)-filtr-nádrž o 2-4mm větší na Ø, než potrubí do orbitrolu(do 20lt/min)
Čerpadlo(HG)
-čerpadlo musí zabezpečit dodávku oleje pro řízení tak,aby při mírně zvýšených
otáčkách motoru bylo možno provést 1 otáčku za vteřinu, u běžných traktoru.U spec.
vozidel jako nakladače,vysokozdvižné vozíky atd.musí být dodávka větší ,aby bylo
možno provést až 2 otáčky za vteřinu.
Pro informaci uvedu množství oleje za minutu nutnou pro 1ot/sek, orbitrolu určitého objemu (Vg):
„50“-3lt/min
„63“-3,8lt/min
„80“-4,8lt/min
„100“-6lt/min
„120“-7,2lt/min
„160“-9,6lt/min
Orbitrol
-u typu LAG vždy použít pojistný ventil,nebo „servočerpadlo“s průtokovou a
tlakovou stabilizací.Při použití poj.ventilu“sólo“odpad z ventilu připojit na odpadní potrubí (T),mezi orbitrol a rozváděč,pokud je použit rozváděč,jako druhý hydr.prvek,zapojen do série
-u typu LAGB, musí být vždy namontována „kostka“(špatná funkce řízení bez tlaku oleje-bez motoru),každá „kostka“neobsahuje pojistný ventil
-u typu LAGC je nutný řídicí ventil(prioritní)
-u sloupku řízení lze vyrobit uložení volantu z kartitu,textitu(pertinax)zaručuje dobré
vedení hřídele,nastavení axiální vůle podložkami(max.vůle 1mm) a při občasném namazání i malý odpor v pouzdře a dlouhou životnost
-volant nedržet zbytečně dlouho v dorazu-olej protéká přes poj. ventil-zatěžuje se
zbytečně hyd. soustava a přehřívá se
Hydromotor přímočarý(pístnice)
-může být použita jedna nebo dvě pístnice
-jedna pístnice,jako dvojčinná(výsun pomaleji,více ot.volantu,větší síla;zásun,rychleji,méně ot.volantu,menší síla
-dvě pístnice, jako jednočinné(otáčky volantu a síla na obě strany stejná),nutno oddrenážovat nečinné vstupy pístnic(průsak) do nádrže(možno použít nízkotlaké hadice)
-dvě dvojčinné pístnice,vyšší síla ,více otáček volantu(od rejdu do rejdu) ,než u jednočinného provedení
Filrt
-olej v hyd.soustavě musí být filtrován,nejlépe papírovou filtr.vložkou,na odpadní
větvi,před vstupem do nádrže
-lze použít plnoprůtokového filtru z motoru vhodného průtoku
-při neprůchodností filtru,je řízení nefunkční(vysoký odpor v odpadním potrubí)
Olej
-nejlépe použit olej HLP-46(OT-H3,HM-46),který má spouštěcí tepotu -10°C,
spouštěcí teplota je teplota,která zaručuje bezproblémové spouštění hyd systému, bez nebezpečí poškození hyd.prvků soustavy
-výměna oleje,nebo „odkalení“ oleje , alespoň jednou za dva roky
ad 4)Spárování orbitrolu a pístnic.
Orientačně pro TK-14,MT 132.2
Propočteno na 60ot.volantu/min
Pro pístnice Ø 40x22x125,otáčky volantu ,od rejdu do rejdu.Min. ot. volantu 2, max.ot. 4
Typ Vg v cm³ Píst.Ø40x22x100
Vysunutí/zasunutí Píst.2xØ40x22x100
jednočinné Píst.2xØ40x22x100
dvojčinné Min.výkon čerp.v lt/min
LAGB-050 50 2,51 /1,75 2,51 4,26* 3,0
LAGB-063 63 2,00 / 1,39 2,00 3,38 3,8
LAGB-080 80 1,58 / 1,09 1,58 2,66 4,8
LAGB-100 100 1,26 / 0,87 1,26 2,13 6,0
LAGB-125 125 1,01 /0,70 1,01 1,70 7,5
Používat pouze kombinace označené velkými a červenými číslicemi
* jelikož u TK a MT v orig.cca 8 otáček volantu,možno použít i tuto kombinaci
• -u typu MT,TK je možno použít řízení typu OSPC-ON,LAG,LAGB v obvodu s rozvaděčem,za předpokladu ,že tlak řízení bude nastaven alespoň o2 MPa
vyšší než prac. tlak rozvaděče a odpad z poj .ventilu řízení bude odveden do
potrubí mezi orbitrol a rozváděč.
ad)5 Údržba hydrostatického řízení
-kontrola množství oleje v soustavě-hladina
-kontrola úniku oleje-těsnost soustavy
-kontrola úniku a průsaku oleje z hadic spojující orbitrol s pístnici řízení,při průsaku
ihned vyměnit(nebezpečí poškození za jízdy-stroj bez možností řízení)
- jednou ročně výměna filtru,nejlépe po zimě-kondenzat vody v oleji,znehodnotí
filtrační vložku
-jednou ročně,nejlépe po zimě,vypustit olej z nádrže,nádrž vyčistit,olej nechat
„odkalit“v nádobě několik dnů a pak olej slít-oddělit kal a vodu,a znovu použít-pouze
u strojů s malým proběhem mth
ad6) Diagnostika poruch řízení
Mnoho uživatelů hydr.řízení, pří problémech s řízením, dělá základní chybu-při
jakémkoliv problému “je chyba v orbitrolu a je ho třeba rozebrat“-to je špatný
postup,nejdříve ,a to nejen u řízení ,ale u každého hydr.zařízení,je třeba zkontrolovat
stav mechanické části,kterou hydraulika ovládá-viz. mechanická část.Po kontrole
mech. částí,můžeme hledat v hydr.části-většina poruch je v mech částí,za předpokladu
správné montáže hydr.prvků.
Největší vliv na spolehlivost a životnost řízení a všech hydraulických
prvků má čistota provozní kapaliny-oleje-použití filtru
Jak zjistím ,že hydrostat.řízení je provozuschopném stavu:
Při stojícím motoru –lehce zatáhnout za volant na obvodě(jako,když otáčím)o 20-30mm(na obvodě) a pustit,volant se musí vrátit zpět do původní polohy,bez prodlevy a musí lehce zakmitat tam a zpět.
-otáčet volantem do rejdu,ve kterém musí mít řízení doraz,na obě strany.Síla nutná při otáčení volantem, by neměla být větší než 160Nm.
-při otáčení, nesmí volant tzv.pérovat a musí se otáčet bez odlehčování.
Při běžícím motoru-musí orbitrol lehce a plynule natáčet kola nápravy od rejdu do rejdu s dorazem,na obou stranách,síla nutná na otáčení volantem max.16Nm
-od rejdu do rejdu max.4 otáčky volantu,pokud se použije dvojčinná pístnice,tak při
vysouvání max.4 ot. a při vysouvání, o cca jednu ⅓ otáček méně.
Nejčastější poruchy.
Při pracujícím čerpadle(HG)
Řízení pracuje pomalu nebo je nefunkční
-poškozen pohon HG
-chybně napnutý řemen pohonu
-nízké otáčky motoru,nebo nesprávný převod.poměr mezi motorem a čerpadlem -nízký tlak v obvodu-poj.ventil-kontrola-nastavení
Řízení jde „těžce“,jako bez HG
-netěsný poj.ventil
-přidřený hřídel volantu
-axiální nebo radiální tlak od hřídele volantu na hřídel
řízení
-zadřená dávkovací hvězdice
-netěsný zpětný ventil odpadu-v orbitrolu
Volantem nejde otáčet
-zadřený hřídel volantu
-zadřené šoupátko rozvaděče v neutrální poloze
Volant se otáčí,ale kola se nepohybují
-netěsná pístnice řízení
-poškozená spojka mezi hřídelí volantu a hříd.orbitrolu - ustřižený spojovací kolík šoupátka
-prac.tlak je nastaven na vyšší hodnotu než tlak rázový ventilů(prac tlak +⅓tl.-nastavení na hyd stolici)
Řízení pracuje jen na jednu stranu
-poškozená jedna manžeta v pístnici řízení
-rázový ventil jedné strany je nefunkční
Od rejdu do rejdu velký počet otáček
-netěsná pístnice řízení
-nevhodné „spárování“ orbitrolu(malý objem Vg)nebo
velká pístnice(velký průměr,velký zdvih)
Řízení nedrží směr nastavený volantem
-netěsná pístnice řízení
-v řízení je vzduch-zavzdušnění-povolit hadice nebo
potrubí v nejvyšším místě řízení a odvzdušnit
-netěsná dávkovací hvězdice
Únik oleje okolo hřídele řízení orbitrolu
-vadný „O“kroužek –vyměnit
Únik oleje okolo víka orbitrolu-utržení šroubu víka orbitrolu při provozu
-povolené šrouby-dotáhnout dotah.moment 30-35Nm
šrouby dotahovat do „kříže“
-obvod není jištěn-chybí poj.ventil, poj.ventil
zablokován,nebo nastaven příliš vysoký tlak
V průběhu provozu došlo k poškození mechanických částí, pístnic a hadic řízení
-nastaven vysoký tlak rázových ventilů,nebo zadřené
rázové ventily-oprava,nastavení, seřízeni-hyd.stolice
Natáčení volantu nelze zastavit(otáčí se sám až do dorazu)
-axiální,nebo radiální tlak na hřídel orbitrolu
-zadřený hřídel volantu,jednotka v otevřené poloze
-zadřené šoupátko orbitrolu,v otevřené poloze
-prasklé stabilizační pružiny šoupátka orbitrolu
-chybné nastavení hvězdice vůči šoupátku
V tomto tématu jsem se snažil alespoň trochu objasnit problematiku okolo hydrostatického
řízení typu orbitrol,aby už mezi uživateli tohoto fóra, nebyly „boty“ typu Orsta LAGB-xx
nemusí mít kostku a nebo ,že každá kostka má zabudovaný poj.ventil.Neřeším zde postupy oprav orbitrolu,v návodu na opravy je napsáno,že opravy provádí zásadně jen zkušený a odborně připravený pracovník Doufám,že jsem to popsal srozumitelně ,alespoň pro trochu zasvěcené do této problematiky.Přeji mnoho úspěchu při montáží orbitrolu na stroje a ještě více při užívání Zdraví .JiříSBS.
V Bravanticích dne:14.1.2014 vypracoval: JiříSBS.
Úplné hydrostatické řízení Danfoss a licenční výrobky se zaměřením na Orstu Orsta:LAG,LAGB,LAGC
.
Montáž a použití
Mnoho členu tohoto fóra, používá řízení typu orbitrol, na svých strojích a mnozí jej namontovali, aniž by znali základní technické podmínky montáže.Proto není divu, že někteří s ní měli problémy,převážně se za důvod problému uváděla orsta(řízení),ale skutečnost často byla jiná-neodborná montáž.Nějakou dobu jsem se zabýval opravami a seřizováním orbitrolu-orsta,tímto bych chtěl,alespoň z části osvětlit problematiku okolo orbitrolu.Jelikož orbitrol je spolehlivé zařízení, prověřené léty a neustále modernizované,zaměřím se na součástí okolo něj, protože četnost poruch na ostatních dílech řízení je podstatně větší.
Při navrhování úplného hydrostatického řízení,je důležité vědět, jakou maximální rychlostí se bude stroj pohybovat a jaká bude hmotnost stroje:
-při vysoké rychlostí stroje(80km/h) je třeba použít nových typu(OSPC xx LS,LAGC),které
jsou konstrukčně provedené tak,aby nebyly ničím omezovány,také „litráž“čerpadla musí být taká,aby bylo možno bez omezení tlaku provést 1,66 ot./sek volantem.
-při velké hmotností stroje je třeba seřídit řízení na vyšší provozní tlak,použít pracovní hydromotory(pístnice)o větším průměru a tím pádem použít orbitroly o větším objemu na jednu otáčku orbitrolu,aby byl zachován požadavek maximálně 4 otáčky volantu od rejdu do
rejdu. Orbitrol musí zajišťovat plynulé řízení stroje bez prodlev od rejdu do rejdu,ve kterých musí být doraz,dále se volant nesmí otáčet,toto musí zajišťovat ,jak při chodu motoru,tak při stojícím motoru,otáčení půjde samozřejmě podstatně hůře.
Zkusím to podat v několika bodech:
1)Rozdělení typu orbitrolu
2)Montážní podmínky
3) Co je nutné provést před montáži orbitrolu
4) Stanovení velikostí a výkonu jednotlivých hydraulických prvků řízení(TABULKA)
5)Údržba řízení
6)Diagnostika poruch řízení
ad 1)Rozdělení typů orbitrolů
Typ LAG bez kostky, vstupní a výstupní otvory na protilehlých stranách,vodorovně výstupy k hydromotorů, šikmo ,na hoře odpad „T“,dole vstup od čerpadla „P“.
Nemá zabudovaný pojistný ventil,buď externě připojit poj. ventil nebo použít tzv.servočerpadlo s průtokovou stabilizací a pojistným tlakovým ventilem(např.ZBC-12)
Tlakové zatížení výstupu“T“ je možné, při dodržení určitých podmínek
.
Typ LAU -přepínačka,uspořádání shodné s LAG.
-vhodné pouze pro velké stroje ,které mají velké objemy hyd. válců (Vg orbitrolu 250 ccm a výše).Umožňuje řízení stroje bez chodu motoru tím, že dávkovací jednotka je dělená na objem „80“ a další objem dle potřeby,tyto dávkovací jednotky jsou propojeny jednosměrnými ventily.při řízení bez motoru je činná pouze „80“, to umožňuje řízení s větším počtem otáček volantu a nižší sílou.Při motoru v chodu ventily připojí druhou dávkovací jednotku a pístnice řízení jsou plněny oběmi jednotkami Nemá zabudovaný pojistný ventil,buď externě připojit poj.ventil nebo použít tzv.servočerpadlo s průtokovou stabilizací a pojistným tlakovým ventilem(např.ZBC-12)
tlakové zatížení výstupu“T“ je možné, při dodržení určitých podmínek
Typ LAGB -orbitrol s kostkou,bez kostky nesmí pracovat ,kostka obsahuje pojistné ventily, které jsou nutné pro provoz orbitrolu, hlavně pro provoz bez motoru
-pozor,každá kostka nemusí mít zabudovaný pojistný ventil.
Tlakové zatížení výstupu“T“ je možné, při dodržení určitých podmínek
Typ LAGC -tento typ má 5 vývodu- musí mít připojený prioritní ventil
-kostka je zabudována v tělese orbitrolu, včetně některých ventilů
-orbitrol ,lze zapojit do série před rozváděč,výstup z orbitrolu může být zatížen bez omezení
ad 2) Montážní podmínky
-max.počet otáček od rejdu do rejdu –max.4.
-hřídel orbitrolu nesmí být zatěžován, radiálně ani axiálně
-čistota pracovní kapaliny 25 μm až 63 μm –jímavost filtru
-montážní poloha –libovolná
-provozní teplota 20°C- 80°C
-max.tlak na vstupu“P“výstupu „T“ max.16 MPa
-největší možný průtok přes orbitrol „50“ až „160“ max. 36lt/min
-točivý moment na volantu
(síla nutná na otáčení volantu)
-bez motoru 160Nm a méně
-s motorem 10Nm a méně
-po montáží orbitrolu je třeba soustavu řízení odvzdušnit(povolením
hadic v nejvyšším místě řízení)
ad 3) Co je nutné provést před montáží orbitrolu
Mechanická část.
Na funkci řízení je velmi důležitá a opomíjená mechanická část řízení.
a)řídící náprava -upevnění a promazání nápravy,volný chod,veškeré čepy a uložení nápravy, bez vůlí.Nejlépe zvednout nápravu promazat a zkontrolovat.
b)řídicí kola,řádné upevnění řídicích kol,vymezení axiální vůle kol,seřízená sbíhavost kol, nahuštění pneu – max. rozdíl 20 kPa. Správná geometrie řízení –správný směr řídících pák(často bývají chybně připevněny,při umístění před nápravou, směřují do stran vozidla,při umístění za nápravou směřují do středu vozidla,při špatné montáží se kola při průjezdu zatáčkou tzv.hádají.
c)volant, hřídel u volantu a konzoly řízení – volné uložení bez drhnutí, max. axiální pohyb volantu max.1mm použití vymezovacích spojek (staré typy LAG a LAU –křížové spojky, nové typy LAGB,LAGC, váleček s tisícihranem, dodržení vůle mezi hřídelí volantu a hřídelí orbitrolu min 0,1mm Důkladné upevnění orbitrolu ke konzole řízení a k rámu stroje
Hydraulická část
Nádrž,velikost nádrže závisí na mnoha ukazatelích:
-velikost čerpadla (objem ,který projde čerpadlem za 1min,velké čerpadlo větší nádrž)
-velikost tlaku nastavený na pojistném ventilu(čím vyšší tlak,tím větší objem nádrže)
-počet pracovních cyklu za směnu(traktor-menší nádrž,štípačka na dřevo větší nádrž)
-použití hydromotoru rotačních na pohon strojů(při použití větší nádrž,nejlépe chladič)
-u hyd. systému,které nejsou přetěžovány je možno použít čtyři výměny nádrže za 1min(např. čerpadlo 10lt/min,co 15sek 2,5lt-4x za min,objem nádrže 2,5lt +olej v
soustavě,moderní stroje s chladičem běžně 8 výměn nádrže/min)
-sací potrubí v nádrži umístit v ⅓ od spodu
-nejlépe před montáži orbitrolu nádrž demontovat a důkladně vyčistit
Potrubí
-sací potrubí použít,“sací hadici“,nebo do běžné hyd.hadice vložit spirálu z ocelového
drátu(zamezení deformace hadice vlivem podtlaku-omezení nebo úplné zastavení toku
oleje-toto se projevuje hlavně při startech při nízkých teplotách)
-dbát na dokonalé utěsnění spojů hadic(nejčastější problém hyd.soustav-přisávání
vzduchu-špatná funkce soustavy-sací větev)
-velmi vhodné použít kovové potrubí ,funguje jako chladič.
-potrubí čerpadlo(do 20lt/min)- orbitrol(P), Ø 10mm
-potrubí orbitrol(T)-(rozváděč)-filtr-nádrž o 2-4mm větší na Ø, než potrubí do orbitrolu(do 20lt/min)
Čerpadlo(HG)
-čerpadlo musí zabezpečit dodávku oleje pro řízení tak,aby při mírně zvýšených
otáčkách motoru bylo možno provést 1 otáčku za vteřinu, u běžných traktoru.U spec.
vozidel jako nakladače,vysokozdvižné vozíky atd.musí být dodávka větší ,aby bylo
možno provést až 2 otáčky za vteřinu.
Pro informaci uvedu množství oleje za minutu nutnou pro 1ot/sek, orbitrolu určitého objemu (Vg):
„50“-3lt/min
„63“-3,8lt/min
„80“-4,8lt/min
„100“-6lt/min
„120“-7,2lt/min
„160“-9,6lt/min
Orbitrol
-u typu LAG vždy použít pojistný ventil,nebo „servočerpadlo“s průtokovou a
tlakovou stabilizací.Při použití poj.ventilu“sólo“odpad z ventilu připojit na odpadní potrubí (T),mezi orbitrol a rozváděč,pokud je použit rozváděč,jako druhý hydr.prvek,zapojen do série
-u typu LAGB, musí být vždy namontována „kostka“(špatná funkce řízení bez tlaku oleje-bez motoru),každá „kostka“neobsahuje pojistný ventil
-u typu LAGC je nutný řídicí ventil(prioritní)
-u sloupku řízení lze vyrobit uložení volantu z kartitu,textitu(pertinax)zaručuje dobré
vedení hřídele,nastavení axiální vůle podložkami(max.vůle 1mm) a při občasném namazání i malý odpor v pouzdře a dlouhou životnost
-volant nedržet zbytečně dlouho v dorazu-olej protéká přes poj. ventil-zatěžuje se
zbytečně hyd. soustava a přehřívá se
Hydromotor přímočarý(pístnice)
-může být použita jedna nebo dvě pístnice
-jedna pístnice,jako dvojčinná(výsun pomaleji,více ot.volantu,větší síla;zásun,rychleji,méně ot.volantu,menší síla
-dvě pístnice, jako jednočinné(otáčky volantu a síla na obě strany stejná),nutno oddrenážovat nečinné vstupy pístnic(průsak) do nádrže(možno použít nízkotlaké hadice)
-dvě dvojčinné pístnice,vyšší síla ,více otáček volantu(od rejdu do rejdu) ,než u jednočinného provedení
Filrt
-olej v hyd.soustavě musí být filtrován,nejlépe papírovou filtr.vložkou,na odpadní
větvi,před vstupem do nádrže
-lze použít plnoprůtokového filtru z motoru vhodného průtoku
-při neprůchodností filtru,je řízení nefunkční(vysoký odpor v odpadním potrubí)
Olej
-nejlépe použit olej HLP-46(OT-H3,HM-46),který má spouštěcí tepotu -10°C,
spouštěcí teplota je teplota,která zaručuje bezproblémové spouštění hyd systému, bez nebezpečí poškození hyd.prvků soustavy
-výměna oleje,nebo „odkalení“ oleje , alespoň jednou za dva roky
ad 4)Spárování orbitrolu a pístnic.
Orientačně pro TK-14,MT 132.2
Propočteno na 60ot.volantu/min
Pro pístnice Ø 40x22x125,otáčky volantu ,od rejdu do rejdu.Min. ot. volantu 2, max.ot. 4
Typ Vg v cm³ Píst.Ø40x22x100
Vysunutí/zasunutí Píst.2xØ40x22x100
jednočinné Píst.2xØ40x22x100
dvojčinné Min.výkon čerp.v lt/min
LAGB-050 50 2,51 /1,75 2,51 4,26* 3,0
LAGB-063 63 2,00 / 1,39 2,00 3,38 3,8
LAGB-080 80 1,58 / 1,09 1,58 2,66 4,8
LAGB-100 100 1,26 / 0,87 1,26 2,13 6,0
LAGB-125 125 1,01 /0,70 1,01 1,70 7,5
Používat pouze kombinace označené velkými a červenými číslicemi
* jelikož u TK a MT v orig.cca 8 otáček volantu,možno použít i tuto kombinaci
• -u typu MT,TK je možno použít řízení typu OSPC-ON,LAG,LAGB v obvodu s rozvaděčem,za předpokladu ,že tlak řízení bude nastaven alespoň o2 MPa
vyšší než prac. tlak rozvaděče a odpad z poj .ventilu řízení bude odveden do
potrubí mezi orbitrol a rozváděč.
ad)5 Údržba hydrostatického řízení
-kontrola množství oleje v soustavě-hladina
-kontrola úniku oleje-těsnost soustavy
-kontrola úniku a průsaku oleje z hadic spojující orbitrol s pístnici řízení,při průsaku
ihned vyměnit(nebezpečí poškození za jízdy-stroj bez možností řízení)
- jednou ročně výměna filtru,nejlépe po zimě-kondenzat vody v oleji,znehodnotí
filtrační vložku
-jednou ročně,nejlépe po zimě,vypustit olej z nádrže,nádrž vyčistit,olej nechat
„odkalit“v nádobě několik dnů a pak olej slít-oddělit kal a vodu,a znovu použít-pouze
u strojů s malým proběhem mth
ad6) Diagnostika poruch řízení
Mnoho uživatelů hydr.řízení, pří problémech s řízením, dělá základní chybu-při
jakémkoliv problému “je chyba v orbitrolu a je ho třeba rozebrat“-to je špatný
postup,nejdříve ,a to nejen u řízení ,ale u každého hydr.zařízení,je třeba zkontrolovat
stav mechanické části,kterou hydraulika ovládá-viz. mechanická část.Po kontrole
mech. částí,můžeme hledat v hydr.části-většina poruch je v mech částí,za předpokladu
správné montáže hydr.prvků.
Největší vliv na spolehlivost a životnost řízení a všech hydraulických
prvků má čistota provozní kapaliny-oleje-použití filtru
Jak zjistím ,že hydrostat.řízení je provozuschopném stavu:
Při stojícím motoru –lehce zatáhnout za volant na obvodě(jako,když otáčím)o 20-30mm(na obvodě) a pustit,volant se musí vrátit zpět do původní polohy,bez prodlevy a musí lehce zakmitat tam a zpět.
-otáčet volantem do rejdu,ve kterém musí mít řízení doraz,na obě strany.Síla nutná při otáčení volantem, by neměla být větší než 160Nm.
-při otáčení, nesmí volant tzv.pérovat a musí se otáčet bez odlehčování.
Při běžícím motoru-musí orbitrol lehce a plynule natáčet kola nápravy od rejdu do rejdu s dorazem,na obou stranách,síla nutná na otáčení volantem max.16Nm
-od rejdu do rejdu max.4 otáčky volantu,pokud se použije dvojčinná pístnice,tak při
vysouvání max.4 ot. a při vysouvání, o cca jednu ⅓ otáček méně.
Nejčastější poruchy.
Při pracujícím čerpadle(HG)
Řízení pracuje pomalu nebo je nefunkční
-poškozen pohon HG
-chybně napnutý řemen pohonu
-nízké otáčky motoru,nebo nesprávný převod.poměr mezi motorem a čerpadlem -nízký tlak v obvodu-poj.ventil-kontrola-nastavení
Řízení jde „těžce“,jako bez HG
-netěsný poj.ventil
-přidřený hřídel volantu
-axiální nebo radiální tlak od hřídele volantu na hřídel
řízení
-zadřená dávkovací hvězdice
-netěsný zpětný ventil odpadu-v orbitrolu
Volantem nejde otáčet
-zadřený hřídel volantu
-zadřené šoupátko rozvaděče v neutrální poloze
Volant se otáčí,ale kola se nepohybují
-netěsná pístnice řízení
-poškozená spojka mezi hřídelí volantu a hříd.orbitrolu - ustřižený spojovací kolík šoupátka
-prac.tlak je nastaven na vyšší hodnotu než tlak rázový ventilů(prac tlak +⅓tl.-nastavení na hyd stolici)
Řízení pracuje jen na jednu stranu
-poškozená jedna manžeta v pístnici řízení
-rázový ventil jedné strany je nefunkční
Od rejdu do rejdu velký počet otáček
-netěsná pístnice řízení
-nevhodné „spárování“ orbitrolu(malý objem Vg)nebo
velká pístnice(velký průměr,velký zdvih)
Řízení nedrží směr nastavený volantem
-netěsná pístnice řízení
-v řízení je vzduch-zavzdušnění-povolit hadice nebo
potrubí v nejvyšším místě řízení a odvzdušnit
-netěsná dávkovací hvězdice
Únik oleje okolo hřídele řízení orbitrolu
-vadný „O“kroužek –vyměnit
Únik oleje okolo víka orbitrolu-utržení šroubu víka orbitrolu při provozu
-povolené šrouby-dotáhnout dotah.moment 30-35Nm
šrouby dotahovat do „kříže“
-obvod není jištěn-chybí poj.ventil, poj.ventil
zablokován,nebo nastaven příliš vysoký tlak
V průběhu provozu došlo k poškození mechanických částí, pístnic a hadic řízení
-nastaven vysoký tlak rázových ventilů,nebo zadřené
rázové ventily-oprava,nastavení, seřízeni-hyd.stolice
Natáčení volantu nelze zastavit(otáčí se sám až do dorazu)
-axiální,nebo radiální tlak na hřídel orbitrolu
-zadřený hřídel volantu,jednotka v otevřené poloze
-zadřené šoupátko orbitrolu,v otevřené poloze
-prasklé stabilizační pružiny šoupátka orbitrolu
-chybné nastavení hvězdice vůči šoupátku
V tomto tématu jsem se snažil alespoň trochu objasnit problematiku okolo hydrostatického
řízení typu orbitrol,aby už mezi uživateli tohoto fóra, nebyly „boty“ typu Orsta LAGB-xx
nemusí mít kostku a nebo ,že každá kostka má zabudovaný poj.ventil.Neřeším zde postupy oprav orbitrolu,v návodu na opravy je napsáno,že opravy provádí zásadně jen zkušený a odborně připravený pracovník Doufám,že jsem to popsal srozumitelně ,alespoň pro trochu zasvěcené do této problematiky.Přeji mnoho úspěchu při montáží orbitrolu na stroje a ještě více při užívání Zdraví .JiříSBS.
V Bravanticích dne:14.1.2014 vypracoval: JiříSBS.
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Mám to zamknout, aby se tady nerozvedla diskuse, a tu tudíž budeme směřovat tam kam patří - do Hydraulického řízení...?
Sháním veškeré možné i nemožné materiály týkající se Agrostroje Prostějov, jeho předchůdců i následovníků. Prospekty, ročenky, dobové fotky, informace, příručky,...
TomAgro@seznam.cz
TomAgro@seznam.cz
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Tabulka v bodu 4 se nějak rozsypala,jak budu mít více času tak ji přepíšu.JiříSBS
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Klobouk dolů
- Terablick
- Příspěvky: 10674
- Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
- Bydliště: 38901
- Kontaktovat uživatele:
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Nooo, tak to je paráda. Díky moc i za mě .
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Dobrý den pánové:Mam tento problem:koupil jsem orstu .štítek sedřený,co jsem po očištění orsty našel:xxxx/20.na těle :150-0311.Vývod je ještě na volant placka.
S orstou nejde točit.ve vývodech T,L.R nic není.V Pje spětný ventil a má to kostku.1:Měla by se orsta dát otočit bez připojení na tlak?
2: musí být ještě na vývodu z orsty redukce pro vymezení vůle volantu?
3:když ano dá se sehnat,nebo na čem je použítá -schánění?
Děkuji,ptám se proto že jsem na foru nový a nevím kde hledat tyto podklady
Toto je prosba pro:jiří SRB.
registrace:prokop.
S orstou nejde točit.ve vývodech T,L.R nic není.V Pje spětný ventil a má to kostku.1:Měla by se orsta dát otočit bez připojení na tlak?
2: musí být ještě na vývodu z orsty redukce pro vymezení vůle volantu?
3:když ano dá se sehnat,nebo na čem je použítá -schánění?
Děkuji,ptám se proto že jsem na foru nový a nevím kde hledat tyto podklady
Toto je prosba pro:jiří SRB.
registrace:prokop.
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Počkal bych až jiri SBS opraví tabulku.Tom píše:Mám to zamknout, aby se tady nerozvedla diskuse, a tu tudíž budeme směřovat tam kam patří - do Hydraulického řízení...?
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
pro Prokop:
-je to nějaké divné podle toho jak to popisuješ je to LAGB- s kostkou,ale ty mají připojení na volant tisicíhran a ne křižovou spojku,vypadá to na nějakou divočinu,to může být jeden z důvodu proč s tím nejde otáčet.Orbitrolem musí jít otáčet,pomocí přípravku(páka-tečko velikostí volantu),když je orbitrol delší dobu bez činností může se slepit vosky z oleje,pak je ho třeba demontovat vyčistit a znovu poskládat.Otvory v kostce L,R,T jsou volné pouze v otvoru P je zpětný ventil,to je v pořádku.Mezi hřídeli volantu a hřídeli orbitrolu musí být spojka ,která vyrovnává osové nepřesností,je to váleček cca 25mm vysoký s drážkami pootočenými o 90°,s radiální vůli cca 2mm(vůle mezi plackou orbitrolu a drážkou ve spojce).Vůbec se mi nelíbí ta kombinace LAGB a šoupatka na křížovou spojku,jedině ,že by se někdo pohrál a podařilo se mu zalapovat toto šoupatko do tělesa LAGB.Každá kostka musí mít štítek.který určuje co kostka má za vybavení a na jaké tlaky je nastavena.
-je to nějaké divné podle toho jak to popisuješ je to LAGB- s kostkou,ale ty mají připojení na volant tisicíhran a ne křižovou spojku,vypadá to na nějakou divočinu,to může být jeden z důvodu proč s tím nejde otáčet.Orbitrolem musí jít otáčet,pomocí přípravku(páka-tečko velikostí volantu),když je orbitrol delší dobu bez činností může se slepit vosky z oleje,pak je ho třeba demontovat vyčistit a znovu poskládat.Otvory v kostce L,R,T jsou volné pouze v otvoru P je zpětný ventil,to je v pořádku.Mezi hřídeli volantu a hřídeli orbitrolu musí být spojka ,která vyrovnává osové nepřesností,je to váleček cca 25mm vysoký s drážkami pootočenými o 90°,s radiální vůli cca 2mm(vůle mezi plackou orbitrolu a drážkou ve spojce).Vůbec se mi nelíbí ta kombinace LAGB a šoupatka na křížovou spojku,jedině ,že by se někdo pohrál a podařilo se mu zalapovat toto šoupatko do tělesa LAGB.Každá kostka musí mít štítek.který určuje co kostka má za vybavení a na jaké tlaky je nastavena.
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Dobrý den:jiříSRB:děkuji za odpovědˇ.Kde seženu ,nebo z čeho demontuji tuto redukci?Hugo.
od prokop.
od prokop.
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Pro Prokop,
spojka se dá sehnat na starých strojích použivájící orstu LAG a LAU(bez kostky) např. kombajn E-512,514,řezačka E-280,281, mačkač E-301,302.
spojka se dá sehnat na starých strojích použivájící orstu LAG a LAU(bez kostky) např. kombajn E-512,514,řezačka E-280,281, mačkač E-301,302.
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Dobrý den:jiří SBS:Po hledání na internetu a pak napsání výrobci je to dle roku výroby mezivýroba -ještě stará hřídel,ale již s kostkou.Viz:www.mypartspartner.cz/do/action/Product ... ?searchTer...
Jinak jsem orstu zalil a tak čekám ,až se to rozpustí.Prodávající ji měl několik roků doma bez použití.Když nepovolí tak rozdělám.Tady žádné takové stroje nejsou,tak bhudu muset vyrobit.Nemohl by jste mi namalovat rozměry ty poháněcí placky z orsty-abych to nemusel rozdělat.
Díky.Hugo.
od prokop.
Jinak jsem orstu zalil a tak čekám ,až se to rozpustí.Prodávající ji měl několik roků doma bez použití.Když nepovolí tak rozdělám.Tady žádné takové stroje nejsou,tak bhudu muset vyrobit.Nemohl by jste mi namalovat rozměry ty poháněcí placky z orsty-abych to nemusel rozdělat.
Díky.Hugo.
od prokop.
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Prosím o radu k montáži orsty na Zetor 8111
Jarda H1
Jarda H1
- Terablick
- Příspěvky: 10674
- Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
- Bydliště: 38901
- Kontaktovat uživatele:
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Trochu to upřesni. Jakej orbitrol tam chceš dávat? Bude mít svoje čerpadlo (a nádrž) nebo jak ho chceš "krmit"?
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
Re: Montáž a použití orbitrolu-Orsta
Mám taký dojem,že na přání do traktoru Z-81xx a výše se montovala Orsta,u traktoru Z-82xx a výše to bylo určitě,takže sehnat katalog "dvojkové řady" a zjistíš veškeré parametry prvků řízení Orsta.