Bloknutý motor a kola,proč??
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
Chlapi ten 3 rychlejší rychlostní stupeň- musí se vyměnit obě kola nebo je upraven průměr tak že se vymění jen jedno???
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
ahoj.... určite obe radiace aj pevné...
"Mám skutočnú túžbu dokončiť všetko, čo som začal. Táto skutočnosť ma často privádza k problémom." (N. Tesla)
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
K té spojce: na vycentrování lamely je dobrý si udělat jednoduchej přípravek. A pak nezapoměň přesně seřídit vzdálenost vypínacích pák, ať jsou všechny v jedné rovině a zároveň jsou po montáži ve vzdálenosti 2-3mm od plně zasunuté polohy axiálního spojkovýho ložiska (viz pokyny pro servis)...
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
Nevíte náhodou kde najdu nastavení spojky?Mám návod na obsluhu,seznam dílu motoru,ale o spojce toho moc není jen ohledně vůle mezi ložiskem a paprsky 2+1 mm.Chci se kouknout na lamelu popřípadě ji vyměnit když to je rozkuchané, jen potřebuji vědět jak nastavit nazpět.Ten přípravek na vycentrování si udělám,packy doladím ať jsou v jedné rovině, a co dál??Jak změřím tu vůli?Popřípadě seřídím?Nějak mi to hlava nebere Jinak převodovka složena,portály nahozené, teď rozebírám komplet zbytek až dozadu.Nakonec sem se na tu 3 vykašlal, když jsem zjistil že by to stálo víc jak 5 tis. tak mě bloklo.Ještě mě pak čeká přidělat nožní plyn,vyměnit altik za dynamo a zadní brzdové lanka předělat na táhla.
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
je to docela jednoduchý, nic na tom není:
- tak jak se do jedné roviny seřizují vypínací páky, stejně tak se dá nastavit, jak moc jsou (všechny) vysunutý nebo zasunutý ven z koše spojky.
- takže si změř vzdálenost spojkového ložiska od dělící roviny převodovka/motor, pak si změř to samé na motoru a porovnáním zjistíš tu vůli, která vznikne po nasazení motoru na převodovku....nic velkýho v tom nehledej. Jde hlavně o to, aby tam nějaká bezpečná vůle byla, jinak by mohla prokluzovat spojka a zbytečně by se namáhalo vypínací zařízení a ložisko. Příliš velká vůle ti pak zbytečně zkracuje využitelný chod vypínací páky a při opotřebovávání obložení se to jen zhoršuje...
- tak jak se do jedné roviny seřizují vypínací páky, stejně tak se dá nastavit, jak moc jsou (všechny) vysunutý nebo zasunutý ven z koše spojky.
- takže si změř vzdálenost spojkového ložiska od dělící roviny převodovka/motor, pak si změř to samé na motoru a porovnáním zjistíš tu vůli, která vznikne po nasazení motoru na převodovku....nic velkýho v tom nehledej. Jde hlavně o to, aby tam nějaká bezpečná vůle byla, jinak by mohla prokluzovat spojka a zbytečně by se namáhalo vypínací zařízení a ložisko. Příliš velká vůle ti pak zbytečně zkracuje využitelný chod vypínací páky a při opotřebovávání obložení se to jen zhoršuje...
- majo258
- Příspěvky: 801
- Registrován: stř říj 21, 2009 4:26 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
ahoj
ani mne to nejako nejde do hlavy ako to nastavit, ale ako tak rozmyslam, ked pritiahnem lamelu s pritlacakom do zotrvacnika a potom si odmeram vzdialenost od vrchu paciek po stredove lozisko v kluke a tak isto vzdialenost na hriadeli z prevodovky po zasunute lozisko, mohlo by to aj pasovat, ci?
ani mne to nejako nejde do hlavy ako to nastavit, ale ako tak rozmyslam, ked pritiahnem lamelu s pritlacakom do zotrvacnika a potom si odmeram vzdialenost od vrchu paciek po stredove lozisko v kluke a tak isto vzdialenost na hriadeli z prevodovky po zasunute lozisko, mohlo by to aj pasovat, ci?
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
Ono je to o něco složitější, nahrál jsem raději obrázek (doufám, že máte stejnou verzi spojky a nedělala se ještě jiná)
- Šrouby, který uchycují koš spojky k setrvačníku zároveň svým utažením vytvářejí stlačením pružin tlak na taliř spojky - tzn., že tímto se vytvoří předpětí, které drží spojku v sepnutém stavu a brání prokluzování. Čím je spojka více sjetá, tím menší je předpětí a tím snáž spojka proklouzne.
- Šrouby na vypínacích pákách slouží pro nastavení vzdálenosti páky (horizontální směr) a pro seřízení všech pák do jedné roviny.
Takže: namontuju spojku na setrvák, povolím všechny matice na pákách (3x), jednu páku načisto nastavím tak, aby byla v dobré vzdálenosti od vypínacího ložiska (viz můj předchozí příspěvek), dotáhnu kontramatkou, a pak už si hraju se zbývajícíma dvěma pákama tak, aby byly ve stejné vzdálenosti jako ta první - při dotažení kontramatky se obvykle ještě trochu pohnou (vymezení vůle v závitu matice), takže je třeba s tím počítat. Ale není to Formule 1 ale traktor, takže nějaká nepřesnost se snese...
Smysl je ten, aby po spojení motoru a převodovky byla mezi vypínacíma pákama a ložiskem malá vůle, tak aby byl chod vypínací páky (a tedy i pedálu) co největší - protože pak se k tomu přidá pružnost lanka, velký vůle v uložení pedálu apod, a každej je rád, že to vůbec vypíná...
- Šrouby, který uchycují koš spojky k setrvačníku zároveň svým utažením vytvářejí stlačením pružin tlak na taliř spojky - tzn., že tímto se vytvoří předpětí, které drží spojku v sepnutém stavu a brání prokluzování. Čím je spojka více sjetá, tím menší je předpětí a tím snáž spojka proklouzne.
- Šrouby na vypínacích pákách slouží pro nastavení vzdálenosti páky (horizontální směr) a pro seřízení všech pák do jedné roviny.
Takže: namontuju spojku na setrvák, povolím všechny matice na pákách (3x), jednu páku načisto nastavím tak, aby byla v dobré vzdálenosti od vypínacího ložiska (viz můj předchozí příspěvek), dotáhnu kontramatkou, a pak už si hraju se zbývajícíma dvěma pákama tak, aby byly ve stejné vzdálenosti jako ta první - při dotažení kontramatky se obvykle ještě trochu pohnou (vymezení vůle v závitu matice), takže je třeba s tím počítat. Ale není to Formule 1 ale traktor, takže nějaká nepřesnost se snese...
Smysl je ten, aby po spojení motoru a převodovky byla mezi vypínacíma pákama a ložiskem malá vůle, tak aby byl chod vypínací páky (a tedy i pedálu) co největší - protože pak se k tomu přidá pružnost lanka, velký vůle v uložení pedálu apod, a každej je rád, že to vůbec vypíná...
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
To: Majo258:
To by mohlo fungovat, ale bude to "podle oka" - hřídel má na válcové ploše pro ložisko rezervu, aby se v něm mohlo posouvat - takže dost dobře nevíš, jak hluboko je v něm zasunutý. Pokud bys tam chtěl nahonit vůli s přesností na 1mm, asi to nebude stačit.
Nejpřesnější je změřit to od dělících rovin - proč se toho bát, je to naprosto primitivní, třeba takhle: přes převodovku v místě dělení přiložím něco rovného (=příložník), vezmu průhledné pravítko, opřu o čelo axiálního ložiska vypínání spojky a tam kde protne hranu příložníku udělám značku. Změřím, odečtu od ní velikost středícího osazení na převodovce (4mm) a mám jednu vzdálenost. Obdobně to udělám na motoru - tam ale musím příložník na obou stranách mezi dělící rovinou motoru a příložníkem podložit stejně velkými špalíky nebo něčím podobným, aby se příložník dostal mimo setrvák - pak už zase jen změřím vzdálenost k jednotlivým vypínacím pákám a odečtu od nich délku těch špalíků. Tato druhá vzdálenost musí být po seřízení menší o tu požadovanou vůli (2-3 mm).
Ono to takhle zní složitě...ale je to jednoduchý a přesný...
To by mohlo fungovat, ale bude to "podle oka" - hřídel má na válcové ploše pro ložisko rezervu, aby se v něm mohlo posouvat - takže dost dobře nevíš, jak hluboko je v něm zasunutý. Pokud bys tam chtěl nahonit vůli s přesností na 1mm, asi to nebude stačit.
Nejpřesnější je změřit to od dělících rovin - proč se toho bát, je to naprosto primitivní, třeba takhle: přes převodovku v místě dělení přiložím něco rovného (=příložník), vezmu průhledné pravítko, opřu o čelo axiálního ložiska vypínání spojky a tam kde protne hranu příložníku udělám značku. Změřím, odečtu od ní velikost středícího osazení na převodovce (4mm) a mám jednu vzdálenost. Obdobně to udělám na motoru - tam ale musím příložník na obou stranách mezi dělící rovinou motoru a příložníkem podložit stejně velkými špalíky nebo něčím podobným, aby se příložník dostal mimo setrvák - pak už zase jen změřím vzdálenost k jednotlivým vypínacím pákám a odečtu od nich délku těch špalíků. Tato druhá vzdálenost musí být po seřízení menší o tu požadovanou vůli (2-3 mm).
Ono to takhle zní složitě...ale je to jednoduchý a přesný...
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
Dík moc za informaci, člověk si poradí s horšíma věcma a tu se ptá na nastavení spojky....chich.Dííííííííky moooc To pochopí i slepý
- Martin-SVK
- Příspěvky: 258
- Registrován: ned úno 24, 2013 10:37 pm
- Bydliště: okres Námestovo
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
a nie je to jednoduchšie spraviť tak ako to robil MartinTDi na svojom? resp. je to zlé tak ako to spravil on?
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... &start=225
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... &start=225
T-4K-22 :)
PON-25 A
ARS-103 _ 5-KN-85
ŽŤ-152
PON-25 A
ARS-103 _ 5-KN-85
ŽŤ-152
Re: Bloknutý motor a kola,proč??
No jestli myslíš, jak tam měří šuplerou tu vzdálenost 19-21mm, tak to je právě hovadina...protože ten střed lamely není ve fixní vzdálenosti. Aby to dalo potřebnou vůli po složení motoru s převodovkou dohromady, tak u nové lamely to třeba bude 19-21mm, u hodně sjeté třeba 24-25mm...a to nemluvím o tom, že každý má výrobní tolerance jinak dané, jinak vystředěnou axiální vůli klikovky (tzn jinak vzdálený setrvák od bloku motoru), jinak obroušenou dosedací plochu kluzáku axiálního ložiska spojky, jiný chod (zdvih) páky vypínaní spojky atd atd...Martin-SVK píše:a nie je to jednoduchšie spraviť tak ako to robil MartinTDi na svojom? resp. je to zlé tak ako to spravil on?
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... &start=225
Takže znovu: jediný přesný způsob, jak to poctivě udělat a mít klid, je ten popsaný výše, skrz měření od dělící roviny motor/převodovka..