Trápí mě rozvaděč
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Trápí mě rozvaděč
Už delší dobu mě zlobí rozvaděč na mojem domorobo traktoru. Je to třísekční rozvaděč JIHLAVAN který mi donesl kolega z družstva kde ho demontoval ze Škody 180. Rozvaděč hned po nastartování fungje perfektně ale zpravidla po chvilce přestane pouštět olej do funkcí. Logruju páčkama a nic se neděje. Čerpadlo funguje bez problémů, protože ještě před rozvaděčem je připojený volně průtočný orbitol a ten funguje bez problémů pořád. Není to ani tak že by zůstala funkce seklá. Olej přes rozvaděč prostě volně protéká at dělám s pákama cokoliv. A když už jsem skoro odhodlaný že to rozhodím tak to zase začne fungovat. Může to dělat přetlakáč v rozvaděči? Nestalo se to někdy někomu? Kdysi jsem tu někde četl, že někde u přetlakového ventilu je shruba milimetrový přepouštěcí kanál, který když se ucpe tak rozvaděč takhle zlobí. Tak nevím.
Re: Trápí mě rozvaděč
Ano mám takýto rozvadzač na svojom traktore a občas sa mi to stane. Vtedy musím rozobrať celý pretlakový ventyl a vyčistiť ho. Hlavne prečistiť na piestiku ten milimetrový kanál.To je taká dierka v strede toho piestiku.Potom to začne fungovať,pokial sa tam zas nedostane nejaká nečistota.jawis píše:Už delší dobu mě zlobí rozvaděč na mojem domorobo traktoru. Je to třísekční rozvaděč JIHLAVAN který mi donesl kolega z družstva kde ho demontoval ze Škody 180. Rozvaděč hned po nastartování fungje perfektně ale zpravidla po chvilce přestane pouštět olej do funkcí. Logruju páčkama a nic se neděje. Čerpadlo funguje bez problémů, protože ještě před rozvaděčem je připojený volně průtočný orbitol a ten funguje bez problémů pořád. Není to ani tak že by zůstala funkce seklá. Olej přes rozvaděč prostě volně protéká at dělám s pákama cokoliv. A když už jsem skoro odhodlaný že to rozhodím tak to zase začne fungovat. Může to dělat přetlakáč v rozvaděči? Nestalo se to někdy někomu? Kdysi jsem tu někde četl, že někde u přetlakového ventilu je shruba milimetrový přepouštěcí kanál, který když se ucpe tak rozvaděč takhle zlobí. Tak nevím.
Re: Trápí mě rozvaděč
Tak jsem se do toho dneska pustil. Začal jsem ve 13:00 a činnost ukončil ve 21:00. Výsledek sice pozitivní (rozvaděč chodí), ale mám z toho všelijaké pocity, jakože moc nevím co mu bylo. nejdříve jsem zvolil jednoduší postup. Z namontovaného rozvaděče jsem jenom vymotoval ten přetlakový jehlový ventil. Tam se mi ale zdálo být všechno OK akorát bylo dole trošku jemného bince. Jehla byla v jednom místě jemně oklepaná, tak jsem to přelapoval na soustruhu. Po složení rozvaděč mrtvý. Tak jsem ho tedy vypáčil z traktoru (asi hodina práce po lokty v oleji), vzal ho na stůl a začal dělat diagnostiku.
Vylučovací metodou jsem se dopracoval k tomu, že chba je v tom kousku rozvaděče který nemá páčku a je hned první se vstupem, výstupem a přetlakáčem. Když jsem na vstup napojil stlačený vzduch a ucpal prstem vývod co vede do funkcí, tak vzduch fučel ven z přepadu. Problém byl u toho pojistného ventilu resp pod ním. Až pak jsem to rozdělal úplně a zjistil, že je to mnohem složitější. Nejdřív pístek s mikrodírkou uprostřed, pak pružinka, druhý pístek s dírkou a okroužkem, a pak teprve jehlový ventil s pružinou. Mezi těmi pístky vznikají komůrky, které jsou po celé délce rozvaděče propojené (asi s výstupama do funkcí) a chování pojistného ventilu je tak závislé i na tlaku na výstupu. Né jenom na vstupním tlaku z čerpadla. Byl bych rád kdyby mi to někdo osvětlil .
Každopádně jsem to všechno vyčistil, poskládal profoukl, namontoval a s příchodem šera uspěšně odzkoušel. Jestli to ale bylo nečistotama, nebo byl jeden zpístků nějak seklý to opravdu nevím .
Vylučovací metodou jsem se dopracoval k tomu, že chba je v tom kousku rozvaděče který nemá páčku a je hned první se vstupem, výstupem a přetlakáčem. Když jsem na vstup napojil stlačený vzduch a ucpal prstem vývod co vede do funkcí, tak vzduch fučel ven z přepadu. Problém byl u toho pojistného ventilu resp pod ním. Až pak jsem to rozdělal úplně a zjistil, že je to mnohem složitější. Nejdřív pístek s mikrodírkou uprostřed, pak pružinka, druhý pístek s dírkou a okroužkem, a pak teprve jehlový ventil s pružinou. Mezi těmi pístky vznikají komůrky, které jsou po celé délce rozvaděče propojené (asi s výstupama do funkcí) a chování pojistného ventilu je tak závislé i na tlaku na výstupu. Né jenom na vstupním tlaku z čerpadla. Byl bych rád kdyby mi to někdo osvětlil .
Každopádně jsem to všechno vyčistil, poskládal profoukl, namontoval a s příchodem šera uspěšně odzkoušel. Jestli to ale bylo nečistotama, nebo byl jeden zpístků nějak seklý to opravdu nevím .
Re: Trápí mě rozvaděč
Neviem presne ako funguje tento pretlakový ventyl,ale viem že tá dierka na piestiku sa nesmie zapchať nečistotou a tiež keď sa dostane nečistota k piestiku tak ho pridrie a nechce sa pohybovať.Zostane zaseknutý,čiže otvorí cestu do prepadu.Aj ten piestik s O-krúžkom sa má pohybovať,lebo raz som vymenil O-krúžok a ten asi nebol celkom orginal,takže to nefungovalo.Dal som tam znovu starý a potom to šlo.Tež na tom velkom piestiku som sa snažil zvačšiť tú dierku ,ale nešlo to prevrtať,lebo je to kalené alebo cementované.Tak som to potom skúsil tenkými vídiovými vrtákmi,keď som ich zopár zničil,tak sa tá dierka trocha zvačšila.Toto bola zbytočná práca,lebo pretlakový ventyl znovu občas prestával fungovať tak ako u Teba ,orbitrol fungoval,hydraulika nie.To sa stávalo potedy až sa olej vyčistil.Keď bola celá sústava čistá tak to fungovalo.Mám filter na prepade.Dlho asi 10 rokov som stým nemal problém až teraz na jari to znovu začalo.Prerabal som hydrauliku montoval som čelný nakladač,dával som druhé čerpadlo.Dával som tam staršie tubky a hadice a mesel tam byť nejaký bordel,Tiež si aj myslým,že keď som vypustil všetok olej tak som aj rozvýril usadeniny.Tieto usadeniny pridrú piestik alebo zapchajú tie dierky.Takže len musím čakať pokial filter prečistí olej.Zatial ten ventyl musím občas vyčistiť,alebo niekedy pomôže aj keď poklepem po tom ventyle. Odporúčam Ťi aby si tam namontoval filter ak ho tam ešte nemáš.
Re: Trápí mě rozvaděč
Ahoj,
trápení pokračuje, už jsem z toho skoro šedivý. Ale pomalu začínám tušit kde je problém. V mém případě to zdá se není bordelem (olej už je nádherně čistý) ale asi se mi seká ten prostřední pístek (nízký) s okroužkem. Okroužek na něm je už dost ožmoulaný. Hydraulika mi funguje po nastartování tak 2 minuty pak přestane rozvaděč reagovat. Vypnu motor, zapnu si jednu funkci, a rukou pohýbu zadníma ramenama ať se pohne olej i v rozvaděči a po nastarován zase všechno na nějaký čas funguje. Když v okamžiku poruchového stavu vyhodím tu dolní matici, tak ten pístek nevyjede sám, ale musím mu dost pomoct kombináčama. Zkusím ho trochu zaleštit a dát nový O-kroužek.
trápení pokračuje, už jsem z toho skoro šedivý. Ale pomalu začínám tušit kde je problém. V mém případě to zdá se není bordelem (olej už je nádherně čistý) ale asi se mi seká ten prostřední pístek (nízký) s okroužkem. Okroužek na něm je už dost ožmoulaný. Hydraulika mi funguje po nastartování tak 2 minuty pak přestane rozvaděč reagovat. Vypnu motor, zapnu si jednu funkci, a rukou pohýbu zadníma ramenama ať se pohne olej i v rozvaděči a po nastarován zase všechno na nějaký čas funguje. Když v okamžiku poruchového stavu vyhodím tu dolní matici, tak ten pístek nevyjede sám, ale musím mu dost pomoct kombináčama. Zkusím ho trochu zaleštit a dát nový O-kroužek.
Re: Trápí mě rozvaděč
Mám 4sekční jihlavan a občas se mi to stane taky, teď už nic nerozebírám ale pomůže mi když mám nakladač zvedlý tak vypnu čerpadlo, vezmu za rozvaděč a vahou nakladače proženu olej zpětně přes čerpadlo, většinou se to probere. Jihlavan je rozvaděč na dvě věci.Při nejbližší příležitosti půjde do světa
Re: Trápí mě rozvaděč
Ty rozváděče jsou strašně choulostivé na čistotu oleje, chce to dát na výtlak za čerpadlo tlakový filtr s filtrovatelností 10-15 mikronů.
Re: Trápí mě rozvaděč
Vyskúšaj teda dať nový O-krúžok,ale musí ísť tam lahko,zároveň musí aj tesniť.Záleží od akého výrobcu je ten O-krúžok.jawis píše:Ahoj,
trápení pokračuje, už jsem z toho skoro šedivý. Ale pomalu začínám tušit kde je problém. V mém případě to zdá se není bordelem (olej už je nádherně čistý) ale asi se mi seká ten prostřední pístek (nízký) s okroužkem. Okroužek na něm je už dost ožmoulaný. Hydraulika mi funguje po nastartování tak 2 minuty pak přestane rozvaděč reagovat. Vypnu motor, zapnu si jednu funkci, a rukou pohýbu zadníma ramenama ať se pohne olej i v rozvaděči a po nastarován zase všechno na nějaký čas funguje. Když v okamžiku poruchového stavu vyhodím tu dolní matici, tak ten pístek nevyjede sám, ale musím mu dost pomoct kombináčama. Zkusím ho trochu zaleštit a dát nový O-kroužek.
Minule u nás v práci doniesli na výmenu takýto rozvádzač po GO,namontovali ho na Š-180 a nefungoval. Tak som našiel taký starší a vymenil som obidva piestiky a rozvádzač začal fungovať.Neviem síce dokedy,lebo tá Š-180 málo skoro vôbec nepracovala.
Re: Trápí mě rozvaděč
Pokud se nemýlím,mezi jednotlivými sekcemi jsou v místech pro šrouby namontovány velmi tenké plechové distanční podložky,které zabraňují deformaci tělesa.Pokud některá z nich chybí,pístky zůstávají viset.
-
- Příspěvky: 3
- Registrován: úte srp 07, 2012 10:27 am
- Bydliště: litoměřice
Re: Trápí mě rozvaděč
problám bude v hlavním ventilu.vyndej kuželku,ale tak,abys nerozladil přepětí pružiny,pak vytáhni ten širký ventil.dej tam nový O-kroužek a zkontroluj průchodnost kanálku uprostřed a z boku.často bývá ucpaný,pak vytáhni šoupě,které je tam dále a prošťouchni dírku uprostřed a musí to fungovat.
Re: Trápí mě rozvaděč
Ahoj Kluci,
Tak trápení s rozvaděčem dosáhlo vrcholu a už jsem zde na fóru koupil jiný. V pondělí dojde tak uvidím. Snad si pomůžu. Alespoň se ale podělím o své zkušenosti a o to co jsem zjistil s tím jihlavanem.
Po výměně O-kroužku na vom plochém pístku to jakš takš fungovalo. Když se náhodou rovaděš kous tak stačilo chcipnout motor zavreglovat ramenama při otevčřené funci a jelo to. O víkendu jsme chtěli u dědy tahat ze země zabetonované sloupky. Couvnul jsem k prvnímu, ramena ještě klesly ale nahoru už to nešlo. Nepomohlo nic. vergloval jsem ramenama klepal po rozvaděči, zuřil, nadával, nic nepomohlo . Tak jsem si doma znova dal kompletní demontáž. Rozdělal jsem i sekce - rozvaděč komplet do šroubku. Není tam nic ucpaného ani nic očividně poškozeného. Nicméně jsem zjistil toto:
To dlouhé šoupátko které je v hlavním ventilu úplně nahoře je přes pružinku tlačeno do sedla. Nad ním je vstupní tlak od čerpadla. Odtlačením šoupátka od sedla se tlakový olej dostává přímo do přepadu. Naopak pod šoupátko se dostává (Aspoň si to myslím) tlak který je vždy aktuálně na zapnuté funkci. Pokud je všechno OK jsou tlaky skoro stejné a pružinka urží šoupátko v sedle. Drobné rozdíly dorovná a mikrodírka. Problém mého rozvaděče je momentálně v tom, že ihned po startu tlakový olej zatlačí to šoupě dolů a otevře si cestu do zpáečky. Zkoušel jsem silněší pružinu a beze změny. Proč to dělá nevím. Nikde nic ucpaného není, olej proudí, čerpadlo je OK (ještě před rozvaděčem je Orbitol a tech chodí perfekt).
Ještě je možné že už je to celkovým stavem rizvaděče má přece jen něco za sebou (Léta pracoval ve ŠKODĚ 180) například když nechám nenašroubované hadice na funkcích, tak při vyplých pákách z vývodů při nastartovaném motoru tečou pramínky oleje s rychlostí kapka za vteřinu. Tak co na to říkáte ?
Tak trápení s rozvaděčem dosáhlo vrcholu a už jsem zde na fóru koupil jiný. V pondělí dojde tak uvidím. Snad si pomůžu. Alespoň se ale podělím o své zkušenosti a o to co jsem zjistil s tím jihlavanem.
Po výměně O-kroužku na vom plochém pístku to jakš takš fungovalo. Když se náhodou rovaděš kous tak stačilo chcipnout motor zavreglovat ramenama při otevčřené funci a jelo to. O víkendu jsme chtěli u dědy tahat ze země zabetonované sloupky. Couvnul jsem k prvnímu, ramena ještě klesly ale nahoru už to nešlo. Nepomohlo nic. vergloval jsem ramenama klepal po rozvaděči, zuřil, nadával, nic nepomohlo . Tak jsem si doma znova dal kompletní demontáž. Rozdělal jsem i sekce - rozvaděč komplet do šroubku. Není tam nic ucpaného ani nic očividně poškozeného. Nicméně jsem zjistil toto:
To dlouhé šoupátko které je v hlavním ventilu úplně nahoře je přes pružinku tlačeno do sedla. Nad ním je vstupní tlak od čerpadla. Odtlačením šoupátka od sedla se tlakový olej dostává přímo do přepadu. Naopak pod šoupátko se dostává (Aspoň si to myslím) tlak který je vždy aktuálně na zapnuté funkci. Pokud je všechno OK jsou tlaky skoro stejné a pružinka urží šoupátko v sedle. Drobné rozdíly dorovná a mikrodírka. Problém mého rozvaděče je momentálně v tom, že ihned po startu tlakový olej zatlačí to šoupě dolů a otevře si cestu do zpáečky. Zkoušel jsem silněší pružinu a beze změny. Proč to dělá nevím. Nikde nic ucpaného není, olej proudí, čerpadlo je OK (ještě před rozvaděčem je Orbitol a tech chodí perfekt).
Ještě je možné že už je to celkovým stavem rizvaděče má přece jen něco za sebou (Léta pracoval ve ŠKODĚ 180) například když nechám nenašroubované hadice na funkcích, tak při vyplých pákách z vývodů při nastartovaném motoru tečou pramínky oleje s rychlostí kapka za vteřinu. Tak co na to říkáte ?
-
- Příspěvky: 459
- Registrován: pon pro 28, 2009 6:49 pm
- Bydliště: Plzeň
Re: Trápí mě rozvaděč
Zdravím, taky jsem se stal jedním z majitelů jednosekčního rozvaděče Jihlavan, mám celou hydraulickou jednotku, na výstupu dvě hadice + rychlospojky, ale rozvaděč chvíli jde, pak ztratí tlak a konec. potom jak tu někdo píše jde po novém zapnutí hydrauliky. Rozebral jsem přetlakovou část, nic tam není vidět, všechno pěkně čisté, i když nepatrně nečistoty tam bylo, přes rozvaděč to jen protéká do zpátečky a po přepnutí výstupu na jednu nebo druhou stranu se nic nemění. Ještě budu chvíli zkoumat.
Nechá se vymyslet lecos, jenom je někdy problém to uskutečnit... aby to fungovalo podle našich představ.
Re: Trápí mě rozvaděč
Na hydraulické prvky které pracovaly na Š-180,je třeba dat zvláště velký pozor,protože ve škodovkách nekoloval v hyd.soustavě olej ale brusná emulze,takže vše ze 180 byvá značně opotřebováno.Jak orbitrol 500,nebylo problém ,aby vůle na hvězdici byla 0,7mm
to same rozvaděč.Filter tam bylo kovové sítko,olej se nevyměňoval,ale dolíval.
to same rozvaděč.Filter tam bylo kovové sítko,olej se nevyměňoval,ale dolíval.
Re: Trápí mě rozvaděč
Tyto rozváděče jak píšete mají tlak nastavovaný tzv.servoventilem,tlak je nastavován relativně slabou pružinou a tlakem vznikajícím při práci(odporem hyd. válců),vlastní tlak je nastavován tou malou kuželkou.
Princip práce ventilu.
Tlak oleje od čerpadla vstupuje do rozvaděče nazvedává spodní šoupatko poj.ventilu a pod nízkým tlakem opuští rozvaděč,tlak ,který je před šoupátkem protlačuje olej přes zmiňovaný kalibrovaný otvor(průměr cca 1mm),dostavá se nad šoupátko a odteká do odpadu.Když obsluha pohne páčkou rozvaděče uzavře se odpadní kanálek ventilu, nad šoupatkem začne stoupat tlak ,šoupatko poj. ventilu se uzavře, tlak v sekci stoupá až po tlak nastavený na kuželce,která ho odpustí,tím se sniží tlak na šoupatko,které se nadzvedne a odpustí tlak do odpadu(přepustění poj. vent).
Tento pojistný ventil vyžaduje čistý olej bez veškerých nečistot,protože i relativně malé smítko nebo kal dokáže ucpat malé otvory a tím rozvaděč vyřadí z provozu.Šoupatka musí chodit v tělese rozvaděče lehce bez drhnutí a nesmí mít vůli (nesmí se viklat).Takže žádné vrtání (zvětšování otvoru) montáž silnějších pružin tyto poblémy nevyřeší.Tady je jediné řešení,které obsluha nerada slyší a to je Č I S TO T A O L E J E a znovu Č I S T O T A O L E J E.
Princip práce ventilu.
Tlak oleje od čerpadla vstupuje do rozvaděče nazvedává spodní šoupatko poj.ventilu a pod nízkým tlakem opuští rozvaděč,tlak ,který je před šoupátkem protlačuje olej přes zmiňovaný kalibrovaný otvor(průměr cca 1mm),dostavá se nad šoupátko a odteká do odpadu.Když obsluha pohne páčkou rozvaděče uzavře se odpadní kanálek ventilu, nad šoupatkem začne stoupat tlak ,šoupatko poj. ventilu se uzavře, tlak v sekci stoupá až po tlak nastavený na kuželce,která ho odpustí,tím se sniží tlak na šoupatko,které se nadzvedne a odpustí tlak do odpadu(přepustění poj. vent).
Tento pojistný ventil vyžaduje čistý olej bez veškerých nečistot,protože i relativně malé smítko nebo kal dokáže ucpat malé otvory a tím rozvaděč vyřadí z provozu.Šoupatka musí chodit v tělese rozvaděče lehce bez drhnutí a nesmí mít vůli (nesmí se viklat).Takže žádné vrtání (zvětšování otvoru) montáž silnějších pružin tyto poblémy nevyřeší.Tady je jediné řešení,které obsluha nerada slyší a to je Č I S TO T A O L E J E a znovu Č I S T O T A O L E J E.
Re: Trápí mě rozvaděč
Přesně tenhle typ rozvaděč řešil ve svém vlákně LL7. Byl jsem se u něj podívat a tento pojišťovák jsem jednoduše nepochopil. Měl jsem pocit, že v něm něco chybí. LL7 si asi koupí něco nového, ale i tak bychom od tebe mohl dostat školení, co tam má být. Možná nemáš obrázek sestavy. Takže si třeba porozumíme ústně.
Ve ventilu jsem našel následující:
1/ seřizovací šroub - dutý šroub ve vrchním šroubu. V dutém šroubu byla silná pružina, která v něm byla utopená 0 asi 1mm
2/ šoupátko- tvaru činky s dírkou do jedné strany. Na každé straně byla osová díra různé velikosti.
3/ kulatá zátka s o-kroužky, dírkou v prostředním čípku
4/ víko zadní strany komory
5/ slabá pružinka
Myslím, že chyběla ta tlaková kuželka ( asi s plochým dosedem) k velké pružině. Pak by ta sestava byla následující:
Seřizovací šroub se silnou pružinou - chybějící kuželka - zátka s dírkou - slabá pružinka (nasazená na čípek zátky) - šoupátko ( otočené ke slabé pružince tou osovou dírou, která má s ní stejný průměr) - víko komory na čtyři šrouby.
Ve ventilu jsem našel následující:
1/ seřizovací šroub - dutý šroub ve vrchním šroubu. V dutém šroubu byla silná pružina, která v něm byla utopená 0 asi 1mm
2/ šoupátko- tvaru činky s dírkou do jedné strany. Na každé straně byla osová díra různé velikosti.
3/ kulatá zátka s o-kroužky, dírkou v prostředním čípku
4/ víko zadní strany komory
5/ slabá pružinka
Myslím, že chyběla ta tlaková kuželka ( asi s plochým dosedem) k velké pružině. Pak by ta sestava byla následující:
Seřizovací šroub se silnou pružinou - chybějící kuželka - zátka s dírkou - slabá pružinka (nasazená na čípek zátky) - šoupátko ( otočené ke slabé pružince tou osovou dírou, která má s ní stejný průměr) - víko komory na čtyři šrouby.