servo řízení

hydraulické okruhy, pístnice, hydromotory, netěsnosti, orbitroly, oleje, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
jan-j31
Příspěvky: 299
Registrován: pát bře 27, 2009 6:37 pm
Bydliště: Mohelnice na Moravě

Re: servo rízení-jiná orsta

#31 Nový příspěvek od jan-j31 »

Potřeboval bych poradit se zapojením.Sehnal jsen jinou orstu něla by být z desty,není na ní
označen žádný plánek zapojení.
Přílohy
P5010119.JPG
P5010118.JPG
P5010116.JPG
P5010115.JPG
P5010114.JPG
P5010113.JPG
P5010112.JPG

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: servo rízení

#32 Nový příspěvek od Terablick »

Vypadá to jako klasika, takže tlak na ten nižší z těch dvou co nejsou vedle sebe (ten co je jakoby uprostřed délky orbitrolu), vracečka na ten vejš (ten co je blíž hřídele volantu) a píst na ty 2 vedle sebe ;-).
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

jan-j31
Příspěvky: 299
Registrován: pát bře 27, 2009 6:37 pm
Bydliště: Mohelnice na Moravě

Re: servo rízení

#33 Nový příspěvek od jan-j31 »

O výkendu to vyzkouším a dám vědět jak to šlape.

Uživatelský avatar
pejo
Příspěvky: 189
Registrován: čtv lis 13, 2008 9:37 am
Bydliště: Lúky

Servo rízení

#34 Nový příspěvek od pejo »

Nechcem zakladať nové vlákno, keď je podobná téma.
Potrebujem poradiť s riadením pri stavbe traktora. Použil som nápravy z GAZa 66 a mám aj hydraulický valec, priemer piesta 50 mm a zdvih 170 mm. Piestnica má priemer 16 mm. Montuje sa na spojovaciu tyč a opretý je prírubu unášača na náprave. Tento valec sa v GAZe 66 používa ako posilovač riadenia. Riadenie sa vykonáva pomocou skrinky riadenia a riadiacej tyče. Najviac by mi vyhovovalo použiť nejaký orbitrol, len nemám istotu, že 16 mm piestnica vydrží nápor tlakového oleja na jednej strane a rázy ktoré pôsobia pri jazde v teréne. Ak by som použil tento valec, potreboval by som zistiť, aký veľký orbitrol mám použiť, aby z jednej krajnej polohy do druhej by bolo 4-5 otáčok volantu. Objem valca je 334/299 cm3.
http://s18.postimg.cc/rphuncv7d/DSC01019.jpg
http://s30.postimg.cc/g69tdlw1d/DSC01020.jpg
http://postimg.cc/image/qo2wrirvt/
Nissan Patrol K260, traktor Pejo 4x4 vo výstavbe.

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: servo rízení

#35 Nový příspěvek od Terablick »

Mě ten píst tedy připadá spíš jako tlumič - odkud kam vedou hadice od něj? Každopádně ta pístní tyč je slaboučká... Jak velký kola tam budou?
Pokud jde o řízení, tak těch 50mm má válec zvenku, nebo jsi nějak zjistil/změřil vnitřní průměr? Vycházet se musí právě z toho vnitřního :) POKUD platí ty objemy co jsi napsal (tedy změřil jsi vnitřní průměr válce a válec chodí od dorazu k dorazu, tedy využije celý svůj krok), pak by pro 80cm3 orbitrol by vyšlo cca 4,2 a 3,7 otáčky (pro zásuv je to vždycky míň, když se použije jeden jednostrannej píst). Jiné typy nevyhovují požadavku na počet otáček volantu - vyjde málo nebo moc :) Konkrétně s málo obvyklým typem 60cm3 to je 5,6 a 5, a 50cm3 už dokonce 6,7 a 6, a naopak se 100cm3 (také není moc obvyklý) to bude zase jen 3,3 a 3 otáčky, což je asi už málo :) Ale s pístní tyčkou jen 16mm bych se asi bál už na 16" kolech :-/ V originálu většinu síly přenáší spojovačka a tyč od převodky řízení, ale tady to bude celé držet jen ten píst...
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Uživatelský avatar
pejo
Příspěvky: 189
Registrován: čtv lis 13, 2008 9:37 am
Bydliště: Lúky

Re: servo rízení

#36 Nový příspěvek od pejo »

Neni to tlmič, idú tam hadice z riadiacej tyče a čerpadla, vrchný priemer má valec 62 mm, kola sú 12,00-20´´ šípové zo ZILa 131.
Obrázek
Nissan Patrol K260, traktor Pejo 4x4 vo výstavbe.

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: servo rízení

#37 Nový příspěvek od Terablick »

Aha. No tak to na ten píst zapomeň :) Na takový kola bych použil minimálně 30mm tyč. Pak ale samozřejmě nebude zase stačit orbitrol 80cm3/ot, protože píst s takovou pístní tyčí bude mít kolem 60mm vnitřní průměr. Tam by byl potřeba orbitrol kolem 100-120cm3/ot (pro píst 60/30-170), a samozřejmě k němu přiměřené čerpadlo (minimum je cca 20 l/min).
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Uživatelský avatar
pejo
Příspěvky: 189
Registrován: čtv lis 13, 2008 9:37 am
Bydliště: Lúky

Re: servo rízení

#38 Nový příspěvek od pejo »

Motor mám SOFIM 8140.43, len neviem, aký dáva servočerpadlo tlak a prietok.
Nissan Patrol K260, traktor Pejo 4x4 vo výstavbe.

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: servo rízení

#39 Nový příspěvek od Terablick »

Na motor jsem se neptal, a stejně mi to označení nic neříká :D Ale servočerpadlo asi bude slabé na 160cm3 orbitrol. Možná na 80cm3 by bylo OK, na 100-120 na hraně, ale na 160 bude asi slabé. Ale těžko říct - na servočerpadlech se neznačí parametry :( Muselo by se to změřit... To je origo čerpadlo z toho GAZe?
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Uživatelský avatar
pejo
Příspěvky: 189
Registrován: čtv lis 13, 2008 9:37 am
Bydliště: Lúky

Re: servo rízení

#40 Nový příspěvek od pejo »

Motor je talian 2,8td, čerpadlo je jeho súčasť, zozadu je vákuová pumpa.
Přílohy
servo sofim2.JPG
servo sofim1.JPG
Nissan Patrol K260, traktor Pejo 4x4 vo výstavbe.

Uživatelský avatar
pejo
Příspěvky: 189
Registrován: čtv lis 13, 2008 9:37 am
Bydliště: Lúky

Re: servo rízení

#41 Nový příspěvek od pejo »

Takto je na gaziku otoč a páky spojovačky a riadiacej tyče. Páka spojovačky smeruje dozadu.
Obrázek
Nissan Patrol K260, traktor Pejo 4x4 vo výstavbe.

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: servo rízení

#42 Nový příspěvek od Terablick »

Aha, takže to neni origo čerpadlo z GAZe. Tak pak spíš počítej že na 160cm3 orbitrol bude slabé nebo na hraně = možnost že řízení bude zadrhávat, zatuhávat, cukat atd :( To se ale ukáže až jedině v praxi, protože bohužel neexistuje způsob jak zjistit parametry servočerpadla (mimo možnost že ho rozebereš, ale ani to nezaručí výsledek, protože průtok tam není dán jen objemem na otáčku, ale ještě ho pak řídí ventil, a rozluštit jaký bude průtok za ventilem je nad mé síly :-/ Úprava nebo odstranění ventilu nepadá v úvahu - vyzkoušeno - nefunguje to pak vůbec, protože geometrický objem je záměrně předimenzovaný, aby čerpadlo mělo plnej průtok už při volnoběhu, ale zároveň ventil zajistí to, aby byl stejnej i při třeba 4000 otáček, čili jinak řečeno reguluje průtok v ohromném rozsahu, a bez regulace by byl průtok extrémní a neúnosnej a celý to přestane fungovat - zahltí se to). Ani pokusy o úpravu ventilu nebo změnu nastavení nebyly úspěšné :) Samozřejmě ne tedy moje, ale podrobně jsem to sledoval a výsledkem bylo čerpadlo ve šrotu... :-/ Takže máš jen dvě možnosti - buď bude stačit nebo ne. Pokud ne, prostě musíš použít větší - a asi ne z auta, protože tam bývají parametry podobné +/- něco u všech - víc v autě prostě neni potřeba, a jen by to bralo výkon a zvyšovalo spotřebu. Takže i třeba offroady nebo dodávky maj nějakej horní limit a vejš se nedostaneš... Ale obecně tyhle čerpadla z větších aut maj lepší parametry než ty z menších :) Když narazíš na dobrej typ, bude mít parametry srovnatelný se ZBC10 nebo 12 a to krmí 160cm3 orbitrol na Tatře atd :) Ale takový bude jedno z 10ti a to ještě jen těhle velkých - z dodávek a offroadů... :-/ Můžeš mít kliku ale jistota to rozhodně neni :( Pokud máš doma 10-20 litrů oleje, můžeš to vyzkoušet :) Nalej ho do čistého kanistru, druhej čistej kanistr dej vedle, zapoj co největší hadice a třeba vrtačkou to čerpadlo roztoč a stopuj čas. Samozřejmě je potřeba poměrně přesně znát objem oleje i čas, a pak z toho snadno dopočítáš průtok. Ten se u servočerpadel s rostoucíma otáčkama prakticky nemění - právě díky ventilu, takže výsledek bude konečnej. Tlak bych neřešil - ten bude na řízení velmi pravděpodobně stačit :) Ke 160cm3 orbitrolu pak potřebuješ jako naprosté minimum kolem 15 litrů průtoku. Doporučeno je 20-30, ale tolik to servo nedá určitě. I těch 15 bude úspěch... Pokud nedá alespoň 14, nemá smysl ho používat ke 160cm3 orbitrolu - zadrhával by při každém rychlejším zatočení. Minimální průtok oleje musí umožnit alespoň 100 otáček volantu za minutu. Schválně si to zkus "na sucho" rukou ve vzduchu se stopkama :) Udělej 10 otáček volantu za 6 vteřin. To je naprosto normální rychlost zatáčení - nic extra. A právě to znamená 100x objem orbitrolu, neboli 16 l/min :( S 15ti ještě jakž takž, se 14 už na hraně, ale míň podle mě nelze. Pravdou tedy je, že ZBC10 a 12 dávaj jen 12 litrů za minutu, a taky to funguje, ale zase v Tatře se asi nezatáčí tak rychle :) Každopádně pokud ti vyjde pod 10-12 l/min, nemá asi smysl to ani zkoušet :-/ Ale na druhou stranu sám bych byl zvědavej kde je spodní hranice reálného provozu 160cm3 orbitrolu :) Nějak zatáčet to bude vždycky, ale právě rychlost otáčení volantu je pak omezená průtokem čerpadla. Na sílu to vliv nemá - tlak je pořád stejnej :) Takže vlastně proč to nezkusit že, když to čerpadlo tam už jednou je :) Já mám vyzkoušené akorát ZBC a 80cm3 orbitrol, a na volnoběh Oktávkového motoru trochu vázlo, ale byl tam převod do pomala, takže čerpadlo nemělo ani své minimální provozní otáčky, při kterých dává jen asi 7 litrů průtoku :) Teprve někde kolem 900-1000 ot/min čerpadla se průtok ustálí na těch 12 litrech, což v mém případě znamenalo asi 1500 otáček motoru :) S převodem kolem 1:1 by šlo už od volnoběhu naplno, ale díky omezení max. otáček čerpadla nebyl převod 1:1 na benzínovém motoru vhodnej - má moc otáček :( U nafty by to asi šlo - tu nebudeš točit přes těch 2500 otáček co ZBC snese :) Ty servočerpadla pak limit vlastně ani nemaj (nějakej ano, ale tam se nedostaneš ani s benzínovým motorem), takže tam je to fuk :)
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Uživatelský avatar
Terablick
Příspěvky: 10674
Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
Bydliště: 38901
Kontaktovat uživatele:

Re: servo rízení

#43 Nový příspěvek od Terablick »

pejo píše:Takto je na gaziku otoč a páky spojovačky a riadiacej tyče. Páka spojovačky smeruje dozadu.
Obrázek
Je mi to jasný. No tam by se to muselo asi předělat no. Přivařit nebo přišroubovat páku dopředu, nebo využít tu horní páku a zatáčet přes přepákování... :-/
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz

Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...

Farming Simulator a další hry levně

Odpovědět

Zpět na „Hydraulika“