UNC 060,061

Moderátor: Franta.cz

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Leo
Příspěvky: 14419
Registrován: úte črc 27, 2010 11:58 pm
Bydliště: jižní morava

Re: UNC 060,061

#31 Nový příspěvek od Leo »

kowoo píše:aky je rozdiel medzi unc 060 a unc 061 ??chcem si poriadit tento stroj (jazdeny) a sem tam si snim nieco privyrobit. mozte mi poradit??
ci sa mam radsej poobzerat po bobcat, catterpilar ?
Mrkni se na www.bagry.cz a tam se podívej v diskuzi k těmto strojům. Zároveň se dozvíš, jestli s tím najdeš nějakou práci, protože už jsou to přecejen starší stroje a konkurence je veliká i v tomto segmentu.
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.

Uživatelský avatar
Leo
Příspěvky: 14419
Registrován: úte črc 27, 2010 11:58 pm
Bydliště: jižní morava

Re: UNC 060,061

#32 Nový příspěvek od Leo »

Jak koupit starší smykem řízený nakladač a neprohloupit

http://www.bagry.cz/cze/clanky/z_praxe/ ... prohloupit

Pokud sháníte starší smykem řízený nakladač, s největší pravděpodobností se bude jednat o nakladač slovenské výroby UNC 060, UNC 061, Locust 750 nebo Locust 752, případně český Bobek 760 nebo novější typy od Novotného.

Proto je níže uvedený návod, jak postupovat při obhlídce použitého stroje, zaměřen právě na ně a jejich specifické problémy. Nicméně obdobně můžete postupovat i při nákupu starších smykem řízených nakladačů jiných značek.

Nejdříve si cíl svého zájmu obejděte a pozorně se dívejte. Tuto vizuální kontrolu nesmíte podcenit, protože díky ní můžete odhalit většinu všech možných problémů (neboli důvodů pro slevu). Zaměřte se na praskliny výložníku, zejména vzadu v oblasti jeho uchycení ke kozlíku a vepředu u lopaty, kde jsou obě ramena spojena příčnou výztuhou. Další kritická místa jsou vzadu na kozlíku v místě propojení příčnou výztuhou. U UNC 060 zkontrolujte také krakorce vzadu na výložníku, ze kterých vedou směrem ke kozlíku hydraulické válce udržující dno lopaty při zvedání ve vodorovné poloze.

Nyní pečlivě prohlédněte všechny hydraulické válce (pístnice), zda v místech, kde z nich vyčnívá chromovaná pístní tyč, jsou dokonale suché. V opačném případě vám prodávající bude s úsměvem tvrdit, že vlhké či dokonce kapající pístnice jsou u těchto strojů normálním jevem. Jeho úsměv však rozhodně neopětujte, poněvadž jejich přetěsnění se pravděpodobně nevyhnete. Stoupněte si před přední roh stroje a podívejte se skulinou mezi kolem a rámem stroje šikmo dolů. Pokud vidíte skrz stroj až na zem, znamená to, že z podvozku je demontován spodní ochranný kryt. Na jednu stranu je to výhoda, protože pod strojem můžete vidět skvrny od případných úkapů z hydrauliky a motoru, ale na druhou stranu se v praxi bez ochranného plechu vystavujete riziku mechanického poškození od různých větví, sutin a podobně. Když už se díváte na kola, ověřte si, zda jsou vůči rámu stroje ve svislé poloze. Jejich odklon by znamenal utrhané šrouby v uchycení poloos ke stranovým převodovkám a jejich následné zničení. Kompletní oprava jedné stranové převodovky přijde bezmála na 30.000,- Kč. Nakonec prohlídky exteriéru omrkněte, zda není žádný disk kola naprasklý a hurá pod kapotu.

Motor by neměl být nikde potečený. Vyjmeme zátku chladiče, na níž by zespodu neměl být mastný kruh, který signalizuje netěsnost hlavy a olej v chladicí kapalině. Stejnou věc můžeme také ověřit pomocí měrky motorového oleje, na které by byla vidět bílohnědá emulze. Jedinci s obzvláště vyvinutým čichem mohou odhalit používání ekonafty, která je trošku cítit jako řepka. A nyní pojďme usednout dovnitř.

Při vstupu do kabiny se podíváme, zda pod plechovými krabicemi, na kterých jsou umístěny joysticky, nejsou stopy po hydraulickém oleji. Startování motoru by mělo jít bez problému, a jakmile se motor trošku zahřeje, můžeme začít s testováním stroje. Při jízdě musí stroj držet rovnou stopu, nesmí táhnout ke straně. Pokud při jízdě náhle pustíme joysticky ovládající pojezd (u UNC 061 se jedná o jeden joystick), stroj by se měl zastavit takřka na místě. Nakonec naší zkušební jízdy provedeme nemilosrdnou zkoušku - zapřeme lopatu o nějakou betonovou zídku nebo hromadu, dáme plný plyn a snažíme se protočit kola. V ideálním případě by se kola měla protočit, u strojů s motory Zetor se možná budeme muset spokojit pouze se zadušením motoru. Nicméně v žádném případě nesmí motor běžet na plné otáčky a kola být v klidu. Touto testovací jízdou jsme si ověřili stav pojezdových čerpadel, hydromotorů a stranových převodů. Cena jednoho pojezdového čerpadla je 12.900,- Kč, jeden pojezdový hydromotor přijde na 10.000,- Kč.

Zkusíme zvednout něco těžkého na paletizačních vidlích (nejlépe paletu o hmotnosti lehce přes tunu). V případě nezdaru může být problém v pracovním čerpadle, za které se platí 7.000,- až 12.000,- Kč dle typu. Na závěr stroj mírně pozvedneme na lopatě a vystoupíme ven. Zacloumáme pořádně s rameny výložníku a sledujeme vůle ve všech čepech. Omrkneme stav hydraulického oleje průzorem na levé straně kozlíku. Pokud je olej zpěněný, znamená to netěsnost hydraulické soustavy a nasávání vzduchu. Zkontrolujeme také tlakoměry pod levým zdvihovým válcem výložníku, které by měly ukazovat maximálně 30 kPa. Pokud jeden nebo oba ukazují více, je zanesený příslušný hydraulický filtr.
V životě je potřeba se pro něco zapálit, v krematoriu už je pozdě.

P_e_p_e
Příspěvky: 107
Registrován: pát pro 03, 2010 4:40 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: UNC 060,061

#33 Nový příspěvek od P_e_p_e »

A tady máš něco o unc 060 a 061. Taky z bagru.

UNC = univerzální nakladač čelní, 060 = zamýšlená nosnost 600 kg. Vedle DH 112 snad nejznámější stroj československého stavebnictví vyvinul VVU ZTS Zvolen na sklonku 70. let minulého století. Pojďme si ho nyní připomenout.

Předpokládaným využitím nakladače UNC 060, který se začal prodávat v roce 1981, byly práce menšího rozsahu ve stavebnictví, zemědělství a dalších odvětvích. Díky své manévrovatelnosti a malým rozměrům mohl pracovat jak na venkovních plochách staveniště, tak i uvnitř budov. Jako s doplňkovým strojem se s ním počítalo i ve skladovém hospodářství. Už od začátku výroby se kalkulovalo se širokým rozsahem příslušenství, aby bylo umožněno hloubení rýh a kanálů, nakládání a hrnutí rozpojených zemin a sypkých materiálů nebo přeprava kusových materiálů.

UNC 060 se vyrábělo v době, kdy ani nejlepší smykem řízené nakladače světových značek neznaly joysticky. Avšak ani UNC 060 je zpočátku nemělo. První stroje byly osazeny mechanickým ovládáním, tolik oblíbené joysticky od východoněmecké Orsty přišly později. Další výraznou odchylkou UNC 060 bylo použití stranových převodovek s ozubenými koly. Proč se tomu tak stalo? V bývalých zemích RVHP nikdo nevyráběl pomaluběžné hydromotory, a proto nebylo možno použít velmi rozšířené řešení přenosu krouticího momentu od hydromotoru na kola pomocí řetězů. Konstrukéři si museli poradit s rychloběžným hydromotorem, který nezbylo než zpřevodovat pomocí ozubených kol.

Ani známý tříválcový motor Zetor nebyl v UNC 060 osazen od prvopočátku. Mechanickým srdcem prvních nakladačů, které vyjížděly z bran výrobního závodu ZTS Detva v Krupině na samém počátku osmdesátých let, byl čtyřválec Slavia 4S90A z ČKD Napajedla o výkonu 29 kW při 3000 ot/min. s „možností přetížení o 10 % na jednu hodinu během šestihodinového provozu“. Cena prvních nakladačů byla stanovena na 135000,- Kč, dnes lze UNC 060 z 80. let prodat téměř i za dvojnásobek, pokud je v dobrém stavu.

Několik technických parametrů k porovnání:

UNC 060 na začátku 80. let UNC 060 později
Motor 4S90A Zetor 4901 / 5201
Výkon motoru 29,4 kW 34,2 kW / 33,1 kW
Počet válců 4 3
Pohotovostní hmotnost 2500 kg 2875 kg
Nosnost 630 kg 750 kg
Ovládání mechanické hydraulické
Pneumatiky 7,6-16 10-15
Pojezdová rychlost 12 km/h 12 km/h

UNC 060 v podobě, kterou zná většina z nás, bylo vybaveno tříválcem Zetor. Za ním se nacházela rozvodovka pohonu čerpadel. Olej do okruhu pojezdu dodávala dvě axiální pístová čerpadla SPV 20, kdežto pracovní hydrauliku obstarávalo zubové čerpadlo A72XTM/082XTM. Výložník nakladače byl v zadní části osazen hydraulickými válci pro vyrovnávání lopaty. Ty byly hydraulicky propojeny s válci vyklápění lopaty. Při zvedání výložníku se pístní tyče vyrovnávacích válců mechanicky zasouvaly do válců a vytlačovaly tak olej do válců otevírání lopaty (při spouštění výložníku opačně), čímž docházelo k vyrovnávání dna lopaty během zvedání a spouštění výložníku. Užitečná vlastnost hlavně pro práci s paletizačními vidlemi. Pro snadnou výměnu přídavných zařízení byl nakladač vybaven rychloupínacím zařízením vlastní konstrukce.

Ovládání pojezdu i pracovního zařízení bylo hydraulické. V kabině se nacházely joysticky, které dávaly pokyny řídícím ventilům Orsta, umístěným pod každým z joysticků. Pravou rukou se ovládal pohyb výložníku a pojezd pravých kol, levou rukou vyklápění lopaty a pojezd kol na levé straně. Otáčky motoru se ovládaly plynovým pedálem umístěným na podlaze. Servisní přístup značně ulehčovala velká prosklená kabina s možností snadného odklopení směrem vpřed.

Soudruhům se po čase zdál nakladač UNC 060 příliš drahý, a proto byl přijat „podnikový úkol“ - v roce 1989 se začalo s vývojem jednodušší, a tím i levnější varianty s označením UNC 061. Prototyp sice vznikl ještě v Krupině, ale sériová výroba se v roce 1991 rozběhla v Detvě, kde doposud neměli žádné zkušenosti s výrobou smykem řízených nakladačů. Možná i z tohoto důvodu byl nakonec nakladač UNC 061 paradoxně dražší, než 060. Oproti UNC 060 sázelo UNC 061 na mechanické vyrovnávání lopaty pomocí táhel a na mechanické ovládání místo joysticků.

V letech 1990 až 1992 se upravené UNC 060 nabízelo v Německu jako Hanomag KL 75. Během roku 1992 ale již přichází UNC 750, které nesmrtelný nakladač UNC 060 po 11 letech vystřídalo

Žerik2
Příspěvky: 1862
Registrován: sob led 10, 2009 1:11 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: UNC 060,061

#34 Nový příspěvek od Žerik2 »

feki píše:
Žerik2 píše:chlapi chci se zeptat jak je podkop na unc děla si i s prodlouženim jako u velikych bagru?
ides to teda nakoniec montovat na lkt?

inak, to vazne tieto male stroje dokazu nakladat napriklad na tatru? vzdy mi to vrtalo hlavou :D 8)
hej pořad o tom uvažuji a divam se po tom podkopu po netu je jich mraky ale radeji bych chtěl prave jestli by byl nejaky ten teleskopicky

Uživatelský avatar
feki
Příspěvky: 2802
Registrován: sob črc 10, 2010 8:35 pm
Bydliště: Košice

Re: UNC 060,061

#35 Nový příspěvek od feki »

jojo, ono je to v unc staci lebo sa stale mozes pohnut kam potrebujes, ale na lkt ked sedis von je to neprakticke. Potom daj vediet co vymyslis 8) inak rychlost aj sila bola dostatocna

P_e_p_e
Příspěvky: 107
Registrován: pát pro 03, 2010 4:40 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: UNC 060,061

#36 Nový příspěvek od P_e_p_e »

No s tím teleskopem na smýkač nevím nevím. Ještě jsem to neviděl. Ale asi nějaký jsou. On ten podkop na unc zase není není žádná velká sláva. Jestli ti jde hlavně o podkop porozhlédni se radši po nějakém minibagru.

Žerik2
Příspěvky: 1862
Registrován: sob led 10, 2009 1:11 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: UNC 060,061

#37 Nový příspěvek od Žerik2 »

P_e_p_e píše:No s tím teleskopem na smýkač nevím nevím. Ještě jsem to neviděl. Ale asi nějaký jsou. On ten podkop na unc zase není není žádná velká sláva. Jestli ti jde hlavně o podkop porozhlédni se radši po nějakém minibagru.
no pravě že jednou jsem videl inzerat kde prodavali ten s tim teleskopem a nechci se s tim nějak živit jde mi o to sem tam neco vykopat v lese si srovnat přibližovaci linku a hlavně to chci upravit na traktor ktery mam doma at je vice využity

Uživatelský avatar
X-Chaos
Příspěvky: 79
Registrován: pon čer 07, 2010 11:21 pm
Bydliště: Dubá

Re: UNC 060,061

#38 Nový příspěvek od X-Chaos »

Zdarec pánové, můžete mi někdo prosím napsat, kolik UNC61 zvedne na paletizačních vidlích ? Respektive tak, přivezou mi domu dva kamióny ztraceného bednění. Jedna paleta má asi 1160 kg a jde mi o to, jestli když koupím k UNC vidle, to nebudou vyhozený prachy.

Díky :)
Farnsdickův logický vývod
Když věci dospějí od desíti k pěti, cyklus se začne opakovat.

Uživatelský avatar
feki
Příspěvky: 2802
Registrován: sob črc 10, 2010 8:35 pm
Bydliště: Košice

Re: UNC 060,061

#39 Nový příspěvek od feki »

Žerik2 píše:no pravě že jednou jsem videl inzerat kde prodavali ten s tim teleskopem a nechci se s tim nějak živit jde mi o to sem tam neco vykopat v lese si srovnat přibližovaci linku a hlavně to chci upravit na traktor ktery mam doma at je vice využity
tak tak, o dalsi stroj by sa zas trebalo starat... a co chceli za ten teleskopicky podkop?

Uživatelský avatar
schejbic
Příspěvky: 312
Registrován: čtv črc 26, 2007 7:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: UNC 060,061

#40 Nový příspěvek od schejbic »

X-Chaos píše:Zdarec pánové, můžete mi někdo prosím napsat, kolik UNC61 zvedne na paletizačních vidlích ? Respektive tak, přivezou mi domu dva kamióny ztraceného bednění. Jedna paleta má asi 1160 kg a jde mi o to, jestli když koupím k UNC vidle, to nebudou vyhozený prachy.

Díky :)
Ahoj.
Tvrdá pravda - nezvedne ti to. Tohle je opravdu na něho moc. Uncčko je stavěné tak do 700kg a to ještě při zemi. -řez tunu ti zvedají už novější stroje jako např Novotný B 861(1000Kg) a B 961(1200Kg). A nebo Locust L 1003 a L 1203.
K práci se musí člověk umět postavit! Pokud se k ní postaví špatně, tak ho ta svině může i ZABÍT!!!

Uživatelský avatar
Z8011
Příspěvky: 135
Registrován: sob zář 08, 2007 10:04 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: UNC 060,061

#41 Nový příspěvek od Z8011 »

Hoši Bobíkáři, otázka na vás. Koupil jsem čelák a nemám k tomu lopatu.....kolik se dělá šířka lopaty na UNC?? někde jsem se dočetl, že 1,7 m a i 1,8 m. Jeliž pravda???
Crystal 8011+Trac-lift 360
Crystal 8111
Farma CT 5,1-9
Linddana 960

Uživatelský avatar
X-Chaos
Příspěvky: 79
Registrován: pon čer 07, 2010 11:21 pm
Bydliště: Dubá

Re: UNC 060,061

#42 Nový příspěvek od X-Chaos »

schejbic píše:
X-Chaos píše:Zdarec pánové, můžete mi někdo prosím napsat, kolik UNC61 zvedne na paletizačních vidlích ? Respektive tak, přivezou mi domu dva kamióny ztraceného bednění. Jedna paleta má asi 1160 kg a jde mi o to, jestli když koupím k UNC vidle, to nebudou vyhozený prachy.

Díky :)
Ahoj.
Tvrdá pravda - nezvedne ti to. Tohle je opravdu na něho moc. Uncčko je stavěné tak do 700kg a to ještě při zemi. -řez tunu ti zvedají už novější stroje jako např Novotný B 861(1000Kg) a B 961(1200Kg). A nebo Locust L 1003 a L 1203.
No sice je to škoda, ale díky. Zkusím tedy sehnat vidle na traktorbagr, sice to bude dražší :'( , ale .... Ještě jednou díky
Farnsdickův logický vývod
Když věci dospějí od desíti k pěti, cyklus se začne opakovat.

poláček
Příspěvky: 407
Registrován: úte říj 21, 2008 9:23 pm

Re: UNC 060,061

#43 Nový příspěvek od poláček »

X-Chaos píše:
schejbic píše:
X-Chaos píše:Zdarec pánové, můžete mi někdo prosím napsat, kolik UNC61 zvedne na paletizačních vidlích ? Respektive tak, přivezou mi domu dva kamióny ztraceného bednění. Jedna paleta má asi 1160 kg a jde mi o to, jestli když koupím k UNC vidle, to nebudou vyhozený prachy.

Díky :)
Ahoj.
Tvrdá pravda - nezvedne ti to. Tohle je opravdu na něho moc. Uncčko je stavěné tak do 700kg a to ještě při zemi. -řez tunu ti zvedají už novější stroje jako např Novotný B 861(1000Kg) a B 961(1200Kg). A nebo Locust L 1003 a L 1203.
No sice je to škoda, ale díky. Zkusím tedy sehnat vidle na traktorbagr, sice to bude dražší :'( , ale .... Ještě jednou díky
wauuuu clapáci makali jste s tím vůbec někdy : :D :D :D :D :D :D 700kg a ještě nad zemíí tady žije někdo mimo reál :) unc 060 má nosnost 750kg a to je polovina překlápěcího zatížení z vlastní zkušenosti vím že 1100kg skládáme z kamionu 061 má nosnost 800 taky polovina překlápěcího zatížení UNC 060 je neskutečně předimenzovanej stroj na oficiální nosnost.... 8)

cont17
Příspěvky: 575
Registrován: stř črc 13, 2011 9:21 pm
Bydliště: Trenčín

Re: UNC 060,061

#44 Nový příspěvek od cont17 »

mam otazku ,,, kolko vazi podkop na unc ?
Stroj je len taký dobrý, aký dobrý je strojník.

cont17
Příspěvky: 575
Registrován: stř črc 13, 2011 9:21 pm
Bydliště: Trenčín

Re: UNC 060,061

#45 Nový příspěvek od cont17 »

cont17 píše:mam otazku ,,, kolko vazi podkop na unc ?
nikto nevie ?
Stroj je len taký dobrý, aký dobrý je strojník.

Odpovědět

Zpět na „Traktory sériové výroby - lesní stroje a bagry“