kinematika spojovačky přední nápravy

nápravy hnané, nehnané, zkracovaní náprav, poloosy, kardany, atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
chavier
Site Admin
Příspěvky: 2568
Registrován: úte črc 03, 2007 9:50 pm
Bydliště: okres Karviná

kinematika spojovačky přední nápravy

#1 Nový příspěvek od chavier »

Mohl by mi někdo dát trochu teorie kinematiky pohybu spojovačky říditelné nápravy. Musí být vždy rovna? Udělal jsem spojovačku zahnout, neboť mi nevyjde přímá a při zatáčení mi jedno kolo udělá větší radius než druhé.

Později přiložím obrázek.

Uživatelský avatar
Frantík
Příspěvky: 712
Registrován: pát črc 27, 2007 11:15 am
Bydliště: Plzeň

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#2 Nový příspěvek od Frantík »

Spojovačka jako taková by teoreticky neměla svým tvarem ovlivnit rejd. Pouze její délka řeší sbíhavost. Rejd kol je dán dorazem a lichoběžníkem os rejdových čepů. Ale musel bych si udělat nějaký model a chvilku dumat, jestlise nemýlím.
Když mùžu, pomùžu a poradim a občas kecam. :-)

Uživatelský avatar
jirka_holub
Příspěvky: 2335
Registrován: úte říj 21, 2008 1:34 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#3 Nový příspěvek od jirka_holub »


Uživatelský avatar
chavier
Site Admin
Příspěvky: 2568
Registrován: úte črc 03, 2007 9:50 pm
Bydliště: okres Karviná

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#4 Nový příspěvek od chavier »

ja nad tim uz dlouho premyslim, asi vytahnu Merkur :-D
kdyz jsem cvicne prodlouzil tyce rizeni od tehlic, a nechal spojovacku rovnou, tak byl vysledek stejny.

viz nakres, jak se spojovacka chove
Přílohy
lomeni.JPG

Uživatelský avatar
jirka_holub
Příspěvky: 2335
Registrován: úte říj 21, 2008 1:34 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#5 Nový příspěvek od jirka_holub »

chavier píše:.... při zatáčení mi jedno kolo udělá větší radius než druhé. ..
No ale to je prece dobre, ze ti jedno kolo opisuje jiny radius nez druhe, to ma kazde auto a je to umyslne:
rizeni.jpg
Myslim ze nehledej zahadu ve spojovaci tyci,ale ve smeru tech pak rizeni u kol.
Nevim jak to ma byt kdyz jsou paky smerovane dopredu :-/ , ale kdyz jsou smerovane dozadu, tak snad pry maji mit fiktivni prusecik nekde nad stredem zadni napravy...
takto jsem to nacrtnul :
rizeni II.jpg

Uživatelský avatar
Standam
Příspěvky: 658
Registrován: stř říj 22, 2008 7:35 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#6 Nový příspěvek od Standam »

Zdravím, je úplně jedno jaký bude mít tvar, důležité je aby její čepy byly oba ve stejné vzdálenosti od osy rejdového čepu a ve stejném úhlu z pohledu půdorysu čepy vůči rejdovým čepům, tento úhel právě vytváří udlišné poloměry zatáčení obou kol.. Standa.

dms
Příspěvky: 326
Registrován: pon srp 10, 2009 1:08 pm

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#7 Nový příspěvek od dms »

Hlavne aby si je tvarom nenapohol zmenit tuhost, potom sa to hlavne pri vacsich a sirsich kolesach rado ohyba....

duchodce
Příspěvky: 4655
Registrován: pát lis 16, 2007 9:49 pm
Bydliště: Východočech

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#8 Nový příspěvek od duchodce »

Jednoduchá pomůcka: Pokud je spojovačka PŘED nápravou, musí být délka spojovačky /čepy kloubů na spojovačce/ větší než je vzdálenost mezi otočnými /rejdovými/ čepy nápravy. O kolik rozhoduje šířka /rozchod/ kol, délka pák a několik dalších nepodstatných vlivů, nejlepší je to odzkoušet. Pokud je spojovačka ZA nápravou musí být zase kratší než je vzdálenost mezi rejdovými čepy.Bývá to výhodnější protože tolik nepřekážejí kola ale u 4 krát 4 zase překáží náhon př. nápravy , je třeba vzít inspiraci u PV3s ale zase musí být spojovačka bytelnější atak dále.... ach jo je to makačka na bednu....
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....

gastly
Příspěvky: 1218
Registrován: úte úno 23, 2010 9:21 pm
Bydliště: Postoupky 76701 Krom

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#9 Nový příspěvek od gastly »

Zdravím. Na tvaru spojovačky absolutně nezáleží Foto 1. Důležité je postavení svislých čepů a táhel řízení. Pokud máš Spojovačku před nápravou tak kulové čepy jsou vně svislých čepů Foto 2+3. pokud je spojovačka vevnitř mezi nápravama,jsou i kuláky mezi svislákama Foto 4+5. Tím se stane to že vnitřní kolo je zatočený víc než vnější,protože jede po nenším poloměru. . Fotky jsou ze stavby Bubina, 2x předek V3s a mezi tím 1,6 D eskort. Řízení všema čtyřma. Týden jsem maturoval než sem se jakž takž trefil.Z foto 6 a víc by mohlo být vidět, že ač každý kulák je ůplně jinde.kolo zatáčí tam kam má.Merkur nemá dost jemný štelování, já jsem vystřihoval z papíru (v přesným měřítku) a píchal špendlíky a zatáčel tak dlouho. až to fungovalo (ty přední kuláky se stěhovaly o 17 cm,ale já se trefoval na vnější poloměr otáčení 2,7m a vnitřní 1,4m.Je to celkem jednoduchý ,dojeď ,píchnem prase a než ho sníme tak ti to vysvětlím. Až posem je to dobře ,jenom to nechce sežrat fotky,snad zítra. Z náčrtku tipuju žes obrátil V3S.Napiš rozchod,rozvor a typ přední nápravy.Pepa
Tak skusíme foto.
Přílohy
Hrbatost zadní spojovačky.
Hrbatost zadní spojovačky.
Tak se odstěhoval kulák
Tak se odstěhoval kulák
přední kolo
přední kolo
zadní kolo se spojovačkou
zadní kolo se spojovačkou
zadní kolo
zadní kolo
přední kolo v rejdu + prodloužená osa
přední kolo v rejdu + prodloužená osa
Zadní kolo v rejdu + prodloužená osa
Zadní kolo v rejdu + prodloužená osa
Křížení desky a ůčka by měl být střed otáčení
Křížení desky a ůčka by měl být střed otáčení
Naposledy upravil(a) gastly dne pát dub 30, 2010 3:23 pm, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
filip
Příspěvky: 1923
Registrován: úte říj 21, 2008 10:51 pm
Bydliště: UO

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#10 Nový příspěvek od filip »

Jasně že při spojovačce před nápravou ta musí být delší než vzdálenost čepů nápravy, ale jde to vyřešit i tak, že náprava zůstane tak jak je a do prostředka přidat pomocný čep a páku tvaru V a spojovačky překřížit. Tak aby se nepotkávaly, třeba jednu spodem a jednu vrchem. I tak ty úhle posčítané musí vycházet na střed zadní nápravy. Součty délek spojovaček mají dát délku té ideální spojovačky, která by byla správně před tou nápravou, ale dlouhá aby osy čepů vycházely na střed zadní nápravy. JU? :friends:
Přílohy
řízení [800x600].jpg
4011, 25 A, Zebra, Prcek

gastly
Příspěvky: 1218
Registrován: úte úno 23, 2010 9:21 pm
Bydliště: Postoupky 76701 Krom

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#11 Nový příspěvek od gastly »

Tak vám s lítostí oznamuju že Jirka Holub to má DOBŘE. (taky to sem mohl dát dřív). Shrnuto Vem špagát spoj kulové a svislé čep, špagát táhni dál do zadu a kdo se trefí +- na střed zadní osy ,ten to má pro potřeby traktorku dobře.Tomu to bude zatáčet aj ve snihu a na blatě. A já jdu předělávat zadní osu,je skoro dobře,ale diky jirkově radě by to do večera mělo být ůplně dobře.Pepa.

Uživatelský avatar
jirka_holub
Příspěvky: 2335
Registrován: úte říj 21, 2008 1:34 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#12 Nový příspěvek od jirka_holub »

gastly píše:Tak vám s lítostí oznamuju že Jirka Holub to má DOBŘE. (taky to sem mohl dát dřív).
No driv jsem to sem dat nemohl, protoze jsem to vygooglil az ted :friends: . A matne si pamatuju, ze se to na foru nekdy minuly rok uz probiralo.
Takze je to takto:
rizeni.jpg
A ty jsi tedy temi praktickymi pokusy prisel na to same?
Ahoj Jirka

Uživatelský avatar
chavier
Site Admin
Příspěvky: 2568
Registrován: úte črc 03, 2007 9:50 pm
Bydliště: okres Karviná

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#13 Nový příspěvek od chavier »

diky moc vsem! uz to chapu, pro nazornost prikladam obrazek, jak to ma vyresene ted. Jsou to mimobezky, ktere se zadni napravy nikdy nedotknou. Zkusim to otocit a spojovacku predelat.

diky moc :friends:
Přílohy
rizeni.jpg

gastly
Příspěvky: 1218
Registrován: úte úno 23, 2010 9:21 pm
Bydliště: Postoupky 76701 Krom

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#14 Nový příspěvek od gastly »

Pro jirka_holub. Jo. Já vědel jak mají být kola v rejdu + čepy a kuláky. Tak jsem si to maloval a když jsem myslel že to mám,tak jsem to převařil a převařil a převařil ........ No a pak to sem dáš,ja vlezu do garáže,položím kus desky a pronesu Doprdele ono to funguje. Zadní osu už mám přeonděnou. A jestli myslíš jak tu někteří jebali ty co je v dobré víře upozornili na zásadní nedostatky,tak tam chyběl tento DETAIL,které jsi zveřejnil teď ty. S díky Pepa.

Pro chaviho. Myslím že by stálo za to ten jirkův podnět přiřadit k výpočtům rychlostí.Kdo bude stavět se podívá...... Pepa.

jano
Příspěvky: 1038
Registrován: ned črc 08, 2007 9:51 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Kontaktovat uživatele:

Re: kinematika spojovačky přední nápravy

#15 Nový příspěvek od jano »

Prolbém kinematika spojovačky přední nápravy v dávnoveku zistil, popísal a vyriešil pán Ackerman jeho riešenie sa volá Akermanov lichobežník . Na tvare spojovačky ceľkom iste nezáleží, ale z hľadiska deformácie má byť priama. Taktiež nezáleží či je spojovačka pred zvislými čapmi alebo za, ale lichobežník - orientácia - musí byť zachovaný. No a rýchlosť na správnu funkciu tiež nemá vplyv.

Odpovědět

Zpět na „Nápravy“