Motorové pily
Re: Motorové pily
Na dolmarky mas navod na internete ako nastavit motor.Treba len hladat podla typu . A nakoniec aj tak pri nastavovani treba rezat a v reze doladovat + este potom vytiahnut pre istotu sviecku akej farby je. Tiez ked som podla navodu nastavoval na 5105 tak to bolo trochu zlozitejsie podla navodu .Ale v reze doladit je zaklad alebo skor nutnost lebo co z toho,ze podla papiera a ucha by to malo byt ked pila nereze tak ako ma. A dolmarky maju trochu mensie otacky predpisane ked pamatam,ze pilka sa zda,ze reze horsie ako stihlka .A s huskou sa to uz vobec neda porovnat
Re: Motorové pily
Pochopil jsi to špatně.H šroub nejvíce ovlivní správné mazání a s tím H souvisí i otáčky,jaké bude motor dosahovat.Chudá směs zvyšuje otáčky a málo maže.A vysoké otáčky škodí,i kdyby jsme pominuli mazání a motor byl mazaný jiným způsobem.Proto máš šroub H blokovaný speciálním šroubem .
Jenom pro zajímavost-i když budeš mít správně nastavený karburátor,může dojít k zadření z důvodu jakékoli netěsnosti v prostoru pod pístem.Třeba gufera,těsnění pod karburátorem,válcem,impulzní vedení,sací hrdlo atd.Motor nebude nasávat všechnu směs přez karburátor,protože část vzduchu nasává tou netěsností,takže jí bude méně,tudíš bude chudá.
L šroub pouští benzin jenom do třech maličkých otvorů a ty jsou důležité pro správný volnoběh a přechod do vyších otáček.To je to,co ti nefungovalo.
Vzájemně se ale oba šrouby doplnují a musí být spolu sladěné.Dám příklad-při plném plynu potřebuje motor 100% paliva,aby směs nebyla chudá a motor správně pracoval.Když bude L šroubem protékat např.30% a H 70%,je to správně.Když ale špatně nastavený L propustí jenom 15% a H těch 70%,je to celkem 85% a směs je chudá,takže výsledek je špatný volnoběh a přechod do vysokých otáček,malý výkon a navíc hrozí zadření.
Takže kdo karburátor perfektně neovládá,neměl by do něho zasahovat.Navíc to vyžaduje otáčkoměr a dost praxi.A také to vyžaduje další měřiče těsnosti karburátoru,klikové skříně a komprese,protože jenom 100% stav motoru zajistí správné nastavení.
A jediné co můžeš udělat,když to jakžtakž běží a znáš otáčku šroubu L.Čistý vzduchový filtr,dobrou svíčku,ohřátý motor.Šroub L pomalu zkusit zašroubovávat nebo vyšroubovat,v tvém případě spíš zašroubovat.Sledovat otáčky motoru a najít nejlepší otáčky a pravidelnost volnoběhu.Když se začne otáčet řetěz,povolit šroub S.Až ty nejlepší otáčky najdeš,tak povolit šroub L o 1/4 otáčky.Měla by správně akcelerovat a startovat bez startovacího plynu-teplá.
Jenom pro zajímavost-i když budeš mít správně nastavený karburátor,může dojít k zadření z důvodu jakékoli netěsnosti v prostoru pod pístem.Třeba gufera,těsnění pod karburátorem,válcem,impulzní vedení,sací hrdlo atd.Motor nebude nasávat všechnu směs přez karburátor,protože část vzduchu nasává tou netěsností,takže jí bude méně,tudíš bude chudá.
L šroub pouští benzin jenom do třech maličkých otvorů a ty jsou důležité pro správný volnoběh a přechod do vyších otáček.To je to,co ti nefungovalo.
Vzájemně se ale oba šrouby doplnují a musí být spolu sladěné.Dám příklad-při plném plynu potřebuje motor 100% paliva,aby směs nebyla chudá a motor správně pracoval.Když bude L šroubem protékat např.30% a H 70%,je to správně.Když ale špatně nastavený L propustí jenom 15% a H těch 70%,je to celkem 85% a směs je chudá,takže výsledek je špatný volnoběh a přechod do vysokých otáček,malý výkon a navíc hrozí zadření.
Takže kdo karburátor perfektně neovládá,neměl by do něho zasahovat.Navíc to vyžaduje otáčkoměr a dost praxi.A také to vyžaduje další měřiče těsnosti karburátoru,klikové skříně a komprese,protože jenom 100% stav motoru zajistí správné nastavení.
A jediné co můžeš udělat,když to jakžtakž běží a znáš otáčku šroubu L.Čistý vzduchový filtr,dobrou svíčku,ohřátý motor.Šroub L pomalu zkusit zašroubovávat nebo vyšroubovat,v tvém případě spíš zašroubovat.Sledovat otáčky motoru a najít nejlepší otáčky a pravidelnost volnoběhu.Když se začne otáčet řetěz,povolit šroub S.Až ty nejlepší otáčky najdeš,tak povolit šroub L o 1/4 otáčky.Měla by správně akcelerovat a startovat bez startovacího plynu-teplá.
Re: Motorové pily
Slávku malej dotaz. U mého Dolmara 114 když se zahřeje, třeba po rozřezání jedné klády musím dávat pozor, pila má malý volnoběh a když sem tam lehonce nepřidám chcípne. Chytne zase na lehké zatažení. Musím ji jak říká svagr ,,pamatovat". Takhle to dělá už roky. Jinak vše jde jak má, motor chodí jako hodinky. No a z toho jak to tady čtu, nejsem moudrej, kterým tím šroubkem trošku ten volnoběh přidat. Samozřejmě že bych si vzal sebou do lesa šroubováček a po zahřátí bych to zkusil opravdu s citem doladit. Ale teď jak píšeš o spojitosti těch seřizovacích šroubků, netroufám si otočit jen tak lang samg kterým. Abych nerozházel jiné nastavení, které je správné.
Dík za případné nasměrování.
Dík za případné nasměrování.
Re: Motorové pily
Dělal jsem v lese 25 let a ještě dělám ,ale do štolování karburátoru jsem se nikdy nesral,protože vím ,že to není jen tak protože většinou když to začne zlobit tak to není štolováním ale ještě něčím jiným.
Re: Motorové pily
Jo zapoměl jsem ,měl jsem svého dvorního mechanika a ten ,když něco zlobilo tak byl ochotný přijet a ž do lesa a tam přímo při práci při různých režimech to musel vidět,rád přijel domů nejel z práznou.
Re: Motorové pily
Taký problem ako popísal Ota riešim tak že: T šrobkom mierne zdvihnem otáčky, aby sa reťaz začala trhavo pohybovať. Potom L pomaličky hladám polohu v ktorej má motor najvyššie otáčky. Keď ju nájdem, pootočím L do lava (proti smeru hodin. ručičiek) o 15°. Následne T nastavím otáčky, aby mala pravidelný beh, a nezhasínala. Samozrejme musí byť čistý vzduchový filter. Neviem či to je celkom správne, no mne sa to osvedčilo. Mám HQ 266, 262 a 350.
Starý, dobrý je to stroj, som rád že mám traktor môj.
Re: Motorové pily
Napíši taky svoji do diskuze Když sem dovezl Ms 231 a novou šla rovnou na aspen palivo za studena dobrý a jak se ohřála tak na volnoběh chcípala stačilo jen trochu přitáhnout šroub volnoběhu a byl klid Pak přišla nová várka kanystr aspenu a musel jsem LA zase povolit Jo ten kanystřík co jsem dodělával byl načnutý a rok ve sklepě Pilka byla nová takže sem až sem dodělal další kanystr a koupil nový odnes do servisu a za hodinku sem byl doma se seřízenou pilkou Pilu nastartoval udělal několik řezů a pak seřídil karbec dle otáčkoměru Od tý doby sem na seřízení nemusel šahat a pilka má za sebou 5 furek kládovky na špalky Osobně za mne tohle pokud je pilka nová prostě po zaběhu až si vše sedne zajít k dvornímu mechanikovi nebo dobrý servis a pilku nechat seřídit
Tyhle nový dolmary a makity jsou obzvlášť citlivý na seřízení Viděl sem jednoho dolmara po zasahu kutilem a píst válec klika na odpis
Tyhle nový dolmary a makity jsou obzvlášť citlivý na seřízení Viděl sem jednoho dolmara po zasahu kutilem a píst válec klika na odpis
Kdo nic nedělá nic nezkazí pokusy sou cesta k úspěchu
Sem chodím rád a často http://prehrada-les-kralovstvi.cz/
Sem chodím rád a často http://prehrada-les-kralovstvi.cz/
Re: Motorové pily
Čárlsi ten můj dolmar je kupovanej ještě v tuzexu. Nedokážu odhadnout kolik ji je roků. Mnoho a mnoho. Pořezala dřeva, ža by ho byl vlak. Už má asi 2 generáljy za sebou. U mechanika. Jenže mechanik už nedělá. Ta pila si ho pamatuje jako ,,kluka". Ale klukovi je hrubě přez 80 roků. Ta pila to dělá možná 10 let, možná víc že se musí dávat pozor, aby nechcípla. Když ji položim na bok tak nechcípne. Ale jak ji nesu, nebo postavím chcípne. O nic nejde, jen že musím zatáhnout za šňůru. Nezhoršuje, nezlepšuje se to. Mám někde nějakej návod. Zkusím kouknot tam. Ale šlo mi o to, že bych trošku hnul jedním správným šroubkem a byl by pokoj.
Benzinem to určitě není, ta pila slupne kde co. Vytáhl jsem ji min po roce a vylil benzin z ní do kanistru, protřepal aby se smíchal s novým nalil plnou, nastartoval a jede jak zamlada. Zrovna teď jsem už druhej kanistr 3l míchal s olejem co jsem dovezl od tatíka. On měl na polici asi 3 flašky litrovky nakoupenýho oleje. Nějakej od Oleo mac. Do jeho pily. Takovej temně modrej. Už jsem ho jednu 3l porci vyjel a teď mám v kanistru tak jednu nádrž. A budu míchat další. Jak jsem už mnohokrát psal benzin vůbec neřeším. Však jsme to i spolu probírali.
Na tu 114 Dolmara jsem dal skoro novej řetízek a používám na kácení a rozřezávání. Pila jde jako pila. Akorát to chcípání. Bo má hodně kilo. A na odvětvování je humpolácká. Na to mám toho malího Oleo maca. Ten nejni ani cejtit. Jak je lehonkej.
Benzinem to určitě není, ta pila slupne kde co. Vytáhl jsem ji min po roce a vylil benzin z ní do kanistru, protřepal aby se smíchal s novým nalil plnou, nastartoval a jede jak zamlada. Zrovna teď jsem už druhej kanistr 3l míchal s olejem co jsem dovezl od tatíka. On měl na polici asi 3 flašky litrovky nakoupenýho oleje. Nějakej od Oleo mac. Do jeho pily. Takovej temně modrej. Už jsem ho jednu 3l porci vyjel a teď mám v kanistru tak jednu nádrž. A budu míchat další. Jak jsem už mnohokrát psal benzin vůbec neřeším. Však jsme to i spolu probírali.
Na tu 114 Dolmara jsem dal skoro novej řetízek a používám na kácení a rozřezávání. Pila jde jako pila. Akorát to chcípání. Bo má hodně kilo. A na odvětvování je humpolácká. Na to mám toho malího Oleo maca. Ten nejni ani cejtit. Jak je lehonkej.
Re: Motorové pily
nemůže být problem v té silikonové hadičce v nádrži? Na konci je těžké sítko které se má válet na dně nádrže ať je pila v jakékoliv poloze. Třeba je ta hadička moc dlouhá a v poloze co píšeš nedosahne až na dno protože se jako zamotá?
Něco nejde? Je třeba tvrdit: "mě to nejde"
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.
Re: Motorové pily
Ne tím to není. Naleju plnou, nebo vyjedu do mrtě a furt je to stejná reakce. Švagr se do toho chtěl kdysi namontovat že podej šramcír já to zmáknu. Jenže pila jde jako hutě, můžu s ní řezat celej den. Jeden špalek za druhým. A pantatík nechtěl. Že to zkurví, že otočí jiným šroubkem a zkurví nastavení. No kdysi se pila vzala a dovezla k tomu chlápkovi. Celej život dělal pily. Něco jako píše vejš Boleslav. Lesáci mu vozili pily po hromadách. Nebo i on jezdil za níma do lesa. Protože jim ta pila vždycky nejvíc zlobila v lese. On jen poslechnul pilu a už věděl co.
Právě jsem myslel, že je tam třeba jeden šroubek na ten volnoběh. Že zkusím hnout s ním. Ale jak čtu vejš že je to laborování a nechci si to rozhodit. Bo tady v okolí není nikdo, jako byl ten pán. Jednou jsem vzal Dolmara 119 k modernímu mechanikovi a on mi ukázal regál a kupte si novou pilu a tuhle zahoďte. To už nikdo neopraví. A přitom nakonec byl ventilek nárže zpuchřelej.
Právě jsem myslel, že je tam třeba jeden šroubek na ten volnoběh. Že zkusím hnout s ním. Ale jak čtu vejš že je to laborování a nechci si to rozhodit. Bo tady v okolí není nikdo, jako byl ten pán. Jednou jsem vzal Dolmara 119 k modernímu mechanikovi a on mi ukázal regál a kupte si novou pilu a tuhle zahoďte. To už nikdo neopraví. A přitom nakonec byl ventilek nárže zpuchřelej.
Re: Motorové pily
A starej mechanik by ti přitom řekl: To nic není! Tady pootočíme šroubkem o čtvrt otáčky sem a pila půjde jak hutě dalších deset let!
Novej ti nabídne ke koupi novou pilu, co už napřesrok nepojede!
Novej ti nabídne ke koupi novou pilu, co už napřesrok nepojede!
Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz. (KHB)
Je naivní očekávat dnes od médií pravdu a relevantní informace. Kdo má potřebu věřit, má jít do kostela, a ne poslouchat televizi.
Je naivní očekávat dnes od médií pravdu a relevantní informace. Kdo má potřebu věřit, má jít do kostela, a ne poslouchat televizi.
Re: Motorové pily
Oto ked ti pila zdochne pri zmene polohy ,ze ju obratis alebo vertikalne drzis tak mas uz zlu mebranu . Ze ked uz budes menit tak kup obe nove mebrany alebo novy karburator . Ale novy origo karbec typujem od 50eur az do 90eur. preto je vyhoda mat radsej starsie rady stihl lebo diely su lahsie zohnatelne + aj cinske kopie uz na nich su a v celku funguju. Minule som riesil cinsky karburator na mas290 a cena 23eur . A mechanik co castejsie opravuje stihl + dalsi vraj s nimi nema problemy .
Re: Motorové pily
Jeste kluci prosim o vysvetleni jedne veci:
U spalovaciho motoru se vzdy zvysenim davky paliva zvysuji otacky motoru, jak pak bohata smes zpusobi snizeni maximalnich otacek? Dekuji
U spalovaciho motoru se vzdy zvysenim davky paliva zvysuji otacky motoru, jak pak bohata smes zpusobi snizeni maximalnich otacek? Dekuji
Stydím se za tuto zem
Re: Motorové pily
K hoření potřebuješ kyslík. Kde není kyslík nehoří.
K hoření potřebuješ palivo, bez paliva není oheň.
Směs musí být vyvážená. Když přidáš trochu paliva zvýšíš otáčky, jakmile to přeženeš a přidáš moc paliva začne Ti motor chcípat, uliješ svíčku.
K hoření potřebuješ palivo, bez paliva není oheň.
Směs musí být vyvážená. Když přidáš trochu paliva zvýšíš otáčky, jakmile to přeženeš a přidáš moc paliva začne Ti motor chcípat, uliješ svíčku.
Re: Motorové pily
Joe66 můžeš mi poslat nějaký odkaz na českého prodejce těch karburátorů na asi 50 let starou pilu Dolmar 114? Jakože jsem kupoval nějaké drobnosti na Kasumex a volal jsem s pánem a on povídal, že na tento typ pily se už skoro nic nesežene. Jen asi 10 věcí on má v nabídce. Většina jich je kompaktibilní s nějakým jiným vyrobcem. Bavím se tu o staré pile. Ale maká jako mladá! Nezkoumal jsem nikdy karburátor, jestli jsou tam vůbec nějaké membrány. Nikdy jsem si jich nevšimnul.