Zetor 25 K - renovace
Re: Zetor 25 K - renovace
Díky za doplnění, takže to jezdilo na AD.
Když už jsem byl dneska v rozebírání, tak jsem si řekl, i když se mi do toho moc nechtělo, že když budu dělat čepy na spojovací tyči, tak že se mrknu i na vůli v páce a na volantu. Podařilo se mi sundat palubku a kastlík s elekrikou docela decentně a moc jsem toho nerozpojil. Stihnul jsem sundat volantovou tyč. Jak jsem pročítal, že je to seznačené a svrtané se zvonem, tak čísla jsou samosebou jiná a chybí zadní kolík. Futro zalisované ve zvonu bylo prasklé (dno) a mazivo šlo ke spojce, naštěstí husté a nic nezpůsobilo. To se musí vytočit znovu, navíc je v něm i vůle. Střední ložisko vypadá dobře, horní u volantu mělo milimetr určitě, už je vyndané. Axiálně volantová tyč docela šla, ale milimetr tam byl jistě také. tak si s tím pohraju. Bohužel je vůle i v excentru, ale to jsem zatím nestihl rozebrat. Budu si muset udělat něco na povolení matky šnekového kola, ale zatím jsem nenašel ani kde je matka zajištěná podložkou. Zítra to musím omýt a prozkoumat. Předpokládám, že páka řízení je na hřídeli na konusu, že mi nejde sejmout. Zkusím ji vyndat v celku s hřídelí a rozebrat na stole. Zítra dám nějaké foto.
Když už jsem byl dneska v rozebírání, tak jsem si řekl, i když se mi do toho moc nechtělo, že když budu dělat čepy na spojovací tyči, tak že se mrknu i na vůli v páce a na volantu. Podařilo se mi sundat palubku a kastlík s elekrikou docela decentně a moc jsem toho nerozpojil. Stihnul jsem sundat volantovou tyč. Jak jsem pročítal, že je to seznačené a svrtané se zvonem, tak čísla jsou samosebou jiná a chybí zadní kolík. Futro zalisované ve zvonu bylo prasklé (dno) a mazivo šlo ke spojce, naštěstí husté a nic nezpůsobilo. To se musí vytočit znovu, navíc je v něm i vůle. Střední ložisko vypadá dobře, horní u volantu mělo milimetr určitě, už je vyndané. Axiálně volantová tyč docela šla, ale milimetr tam byl jistě také. tak si s tím pohraju. Bohužel je vůle i v excentru, ale to jsem zatím nestihl rozebrat. Budu si muset udělat něco na povolení matky šnekového kola, ale zatím jsem nenašel ani kde je matka zajištěná podložkou. Zítra to musím omýt a prozkoumat. Předpokládám, že páka řízení je na hřídeli na konusu, že mi nejde sejmout. Zkusím ji vyndat v celku s hřídelí a rozebrat na stole. Zítra dám nějaké foto.
Re: Zetor 25 K - renovace
Míra: nech sa darí v práci, na fotky budem čakať, tiež ma to neminie....aj keď to nebude hneď
"Mám skutočnú túžbu dokončiť všetko, čo som začal. Táto skutočnosť ma často privádza k problémom." (N. Tesla)
Re: Zetor 25 K - renovace
Páka je na konuse. Použi 2 rovnaké kladivá a udrieť po boku páky oproti sebe, páka zbehne dole. To som videl u jedného rozoberača vo Vsetíne.
Míra, nechceš axialne ihličkové ložíska na lolantovu tyc? Syn ide práve domov, tak mu môžem prihodiť zopár kusov. Sú zdarma pre členov fóra.
Míra, nechceš axialne ihličkové ložíska na lolantovu tyc? Syn ide práve domov, tak mu môžem prihodiť zopár kusov. Sú zdarma pre členov fóra.
Re: Zetor 25 K - renovace
Roberte pokud by to šlo, tak bych si dva kusy ložisek vzal. Tobě to drží? V těch pouzdrech, po kterých to běhá to nic neudělá?
Slíbené fotky.
Tady jsem připraven na montáž. Je vidět prasklina na pouzdru volantové tyče. Gufero na hřídeli bylo měněno v roce 2013, ale když je to už dole, tak jsem ho vyndal a dám nové. Zapomněl jsem vyfotit domeček spojkového ložiska. Koupil jsem si nový krycí plech, ale nejde mi namáčknout do osazení na ložisku, musím nechat osazení ještě trošku ubrat. Pak to musím precizně rozpertlovat, aly plech stál a ložisko se volně točilo. Packy spojky bohužel mohu poměřit až bude spojka vystředěná na setrvačníku, jak radil Robert.
Rozebrání excentru bylo nakonec jednoduché. Dlouze jsem hledal, kde je zajištěná matka hřídele. Našel jsem takové nepatrné zajištění, porovnal jsem šroubovákem a matku stočil jedním prstem. Když jsem si to pak složil na ponku, tak je mi jasné, že to nemůže být zarvané, ale utažené tak, aby to volně chodilo ale bez vůle. Povolil jsem šroub na zvonu asi o 1 cm, lehce sklepl dolů, vzal jsem za excentr francouzákem, rozhýbal jej a celkem snadno jsem jej vytáhnul. Montážnící předemnou jej pěkně zrasovali, vnější lem je pěkně olámaný (pilníkem jsem jej trochu zkulturnil a osekané rohy zapiloval), uvnitř díry ve zvonu jsou vrypy po nějakém nástroji, jak to někdo kdysi zřejmě vytloukal. Jde tam ale dobře, tak s tím nic dělat netřeba. Když nasadím excentr na hřídel, tak je tam malá radiální vůle. Jaká je akceptovatelná? Pak je ještě otázka, co s tím. Nechat změřit excentr uvnitř, jak moc je oválný, pak jej nějak vystružit? Hřídel - na ní něco nanést a obrousit? Nebo obrousit hřídel (je asi kalená, že?) a nechat si k ní vyrobit nový excentr? Ale netuším, kde by mi jej udělali a co by to stálo. Zde mám tu smůlu, že doma s tím vůbec nic neudělám a musím hledat. Škoda že jsem před pár lety ztratil hodně dobrého soustružníka, ten by udělal a určitě poradil.
Kolo jsem si poznačil jak tam bylo a umyl. Jsou vidět olejskané zuby, podrobně jej prohlédnu a vyberu 14 zubů, které ještě neběhaly, pokud tam budou :-). Nevypadá ale špatně, tak snad ještě pojezdí, stejně jako šnek. Spodní pouzdro má vůli snad milimetr, horní mělo také, ale to jsem nedostal ven jinak než rozříznutím plátkem pilky, co mám takový vytloukač, tak ten se neměl za co opřít, uvnitř je osazení v uložení a je tam malý přesah. Navíc tam bylo pěkně fest.
Slíbené fotky.
Tady jsem připraven na montáž. Je vidět prasklina na pouzdru volantové tyče. Gufero na hřídeli bylo měněno v roce 2013, ale když je to už dole, tak jsem ho vyndal a dám nové. Zapomněl jsem vyfotit domeček spojkového ložiska. Koupil jsem si nový krycí plech, ale nejde mi namáčknout do osazení na ložisku, musím nechat osazení ještě trošku ubrat. Pak to musím precizně rozpertlovat, aly plech stál a ložisko se volně točilo. Packy spojky bohužel mohu poměřit až bude spojka vystředěná na setrvačníku, jak radil Robert.
Rozebrání excentru bylo nakonec jednoduché. Dlouze jsem hledal, kde je zajištěná matka hřídele. Našel jsem takové nepatrné zajištění, porovnal jsem šroubovákem a matku stočil jedním prstem. Když jsem si to pak složil na ponku, tak je mi jasné, že to nemůže být zarvané, ale utažené tak, aby to volně chodilo ale bez vůle. Povolil jsem šroub na zvonu asi o 1 cm, lehce sklepl dolů, vzal jsem za excentr francouzákem, rozhýbal jej a celkem snadno jsem jej vytáhnul. Montážnící předemnou jej pěkně zrasovali, vnější lem je pěkně olámaný (pilníkem jsem jej trochu zkulturnil a osekané rohy zapiloval), uvnitř díry ve zvonu jsou vrypy po nějakém nástroji, jak to někdo kdysi zřejmě vytloukal. Jde tam ale dobře, tak s tím nic dělat netřeba. Když nasadím excentr na hřídel, tak je tam malá radiální vůle. Jaká je akceptovatelná? Pak je ještě otázka, co s tím. Nechat změřit excentr uvnitř, jak moc je oválný, pak jej nějak vystružit? Hřídel - na ní něco nanést a obrousit? Nebo obrousit hřídel (je asi kalená, že?) a nechat si k ní vyrobit nový excentr? Ale netuším, kde by mi jej udělali a co by to stálo. Zde mám tu smůlu, že doma s tím vůbec nic neudělám a musím hledat. Škoda že jsem před pár lety ztratil hodně dobrého soustružníka, ten by udělal a určitě poradil.
Kolo jsem si poznačil jak tam bylo a umyl. Jsou vidět olejskané zuby, podrobně jej prohlédnu a vyberu 14 zubů, které ještě neběhaly, pokud tam budou :-). Nevypadá ale špatně, tak snad ještě pojezdí, stejně jako šnek. Spodní pouzdro má vůli snad milimetr, horní mělo také, ale to jsem nedostal ven jinak než rozříznutím plátkem pilky, co mám takový vytloukač, tak ten se neměl za co opřít, uvnitř je osazení v uložení a je tam malý přesah. Navíc tam bylo pěkně fest.
Re: Zetor 25 K - renovace
Nemáte někdo prosím rozměry o-kroužků, které jsou na motoru? Dekompresní páka, olejové filtry (myslím jejich napojení na blok), mezi čerpadlo a blok? Více mě jich nenapadá.
Re: Zetor 25 K - renovace
Nemáte někdo poznamenané rozměry polotovarů na pouzdra volantové tyče? Že bych si objednal a šel k soustružníkovi s materiálem...
Re: Zetor 25 K - renovace
ako to plánujes robit, tie nove puzdra volantovej tyče? iba zosustruziť z tyče a na to urobit nové bronzové puzdra s menšou dierou?
Re: Zetor 25 K - renovace
Pomôcť neviem ale...Hlavne to všetko pekne dokumentuj a pofoť. Ako som písal, tiež ma to všetko čaká. Aj s tým riadením
"Mám skutočnú túžbu dokončiť všetko, čo som začal. Táto skutočnosť ma často privádza k problémom." (N. Tesla)
Re: Zetor 25 K - renovace
Plán je takový - navštívit soustružníka, který ze zkušenosti navrhne postup. Na tyči to vypadá dobře ten povrch, hlavně v dolní části kolem šneku. Takže asi nová pouzdra na případně menší průměr. Jak s excentrem zatím netuším, musí se změřit, co je víc oběhané a rozhodnout. Excentr jako takový není složitý výrobek, pouze netuším, jak se tam udělá ta vyosená díra. To se dělá na vrtačce a pak se to vystruží na přesný rozměr? Pokud by mi to někdo uměl udělat, tak bych viděl ideální obrousit hřídel co jméně ale nakulato a dle hřídele udělat menší díru do excentru. Ale od počítače se to špekuluje, musím za odborníkem, já mám doma pouze šupleru :-).
Re: Zetor 25 K - renovace
akurát pri tej tyči, kde je šnek, podla mna moc nepomoze iba jemne "líznuť" tyč a dat nové puzdra. Resp je to provizorné riešenie. Tým sustružením by sa totiž zobrala tvrda cementovaná vrstva a spolu so smenšenim priemeru uloženia by to moc dlho nevydržalo a vydralo by sa to do este horšieho stavu ako to je teraz.
mne sa pri takýchto renováciách osvedčilo nalepit na čap kalený vnútorný krúžok z ihličkových ložísk. ked to nalepíš napr na zelený loctite, tak sa to veru nepovolí.
Akurát je treba si dať pozor na suosovosť oboch uložení. skrátka to, čo sa točí v bronzovom puzdre by malo byť tvrdé.
mne sa pri takýchto renováciách osvedčilo nalepit na čap kalený vnútorný krúžok z ihličkových ložísk. ked to nalepíš napr na zelený loctite, tak sa to veru nepovolí.
Akurát je treba si dať pozor na suosovosť oboch uložení. skrátka to, čo sa točí v bronzovom puzdre by malo byť tvrdé.
Re: Zetor 25 K - renovace
Jo jo, vypadá to, že by se nic z tyče nebralo a pouze nová pouzdra. Les je smýcený a uklizený, tak těch jízd už tolik není a když bude namazáno, tak to něco vydrží.
Re: Zetor 25 K - renovace
Dneska jsem se bavil kulovými čepy v řízení. Vytáhnout ven vnitřní část spojovačky nebylo triviální, ale dalo se. Po očištění jde hladce, až ji namažu, tak tam už nepřirezne. V místě svěrného pouzdra by se asi ale mazat nemělo že, aby to pak drželo nastavenou sbíhavost...
Čepy byly opotřebené a orezlé, mám nové i s podložkou a miskou. Jak moc se to utahuje, asi to má jít pohybovat čepem docela ztuha, že? Jakou doporučíte vazelínu - A00? Nebo něco lepšího?
Poslední co mi zbývá rozebrat, je náprava. Pouzdra na svislých čepech jsou ok. Vůle je v uložení nápravy. Hlavní velký čep jde ven dobře, ale potřebuji nejdříve vyjmout ten zadní o menším průměru. Je tam ale přirezlý, aplikoval jsem WD. Je možné čep vyrazit od zadu směrem po směru jízdy, není tam nějaké osazení? Když jsem to zkusil, tak ani ťuk. Nebo mám vzít větší kladivo?
Čepy byly opotřebené a orezlé, mám nové i s podložkou a miskou. Jak moc se to utahuje, asi to má jít pohybovat čepem docela ztuha, že? Jakou doporučíte vazelínu - A00? Nebo něco lepšího?
Poslední co mi zbývá rozebrat, je náprava. Pouzdra na svislých čepech jsou ok. Vůle je v uložení nápravy. Hlavní velký čep jde ven dobře, ale potřebuji nejdříve vyjmout ten zadní o menším průměru. Je tam ale přirezlý, aplikoval jsem WD. Je možné čep vyrazit od zadu směrem po směru jízdy, není tam nějaké osazení? Když jsem to zkusil, tak ani ťuk. Nebo mám vzít větší kladivo?
Re: Zetor 25 K - renovace
cap nema ziadne osadenie. velke kladivo a poriadne mu raz udriet. ked sa pohne raz, uz potom pojde von.
Re: Zetor 25 K - renovace
Mám takový dojem že tam bylo zajištěný nějakým šroubem - červíkem? Nebo osazením? a mělo by to jít směrem dozadu ?, staříci vzpomínejte....
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....
Re: Zetor 25 K - renovace
osadenie tam nie je ziadne. uz som vybijal na 2 napravach ten cap. je hladky.