škoda 30 - valce
Moderátor: DYK
Re: škoda 30 - valce
Pustil som sa do skladania prevodovky. Najprv som vyriešil uloženie horného stromčeka a spojkovej hriadele. Originál tam je ihličkové valivé ložisko a niekto predomnou to už prerobil na klzné uloženie s bronzovým puzdrom. Ale keďže hriadel iba osustružil a nechal ho makký bez povrchovej úpravy, tak po čase sa to vydralo. Ja som to trošku modifikoval. Na horný drážkovaný hriadel som pripravkom Loctite 638 nalepil ložiskový krúžok IR28x32x25, ktorý je povrchovo tvrdý a tým pádom ideálny pre klzné uloženie do bronzu. Bronzové puzdro som do spojkovej hriadele opat nalepil Loctite 638 a vysustruzil vnutorný priemer na 32 mm. Urobil mazaciu drážku a mazacie dierky som z priemeru 2 mm zväčšil na 3 mm...na to prevrtanie treba špeciálny vrták do kalenej ocele. Ja som ho nezohnal a použil som vrták do betonu (za 1,30 EUR ) s priemerom 3 mm a po jeho zabrúsení na diamantovej brúske to išlo krásne vrtať, že normálne bralo triesku. Bronz som použil s označením RG7, ktorý má v sebe aj olovo a tým pádom je klasifikovaný aj ako samomazný. Na tieto účely by mal byť celkom ideálny. Ale pozor, tento bronz by sa mal používať iba na tenké výstelky klzným ložísk, nie na masívne súčiastky.
Následne som už mohol začať skladať prevodovku. Išlo to celkom v pohode, ked vsetko bolo vyčistené a suché. Olejová napln prevodovky je celkom oddelená od náplne v skrini deferenciálu. Na vstupnom spojkovom hriedeli do prevodovky nie je ziadne gufero, len labirint. Ja som tam však aj tak dal 2RS gulkové ložisko. Čo sa mi na tejto prevodovke páči je spôsob akým je vyriešené to, aby nedochádzalo k pomiešaniu rýchlostných stupnov. Zabudol som to však nasnímať. Co viem, tak prevodovky traktorov značky Zetor toto ešte dlho po Škodovkách nemali.
Následne som už mohol začať skladať prevodovku. Išlo to celkom v pohode, ked vsetko bolo vyčistené a suché. Olejová napln prevodovky je celkom oddelená od náplne v skrini deferenciálu. Na vstupnom spojkovom hriedeli do prevodovky nie je ziadne gufero, len labirint. Ja som tam však aj tak dal 2RS gulkové ložisko. Čo sa mi na tejto prevodovke páči je spôsob akým je vyriešené to, aby nedochádzalo k pomiešaniu rýchlostných stupnov. Zabudol som to však nasnímať. Co viem, tak prevodovky traktorov značky Zetor toto ešte dlho po Škodovkách nemali.
Re: škoda 30 - valce
Dobré riešenie toho uloženia, inak tá prevodovka vyzerá celkom pekne.
Re: škoda 30 - valce
ta prevodovka je fakt pekna. je jednoducha a robustna. a ma v sebe len 4 loziska v podstate.
Re: škoda 30 - valce
Moc pekná práca , vidno že ťa to baví. Je až neskutočné, že tie ozubené kolesá sú v tak dobrom stave
"Mám skutočnú túžbu dokončiť všetko, čo som začal. Táto skutočnosť ma často privádza k problémom." (N. Tesla)
Re: škoda 30 - valce
to, ze su kolesa v dobrom stave je vsak len zdanie a vyzera to tak z dialky na foto. v skutocnosti maju vela jemiek a vyštrbení. Myslim, ze to je z toho ,ako bolo vybite klzné puzdro,tak tie zuby isli doslova po sebe a bolo to dokonca aj pocut..hlavne na spiatočku. hned som vtedy vedel, ze nieco nie je dobre. Doma sa mi smiali, ze to ma na moje jazdenie musi este preziť a ze to nemam riesit. no dobre, ze som to otvoril. bol to pomaly havarijný stav.
Re: škoda 30 - valce
dnes sa mi podarilo zohnat celý zadný diferák, z ktorého si možem vymontovať koleso satelitu.
v telefone som si s majitelom trosku nerozumel a myslel som si, ze si idem pre celý zadok komplet skrine aj sprevodovkou. Uz som riesil nakladne auto s rukou Nakoniec mam "len" toto. zajtra to skusim rozobrat a zistim, ci to bude pouzitelne. Jednak tam je mierna korozia, ale vraj tie kolieska mozu byt rozne serie a nemusi to dobre sadnut. tak uvidim.
v telefone som si s majitelom trosku nerozumel a myslel som si, ze si idem pre celý zadok komplet skrine aj sprevodovkou. Uz som riesil nakladne auto s rukou Nakoniec mam "len" toto. zajtra to skusim rozobrat a zistim, ci to bude pouzitelne. Jednak tam je mierna korozia, ale vraj tie kolieska mozu byt rozne serie a nemusi to dobre sadnut. tak uvidim.
Re: škoda 30 - valce
zdravím
po relatívne dlhšej dobe by som chcel pridať pár foto a postrehy z renovácie prevodovky.
dnes som absolvoval prvú testovaciu jazdu s provizórne poskladaným traktorom. ešte pred lakovaním som chcel zistiť, či je s prevodovkou všetko v poriadku. Jazdil som dnes asi hodinku, co nie je sice moc, ale zatial sa vsetko javí v poriadku. az ma prekvapilo ako je ta prevodovka teraz tichá a dobre sa s nou radí.
olej som nalial letný PP90. na moje účely by mal bohato postačovať.
pred prvou jazdou som prekontroloval dávku nafty oboch elementov vstrekovacieho čerpadla. to čerpadlo nebolo nikdy robené a ani kontrolované. zistil som, že prvý valec dostáva len 1/3 množstva druhého valca. dávku som dorovnal, aby oba dávali rovnako a chod motora sa potom výrazne skultivoval. ale aj tak by som rád dal nové elementy a čerpadlo nastavil presne podla príručky. jednak presnú dávku a presný počiatok začiatku vstreku. Neviete prosím niekto, aké elementy do čerpadla idú, kolko ml nafty musí jeden element vytlačiť na 100 zdvihov a kolko stupnov pred hornou uvratou je počiatok vstreku? neviem sa k tým informáciam zatial nikde dopracovať.
Ak budete niekto robiť niečo podobné ako ja teraz, tak dbajte na rozdielnosť závitov v skrini prevodovky a diferenciálu. Vyskytujú sa tam závity M16, M14, M12, ktoré však niekde majú bežné stúpanie a niekde majú jemné stúpanie 1,5 mm. Na to si dajte pozor, aby ste nechtiac nerezali do skrutky iné stúpanie ako ja su to potom zbytočné komplikácie.
Taktiež pred prvým naliatím oleja do skrine je treba mať všetky diery, kde idú skrutky zacpané. Pretože tento traktor ma skoro všetky diery so závitom, kde sa zvonku niečo pripevnuje priechodzie a tečie tadial olej. Ideálne je, kde sa dá podávať štifty a tie ešte nalepiť nejakým vhodným lepidlom.
A dalšia vec, treba dobre dotiahnuť a hlavne poistiť skrutky ktoréí doťahujú zadný náboj kolesa ku poloosi na oboch stranách. Zvyknú sa povoliť, niekedy vie odpadnúť aj celé zadné koleso. Ale už aj malé povolenie skrutky naruší ložiskovú vôlu kuželíkových ložísk zadnej poloosi, co vedie k opotrebeniu až prasknutiu ložiskových krúžkov. ...ja som ich mal prasknuté všetky.
po relatívne dlhšej dobe by som chcel pridať pár foto a postrehy z renovácie prevodovky.
dnes som absolvoval prvú testovaciu jazdu s provizórne poskladaným traktorom. ešte pred lakovaním som chcel zistiť, či je s prevodovkou všetko v poriadku. Jazdil som dnes asi hodinku, co nie je sice moc, ale zatial sa vsetko javí v poriadku. az ma prekvapilo ako je ta prevodovka teraz tichá a dobre sa s nou radí.
olej som nalial letný PP90. na moje účely by mal bohato postačovať.
pred prvou jazdou som prekontroloval dávku nafty oboch elementov vstrekovacieho čerpadla. to čerpadlo nebolo nikdy robené a ani kontrolované. zistil som, že prvý valec dostáva len 1/3 množstva druhého valca. dávku som dorovnal, aby oba dávali rovnako a chod motora sa potom výrazne skultivoval. ale aj tak by som rád dal nové elementy a čerpadlo nastavil presne podla príručky. jednak presnú dávku a presný počiatok začiatku vstreku. Neviete prosím niekto, aké elementy do čerpadla idú, kolko ml nafty musí jeden element vytlačiť na 100 zdvihov a kolko stupnov pred hornou uvratou je počiatok vstreku? neviem sa k tým informáciam zatial nikde dopracovať.
Ak budete niekto robiť niečo podobné ako ja teraz, tak dbajte na rozdielnosť závitov v skrini prevodovky a diferenciálu. Vyskytujú sa tam závity M16, M14, M12, ktoré však niekde majú bežné stúpanie a niekde majú jemné stúpanie 1,5 mm. Na to si dajte pozor, aby ste nechtiac nerezali do skrutky iné stúpanie ako ja su to potom zbytočné komplikácie.
Taktiež pred prvým naliatím oleja do skrine je treba mať všetky diery, kde idú skrutky zacpané. Pretože tento traktor ma skoro všetky diery so závitom, kde sa zvonku niečo pripevnuje priechodzie a tečie tadial olej. Ideálne je, kde sa dá podávať štifty a tie ešte nalepiť nejakým vhodným lepidlom.
A dalšia vec, treba dobre dotiahnuť a hlavne poistiť skrutky ktoréí doťahujú zadný náboj kolesa ku poloosi na oboch stranách. Zvyknú sa povoliť, niekedy vie odpadnúť aj celé zadné koleso. Ale už aj malé povolenie skrutky naruší ložiskovú vôlu kuželíkových ložísk zadnej poloosi, co vedie k opotrebeniu až prasknutiu ložiskových krúžkov. ...ja som ich mal prasknuté všetky.
Re: škoda 30 - valce
anton30
Super, tak už to jazdí
Super, tak už to jazdí
"Mám skutočnú túžbu dokončiť všetko, čo som začal. Táto skutočnosť ma často privádza k problémom." (N. Tesla)
Re: škoda 30 - valce
Ja som sa dopátral len k tomu, že sa montovali dva typy čerpadiel: PC2B65L210c a PC2B6L210c, dýza je typ DCE4S610 (PAL) a vstrekovací tlak 140 atp.
Re: škoda 30 - valce
dýzy mi cúhajú a chceli by vymeniť.. to boli pred 5 rokmi celkom nové, zohnal mi ich este kamarat ako ulozenky. akurat taky typ som v ponuke motorpal zatial nenasiel. niekto píše, ze nahrada možu byť z traktora RS09 4 valec alebo multikar m22.
tlak ale potom budem musiet zvyšiť na tých 140. mam nastavený len 120 atm. co moze sposobit nizky otvaraci tlak trysky? ako sa motor moze chovať?
tlak ale potom budem musiet zvyšiť na tých 140. mam nastavený len 120 atm. co moze sposobit nizky otvaraci tlak trysky? ako sa motor moze chovať?
Re: škoda 30 - valce
Nízky tlak znamená väčšie kvapôčky, tým pádom rýchlejší priebeh spaľovania a tvrdý chod motora.
Re: škoda 30 - valce
Jaro, prepac blbe otazky, ale co potom urobi vyssi tlak? zbytocne namahanie systému?
Re: škoda 30 - valce
No v istej chvíli už zvyšujúci tlak zásadne neovplyvní rozprášenie paliva. A toto je komôrkový motor,ktorý je trochu menej citlivý na to rozprášenie, ako priamovstrekový motor. A tiež čerpadlo má svoje limity tlaku. Je to empiricky odskúšané, od akej hodnoty už nemá zmysel zvyšovať tlak.
Re: škoda 30 - valce
Našiel som nejakú údaje o čerpadle Š-30.
Čerpadlo PC2B65L210c malo elementy priemeru 6,5 mm a predstih vstreku 31°
novšie čerpadlo PC2B6L210c elementy priemeru 6 mm a predstih vstreku 34°20´ až 35°.
Na 100 zdvihov dodáva element 9,6 cm3.
Čerpadlo PC2B65L210c malo elementy priemeru 6,5 mm a predstih vstreku 31°
novšie čerpadlo PC2B6L210c elementy priemeru 6 mm a predstih vstreku 34°20´ až 35°.
Na 100 zdvihov dodáva element 9,6 cm3.
Re: škoda 30 - valce
este raz vdaka Jaro. presne tieto informacie som potreboval a nevedel som sa ku nim zatial nikde dopatrat.