Co na to náhonová převodovka?
Moderátoři: rezis, Leo, Malboro
Co na to náhonová převodovka?
Zdravím národ dřevohroustů.
Před nějakým časem jsem si opatřil dvouvál. špalíkovač za traktor od prof. výrobce z okolí Litomyšle.
Namlel jsem tak 30 kubíků na volno, nepytluju. Mašina bytelná a klidně věřím, že zvládne i víc jak 10cm průměr měkk. větví. My jedeme pod 7cm, větší řežu polena.
Co mě děsí jsou zvuky vycházející z převodovky naší Z 6911. Traktor je l A stavu, přes náhon používám spoustu hejblat včetně kužel. štípačky a navijáku, ale špalíkovač mne těmi rázy do převodovky děsí. Řešením by byl setrvačník, ale rám dodatečnou montáž neumožňuje bez zásahu do konstrukce.
Stalo se někomu, že vylágroval náhon. převodovku u 69 a vetšího traktoru?
Málek
Před nějakým časem jsem si opatřil dvouvál. špalíkovač za traktor od prof. výrobce z okolí Litomyšle.
Namlel jsem tak 30 kubíků na volno, nepytluju. Mašina bytelná a klidně věřím, že zvládne i víc jak 10cm průměr měkk. větví. My jedeme pod 7cm, větší řežu polena.
Co mě děsí jsou zvuky vycházející z převodovky naší Z 6911. Traktor je l A stavu, přes náhon používám spoustu hejblat včetně kužel. štípačky a navijáku, ale špalíkovač mne těmi rázy do převodovky děsí. Řešením by byl setrvačník, ale rám dodatečnou montáž neumožňuje bez zásahu do konstrukce.
Stalo se někomu, že vylágroval náhon. převodovku u 69 a vetšího traktoru?
Málek
Re: Co na to náhonová převodovka?
Ja by som to bez zotrvačníka ani nepoužíval. Všetky takéto stroje ako štiepkovače, balíkovače na malé balíky atď. musia mať zotrvačník.
Re: Co na to náhonová převodovka?
Tak,tak dorob tam zotrvačník.
Ak sa dá daj foto špalíkovača,niečo vymyslíme.
,,problém,, je práve v tom že motor prenáš krútiaci moment na tie ozubené kolieska náhonu na kardan a proti nemu pôsobí sila čo ide zo špalíkovača ktorá je potrebná na preseknutie konárov. No a na tých oz.kolesách sa to v prevodovke stretá..
Zotrvačník sa snaží tieto rázy do prevodovky eliminovať ,tým prevodovka menej trpí..
Náhonové kolesa v prvodovke sú max široké 3 cm a sú na 35 mm kardanovej hriadeli no a špalíkovač má kolesá sú niektoré aj 5 cm široké na hriadeli 5-6-7 cm..
Ja sa ešte stále čudujem čo tá naša 25-ka zvláda, ale mám zotrvačník na špalíkovači a samotný motor ma 100kg zotrvačník..
Drž sa a špalíkuj s chuťou.
Ak sa dá daj foto špalíkovača,niečo vymyslíme.
,,problém,, je práve v tom že motor prenáš krútiaci moment na tie ozubené kolieska náhonu na kardan a proti nemu pôsobí sila čo ide zo špalíkovača ktorá je potrebná na preseknutie konárov. No a na tých oz.kolesách sa to v prevodovke stretá..
Zotrvačník sa snaží tieto rázy do prevodovky eliminovať ,tým prevodovka menej trpí..
Náhonové kolesa v prvodovke sú max široké 3 cm a sú na 35 mm kardanovej hriadeli no a špalíkovač má kolesá sú niektoré aj 5 cm široké na hriadeli 5-6-7 cm..
Ja sa ešte stále čudujem čo tá naša 25-ka zvláda, ale mám zotrvačník na špalíkovači a samotný motor ma 100kg zotrvačník..
Drž sa a špalíkuj s chuťou.
Mihi
Re: Co na to náhonová převodovka?
A má špalíkovač reduktor, převod pastorkem nebo je pohon přímo na drticí válce?
Není problém to vymyslet složitě,ale jednoduše./Kalašnikov/
Re: Co na to náhonová převodovka?
U traktora ako 69XX ti na nahone ako prve zvykne odyst lamela spojky. Zvykne vysekat nitovany drazkovy unasac na nej az o trhne od lamely uplne. Potom su tam slabina drazky spojkovej hridele PTO. Ako posledne zvyklo odlomit koncovku PTO Ale to mal casto na svedomy zly kardanovy hriadel. Tocit ho klasicky na PTO 540 alebo cez rychlosti?
Re: Co na to náhonová převodovka?
Tak to podstatný-reduktor to má a ženu to 540 náhonem. Kvaltama bych špalkovač nikdy nehnal, pojezdová převodovka je na rázy ještě háklivější.
Kdo mi vysvětlí, jak obstojí takovej ŠÁLEK? Bez reduktoru, s dopravníkem, napřímo a ještě to doporučuje na malotraktory (iseki, kubota, TK)
Koupil jsem kardan s prokluz. spojkou (1200) za 7 litr, což jistí rohatiny u tvrdých listnáčů(líska je svině) ale rázy to neřeší.
Kdo mi vysvětlí, jak obstojí takovej ŠÁLEK? Bez reduktoru, s dopravníkem, napřímo a ještě to doporučuje na malotraktory (iseki, kubota, TK)
Koupil jsem kardan s prokluz. spojkou (1200) za 7 litr, což jistí rohatiny u tvrdých listnáčů(líska je svině) ale rázy to neřeší.
Re: Co na to náhonová převodovka?
Je to pouze o filosofii výrobce.
Pokud ten náhon není vyloženě slabý, tak vydrží "hodně dlouho". Výrobce také uvažuje, jak dlouho pojede špalíkovač z celkových motohodin traktoru. Dokonce si výrobce může tak dlouhou zkoušku udělat a pokud stroj vydrží záruční dobu, tak je vše v nejlepším pořádku. Ještě v lepším pořádku je, když uživatelem stroje je firma, kde se počítá výdělek a obměna stroje.
Svůj vlastní stroj bych bez setrvačníku nepustil ani na minutu, neboť taková konstrukce je pěkná ojebávka. Buď budu konstrukci ojebávat a setrvačník tam nedám, nebo to budu dělat pečlivě a dám ho tam. Na trhu, kde spousta lidí ničí své stroje bez setrvačníku, se dražší výrobce se setrvačníkem neupíchne.
Nemáš co řešit. Nezaplatíš setrvačník a přispěješ si tak na nový traktor.
Pokud ten náhon není vyloženě slabý, tak vydrží "hodně dlouho". Výrobce také uvažuje, jak dlouho pojede špalíkovač z celkových motohodin traktoru. Dokonce si výrobce může tak dlouhou zkoušku udělat a pokud stroj vydrží záruční dobu, tak je vše v nejlepším pořádku. Ještě v lepším pořádku je, když uživatelem stroje je firma, kde se počítá výdělek a obměna stroje.
Svůj vlastní stroj bych bez setrvačníku nepustil ani na minutu, neboť taková konstrukce je pěkná ojebávka. Buď budu konstrukci ojebávat a setrvačník tam nedám, nebo to budu dělat pečlivě a dám ho tam. Na trhu, kde spousta lidí ničí své stroje bez setrvačníku, se dražší výrobce se setrvačníkem neupíchne.
Nemáš co řešit. Nezaplatíš setrvačník a přispěješ si tak na nový traktor.
Re: Co na to náhonová převodovka?
Netroufám si řešit tady filozofii, ale pravdou je, že se setrvačníkem se stává stroj podstatně pro obsluhu nebezpečnějším a hlavně zranitelnějším, neboť pozbývá smyslu zařadit prokluzové bezpečnostní prvky na hřídeli náhonu. Jinými slovy-setrvák přemůže spojku a válce se nezastaví popř. povolí hřídel. šestidrážka apod.
Stroj jsem pořizoval v době, kdy na trhu byl pouze ŠÁLEK, URBAN a pár garážových domadělů. Nikdo setrvák nedodával ani v příplatkové výbavě.
Výrobce mého špalíkovače nic neojebal (což jako letitý strojař jsem schopen posoudit) i já jsem se domníval, že setrvačník je potřeba u Z 25,30,40xx a TK, protože jejich vývod . hřídele mají kolem 450Nm, nikoli 1600Nm stroje a 1200Nm prokluz spojky.
Můj dotaz zněl: jestli už někomu náhon, nebo převodovka odešla používáním špalíkovače, zatím pouze akademická diskuze!
Dopoledne jsem sundal kryty a zjistil ještě jeden problém (vypadlá, zdeformovaná krytka dolního ložiska). Zavolal jsem panu výrobci a jsem mile překvapen jeho reací -udělá mi upgrade a ložisko na náklady firmy, stačí se domluvit na termínu.
Tak po vylepšení bych se nebál jít dělat i na kšeft. Radost mi kalí fakt, že se setrvákem už celý špalíkovač neodneseme dva v ruce a budu muset vymyslet nějaký trvalý stání v dosahu couvajícího traktoru.
Stroj jsem pořizoval v době, kdy na trhu byl pouze ŠÁLEK, URBAN a pár garážových domadělů. Nikdo setrvák nedodával ani v příplatkové výbavě.
Výrobce mého špalíkovače nic neojebal (což jako letitý strojař jsem schopen posoudit) i já jsem se domníval, že setrvačník je potřeba u Z 25,30,40xx a TK, protože jejich vývod . hřídele mají kolem 450Nm, nikoli 1600Nm stroje a 1200Nm prokluz spojky.
Můj dotaz zněl: jestli už někomu náhon, nebo převodovka odešla používáním špalíkovače, zatím pouze akademická diskuze!
Dopoledne jsem sundal kryty a zjistil ještě jeden problém (vypadlá, zdeformovaná krytka dolního ložiska). Zavolal jsem panu výrobci a jsem mile překvapen jeho reací -udělá mi upgrade a ložisko na náklady firmy, stačí se domluvit na termínu.
Tak po vylepšení bych se nebál jít dělat i na kšeft. Radost mi kalí fakt, že se setrvákem už celý špalíkovač neodneseme dva v ruce a budu muset vymyslet nějaký trvalý stání v dosahu couvajícího traktoru.
Re: Co na to náhonová převodovka?
Mám špalíkovač od Biboše (se setrvačníkem), poháněno MT8-050 (Slavia dvouválec). Špalíkuji bez rázů, jen musím dávat pozor na tloušťku větví - velké mi "udáví" motor. Horší je to u vibračního vyorávače brambor - tam jsou citelné rázy. Budu muset pořešit...
Za mě jedině setrvačník (nebo prodat a koupit "kvalitnější" stroj)....
Za mě jedině setrvačník (nebo prodat a koupit "kvalitnější" stroj)....
"Pokud nám vládnou špatní lidé, nemůžeme čekat lepší časy..."
Re: Co na to náhonová převodovka?
Málek -
Velmi se omlouvám za akademickou diskusi, zvláště když jsi strojař.
Asi jsi měl položit dotaz lépe.
" Posloucháte také při špalíkování ty neškodné rány v převodovce ? "
Opět jsi zašel do filosofické polohy dotazu. Co chceš chránit ? Převodovku traktoru, nože špalíkovače, či obsluhu ?
Pokud co nejvíc, tak je jediná šance dát pohon do pořadí - kardan, setrvačník, spojka, nože.
Velmi se omlouvám za akademickou diskusi, zvláště když jsi strojař.
Asi jsi měl položit dotaz lépe.
" Posloucháte také při špalíkování ty neškodné rány v převodovce ? "
Opět jsi zašel do filosofické polohy dotazu. Co chceš chránit ? Převodovku traktoru, nože špalíkovače, či obsluhu ?
Pokud co nejvíc, tak je jediná šance dát pohon do pořadí - kardan, setrvačník, spojka, nože.
Re: Co na to náhonová převodovka?
no,v nekterem vlakne uz nekdo psal, ze odesla pri 2rotorovem spalickovaci prevodovka.. mozna to ale byla z25 ..
Re: Co na to náhonová převodovka?
Zkus to doopravdy hnát přes kvalty na čtyřku a uvidíš že štěpkovač pojede klidněji a ty rázy budou taky menší. Když jsem před mnoha lety testoval můj s předlohou a 50 Kg setrvačníkemMálek píše:Tak to podstatný-reduktor to má a ženu to 540 náhonem. Kvaltama bych špalkovač nikdy nehnal, pojezdová převodovka je na rázy ještě háklivější.
Kdo mi vysvětlí, jak obstojí takovej ŠÁLEK? Bez reduktoru, s dopravníkem, napřímo a ještě to doporučuje na malotraktory (iseki, kubota, TK)
Koupil jsem kardan s prokluz. spojkou (1200) za 7 litr, což jistí rohatiny u tvrdých listnáčů(líska je svině) ale rázy to neřeší.
tak jsem ho nejdříve honil přes 540 a bylo to takové pomalé spíš jako mačkání. Pak jsme to zkusily přes kvalty 4-5 a to bylo podstatně lepší. Na pětku to má už skoro moc otáček a dopravník mi už přehazoval štráfku. Na čtyrku je to úplně optimální, rychlost vtahování je ok a produktivita také. Z převodovky se nic neozývá a motor to zvládá bez problémů.
A věř mi že neštěpkujeme jen do cca 8 cm a navíc vždy se najde někdo kdo zkusí co to všechno sežere. Pak se tane max to že motor zabere, proklouzne
pojezdová spojka a motor chcípne.
Ono to je to samé jako když pomocí sekyry přesekáváš větve. Zkus dát malou ránu a sekyra se od větve odrazí, zkus na sekyru jen tlačit třeba 100 - 200 Kg a sekyra udělá do větve jen zářez, ale pokud s ní pořádně švihneš tak tu samou větev bez problému a lehce přesekneš.
Dále by se nechala spočítat energie setrvačníku při použití 540 nebo přes čtyrku a věř mi že ta energie bude klidně i dvakrát větší.
Zatím jsem nezaregistroval že by někomu jen kvůli štěpkovači odešla převodovka atd. Stát se může samozřejmě cokoli, ale připisovat to vše jen na vrub štěpkovače by asi nebylo úplně správné pokud zvážíme i stáří a opotřebovanost mnoha traktorů.
Re: Co na to náhonová převodovka?
Setrvačník výrobcem odborně namontován.
Některý z následujících víkendů vyzkoušíme fukci a reakci převodovky traktoru.
Když nic jiného, tak u syrového do průměru 7cm můžu snížit otáčky motoru pod 1400 a tím budem stíhat podávat materiál mašině průběžně bez prostoje.
Některý z následujících víkendů vyzkoušíme fukci a reakci převodovky traktoru.
Když nic jiného, tak u syrového do průměru 7cm můžu snížit otáčky motoru pod 1400 a tím budem stíhat podávat materiál mašině průběžně bez prostoje.
Re: Co na to náhonová převodovka?
Ještě bych doplnil svoji zkušenost.
Máme Z4011 + špalíkovač Biboš se setrvákem a 2m dopravníkem. V pohodě jedeme na mírně zvýšenej volnoběh větve okolo 6cm (občas se vyskytne nějaká silnější do 8cm, na což je dobrý přidat trochu plynu). Za hodinu ve dvou až třech lidech uděláme v pohodě velkou káru za auto špalíků.
Obecní parta si chtěla špalíkovač vyzkoušet, že by ho taky pořídili. Tak jsem jim ho půjčil, mají Z10540. Jel jsem se na kole na ně podívat, už to balili a měli odpojený. Byli tam 4, za traktorem kupička asi 5 koleček špalíků a prej tam byly hodinu a půl. No a prej že je to na píču, že se to furt ucpává a dusí traktor. Nyní se z dotace kupuje profi štěpkovač za půl mega
Osobně si myslim, že měli malý otáčky, oni však tvrděj že ne. Traktorem to bej nemohlo, spíše je to o citu obsluhy.
Co si matně pamatuju ze základní školy, tak odstředivá síla po obvodu kruhu je úměrná kvadrátu rychlosti. Podobný to asi bude i s řeznou silou. Tohle je dobrý si pamatovat i na silnici v zatáčkách, když je hladko, vždycky když vidim po pangejtech auta během zimy, tak si řikám ještě že jsem nechodil o hodinách fyziky za školu
Máme Z4011 + špalíkovač Biboš se setrvákem a 2m dopravníkem. V pohodě jedeme na mírně zvýšenej volnoběh větve okolo 6cm (občas se vyskytne nějaká silnější do 8cm, na což je dobrý přidat trochu plynu). Za hodinu ve dvou až třech lidech uděláme v pohodě velkou káru za auto špalíků.
Obecní parta si chtěla špalíkovač vyzkoušet, že by ho taky pořídili. Tak jsem jim ho půjčil, mají Z10540. Jel jsem se na kole na ně podívat, už to balili a měli odpojený. Byli tam 4, za traktorem kupička asi 5 koleček špalíků a prej tam byly hodinu a půl. No a prej že je to na píču, že se to furt ucpává a dusí traktor. Nyní se z dotace kupuje profi štěpkovač za půl mega
Osobně si myslim, že měli malý otáčky, oni však tvrděj že ne. Traktorem to bej nemohlo, spíše je to o citu obsluhy.
Co si matně pamatuju ze základní školy, tak odstředivá síla po obvodu kruhu je úměrná kvadrátu rychlosti. Podobný to asi bude i s řeznou silou. Tohle je dobrý si pamatovat i na silnici v zatáčkách, když je hladko, vždycky když vidim po pangejtech auta během zimy, tak si řikám ještě že jsem nechodil o hodinách fyziky za školu
Re: Co na to náhonová převodovka?
Měl si velkou kliku, páč většinou když se něco takovýho někomu s podstatně silnějším zdrojem energie půjčí, tak ten má snahu "ukázat co to umí" a žene to na max tak, aby to naschvál zničil a mohl říct, že to je krám..........pochopitelně že na opravu by nedali ani Ň a měli z toho ještě srandu....
Teď, teď, teď tu byl. Museli jste se potkat.