30ky kola na V3Skovou nápravu
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
- Jakub
- Příspěvky: 904
- Registrován: čtv črc 05, 2007 11:18 pm
- Bydliště: Vel. Opatovice - BK
- Kontaktovat uživatele:
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
U těchto debat se vždycky náramně bavím. Pepino nás zkouší a jistěže pokud zanedbáme ztráty a tření, tak v ustáleném stavu je to 0 (při rozjezdu nikoliv).
Vidím, že většina z vás naprosto opomíjí jednu skutečnost, kterou skvěle vystihl Tomas50 a to je maximální přenesitelná (adhezní) síla. Ta je často limitem, pro maximální namáhání poloosy.
Tak jednoduchý vzoreček, se kterým kalkuluje Tomas 50, ale nestačí. Tomas50 vysvětluje na příkladu V3S, kde používá výraz "Dovolene zatizení zadni napravy v3s je 4250 kg" Ptám se, co to je dovolené zatížení? Jestli je to hmotnost V3S+nákladu rozdělená na 3 nápravy, tak jsme vedle.
Proč? Představte si V3S, jak jede do prudkého kopce (a že má V3S stoupavost!) a navíc takovým terénem, kdy se celé auto kříží, úhlopříčně. A máme po dovoleném zatížení.
U takovýchto případů nestačí fyzika ZŠ, ani SŠ, často ani VŠ.
Protože taková fyzika zvládá jenom základní výpočty, v ustáleném stavu, ideální vlastnosti a hlavně někteří z Vás opomíjí některé z důležitých aspektů:
-setrvačnost motoru. Je rozdíl motor Zetor 25 (25 k) a motor z motocyklu (25 k)
-výkon motoru
-moment, při kterém začíná prokluzovat pojezdová spojka
-maximální převod převodovek (vč.nápravy a koncáků), jímž se násobí:
a) kr. moment spojky (u setrvačného nebo výkonného motoru),
b) kr. moment motoru při max výkonu a max poklesu otáček (u "lehkého" nevýkonného motoru), pokud jej neomezí a)
-setrvačnost převodovky, nápravy při max převodu
-průměr a adhezní koeficient kol
-pružnost převodovky + nápravy, pružnost pneumatik (balony se nakrabatí, disk s patkou pláště se v tahu pootočí vůči běhounu!)
-hmotnost traktoru a její rozložení na nápravy
-umístění těžiště, umístění závěsu vůči zadní ose, dotížení
- a že by se toho našlo
Teď bychom si mohli sestavit příklad a začít dloouho počítat. Něco bychom vypočítali.
A teď se mrkněte na jedno video, stačí od 3. min: http://www.youtube.com/watch?v=G8COXHzC ... re=related
No a všechny výpočty jsou nám k ničemu, protože jsme nezapočítali rezonanční frekvenci pneumatik a výkyv...
Přechodové stavy, krátkodobé děje, o tom to je. No a tak bychom mohli počítat donekonečna. A to se mi nechce, navíc nésu strojař, ale elektrikář.
Proto je potřeba rozumně odhadovat při konstrukci, držet se osvědčeného, radši předimenzovat - u traktoru nějaké kg navíc jenom prospěje, a rozumně jezdit.
A pak to musí vydržet
Vidím, že většina z vás naprosto opomíjí jednu skutečnost, kterou skvěle vystihl Tomas50 a to je maximální přenesitelná (adhezní) síla. Ta je často limitem, pro maximální namáhání poloosy.
Tak jednoduchý vzoreček, se kterým kalkuluje Tomas 50, ale nestačí. Tomas50 vysvětluje na příkladu V3S, kde používá výraz "Dovolene zatizení zadni napravy v3s je 4250 kg" Ptám se, co to je dovolené zatížení? Jestli je to hmotnost V3S+nákladu rozdělená na 3 nápravy, tak jsme vedle.
Proč? Představte si V3S, jak jede do prudkého kopce (a že má V3S stoupavost!) a navíc takovým terénem, kdy se celé auto kříží, úhlopříčně. A máme po dovoleném zatížení.
U takovýchto případů nestačí fyzika ZŠ, ani SŠ, často ani VŠ.
Protože taková fyzika zvládá jenom základní výpočty, v ustáleném stavu, ideální vlastnosti a hlavně někteří z Vás opomíjí některé z důležitých aspektů:
-setrvačnost motoru. Je rozdíl motor Zetor 25 (25 k) a motor z motocyklu (25 k)
-výkon motoru
-moment, při kterém začíná prokluzovat pojezdová spojka
-maximální převod převodovek (vč.nápravy a koncáků), jímž se násobí:
a) kr. moment spojky (u setrvačného nebo výkonného motoru),
b) kr. moment motoru při max výkonu a max poklesu otáček (u "lehkého" nevýkonného motoru), pokud jej neomezí a)
-setrvačnost převodovky, nápravy při max převodu
-průměr a adhezní koeficient kol
-pružnost převodovky + nápravy, pružnost pneumatik (balony se nakrabatí, disk s patkou pláště se v tahu pootočí vůči běhounu!)
-hmotnost traktoru a její rozložení na nápravy
-umístění těžiště, umístění závěsu vůči zadní ose, dotížení
- a že by se toho našlo
Teď bychom si mohli sestavit příklad a začít dloouho počítat. Něco bychom vypočítali.
A teď se mrkněte na jedno video, stačí od 3. min: http://www.youtube.com/watch?v=G8COXHzC ... re=related
No a všechny výpočty jsou nám k ničemu, protože jsme nezapočítali rezonanční frekvenci pneumatik a výkyv...
Přechodové stavy, krátkodobé děje, o tom to je. No a tak bychom mohli počítat donekonečna. A to se mi nechce, navíc nésu strojař, ale elektrikář.
Proto je potřeba rozumně odhadovat při konstrukci, držet se osvědčeného, radši předimenzovat - u traktoru nějaké kg navíc jenom prospěje, a rozumně jezdit.
A pak to musí vydržet
Zetor 25 A, štípač od Biboše s navijákem.
- jirka_holub
- Příspěvky: 2335
- Registrován: úte říj 21, 2008 1:34 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Otazku bych polozil jinak:
Oddelal nekdo poloosu V3S nebo dif nebo portalovy prevod ??
- Jaky to byl stroj (motor, prevodovky, rozmer pneu )
- v jake to bylo situaci (rovina? kopec nahoru ci dolu? 4X4 ? naklad? atd atd..)
PS: vypraveni o jinych napravach s prasklou poloosou do to nemichejme. Jen skutecne V3S.
Oddelal nekdo poloosu V3S nebo dif nebo portalovy prevod ??
- Jaky to byl stroj (motor, prevodovky, rozmer pneu )
- v jake to bylo situaci (rovina? kopec nahoru ci dolu? 4X4 ? naklad? atd atd..)
PS: vypraveni o jinych napravach s prasklou poloosou do to nemichejme. Jen skutecne V3S.
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Podívej se na mutanta tam uvidíš vysypané snad všechny části z V3S Já osobně jsem roztrhal dva pření klouby, a udržet tam uzávěrku zadku už taky moc nejde. Tu mimochodem vysypalo spousty lidí.jirka_holub píše:Otazku bych polozil jinak:
Oddelal nekdo poloosu V3S nebo dif nebo portalovy prevod ??
- Jaky to byl stroj (motor, prevodovky, rozmer pneu )
- v jake to bylo situaci (rovina? kopec nahoru ci dolu? 4X4 ? naklad? atd atd..)
PS: vypraveni o jinych napravach s prasklou poloosou do to nemichejme. Jen skutecne V3S.
Pokud zjednoduším všechny vzorečky tak. Pokud potáhnu břemeno a poháněná kola budou 15" budou poloosy namáhány polovičním kroutícím momentem než kdybych tam měl kola 30"
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
-
- Příspěvky: 2148
- Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
- Bydliště: 1
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Už je to tady zase ten větší kroutící moment na ty poloosy dodají ta větší kola
Nevěř všemu co si myslíš
- Pepino
- Příspěvky: 1409
- Registrován: čtv črc 05, 2007 12:08 pm
- Bydliště: Kolín
- Kontaktovat uživatele:
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Nemám slov a odmítám na toto tema už cokoliv psát.. Kdo bude chtít tak to můžem to pořešit po SZ..malotraktor píše: Už je to tady zase ten větší kroutící moment na ty poloosy dodají ta větší kola
Koupím Jawa 350 typ 354 mezityp s pulbubny, nebo prvni typ s velkymy bubny. Případně stejnou 250 mozno i vrak..
Koupím VELOREX 350 na stavu nezáleží, pokud možno s doklady, nebo zvlášť.
Predem dik..
Koupím VELOREX 350 na stavu nezáleží, pokud možno s doklady, nebo zvlášť.
Predem dik..
- Pepino
- Příspěvky: 1409
- Registrován: čtv črc 05, 2007 12:08 pm
- Bydliště: Kolín
- Kontaktovat uživatele:
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Tak jak jsi to napsal (budu-li vycházet jen z té věty) je sice svým způsobem pravda, ale musí ten moment něco dodat. Samo o sobě se to tím nezvýší. nevědomky tak nahráváš do karet "něvěřicím"..rezis píše: Pokud zjednoduším všechny vzorečky tak. Pokud potáhnu břemeno a poháněná kola budou 15" budou poloosy namáhány polovičním kroutícím momentem než kdybych tam měl kola 30"
Koupím Jawa 350 typ 354 mezityp s pulbubny, nebo prvni typ s velkymy bubny. Případně stejnou 250 mozno i vrak..
Koupím VELOREX 350 na stavu nezáleží, pokud možno s doklady, nebo zvlášť.
Predem dik..
Koupím VELOREX 350 na stavu nezáleží, pokud možno s doklady, nebo zvlášť.
Predem dik..
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Samozřejmě při stejné rychlosti, se bude muset poloosa točit polovičními otáčkami, tedy musím zdvojnásobit převodový poměr v převodovce....Pepino píše:Tak jak jsi to napsal (budu-li vycházet jen z té věty) je sice svým způsobem pravda, ale musí ten moment něco dodat. Samo o sobě se to tím nezvýší. nevědomky tak nahráváš do karet "něvěřicím"..rezis píše: Pokud zjednoduším všechny vzorečky tak. Pokud potáhnu břemeno a poháněná kola budou 15" budou poloosy namáhány polovičním kroutícím momentem než kdybych tam měl kola 30"
Bydlím v Dětmarovicích udal bych i ulici, ale bohužel je tady nemáme
- bulanek88
- Příspěvky: 495
- Registrován: čtv úno 26, 2009 10:23 pm
- Bydliště: Dušejov (Jihlava)
- Kontaktovat uživatele:
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Řekl bych že nenahrává, napsal že táhne silou (čili jí zná), a zná poloměr kola, takže lze zjistit moment na hřídeli a netřeba znát co ten moment dodává.Pepino píše: Tak jak jsi to napsal (budu-li vycházet jen z té věty) je sice svým způsobem pravda, ale musí ten moment něco dodat. Samo o sobě se to tím nezvýší. nevědomky tak nahráváš do karet "něvěřicím"..
Když vemeš zjednodušenej případ, že stojíš v kopci s chcíplím motorem a rařazenou rychlostí, tak je poloosa namáhaná momentem vyvolaným vlečkou která visí z kopce (zanedbám traktor), ta vyvolává sílu na páce (poloměr kola), a moment je teda přímo uměrnej poloměru kola.
Takže rezis to popsal úplně přesně.
Jo a k těm "nevěřícím", ty ti stejně nebudou věřit a když zahrnou všechny svoje dimenze, tak ti budou v hospodě trvdit, že jejich Mišivbuši 4x4 s 200k přetáhne 160ku Zetora a když zabrzděj tak je nic pod 200 koní neutáhne
- radek 1978
- Příspěvky: 212
- Registrován: ned dub 20, 2014 5:04 pm
- Bydliště: okres Šumperk
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Zdravím všechny potřebuju radu můžu dát 28" kola na v3s nápravu .Mám motor 1,9 felicie 47kw druhá převodovka avie. Díkyza radu Radek
- radek 1978
- Příspěvky: 212
- Registrován: ned dub 20, 2014 5:04 pm
- Bydliště: okres Šumperk
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Nikdo nemá zkušenost .
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Překroutil jsem neupravovanou poloosu na přední nápravě V3S s kolem 13,6/20 při prvním větším zapadnutí.Zadní s 16/20 koly vydržely a to na zadní nápravě bylo dobře 6 metrů dřeva a náprava je v prostředku korby.V3S 4x4.Předek zatížen jen motorem,ne dřevem a praskla.Na vojně jsem po rozkazu zelenýho mozku se musel pokusit vytáhnout osmikolovou třicetitunovou Tatru AV 15 jeřáb.Hrabal jsem s plně naloženou skříňovou dílnou V3S s uzávěrkama na suchým asfatu a vše vydrželo.Ty 13,6/20 a 16/20 mám teď na kloubáku co má asi dost přez tři tuny a poloosy drží.Obě ale zadníV3S nápravy.Ty kola nejspíš nezatížíš tak,aby přenášely pořádně tu sílu na podklad,protože to bude lehký traktor,tak by mohla náprava vydržet.Pokud ale budeš mít v zadu přizvedlý klády a dotěžkanej předek závažím,nebo čelákem,tak dlouho to nevydrží.To tak zkombinovat V3S diferák a reduktory z traktoru,nebo kombajnu.To by pak vydrželo,ale složitý provedení to zkombinovat do sebe a ještě vyřešit brzdy.
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Používam na mojom traktoru v zadu na náprave V3S kolesa 12,4-28 zo Z 3011. Scc po piatich rokoch použivania nane nedám dopusťiť! Tam kde som pred tým používal 4X4 tak nemám problem prejsť bez predného náhonu. Trocha je poznať na motoru že treba inak riaďiť prevodové stupne, yle záber pneu je celkom iný ako u pneu 12,5-20!
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
A to mám motor Avia30 prevodovka Avia4q +prevodovka a rozvodovka V3S!
- exot
- Příspěvky: 3808
- Registrován: pon čer 15, 2009 10:44 am
- Bydliště: Český ráj 294 11
- Kontaktovat uživatele:
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Přesně jak jirka píše jde tu především o pneumatiky)jejich pruměr a schopnost překést krouták na podklad Jak se to klouzne tak je vše ok ale pokud je dostatečné zatížení hnané nápravy dostatečný odpor a motor dokáže přes převody vyvinout dost veký krouták tak se holt něco urve.
Vše co potřebujeme k běžnému životu nás učili v základní škole!
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)
Re: 30ky kola na V3Skovou nápravu
Presne tak! Ešte že nemám veľmi zaťaženú zadnú nápravu! Chyba tam nejaké závažíe zo Supra alebo z Crystala.