hydraulika na tk
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Re: hydraulika na tk
Můžete mi nakreslit schéma jak to má bejt zapojený ?
Re: hydraulika na tk
Nádrž-čerpadlo-rozváděč č.1.(na čelák)16MPa-rozváděč č.2.(zadní závěs)5MPa-filtr-nádrž. Z rozvaděčů odbočky k jednotlivým pracovním orgánům.
Re: hydraulika na tk
Zas to procitam.A co to upravit tak,že tam dáš dvojité čerpadlo(na jednom hřídeli)? Na každý okruh samostatný tlakový výstup a máš po starostech.Rekl bych ze Ti to s jedním cerpadlem uspokojive chodit nebude.Je tam zubačka ne?
Re: hydraulika na tk
Důvod ,proč to s jedním čerpadlem nebude pracovat dobře,nejedná se o nějakou výkonnou hydr. soustavu a pracovat bude v určitém okamžiku pouze s jedním
rozváděčem,nemá tři ruky (dva rozváděče a volant).
rozváděčem,nemá tři ruky (dva rozváděče a volant).
Re: hydraulika na tk
Díky za rady.
Re: hydraulika na tk
Neznám sice perfektně hydrauliku mobilních zařízení,protože v servisu jsme byli zaměřeni spíš na stacionární zařízení,ale když se podívám na způsob jakým je např. na Bělorusu řešená hydraulika....tak bych řekl, že asi nebude takovej problém jedno čerpadlo a na něj třeba deset rozváděčů.Kdosi(omlouvám se teď nevím z hlavy), mi tu psal, že kdyby šel v klidovém stavu olej jen přes pojišťováky, tak bych ten olej uvařil. Budu se hádat .Jak je teda možný, že bělorus má tlakový vedení v klidovým stavu přivedený na rozvaděč-na v klidu uzavřenej vstup a olej tak jede do nádrže právě přes pojišťovák?Tam se olej neuvaří?Buď to výrobce rusa nedomyslel,nebo jsem si nevšiml něčeho opravdu důležitého ve schématu, nebo a to je možnost,kterou tipuju já-je takhle možný tu hydrauliku normálně řešit.Ono to bude spíš tak,že se ten olej neuvaří.
Re: hydraulika na tk
Uvažuju proč se asi neuvaří?Hypoteticky-mám soustavu kde je jedno čerpadlo,dva rozváděče(pro mě, za mě třísekční) a jeden pojišťovák s odlehčovacím ventilem.Spotřebiče jsou všechny stavěné na daný tlak,nastavený na pojišťováku a průtok čerpadla(řekněme 60l/min) není větší, než max. průtok odlehčovacího ventilu.V klidu,když netahám za páky,jede olej přes odlehčovací ventil do nádrže.Snadno se dá dovodit,že když ten ventil může mít průtok až 100l/min soustava se moc neohřeje.
http://www.hydraulika.cz/cz/index.php?I ... a=P0400000 Celej vtip je řekl bych jen ve správném nadimenzování onoho odlehčovacího ventilu ku průtoku čerpadla.
http://www.hydraulika.cz/cz/index.php?I ... a=P0400000 Celej vtip je řekl bych jen ve správném nadimenzování onoho odlehčovacího ventilu ku průtoku čerpadla.
Re: hydraulika na tk
Nějak takhle bych se to snažil "vyriešiť"
A tady ta hydraulika Bělorusa
Jen ještě poznámečku.Když jsi přidával ten spotřebič(válec),jakej má objem?Nebude třeba zvětšit nádrž?Z toho původního schématu se mi zdá tam bylo 6 litrů.Když uvážím objem přidaného spotřebiče plus hadice,tak se mi zdá těch 6 litrů málo.A litráž čerpadla je taky dost malá..
A tady ta hydraulika Bělorusa
Jen ještě poznámečku.Když jsi přidával ten spotřebič(válec),jakej má objem?Nebude třeba zvětšit nádrž?Z toho původního schématu se mi zdá tam bylo 6 litrů.Když uvážím objem přidaného spotřebiče plus hadice,tak se mi zdá těch 6 litrů málo.A litráž čerpadla je taky dost malá..
Re: hydraulika na tk
Jo-a na "čelák si můžeš pojišťovák nastavovat na těch 160 barů jak chceš.Když je čerpadlo schopný dodat max 50 barů,je Ti to prd platný.Navíc ze zkušenosti vím,že pokud má čerpadlo naběháno,tak toho svýho maxima(50 barů) sice možná dosáhne(např,při opření pístu ve váci do koncové polohy),ale průtok klesne třeba i na polovic-záleží na opotřebení.Při zjišťování opotřebení čerpadel se škrtí výstup např pojišťovákem a sleduje se pokles průtoku.Tak se určí opotřebení.Při max tlaku čerpadla by měl průtok zůstat zachovanej-to je když je čerpadlo nový.Jinak 50 barů tlaku neni sice málo,ale to bys musel mít píst pořádnýho průměru,aby to něco utáhlo.Jestli tam máš menší válečky,bude to chtít výkonnější čerpadlo větší nádrž a hlavně ty pojišťováky doplněný odlehč.ventily.
Re: hydraulika na tk
Pro Fiškuse:
poněkud v této problematice plaveš pleteš si stabilní a mobilní hydr.systémy jak ti psal ITS.V této hydr. se použvají dva typy poj.ventilů:
-přímo řízený-v klidu P-T volný průtok ,při práci šoupátko přislušné sekce uzavírá odpad(T).
-nepřimo řízený -odlehčovací ventil je součástí pojistného ventilu v rozváděči(tento je i v Bělorusu,takže olej nevaří)
-čelňák má dvojčinné pístnice,takže nárust potřeby zvětšení nádrže není velký a nádrž vystačí(musí v ní být dostatek oleje),problém je v dodatečně montovaném rozváděči ,musí mít tlakově zatížitelný odpad(T).Čerpadlo natlačí bez problému 16MPa(musí být dobrý a patřičně napnutý řemen).
poněkud v této problematice plaveš pleteš si stabilní a mobilní hydr.systémy jak ti psal ITS.V této hydr. se použvají dva typy poj.ventilů:
-přímo řízený-v klidu P-T volný průtok ,při práci šoupátko přislušné sekce uzavírá odpad(T).
-nepřimo řízený -odlehčovací ventil je součástí pojistného ventilu v rozváděči(tento je i v Bělorusu,takže olej nevaří)
-čelňák má dvojčinné pístnice,takže nárust potřeby zvětšení nádrže není velký a nádrž vystačí(musí v ní být dostatek oleje),problém je v dodatečně montovaném rozváděči ,musí mít tlakově zatížitelný odpad(T).Čerpadlo natlačí bez problému 16MPa(musí být dobrý a patřičně napnutý řemen).
Re: hydraulika na tk
Tady plave někdo jinej-oba druhy rozváděčů se používají jak v mobilních,tak ve stacionárních hydraulických systémech.Záleží na dané funkci a potřebě.To jak je to na Bělorusu,jsem si prohlídnul a je mi jasný,že to jde při použití zmíněných věcí.To je pro kolegu asi to podstatné.Že bych se měl jako inovátor, rozšiřující soustavu, alespoň zamyslet nad zvýšeným objemem kapaliny a průtokem, v závislosti na přidaných spotřebičích-to je snad jasné!Vždycky musí bejt nějakej součet objemů spotřebičů plus vedení a tomu má odpovídat objem nádrže.Tvrdit, že čerpadlo které má svůj max pracovní tlak 50 barů, dosáhne 160 mě přijde scestné.I kdyby vyždímal takovej tlak z toho čerpadla-bude ho tím jenom MRŠIT, prostě proto ,že na to není stavěný.Podle toho mu taky to čerpadlo vydrží.Obzvlášť jestli tam je zubové čerpadlo.Jen tak pro radost-když přetěžujeme zubové čerpadlo,dochází vlivem nadměrného tlaku k odtlačování ozubených kol od sebe, směrem na vnitřní plášť čerpadla a ten se pak vydírá.Nevím, kolik jsi měl rozebraných takových čerpadel, ale já poměrně dost.A nebyla výjimka, že zákazník dovezl čerpadlo s prasklým pláštěm-NO PROČ ASI?
Re: hydraulika na tk
A ještě tohle je zajímavý-"čelňák má dvojčinné pístnice,takže nárust potřeby zvětšení nádrže není velký" Bez ohledu na to jestli je válec jednočinný nebo dvojčinný-řekněme,že oba válce(jednočinný i dvojčinný) mají stejné průměry a délky, čili stejný vnitřní objem. Když budu tlačit olej do prostoru pod píst a vysouvám pístní tyč tak na dvojčinný válec mi stačí míň oleje? Naopak - na rozdíl od jednočinného válce, musím mít ve dvojčinném zaplněn olejem i prostor nad pístem(kolem tyče, než začnu vůbec tlačit pod píst),tudíž potřeba oleje je VĚTŠÍ Samo je taky důležitej poměr průměru tyče k průměru válce uvnitř.Prostě bych doporučoval si ty objemy jednotlivých spotřebičů spočítat a sečíst, abych věděl (ne si myslel), že je nádrž dostačující.
Re: hydraulika na tk
U dvoučinného hydraulického pístu je samozřejmě potřebná MENŠÍ hydraulická nádrž než u jednočinného. Jelikož výsledný rozdíl objemu olejů (při zasunuí a vysunutí) je cca třetinový oproti jednočinnému pístu.
Jinak nádrž na TKčku by měla být dostačující vzhledem k použitému čerpadlu.
Pokud však se bude hnát olej přes pojišťovák, tak nebude stačit ani dvacetilitrová nádrž na olej...
Mám zkušenost takou, že pokud se tlačí olej přes pojišťovák, tak olej v traktoru s 30l náplní oleje s chladičem začne mít olej nebezpečnou teplotu kolem 30 minut. Když s tím člověk jezdí týden, tak odejdou čerpadla, a těsnivo v rozvaděčích...
Jen si spočítejte kolik kW si vezme hydraulika pri určitém tlaku a průtoku a uvědomte si že tenhle výkon se v hydraulice promění na TEPLO.
Jinak nádrž na TKčku by měla být dostačující vzhledem k použitému čerpadlu.
Pokud však se bude hnát olej přes pojišťovák, tak nebude stačit ani dvacetilitrová nádrž na olej...
Mám zkušenost takou, že pokud se tlačí olej přes pojišťovák, tak olej v traktoru s 30l náplní oleje s chladičem začne mít olej nebezpečnou teplotu kolem 30 minut. Když s tím člověk jezdí týden, tak odejdou čerpadla, a těsnivo v rozvaděčích...
Jen si spočítejte kolik kW si vezme hydraulika pri určitém tlaku a průtoku a uvědomte si že tenhle výkon se v hydraulice promění na TEPLO.
Re: hydraulika na tk
Tak s tím válcem je to do určitý míry pravda pač se mi olej vrací z prostoru kolem tyče do nádrže a ten zas můžu využít,ale jak jsem psal-záleží na poměru PRŮMĚR TYČE KU PRŮMĚRU VÁLCE.Protože jsou hydr.válečky,který maj velkej průměr tyče a prostor kolem tyče je tak malej,že je zanedbatelnej.Nic to ale pořád nemění na tom,že když přidám dva válce na čelák,tak potřebuju víc oleje. No a právě aby se omezilo přehřívání kapaliny-používá se kombinace pojišť.ventilu PLUS ODLEHČOVACÍ VENTIL.Omlouvám se, ale vybavuje se mi ta scéna z "Marečku-podejte mi pero"-ALE MILÝ STUDENTE,O TOM ZDE JIŽ CELOU ČTVRTHODINU HOVOŘÍME! A ještě-co je to ta nebezpečná teplota? Jak poznám, že už je to moc ohřáté? Olej běžně pracuje ohřátý na 80-90 stupňů.Těch 90 je už mezních, ale jak nás učili ve svářecí škole-na tlakové láhvi ohřáté na 50 stupňů neudržíte ruku.Takže pokud nemám na traktoru čidlo teploty oleje,můžu si zas jen něco domýšlet.
Re: hydraulika na tk
A když budou ty dva rozvaděče zapojené paralelně a k nim paralelně ten odlehčovací ventil, pak mám dotaz. Rozvaděče budou s otevřeným, nebo uzavřeným středem?. A odlehčovací ventil bude elektrický, nebo pouze hydraulický?
( Originál Tk rozvaděč má střed otevřený)
Při pracovní teplotě oleje 90° C se musejí používat Vitonová těsniva. Není to zbytečná komplikace?
( Originál Tk rozvaděč má střed otevřený)
Při pracovní teplotě oleje 90° C se musejí používat Vitonová těsniva. Není to zbytečná komplikace?