Yanmar 155DF
Moderátor: DYK
Re: Yanmar 155DF
Monroematic první zkušenosti.
Měl jsem po čase trochu času a možnost si hrát .
Tak jsem metodou pokus omyl, podle nápovědi japonských nahrávek zjistil, že můj traktor a rotavátor je vybaven funkčním systémem stabilizace výšky nářadí. To byla dobrá zpráva, horší byla že pro správnou funkci musí být v souladu nastavení ventilu čerpadla, když je moc utažený nářadí se automaticky nespouští ale zůstane viset a vyžaduje ruční povel ke spuštění, když je kohout příliš otevřený nářadí padá volným pádem a to je taky špatně.
Páka ručního nastavování hloubky nářadí musí být v korelaci s otočným ovládačem Monroematiku a otočný přepínač v poloze UFO.
Pak systém reaguje na pohyb zadního krytu rotavátoru zvedáním a spouštěním podle nastavení.
K praktické zkoušce jsem se už nedostal, stejně jako k testu systému příčné stabilizace. Tak že až na jaře, to bych chtěl udělat s fotodokumentací včetně krátkého videa.
Měl jsem po čase trochu času a možnost si hrát .
Tak jsem metodou pokus omyl, podle nápovědi japonských nahrávek zjistil, že můj traktor a rotavátor je vybaven funkčním systémem stabilizace výšky nářadí. To byla dobrá zpráva, horší byla že pro správnou funkci musí být v souladu nastavení ventilu čerpadla, když je moc utažený nářadí se automaticky nespouští ale zůstane viset a vyžaduje ruční povel ke spuštění, když je kohout příliš otevřený nářadí padá volným pádem a to je taky špatně.
Páka ručního nastavování hloubky nářadí musí být v korelaci s otočným ovládačem Monroematiku a otočný přepínač v poloze UFO.
Pak systém reaguje na pohyb zadního krytu rotavátoru zvedáním a spouštěním podle nastavení.
K praktické zkoušce jsem se už nedostal, stejně jako k testu systému příčné stabilizace. Tak že až na jaře, to bych chtěl udělat s fotodokumentací včetně krátkého videa.
Re: Yanmar 155DF
Zkušenosti a poznatky. Orba dvojradličným pluhem PNJ 2-20 Pluh nesený jednostranný (záběr 200mm)
PNJ 2-20 – charakteristika.
Pluh je jednostranný 2-radličný, s možností demontáže orebního tělesa, pracovní šířka 40 cm, pracovní hloubka 18- 20 cm.
Zapíná se do 3-bodového závěsu traktoru.. Pluh je navržen za traktor se šířkou cca 90-100cm a pro vnitřní šířku 60-70cm, vnitřní šířka, je šířka mezi zadními koly. Tyto rozměry jsou důležité pro správné nastaveni záběru prvního orebního tělesa.
Traktor YANMAR F155D má šířku 100cm, ale zadní kola jsou široká 2x 25 cm to dává vnitřní šířku pouhých 50 cm. Tak, že při orbě bude buď první brázda užší a nebude plně využívat maximální výkon pluhu, nebo bude pravé zadní kolo předchozí brázdu částečně ujíždět. Nastavení pluhu tedy bude věcí kompromisu. Širší zadní kola s mohutným drapákem na druhé straně umožňují pracovat v podmínkách, kdy se jiné traktory mohou na pole jen dívat.
Další řešení je jen pro zručného řidiče a znamená jet zadním kolem částečně po neoraném.
PNJ 2-20 – charakteristika.
Pluh je jednostranný 2-radličný, s možností demontáže orebního tělesa, pracovní šířka 40 cm, pracovní hloubka 18- 20 cm.
Zapíná se do 3-bodového závěsu traktoru.. Pluh je navržen za traktor se šířkou cca 90-100cm a pro vnitřní šířku 60-70cm, vnitřní šířka, je šířka mezi zadními koly. Tyto rozměry jsou důležité pro správné nastaveni záběru prvního orebního tělesa.
Traktor YANMAR F155D má šířku 100cm, ale zadní kola jsou široká 2x 25 cm to dává vnitřní šířku pouhých 50 cm. Tak, že při orbě bude buď první brázda užší a nebude plně využívat maximální výkon pluhu, nebo bude pravé zadní kolo předchozí brázdu částečně ujíždět. Nastavení pluhu tedy bude věcí kompromisu. Širší zadní kola s mohutným drapákem na druhé straně umožňují pracovat v podmínkách, kdy se jiné traktory mohou na pole jen dívat.
Další řešení je jen pro zručného řidiče a znamená jet zadním kolem částečně po neoraném.
Re: Yanmar 155DF
Zadné kolesá treba otočiť (vytáčať, obracať)) !!! A hneď budete mať vnútornú šírku medzi zadnými kolesami cca. o 15 cm viac. To znamená, že v tom prípade aj vpredu aj vzadu budete mať medzi kolesami približne rovnaký otvor.
Re: Yanmar 155DF
Dík za tip. Přemýšlím nad tím přehozením už dýl. Jenže když otočím kola, tak se rozhodí vnější šířka a teď co je líp, respektive hůř? Takový odborník na pluhy nejsem, abych si to uměl spočítat z hlavy a laicky mi vychází, že na tom budu spíš hůř. Na internetu toho mnoho není, bo dvouradličný pluh k malotraktoru už dávno není zajímavý než pro pár nadšenců a i jejich názory se různí.bt66 píše:Zadné kolesá treba otočiť (vytáčať, obracať)) !!! A hneď budete mať vnútornú šírku medzi zadnými kolesami cca. o 15 cm viac. To znamená, že v tom prípade aj vpredu aj vzadu budete mať medzi kolesami približne rovnaký otvor.
Re: Yanmar 155DF
Proč si myslíš, že dvouradličný pluh k malotraktoru dávno není zajímavý?Ym155fd píše:Dík za tip. Přemýšlím nad tím přehozením už dýl. Jenže když otočím kola, tak se rozhodí vnější šířka a teď co je líp, respektive hůř? Takový odborník na pluhy nejsem, abych si to uměl spočítat z hlavy a laicky mi vychází, že na tom budu spíš hůř. Na internetu toho mnoho není, bo dvouradličný pluh k malotraktoru už dávno není zajímavý než pro pár nadšenců a i jejich názory se různí.
ISEKI TA247F
ex KUBOTA Bulltra B1-17
Karosa ŠD11
Karosa LC735
Neoplan Tourliner
ex Karosa LC936XE
ex KUBOTA Bulltra B1-17
Karosa ŠD11
Karosa LC735
Neoplan Tourliner
ex Karosa LC936XE
Re: Yanmar 155DF
No mě to určitým směrem logiku dává. Většina malotraktorů trpí omezeným výkonem a ty co ho mají ze serie zase nemají hmotnost na její přenešení. Jednoradličákem lze orat hloubš aniž by se pluh dostal přes orební poměr, takže je-li dobře zkonstruován funguje dobře. Dvouradličák má dvě menší radlice a už tím se onen poměr snižuje. A právě u těch dvouradličáků za maloše se po nich na podzim chce víc, než na co mají. Nejde se dnes spoléhat na to, co píše některý výrobce pluhu ohledně "doporučené" hloubky orby, protože lze se celkem jednoduše přesvěčit o tom, že někteří prostě lžou. Jak se přesvěčit? No spočítat si sám onen poměr.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod
Re: Yanmar 155DF
Souhlasím s tím, že orební poměr výrobci zcela opomíjejí. Jak jinak si vysvětlit, že AGROBON na svých stránkách uvádí u PNJ X-20 hloubku 18 - 20 cm? Mě vychází max. 16 cm. Ale je to už pár let, co jsem studoval hnojárnu, takže se třeba doba pohnula kupředu a konstanta 1,27 už není platná...DYK píše:No mě to určitým směrem logiku dává. Většina malotraktorů trpí omezeným výkonem a ty co ho mají se serie zase nemají hmotnost na její přenešení. Jednoradličákem lze orat hloubš aniž by se pluh dostal přes orební poměr, takže je-li dobře zkonstruován funguje dobře. Dvouradličák má dvě menší radlice a už tím se onen poměr snižuje. A právě u těch dvouradličáků za maloše se po nich na podzim chce víc, než na co mají. Nejde se dnes spoléhat na to, co píše některý výrobce pluhu ohledně "doporučené" hloubky orby, protože lze se celkem jednoduše přesvěčit o tom, že někteří prostě lžou. Jak se přesvěčit? No spočítat si sám onen poměr.
Každopádně se svým PNJ 2-20 jsem letos při své orací premiéře oral na oněch 16 cm a jakž takž to fungovalo. Na jaře budu orat větší plochu, tak si s nastavením více pohraji. Každopádně můj cca 21 HP traktorek si s PNJ 2-20 na naší středně těžké půdě s orbou poradí jedna radost. Podle Ing. Rygela bych ale PNJ 2-25 neutáhl. Nabízel mi, že mi PNJ 2-25 půjčí na vyzkoušení, tak uvidím na jaře...
ISEKI TA247F
ex KUBOTA Bulltra B1-17
Karosa ŠD11
Karosa LC735
Neoplan Tourliner
ex Karosa LC936XE
ex KUBOTA Bulltra B1-17
Karosa ŠD11
Karosa LC735
Neoplan Tourliner
ex Karosa LC936XE
Re: Yanmar 155DF
Nerozumiem Vás. Prečo Vás trápi vonkajšia šírka traktora?Ym155fd píše:Dík za tip. Přemýšlím nad tím přehozením už dýl. Jenže když otočím kola, tak se rozhodí vnější šířka a teď co je líp, respektive hůř? Takový odborník na pluhy nejsem, abych si to uměl spočítat z hlavy a laicky mi vychází, že na tom budu spíš hůř. Na internetu toho mnoho není, bo dvouradličný pluh k malotraktoru už dávno není zajímavý než pro pár nadšenců a i jejich názory se různí.bt66 píše:Zadné kolesá treba otočiť (vytáčať, obracať)) !!! A hneď budete mať vnútornú šírku medzi zadnými kolesami cca. o 15 cm viac. To znamená, že v tom prípade aj vpredu aj vzadu budete mať medzi kolesami približne rovnaký otvor.
Zadné kolesá preto treba otočiť, lebo pri orbe je viac dôležité aby vnútorné boky predných aj zadných kolies boli v jednej osi, rovine, aby traktor mohol ísť v brázde rovno. A určite nebudete na tom horšie, ale skôr oveľa lepšie ako s neotočenými kolesami. Lebo ak napr. vpredu máte medzi kolesami 70 cm a vzadu iba 50 cm, tak traktor ide v brázde šikmo, krížom. Ani netreba byť na pluhy odborníkom, ani ja nie som, len treba používať trošku sedliackeho rozumu. A tá cca. plus 7 až 10cm na vonkajšej šírke vzadu je úplne zanedbateľná, a vôbec nie je dôležitá.
Re: Yanmar 155DF
Jednoduše na netu se o techto pluzích nepíše, možná na tom má podíl teorie, nevím jak moc je rozšířená, ale kterou hlásal i děda, že dvouradličný pluh nastavovat je potřeba jen na soutěži, protože vždycky nějak oře. Dnešní doba preferuje velké výkonné a hlavně drahé nářadí o toho je plný internet. Včetně Youtube. Lemken, Horsch a pluhy obracáky toho je plno. Je jasné, že nastavení obracáku kterým se mají rychle zorat desítky hektarů je něco jiného než dvouradličný na zahradu. Firma, která prodává drahé nářadí má zájem o spokojeného zákazníka a bude se snažit o osvětu, kdyby mu to blbe oralo prudil by.Bielan píše:[ Proč si myslíš, že dvouradličný pluh k malotraktoru dávno není zajímavý?
O týpky co připasovávají traktor do rýžoviště na orbu pluhem na zahradě zájem profesionálů nezavadí. Buď si nějak poradíme sami, nebo se budeme otloukat.
Mám za to, že ten vnitřní prostor mezi koly je stejný, ale pro jistotu na to zítra mrknu. Dík .Nerozumiem Vás. Prečo Vás trápi vonkajšia šírka traktora?
Zadné kolesá preto treba otočiť, lebo pri orbe je viac dôležité aby vnútorné boky predných aj zadných kolies boli v jednej osi, rovine, aby traktor mohol ísť v brázde rovno. A určite nebudete na tom horšie, ale skôr oveľa lepšie ako s neotočenými kolesami. Lebo ak napr. vpredu máte medzi kolesami 70 cm a vzadu iba 50 cm, tak traktor ide v brázde šikmo, krížom. Ani netreba byť na pluhy odborníkom, ani ja nie som, len treba používať trošku sedliackeho rozumu. A tá cca. plus 7 až 10cm na vonkajšej šírke vzadu je úplne zanedbateľná, a vôbec nie je dôležitá.
a to taky potěší, ale to pole je zorané hezkylen treba používať trošku sedliackeho rozumu.
Re: Yanmar 155DF
Řízení taktoru bude jednodušší, o tom není pochyb, traktor je standartně vyrovnán na vnější linii kol. Tohle ho vyrovná na vnitřek. Ale co pluh? Opravdu nebude problém s jeho nastavením? Meřil jsem a otázek spíš přibývalo. Až bude víc času rozepíšu se o nich.bt66 píše: Nerozumiem Vás. Prečo Vás trápi vonkajšia šírka traktora?
Zadné kolesá preto treba otočiť, lebo pri orbe je viac dôležité aby vnútorné boky predných aj zadných kolies boli v jednej osi, rovine, aby traktor mohol ísť v brázde rovno. A určite nebudete na tom horšie, ale skôr oveľa lepšie ako s neotočenými kolesami.
Souhlas, ale co když je to jen tehdy, pokud se řidič snaží držet přední kola u hrany brázdy, jak je zvyklý ze Zetorů a jiných traktorů určených primárně k orbě. Ty mají kola v linii na vnitřní straně. Z traktory určenými k jiné práci a v kopcích se taky neoralo bůhví jak, např s Horalembt66 píše: Lebo ak napr. vpredu máte medzi kolesami 70 cm a vzadu iba 50 cm, tak traktor ide v brázde šikmo, krížom.
Re: Yanmar 155DF
Tak už i pod horami začíná sezona. Letos bude ve znamení souboje s japonským rotavátorem a systémem monroematic. Po většinou dobrých zkušenostech s manuálním ovládáním rotavátoru a nastudování japonských instruktážních filmů k jeho ovládání a zkoušení jsem využil příležitosti něco vyzkoušet a udělat zároveň dobrý skutek. (zrotavátorovat strejdovi zahrádku )
Poměrně rychle jsem metodou pokus omyl našel polohy přepínače a kohoutu, kdy hydraulika správně reagovala na pohyb zadní srovnávací lišty (podle filmů) a zároveň na otočný i pákový regulátor hloubky a jel jsem za dobrými skutky.
Šlo to k plné spokojenosti, hydraulika držela rotavátor v nastavené hloubce, zvedání a spouštění rotavátoru na úvratích bylo kultivovanější, než manuálně. Automatika ho zvedá i spouští jako by na dvakrát a různou rychlostí, tak že se na konci pole neobjevuje tak hluboká jáma nebo val jako při manuálu.
Další testy budu dělat příští týden a když se podaří přidám, kromě podrobností nastavování i fotky a krátké video.
Jinak za dobrý skutek jsem byl náležitě potrestán, pod mělným povrchem byla nevymrzlá mokrá lepivá jílová hlína, tak že pole sice bylo srovnáné, ale samá hrouda velikosti tenisáku. Stejda s tetou k tomu měli plno řečí, jak se do toho bude mizerně sázet a jak se nadřou. No jak se říká pro dobrotu....... hezký víkend.
Poměrně rychle jsem metodou pokus omyl našel polohy přepínače a kohoutu, kdy hydraulika správně reagovala na pohyb zadní srovnávací lišty (podle filmů) a zároveň na otočný i pákový regulátor hloubky a jel jsem za dobrými skutky.
Šlo to k plné spokojenosti, hydraulika držela rotavátor v nastavené hloubce, zvedání a spouštění rotavátoru na úvratích bylo kultivovanější, než manuálně. Automatika ho zvedá i spouští jako by na dvakrát a různou rychlostí, tak že se na konci pole neobjevuje tak hluboká jáma nebo val jako při manuálu.
Další testy budu dělat příští týden a když se podaří přidám, kromě podrobností nastavování i fotky a krátké video.
Jinak za dobrý skutek jsem byl náležitě potrestán, pod mělným povrchem byla nevymrzlá mokrá lepivá jílová hlína, tak že pole sice bylo srovnáné, ale samá hrouda velikosti tenisáku. Stejda s tetou k tomu měli plno řečí, jak se do toho bude mizerně sázet a jak se nadřou. No jak se říká pro dobrotu....... hezký víkend.
Re: Yanmar 155DF
Vzhledem k hrozícím dešťům jsem spěchal, tak že i dnes bez fotek. Půda byla v lepším stavu než posledně, tak i výsledky práce s rotavátorem byly lepší.
Pokračoval jsem v experimentování jsem s automatikou monroematiku. Funguje a funguje dobře, ale je vidět, že systém není na našich polích ve svém živlu. Rýžové pole to holt není.
Nastavil jsem přepínač činností na "UFO" podle mne v této poloze využívá data o náklonu traktoru z vnitřního snímače polohy. Hloubku pak "otočným" ovladačem na 5, pákový na 7. Páčku vpravo pod sedadlem nahoru (aut). Hloubková kola jsem vyřadil z činnosti prostým otočením. Spouštění a zvedání pak ovládám malým jojstikem na monroematiku. Než jsem vjel na pole přezkoušel jsem funkčnost automatického vyrovnávání hloubky. Viz videa.
V této konfiguraci sestava dobře fungovala, ale ..... . všechny nerovnosti orby, dolíky bylo okamžitě po projetí vidět. tak že na srovnání pole (zahrady) bylo třeba opakovaných průjezdů, tak jak doporučují japonská instruktážní videa viz odkazy. Zahrada je teď rovná jak tenisový kurt, pěkné, ale zabralo to spoustu času.
V druhé části jsem změnil taktiku, sledoval jsem rotavátor a ručně kopíroval nerovnosti terénu pomocí páky nastavení hloubky. Výsledkem bylo pole sice ne dokonale rovné, ale stejnoměrně obdělané a v kratším čase.
Stejný výsledek jsem dosáhl pomocí hloubkových kol s mechanickým nastavením hloubky. Hydraulika byla nastavena na volno. ( a Maximální hloubka) rotavátor plynule kopíroval nerovnosti terénu při konstantní pracovní hloubce.
Pokračoval jsem v experimentování jsem s automatikou monroematiku. Funguje a funguje dobře, ale je vidět, že systém není na našich polích ve svém živlu. Rýžové pole to holt není.
Nastavil jsem přepínač činností na "UFO" podle mne v této poloze využívá data o náklonu traktoru z vnitřního snímače polohy. Hloubku pak "otočným" ovladačem na 5, pákový na 7. Páčku vpravo pod sedadlem nahoru (aut). Hloubková kola jsem vyřadil z činnosti prostým otočením. Spouštění a zvedání pak ovládám malým jojstikem na monroematiku. Než jsem vjel na pole přezkoušel jsem funkčnost automatického vyrovnávání hloubky. Viz videa.
V této konfiguraci sestava dobře fungovala, ale ..... . všechny nerovnosti orby, dolíky bylo okamžitě po projetí vidět. tak že na srovnání pole (zahrady) bylo třeba opakovaných průjezdů, tak jak doporučují japonská instruktážní videa viz odkazy. Zahrada je teď rovná jak tenisový kurt, pěkné, ale zabralo to spoustu času.
V druhé části jsem změnil taktiku, sledoval jsem rotavátor a ručně kopíroval nerovnosti terénu pomocí páky nastavení hloubky. Výsledkem bylo pole sice ne dokonale rovné, ale stejnoměrně obdělané a v kratším čase.
Stejný výsledek jsem dosáhl pomocí hloubkových kol s mechanickým nastavením hloubky. Hydraulika byla nastavena na volno. ( a Maximální hloubka) rotavátor plynule kopíroval nerovnosti terénu při konstantní pracovní hloubce.
Re: Yanmar 155DF
Začala sezona brambor, protože nemám za Yanmara vhodný sazeč hledal jsem náhradu. Radličky "krbce", které využívá systém Vari, mne inspirovaly a vzniklo toto udělátko.
pomůcka se osvědčila, ale "krbce" takto instalované mají své limity, k sázení se hodí jen omezeně, zato k hrobkování a ohrnování jsou excelentní. Proto jsem je doplnil ještě disky od kterých si slibuju použití i ve více vzrostlých bramborách a k přípravě záhonů i pro jiné plodiny.
pomůcka se osvědčila, ale "krbce" takto instalované mají své limity, k sázení se hodí jen omezeně, zato k hrobkování a ohrnování jsou excelentní. Proto jsem je doplnil ještě disky od kterých si slibuju použití i ve více vzrostlých bramborách a k přípravě záhonů i pro jiné plodiny.
Re: Yanmar 155DF
Brambory porostly i na horách, tak jsem porovnával práci hrobkovacích radliček a disků
nahoře je práce radliček.
Dole je práce disků
Rozdíl je znatelný i rychlost kopčení.
Disky jsem zkoušel na velkou jedna pod plynem a snesly by i větší rychlost, s radličkami jsem raději volil redukce na volnoběh.
Disky pomáhají traktoru držet stopu a samy si regulují hloubku. Radličky mají tendenci k zarývání a subjektivní pocit je že traktor nedrží stopu a při prudší korekci směru pak narušuje brázdu.
Prostě disky vedou vysoko na body
nahoře je práce radliček.
Dole je práce disků
Rozdíl je znatelný i rychlost kopčení.
Disky jsem zkoušel na velkou jedna pod plynem a snesly by i větší rychlost, s radličkami jsem raději volil redukce na volnoběh.
Disky pomáhají traktoru držet stopu a samy si regulují hloubku. Radličky mají tendenci k zarývání a subjektivní pocit je že traktor nedrží stopu a při prudší korekci směru pak narušuje brázdu.
Prostě disky vedou vysoko na body
Re: Yanmar 155DF
Zajímavé a užitečné srovnání práce disků a radlic . Ty disky se mi líbí, jen kde je sehnat. To jsi vyráběl, nebo je to z něčeho jiného?
Yanmar Fv230D
Mt8-70 MINI
2xFortschritt E931.50 + jeden předělaný na 4takt, zahradní rider MTD Gartenmobil 8/760 HA
Čím jsem starší, jsou jsou moje hračky dražší.
Mt8-70 MINI
2xFortschritt E931.50 + jeden předělaný na 4takt, zahradní rider MTD Gartenmobil 8/760 HA
Čím jsem starší, jsou jsou moje hračky dražší.