elektrika na zetor
Moderátor: Lukashil
Re: elektrika na zetor
no
zohnal som si takýto vypínač
https://www.google.sk/search?q=prep%C3% ... B636%3B524
čo kde ponapájať ??
má svorky L, P, 54, a tu strednu svorku
Skúšal som to napajať takýmto štýlom :
z poistky 54 na prerušovač kontakt "+" zo svorky prerušovača "P" do svorky 54 prepínača a z prepínača svorka "L" na smerovku tak to nefungovalo
tak som zmenil na prerušovači kontakt "P" za kontakt "Z" a začalo to prerušovať
Ale zišla by sa mi nejaká schéma ako to pozapájať správne aby som nezhorel
Čiže mám tam prerušovač 3 - vývodovy
prepínač smeroviek vid hore v linku
a chcel by som to napojiť aj na kontrolku na prístrojovom paneli a aby fungovala aj v tom prepínači kedže ju má
zohnal som si takýto vypínač
https://www.google.sk/search?q=prep%C3% ... B636%3B524
čo kde ponapájať ??
má svorky L, P, 54, a tu strednu svorku
Skúšal som to napajať takýmto štýlom :
z poistky 54 na prerušovač kontakt "+" zo svorky prerušovača "P" do svorky 54 prepínača a z prepínača svorka "L" na smerovku tak to nefungovalo
tak som zmenil na prerušovači kontakt "P" za kontakt "Z" a začalo to prerušovať
Ale zišla by sa mi nejaká schéma ako to pozapájať správne aby som nezhorel
Čiže mám tam prerušovač 3 - vývodovy
prepínač smeroviek vid hore v linku
a chcel by som to napojiť aj na kontrolku na prístrojovom paneli a aby fungovala aj v tom prepínači kedže ju má
Re: elektrika na zetor
Ak si všimneš v tej schéme s dynamom, je istený iba silový kábel, u dynama to malo možno trocha zmysel, ak by pri preťažení zlyhala regulácia výkonu v regulátore, nezhorelo by dynamo. Ak však poistíš kábel B+ od alternátora a pri preťažení ti vybije túto poistku, v alternátore vznikne prepätie a diódový mostík bude v momente v háji. A druhý vodič ktorý vedie do regulátora cez kontrolku nie je istený ani v schéme s dynamom.
Kontrolka tlaku oleja funguje ako sa tu píše, teda ak stiahneš káblik z čidla a priložíš ho na kostru kontrolka sa rozsvieti ak je zapnutý kľúčik. Pravdepodobnosť, že sa ti počas jazdy pokazí obvod kontrolky tlaku oleja a prestane ti mazať motor je dosť malá, jedine že by ti nejaký konár odrazil čidlo. Pre lepšiu kontrolu mazania sa dá domontovať manometer tlaku oleja.
Väčšinou všade kde robím novú elektriku a nejdem striktne podľa schémy zapájam podľa ČS vzoru, z kľúčikovej skrinky z 15 pripojím kábel na tlačítko štartéra a kontrolku dobíjania. stály prúd 30 zvediem minimálne na jednu poistku, spínsný prúd 54 zvediem na ďalšiu 1 až 2 poistky, zvišné 3 až 6 poistiek využijem na svetlá /obrysovky, tlmené, ďiaľkové/ (záleží či chcem mať rozdelené svetelvé obvody na pravú a ľavú stranu) zvyšnú inštaláciu napájam všetko za poistkami. na stály prúd bývajú pripojené klaksón, brzdové svetlá a zásuvka montážnej lampy, prípadne ešte výstražná funkcia smeroviek. Na spínaný prúd (54) pripájam z poistiek všetko ostatné kontrolka tlaku oleja, el teplomer, smerovky, stierače a všetky ostatné spotrebiče.
Takže aj prerušovač smeroviek treba napojiť z poistky ktorá dostáva napätie pri zapnutom kľúčiku(54), zo Z na prepínač smeroviek. Kontakt P sa používa pre smerovky prívesu (nato je však treba zdvojený prepínač) prípadne pre výstražnú funkciu smerových svetiel. Ak je spoločná kontrolka pre pravé, aj ľavé smerovky, pripája sa na prepínač smeroviek medzi pravú a ľavú stranu (pri zapnutej pravej smerovke kontrolka dostáva kostru cez žiarovky ľavých smeroviek a opačne pri zapnutej ľavej smerovke cez pravú) Ak máš ten pekný biely prepínač smeroviek, 54 je na ňom prívod z prerušovača(ten prepínač je z čias, vyskakovacích smeroviek, ktoré nepotrebovali prerušovač, preto je tam 54-(prúd cez spínačku)), L-ľavá strana, P-pravá strana a ten stredný kontakt by mal byť označený 31, je to ukostrenie kontrolky kontrolky v prepínači, treba ho pripojiť niekde na kostru.
Kontrolka tlaku oleja funguje ako sa tu píše, teda ak stiahneš káblik z čidla a priložíš ho na kostru kontrolka sa rozsvieti ak je zapnutý kľúčik. Pravdepodobnosť, že sa ti počas jazdy pokazí obvod kontrolky tlaku oleja a prestane ti mazať motor je dosť malá, jedine že by ti nejaký konár odrazil čidlo. Pre lepšiu kontrolu mazania sa dá domontovať manometer tlaku oleja.
Väčšinou všade kde robím novú elektriku a nejdem striktne podľa schémy zapájam podľa ČS vzoru, z kľúčikovej skrinky z 15 pripojím kábel na tlačítko štartéra a kontrolku dobíjania. stály prúd 30 zvediem minimálne na jednu poistku, spínsný prúd 54 zvediem na ďalšiu 1 až 2 poistky, zvišné 3 až 6 poistiek využijem na svetlá /obrysovky, tlmené, ďiaľkové/ (záleží či chcem mať rozdelené svetelvé obvody na pravú a ľavú stranu) zvyšnú inštaláciu napájam všetko za poistkami. na stály prúd bývajú pripojené klaksón, brzdové svetlá a zásuvka montážnej lampy, prípadne ešte výstražná funkcia smeroviek. Na spínaný prúd (54) pripájam z poistiek všetko ostatné kontrolka tlaku oleja, el teplomer, smerovky, stierače a všetky ostatné spotrebiče.
Takže aj prerušovač smeroviek treba napojiť z poistky ktorá dostáva napätie pri zapnutom kľúčiku(54), zo Z na prepínač smeroviek. Kontakt P sa používa pre smerovky prívesu (nato je však treba zdvojený prepínač) prípadne pre výstražnú funkciu smerových svetiel. Ak je spoločná kontrolka pre pravé, aj ľavé smerovky, pripája sa na prepínač smeroviek medzi pravú a ľavú stranu (pri zapnutej pravej smerovke kontrolka dostáva kostru cez žiarovky ľavých smeroviek a opačne pri zapnutej ľavej smerovke cez pravú) Ak máš ten pekný biely prepínač smeroviek, 54 je na ňom prívod z prerušovača(ten prepínač je z čias, vyskakovacích smeroviek, ktoré nepotrebovali prerušovač, preto je tam 54-(prúd cez spínačku)), L-ľavá strana, P-pravá strana a ten stredný kontakt by mal byť označený 31, je to ukostrenie kontrolky kontrolky v prepínači, treba ho pripojiť niekde na kostru.
Re: elektrika na zetor
dakujem pekne si mi to vysvetlil to si veľmi vážim
z toho čo si napísal tak k alternátoru som rozumel
že samotnú kontrolku nemusim istiť, a napojiť ju mám z 15 kontaktu na spínačke,
svetelné obvody som osobne nerozdeľoval na pravú a ľavú stranu dal som to tak ako je to v tej schéme čiže na jednu poistku dialkové, potom dalšia stretavacie, dalšia poistka obrysy, presne ako je to v schéme
a tie spotrebiče ako si napísal el. teplomer a podobne veci napájam cez poistky, ktoré majú prúd po zasunutí kľúča
a k tomu prerušovaču resp. smerovkám
tak napajanie spraviť z 54 poistky ( po zasunutí kľuča ide prúd) potom na prerušovač "+" a zo "Z" na 54 vo vypínači následne z L na ľavú a P na pravú smerovku ( z toho istého kontaktu mam natiahnut kábel na kontrolku ? )
ak som to nepochopil prosim ešte raz mi to napíš nejako inako
z toho čo si napísal tak k alternátoru som rozumel
že samotnú kontrolku nemusim istiť, a napojiť ju mám z 15 kontaktu na spínačke,
svetelné obvody som osobne nerozdeľoval na pravú a ľavú stranu dal som to tak ako je to v tej schéme čiže na jednu poistku dialkové, potom dalšia stretavacie, dalšia poistka obrysy, presne ako je to v schéme
a tie spotrebiče ako si napísal el. teplomer a podobne veci napájam cez poistky, ktoré majú prúd po zasunutí kľúča
a k tomu prerušovaču resp. smerovkám
tak napajanie spraviť z 54 poistky ( po zasunutí kľuča ide prúd) potom na prerušovač "+" a zo "Z" na 54 vo vypínači následne z L na ľavú a P na pravú smerovku ( z toho istého kontaktu mam natiahnut kábel na kontrolku ? )
ak som to nepochopil prosim ešte raz mi to napíš nejako inako
Re: elektrika na zetor
Ak chceš mať kontrolku okrem tej v prepínači musíš jeden kontakt kontrolky pripojiť na P a druhý na L, ostatné si popísal správne, aj keď medzi 15 a 54 nie je žiadny rozdiel, takže môžeš mať na poistky pripojenú aj 15, alebo kontorlku dobíjania z 15 a štartovanie z 54 a pod.
Re: elektrika na zetor
už som to nejako rozchodil aspon si myslim ale ešte som prišiel na jednú vec
ohľadom tej kontrolky (ďalšej) kde treba na jeden kontakt kontrolky pripojiť na L a druhý na P kontrolka mi začala fungovať aj na prístrojovom panely aj v samotnom prepínači
ale tu som zistil že ked dajme tomu prepnem doľava a spojím kábely "P" a "L" čo som natiahol na tu kontrolku tak dosiahnem efekt (výstrašných svetiel) - blikali mi všetky naraz
prikladam obrázok
http://postimg.cc/image/7hvgj8vuh/
môže to takto fungovať nebude to ist niekde do skratu alebo niečo podobne ??
Inak sa ešte chcem spýtať či je normálne že prerušovač sa mierne zohrieva resp. na pocit je skoro horúci najmä ked dlhšie prerušuje
ohľadom tej kontrolky (ďalšej) kde treba na jeden kontakt kontrolky pripojiť na L a druhý na P kontrolka mi začala fungovať aj na prístrojovom panely aj v samotnom prepínači
ale tu som zistil že ked dajme tomu prepnem doľava a spojím kábely "P" a "L" čo som natiahol na tu kontrolku tak dosiahnem efekt (výstrašných svetiel) - blikali mi všetky naraz
prikladam obrázok
http://postimg.cc/image/7hvgj8vuh/
môže to takto fungovať nebude to ist niekde do skratu alebo niečo podobne ??
Inak sa ešte chcem spýtať či je normálne že prerušovač sa mierne zohrieva resp. na pocit je skoro horúci najmä ked dlhšie prerušuje
Re: elektrika na zetor
Je to tepelný prerušovač, takže zahrievanie je normálne, len 4x 21W žiarovka je na kontakt Z dosť (výstražný trojuholník). Keď to blíká chvílu kým odbočuješ s vlečkou budiš, ale spustiť trojuholník s pripojenou vlečkou 6x 21W tak to prerušovač dlho nevydrží. Chcelo by to dvojitý spínač, dva kontakty by spínali pravú stranu so Z a druhé dva ľavú stranu s P. Alebo kúpiť elektronický prerušovač, sú náhrady, vyzerá ako klasický starý - v hliníkovom valčeku ale kontakty P a Z sú prepojené a spína ich relé, s takýmto prerušovačom by ti stačil spínač ako si nakreslil.
Re: elektrika na zetor
vieš poslať nejaký link ako to vyzerá ?
a ako by to mohlo byť zapojené ? lebo podla teba by stačilo ten druhý prerušovač napojiť takisto a potom by mi tá moja schéma mohla fungovať ??
resp. ona funguje som to skúšal ale iba z 2 smerovkami
ked som zopol tie kontakty tým obyčajnym vypinačom tak mi blikali obidva smerovky naraz ale kontrolka na panely mi už neblikala iba ta v prepinači blikala
a ako by to mohlo byť zapojené ? lebo podla teba by stačilo ten druhý prerušovač napojiť takisto a potom by mi tá moja schéma mohla fungovať ??
resp. ona funguje som to skúšal ale iba z 2 smerovkami
ked som zopol tie kontakty tým obyčajnym vypinačom tak mi blikali obidva smerovky naraz ale kontrolka na panely mi už neblikala iba ta v prepinači blikala
Re: elektrika na zetor
Link nemám, ale v mototechne, kde držia súčiastky na staršie vozidlá by mohli mať tie prerušovače, lebo klasické tepelné sa už nerobia. Možno nájdeš aj na nete, ale nevidel som nikde v popise či je elektronický, alebo nie.
Ono to pôjde aj zo 4 smerovkamy a starím prerušovačom, len neviem koľko vydrží ten prerušovač. A nie je to celkom košer, výstražná funkcia smeroviek by mala fungovať bez zapnutého zapalovania a bez ohladu na to, v akej polohe je prepínač smeroviek. Ak to chceš elegantne zapojiť, zožeň si origo vypínač, napr zo škody 105 a pod.
Samozrejme externá kontrolka nepôjde, lebo ak blikajú obe strany smeroviek, na kontrolku prichádza z oboch strán kladné napätie.
Ono to pôjde aj zo 4 smerovkamy a starím prerušovačom, len neviem koľko vydrží ten prerušovač. A nie je to celkom košer, výstražná funkcia smeroviek by mala fungovať bez zapnutého zapalovania a bez ohladu na to, v akej polohe je prepínač smeroviek. Ak to chceš elegantne zapojiť, zožeň si origo vypínač, napr zo škody 105 a pod.
Samozrejme externá kontrolka nepôjde, lebo ak blikajú obe strany smeroviek, na kontrolku prichádza z oboch strán kladné napätie.
- jurex
- Příspěvky: 1007
- Registrován: sob pro 13, 2008 10:41 am
- Bydliště: Jestřabí(zlínsko)
- Kontaktovat uživatele:
Re: elektrika na zetor
Zdravím, mám altík z nefotvé felicie, má 3 vývody B+(silnější červený kabel), D+(zelený) a W(žlutý). Poradí někdo jak to zapojit na zetor 5718? Zatím to chápu že B+ na plus pól baterky, zelený na kontolku a spínačku a ten žlutý ukostřit? děkuji za odpovědi
Re: elektrika na zetor
W ( žlutý ) nezapojuj, ten byl v naftové Feldě jako zdroj pro otáčkoměr.
Ostatní tak jak jsi napsal.
Ostatní tak jak jsi napsal.