demontáž hřídele předního víka u tz4k14
- majo258
- Příspěvky: 801
- Registrován: stř říj 21, 2009 4:26 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
ahoj
tym srubikom si nastavis kolko plynu packou pridas, to az ked zlozis a nastartujes, zvonku je na nom kontramatka. Ta hriadel ma skrytu zavlacku vo viku, musi sa akosi posunut aby si vybral zavlacku a az potom vyberies hriadel, tolko viem od mechanika, len zatial som to nevidel a ani nerobil ako sa to presne vybera. Hriadel bud vonku alebo dovnutra treba presunut a az tak vyberes poistku.
tym srubikom si nastavis kolko plynu packou pridas, to az ked zlozis a nastartujes, zvonku je na nom kontramatka. Ta hriadel ma skrytu zavlacku vo viku, musi sa akosi posunut aby si vybral zavlacku a az potom vyberies hriadel, tolko viem od mechanika, len zatial som to nevidel a ani nerobil ako sa to presne vybera. Hriadel bud vonku alebo dovnutra treba presunut a az tak vyberes poistku.
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Demontáž se povedla. Pro případ, že by někdo potřeboval, přikládám fotky.
Nejdřív se povolí zajištovací červík na hřídeli (ta část co je v motoru) a gumovou paličkou se klepne na hřídel zevnitř. Hřídel i s ložiskem vyleze o cca 5 mm ven a vznikne pak prostor pro odjjištění závlačky na ložisku předního víka. Vyndá se závlačka. Pak se celý blok postaví na dřevěné špalíky, aby byl hřídel ve vzduchu. Hřídel se musí natočit před jeho vyražením tak, aby vahadla umístěná na hřídeli zevnitř skříně nedrhla o plech uvnitř. Pak jsem přes měděný váleček (možno i přes dřevěný špalík) poklepem vytlačil hřídel i s ložiskem (již bez závlačky) směrem dovnitř. Nejdříve to vypadalo, že to nepůjde ven, ale jak vypadne ložisko z uložení,tak se hřídel i se střevama vychýlí z osy a jde ven sama. Já jsem nejdříve ten červík vyndal celý a jak jsem vytloukal hřídel, tak mi z vnitřku vypadl zajišťovací čtvereček, který je na hřídeli úplně vzadu u ložiska a zajišťuje ve správné poloze nosič vahadel.
Třeba moje zkušenost někomu pomůže.
Mám ještě dotaz ? Následně se bude muset červík utáhnout. Laickým pohledem je patrné, že čím víc ho utáhnu, tak tím víc se utáhne mechanismus rozevírání vahadel. Nevíte někdo, kolik má červík po správném dotažení koukat milimetrů od hřídele, případně jak se to nastavuje ?
Nejdřív se povolí zajištovací červík na hřídeli (ta část co je v motoru) a gumovou paličkou se klepne na hřídel zevnitř. Hřídel i s ložiskem vyleze o cca 5 mm ven a vznikne pak prostor pro odjjištění závlačky na ložisku předního víka. Vyndá se závlačka. Pak se celý blok postaví na dřevěné špalíky, aby byl hřídel ve vzduchu. Hřídel se musí natočit před jeho vyražením tak, aby vahadla umístěná na hřídeli zevnitř skříně nedrhla o plech uvnitř. Pak jsem přes měděný váleček (možno i přes dřevěný špalík) poklepem vytlačil hřídel i s ložiskem (již bez závlačky) směrem dovnitř. Nejdříve to vypadalo, že to nepůjde ven, ale jak vypadne ložisko z uložení,tak se hřídel i se střevama vychýlí z osy a jde ven sama. Já jsem nejdříve ten červík vyndal celý a jak jsem vytloukal hřídel, tak mi z vnitřku vypadl zajišťovací čtvereček, který je na hřídeli úplně vzadu u ložiska a zajišťuje ve správné poloze nosič vahadel.
Třeba moje zkušenost někomu pomůže.
Mám ještě dotaz ? Následně se bude muset červík utáhnout. Laickým pohledem je patrné, že čím víc ho utáhnu, tak tím víc se utáhne mechanismus rozevírání vahadel. Nevíte někdo, kolik má červík po správném dotažení koukat milimetrů od hřídele, případně jak se to nastavuje ?
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Nejdřív se povolí zajištovací červík na hřídeli (ta část co je v motoru) a gumovou paličkou se klepne na hřídel zevnitř. Hřídel i s ložiskem vyleze o cca 5 mm ven a vznikne pak prostor pro odjjištění závlačky na ložisku předního víka. Vyndá se závlačka. Pak se celý blok postaví na dřevěné špalíky, aby byl hřídel ve vzduchu. Hřídel se musí natočit před jeho vyražením tak, aby vahadla umístěná na hřídeli zevnitř skříně nedrhla o plech uvnitř. Pak jsem přes měděný váleček (možno i přes dřevěný špalík) poklepem vytlačil hřídel i s ložiskem (již bez závlačky) směrem dovnitř. Nejdříve to vypadalo, že to nepůjde ven, ale jak vypadne ložisko z uložení,tak se hřídel i se střevama vychýlí z osy a jde ven sama. Já jsem nejdříve ten červík vyndal celý a jak jsem vytloukal hřídel, tak mi z vnitřku vypadl zajišťovací čtvereček, který je na hřídeli úplně vzadu u ložiska a zajišťuje ve správné poloze nosič vahadel.
Mám tady doma momentálně motor a kontroluji na něm, co se dá. Chtěl bych se mrknout na tu přední hřídel, protože proti klikovce má vůli. Sice není velká, ale nevím, jestli je to O.K.
Vysvětli mi prosím, co je zajišťovací červík a co závlačka. Myslíš tím ten šroub s kontramatkou našroubovaný z čela té hřídele? A co je závlačka? Rozpěrný kroužek u předního ložiska?
Mám tady doma momentálně motor a kontroluji na něm, co se dá. Chtěl bych se mrknout na tu přední hřídel, protože proti klikovce má vůli. Sice není velká, ale nevím, jestli je to O.K.
Vysvětli mi prosím, co je zajišťovací červík a co závlačka. Myslíš tím ten šroub s kontramatkou našroubovaný z čela té hřídele? A co je závlačka? Rozpěrný kroužek u předního ložiska?
Kdo to umí, ten to dělá....ten kdo o tom ví trošku, ten tomu šéfuje..... a kdo o tom neví nic, tak ten to buď učí a nebo o tom alespoň hloupě kecá!
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Mám tady doma momentálně motor a kontroluji na něm, co se dá. Chtěl bych se mrknout na tu přední hřídel, protože proti klikovce má vůli. Sice není velká, ale nevím, jestli je to O.K.
Vysvětli mi prosím, co je zajišťovací červík a co závlačka. Myslíš tím ten šroub s kontramatkou našroubovaný z čela té hřídele? A co je závlačka? Rozpěrný kroužek u předního ložiska?
Ten červík je jak jsi uvedl šroub s kontramatkou (číslo 10029 v katalogu náhradních dílů). Napsal jsem závlačka a opěrný kroužek, jedná se o zajišťovací kroužek ( číslo 10016 v katalogu). Ten rozpěrný kroužek jsem v katalogu nenašel. Je to vlastně tvrdá podložka, která se dává jako podložka pod spodní řemenici. Viz přiložené foto
Nevím jakou vůli myslíš. Jestli axiální (v ose hřídele) nebo radiální (kolmo na osu). Já koupil hřídel novou a i ta má nepatrnou vůli v uložení s klikovkou, která se projevuje když otočíš rukou hřídelí, tak to trošku cvakne, než do sebe zaberou zuby na hřídeli klikovky a toho hřídele. Tato vůle je podle mně normální. Axiální vůle tam být si myslím nemá být žádná, jinak by se to projevilo vibracemi motoru.
Vysvětli mi prosím, co je zajišťovací červík a co závlačka. Myslíš tím ten šroub s kontramatkou našroubovaný z čela té hřídele? A co je závlačka? Rozpěrný kroužek u předního ložiska?
Ten červík je jak jsi uvedl šroub s kontramatkou (číslo 10029 v katalogu náhradních dílů). Napsal jsem závlačka a opěrný kroužek, jedná se o zajišťovací kroužek ( číslo 10016 v katalogu). Ten rozpěrný kroužek jsem v katalogu nenašel. Je to vlastně tvrdá podložka, která se dává jako podložka pod spodní řemenici. Viz přiložené foto
Nevím jakou vůli myslíš. Jestli axiální (v ose hřídele) nebo radiální (kolmo na osu). Já koupil hřídel novou a i ta má nepatrnou vůli v uložení s klikovkou, která se projevuje když otočíš rukou hřídelí, tak to trošku cvakne, než do sebe zaberou zuby na hřídeli klikovky a toho hřídele. Tato vůle je podle mně normální. Axiální vůle tam být si myslím nemá být žádná, jinak by se to projevilo vibracemi motoru.
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Jasně, já jsem si to myslel. Vůli mám když zkouším pootočit rukou hřídelí. Na obvodu to dělá tak cca 0,5 mm. Uvidím co s tím půjde udělat až to sundám a co bude vymačkané ....
Kdo to umí, ten to dělá....ten kdo o tom ví trošku, ten tomu šéfuje..... a kdo o tom neví nic, tak ten to buď učí a nebo o tom alespoň hloupě kecá!
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Zjistil jsi někde jak moc má být zašroubován ten šroub? Já jsem dneska to čelo sundal a měl jsem ho úplně vyšroubovaný i s kontramatkou. Nastavil jsem ho tak, že po vymezení vůle roztěžníkujsem dotáhl ještě čtvrt otáčky. Neví někdo, jestli se ta pružina regulátoru nějak předepíná?
Kdo to umí, ten to dělá....ten kdo o tom ví trošku, ten tomu šéfuje..... a kdo o tom neví nic, tak ten to buď učí a nebo o tom alespoň hloupě kecá!
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Koukám, jak to tu vedete...trochu se vám do toho vložím:
Ten šroub s kontramatkou tlačící na pružinu opravdu nastavuje odstředivý regulátor, a pokud člověk vysloveně nemusí, tak se do tohoto nikdy nešahá. Nastavuje se to totiž ve fabrice při sestavování na přípravku a patří to do těch věcí "doma to nikdy nezkoušejte". Sám netuším (a pochybuju, že tu někdo bude vědět), jak to přesně nastavit, aby regulátor dobře fungoval a měl ty správný polohy při stanovených otáčkách.
Co se týče vůlí: nevím, proč by kvůli axiální (nebo radiální) vůli měl motor vibrovat. To je mýlka. Při běhu motoru (který se točí jedním směrem) se vůle v drážkování vymezí, takže pokud není vyběhané přední ložisko ve skříni, tak zmizí VEŠKERÁ radiální vůle (díky přenosu krouticího momentu a šikmým plochám zubů drážkování). Velká axiální vůle hřídele není dobrá, ale malá vůbec nevadí (pokud není v ložisku), na chod motoru nemá vliv. Při pohonu příslušenství (čerpadlo, ventilátor) od motoru se opět vymezí, protože přenášené síly jsou tak velké, že po sobě hřídele v drážkování klouzat nemohou...
Navíc: když našponujete řemen pohonu příslušenství, tak jaká bude radiální vůle?
Ten šroub s kontramatkou tlačící na pružinu opravdu nastavuje odstředivý regulátor, a pokud člověk vysloveně nemusí, tak se do tohoto nikdy nešahá. Nastavuje se to totiž ve fabrice při sestavování na přípravku a patří to do těch věcí "doma to nikdy nezkoušejte". Sám netuším (a pochybuju, že tu někdo bude vědět), jak to přesně nastavit, aby regulátor dobře fungoval a měl ty správný polohy při stanovených otáčkách.
Co se týče vůlí: nevím, proč by kvůli axiální (nebo radiální) vůli měl motor vibrovat. To je mýlka. Při běhu motoru (který se točí jedním směrem) se vůle v drážkování vymezí, takže pokud není vyběhané přední ložisko ve skříni, tak zmizí VEŠKERÁ radiální vůle (díky přenosu krouticího momentu a šikmým plochám zubů drážkování). Velká axiální vůle hřídele není dobrá, ale malá vůbec nevadí (pokud není v ložisku), na chod motoru nemá vliv. Při pohonu příslušenství (čerpadlo, ventilátor) od motoru se opět vymezí, protože přenášené síly jsou tak velké, že po sobě hřídele v drážkování klouzat nemohou...
Navíc: když našponujete řemen pohonu příslušenství, tak jaká bude radiální vůle?
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
No jo, ale já měl dneska ten šroub úplně vyšroubovaný , tak proto se ptám. Jinak tu vůli neřeším, viděl už jsem kdysi dávno na jednom TKčku větší a borec jezdil. Díval jsem se jen, že to je vůle mezi drážkováním konce předního hřídele a klikovky. Myslím, že ji tam má každý.
Kdo to umí, ten to dělá....ten kdo o tom ví trošku, ten tomu šéfuje..... a kdo o tom neví nic, tak ten to buď učí a nebo o tom alespoň hloupě kecá!
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Mno rád bych poradil, ale když jsem to měl já celé rozdělané, tak toto jediné jsem nepovoloval - protože v manuálu od výrobce se píše, že se na to nehrabe...tak jsem na to nehrabal :-) Tak vezmi dobrou lupu nebo něco podobnýho, a prozkoumej, jak je na šroubu otlačenej závit od kontramatky...musí tam být stopy. Vyznač si je a dotáhni to do stejnýho místa...
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Dík za snahu, ale už je to sešroubované zpátky. Musím koupit přední gufero, udělat jednu mazací trubku, zkontrolovat otvírací tlak trysky a pak to budu zkoušet startovat. No a pak budu moudřejší ......
Kdo to umí, ten to dělá....ten kdo o tom ví trošku, ten tomu šéfuje..... a kdo o tom neví nic, tak ten to buď učí a nebo o tom alespoň hloupě kecá!
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Pes je opakem ženy..... všemu rozumí, ale mlčí :)
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Tu vůli (tedy nastavení toho červíčku na hřídeli) jsem taky řešil. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem zavolal do SLAV-SERVISU, protože jsem stejně potřeboval novou hřídel a tam jsem se s panem Jurčou domluvil. Poslal jsem mu starou hřídel i s veškerým příslušenstvím (vahadla, vačka) a on mi to vše přeházel na hřídel novou, kterou jsem u něj koupil. Vše se posílalo poštou. Fakt solidní a rychlé jednání.
Re: demontáž hřídele předního víka u tz4k14
Pánové,když jste měli to víko sundané,tak mi řekněte,jakou a kolik pružin máte na hřídeli ?Já jsem víko bylů nucen sundat kvůli simeringu a při demontáži jsem chtěl vyměnit ten čudlik na nastavení max plynu z kontramatkou,bohužel jí v Agrozrtu nevedou.Všiml jsem si že na té hřídeli mám dvě silnější pružiny jednu kratší a jednu delší stejného průměru ...k čemu slouží a mají být dvě? v katalogu nejsou rozměry,jenpružina.Děkuji za informaci