Stránka 1 z 2

Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: ned čer 19, 2011 6:55 pm
od michalnecas
Zdravím, neví někdo jak se má správně otáčet mazací lis (mazací olejové čerpadlo) u TK 14 ?
Mazací lis jsem měl vytáhlý, ponořený v plastové nádobce v oleji v poloze jak má být, vyšroubovanou přívodní trubičku (kvůli rozměru nádobky), a při otáčení ozubeného kolečka proti směru hodinových ručiček, lis pěkně tlačil olej do obou vytláčecích trubiček. Při otáčení po směru hodinových ručiček, lis už olej netlačil. Usoudil jsem, že se má teda otáčet proti směru hodinových ručiček.
Po namontování do traktoru, ho ale ozubebý sněk otáčí po směru hodinových ručiček.
Je to tak správně ?

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: úte čer 21, 2011 11:07 pm
od michalnecas
Tak už to mám vyřešené. Měl jsem prohozené pístky v čerpadle. Oba pístky vypadají stejně, ale jsou odlišné. Poradil mi to pan Šálek v Agroservisu.
Jinak mazací lis (čerpadlo) se má točit po směru hodinových ručiček.

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: sob srp 20, 2011 8:15 pm
od jirka550
čau, v čem byl prosím Tě ten rozdíl v těch pístcích, zrovna to mám rozdělané a nevím jestli jsem to dobře složil, díky moc.

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: úte zář 20, 2011 3:40 pm
od Staňa
rozdíl v pístcích mazacího čerpadla je v umístnění drážky na těle pístku oproti hlavě pístu. Hlava pístku je jakoby plochá vačka (nevím jak to správně nazvat), která zajišťuje axiální pohyb pístků. Takže jejich záměna není možná. nemám to bůhví jak nastudováno, ale měl jsem to teď rozděláno, tak můžu rozdávat rozumy. I když sám potřebuju taky radu Měl jsem záděr ve válci, tak jsem zkoumal zda je v pořédku mazací lis a zdá se že nebyl. Při rozdělání jsem zjistil, že pístek, který tlačí olej do válce se asi jen otáčel, ale axiaxiálně se nepohyboval. kulička po které chodí hlava pístku byla v podstatě zároveň s tělem čerpadla. Na tomto pístku je seřizovací šroub. Na druhém pístku seřizování není je tam jen kulička v důlku. Když jsem změřil výšku kuličky tak je 2,3 mm nad tělem čerpadla. Má otázka tedy je, jestli bude dostatečné nastavit seřizovací šroub tak, aby byla kulička stejně vysoko. Vím, že že se to správně nastavuje na dávku oleje na počet otáček, ale snad to má někdo i změřeno takto. Délka pístku je neměnná, takže by měl dávat stejnou dávku stále i když je možná potřeba počítat s ubytkem tlaku opotřebením pístku. Do zimy to snad vydrží a pak chci stejně nechat udělat GO motoru, klika má axiální vůli a na řemenici chodí i nahoru dolů. Za těch asi 26 - 28 let co šlape už by si to i zasloužil. budu se muset poohlédnout po nějakém machrovi co by to udělal za rozumný peníz.

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: sob led 04, 2014 1:53 pm
od jarynfira
Tak jsem dneska prozkoumával ten mazací lis o kterém se tady na fóru už několikrát někdo zmiňoval. Mám teď doma motor, který bych chtěl zprovoznit a tak všechno kontroluji. Neznám jeho původ a koupil jsem ho částečně rozebraný :)

Mazací lis se musí točit tak, aby šroubovice na hřídeli tlačila olej dovnitř k pístkům. Je to ta díra na fotce č.1

Obrázek

Já mám na tom čerpadle dva šrouby a žádnou kuličku. Nevím jestli tam kdy nějaká byla, ale uvažuji, že ty šrouby povolím a kuličky tam dám. Snad to pak nějak rozumně seřídím.

Obrázek

Potřebuji ale poradit, jak před montáží natočit pístky. Mají se stlačovat současně oba najednou a nebo střídavě. Uvažuji tak, že oba najednou, ať je namáhání ozubeného kolečka symetrické.....ví někdo jak je to správně???

Tak?

Obrázek

Nebo tak?

Obrázek

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: sob led 04, 2014 8:39 pm
od jarynfira
Nikdo neví? :zapomel:

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: sob led 04, 2014 11:35 pm
od Davleo
1) Šroubovice na hřídeli naopak dopravuje olej, který natéká tou dírkou ve spodku hřídele, směrem nahoru ke kluznému ložisku pastorku a ke šnekovému kolu, které se tím maže.

2) Máš starší model, tam bylo štelování obou "čerpadel". U novějšího modelu, co mám třeba já, je už jedna kulička napevno bez štelování (větev odsávání zpod kliky a výtlaku do filtru - tam si pístek vlastně z olejové skříně převodovky žádný olej nebere), a druhá kulička je štelovaná přes seřizovací šroub (větev mazání) - tam je samozřejmě důležitá možnost seřízení dodávky. Dát tam kuličky by asi nebylo špatné, ale v tom případě to chce udělat sakra přesné sedlo pro kuličku ve stavěcím šroubu, aby se v něm kulička mohla otáčet a fungovala jako ložisko, a zároveň v něm dobře seděla a nevypadávala - to asi nebude dvakrát snadný.
Oba pístky jsou na sobě funkčně zcela nezávislé, takže z funkčního hlediska je to jedno, jak budou natočené vůči sobě. Z hlediska namáhání může být výhodné je skutečně natočit tak, aby se navzájem ohybové síly rušily..ale myslím, že to při těch otáčkách, malém zdvihu a permanentní práci v olejové lázni není podstatné...

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: ned led 05, 2014 12:29 am
od jarynfira
Díky ... to mazání hřídelky mě hned nenapadlo a nijak víc jsem smysl otáčení nezkoumal. ;-)

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: ned led 05, 2014 10:49 pm
od jarynfira
Tak jsem na ten lis ještě večer koukal a ty mé stavěcí šrouby mají místo kuličky zatemovaný váleček o 2,5 mm průměru. Výšku nastavím zkusmo na cca 1mm a uvidím ;-)

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: pon led 06, 2014 1:26 pm
od Davleo
Mazací lis by měl dávkovat při nominálních otáčkách cca 1,04 cm3 oleje za minutu.
Když jsem to já nastavoval, tak jsem si spočítal z převodovýho poměru (z manuálu) pro soukolí mazacího lisu otáčky za minutu toho lisu, a ponořením do nádobky s olejem jsem točil "natočil" lisem tyhle otáčky a měřil, kolik nakape. Pak jsem to pošteloval na tu danou hodnotu. TK jezdí, maže, z výfuku teče tak akorát oleje, takže bych řekl, že dobrý...
Co se týče odsávání, tak tam bych to nastavil na menší hodnotu - dost oleje se spálí nebo vyfoukne do výfuku...

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: pon led 06, 2014 5:28 pm
od jarynfira
Už jsem ho tam dal zpátky....myslím, že bude jednodušší vyzkoušet kolik maže po nastartování, případně lis vytáhnout a buď na šroubu půl otáčky přidat nebo naopak ubrat, pokud by šlo do výfuku oleje moc ;-)

Někde jsem tu četl, že někdo dával 0,9 a 07 mm.

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: úte bře 11, 2014 2:33 pm
od vista
mám dotaz mazací lis má i tk 12? nebo to je jen u 14

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: úte bře 11, 2014 4:14 pm
od Tom
Mají ho všechny tyhle dvoudobé motory, takže jak 1D90, tak 1D90TA (=> 10, 12 i 14).

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: stř bře 12, 2014 11:15 am
od vista
zadřela se mi totiž vstřikovací tryska a řekli mi že by mohla být závada na mazacím lisu. nevíte někdo jak to mám zkontrolovat? díky

Re: Mazací lis u TZ-4K 14

Napsal: stř bře 12, 2014 5:30 pm
od jarynfira
Co to je za ptákovina? Jehla v trysce se může přidřít jedině znečistěným palivem. Proto se do palivového okruhu řadí jemný filtr paliva. :zapomel: