Motorová zavislost, poruchy převodovek
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Zdravím, obracím se na vás s prosbou o radu. Jelikož jsem to tu nikde nenašel, vznáším dotaz.
Dneska mi při práci na TK-14 přestal fungovat náhon na zadní kola. Jelikož jsem dost v kopcích, jezdím většinou 4x4. Dneska bez nějakého náznaku že by něco prasklo a podobně úplně odešel zadek. Zařazeno mám jak vpředu, tak vzadu, kardanka uprostřed se točí ale kola nezabírají. Má někdo tušení co mohlo odejít a co to obnáší všechno rozdělat? Díky moc!
Dneska mi při práci na TK-14 přestal fungovat náhon na zadní kola. Jelikož jsem dost v kopcích, jezdím většinou 4x4. Dneska bez nějakého náznaku že by něco prasklo a podobně úplně odešel zadek. Zařazeno mám jak vpředu, tak vzadu, kardanka uprostřed se točí ale kola nezabírají. Má někdo tušení co mohlo odejít a co to obnáší všechno rozdělat? Díky moc!
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Pokud se točí kardanka, tak jde prenos krouťáku i dozadu, to je jasný.
Takže:
1) točí se ti vzadu výstup na pohon přilslušenství? Pokud ano, tak i průchozí hřídel skrz zadek je v pořádku.
2) Jestli platí ad1) tak potom zkontroluj, jestli máš zařazený pohon zadních kol vzadu vlevo přesuvnou pákou (ale to počítám znáš) - mohlo to vypadnout ze záběru - je tam páka ovádající vidličku, která zasouvá do záběru přesuvný kolo, který zapadá mezi ozubené kolo na průběžné hřídeli a kolo diferenciálu zadních kol. Případně se mohla střihnout ta vidlička...
Případně zvedni zadek na hever a zkus funkci diferáku, tzn. protáčením jednoho kola by se mělo druhý točit na druhou stranu.
Vevnitř je to ale všechno hodně robustní, a že by tam něco prdlo a zárověn nedělalo žádný hluk/vibrace, to se mně nezdá. Osobně to tipuju na to vyřazené přesuvné kolo zadního náhonu kol ze záběru...
Takže:
1) točí se ti vzadu výstup na pohon přilslušenství? Pokud ano, tak i průchozí hřídel skrz zadek je v pořádku.
2) Jestli platí ad1) tak potom zkontroluj, jestli máš zařazený pohon zadních kol vzadu vlevo přesuvnou pákou (ale to počítám znáš) - mohlo to vypadnout ze záběru - je tam páka ovádající vidličku, která zasouvá do záběru přesuvný kolo, který zapadá mezi ozubené kolo na průběžné hřídeli a kolo diferenciálu zadních kol. Případně se mohla střihnout ta vidlička...
Případně zvedni zadek na hever a zkus funkci diferáku, tzn. protáčením jednoho kola by se mělo druhý točit na druhou stranu.
Vevnitř je to ale všechno hodně robustní, a že by tam něco prdlo a zárověn nedělalo žádný hluk/vibrace, to se mně nezdá. Osobně to tipuju na to vyřazené přesuvné kolo zadního náhonu kol ze záběru...
- Jožo Kovalčík
- Příspěvky: 499
- Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
- Bydliště: Rožňava
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Ahoj,
zdá sa mi, že mám dosť hlučnú prevodovku na mojom TK-čku, v zime som menil všetky ložiská (sú tam ložiská ZVL alebo KINEX iné tam nie sú) a teraz sa mi zdá, že tá prevodovka hučí nejako viac.....neviem možno si to len namýšľam....alebo je to tými novými ložiskami? Vymedzovacie podložky ktoré sú v prevodovke ostali tie isté resp. dali sa tam rovnakej hrúbky ako predtým. Medzeru medzi ozubeniami som proste nemenil. Poraďte prosím čo s tým hlukom? Zvykne hučať najmä pri trojke a štvorke.
zdá sa mi, že mám dosť hlučnú prevodovku na mojom TK-čku, v zime som menil všetky ložiská (sú tam ložiská ZVL alebo KINEX iné tam nie sú) a teraz sa mi zdá, že tá prevodovka hučí nejako viac.....neviem možno si to len namýšľam....alebo je to tými novými ložiskami? Vymedzovacie podložky ktoré sú v prevodovke ostali tie isté resp. dali sa tam rovnakej hrúbky ako predtým. Medzeru medzi ozubeniami som proste nemenil. Poraďte prosím čo s tým hlukom? Zvykne hučať najmä pri trojke a štvorke.
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Jaký tam máš olej ? Vyšší hlučnost může projevit při tropických teplotách.
- Jožo Kovalčík
- Příspěvky: 499
- Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
- Bydliště: Rožňava
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Mám tam olej PP 80, prevodovka hučala už aj pred troma mesiacmi.
Môže tá hlučnosť znamenať, že je nesprávna vôľa medzi hruškou a planétovým kolom na diferenciáli? Ale vravím, vymedzovacie podložky ostali tie isté, len dve ložiská 6022 som vymenil, lebo mali vôľu. Aká by mala byť odporúčaná vôľa medzi tým ozubením a ako ju zmerať?
Môže tá hlučnosť znamenať, že je nesprávna vôľa medzi hruškou a planétovým kolom na diferenciáli? Ale vravím, vymedzovacie podložky ostali tie isté, len dve ložiská 6022 som vymenil, lebo mali vôľu. Aká by mala byť odporúčaná vôľa medzi tým ozubením a ako ju zmerať?
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Podle mě by mezi hruškou a tím velkým kolem difu neměla být téměř žádná vůle. Vymezuje se podložkami na hřídeli hrušky, je to přístupné z venku.
- Jožo Kovalčík
- Příspěvky: 499
- Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
- Bydliště: Rožňava
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
GeorG9
no kiež by to tak bolo, ale žiaľ v tomto nemáš pravdu, vôľa sa tam vymedzuje týmito podložkami (viď obrázok). Bolo tam celkom 6 vymedzovacích podložiek, tri medzi prvým ložiskom 6022 (poz. 16) a vekom (poz. 2) a ďalšie tri medzi druhým ložiskom 6022 a dorazom v skrini prevodovky, ako tam podložky boli, tak som ich dal aj späť po výmene ložísk.....a teraz prevodovka hučí nejako viac....už ozaj neviem čo som spravil zle. Hučí napr. keď idem aj len do mierneho svahu, alebo na rovine, keď je nejaká nerovnosť terénu tak proste mňauká.....pri trojke a štvorke už to dosť počuť.
no kiež by to tak bolo, ale žiaľ v tomto nemáš pravdu, vôľa sa tam vymedzuje týmito podložkami (viď obrázok). Bolo tam celkom 6 vymedzovacích podložiek, tri medzi prvým ložiskom 6022 (poz. 16) a vekom (poz. 2) a ďalšie tri medzi druhým ložiskom 6022 a dorazom v skrini prevodovky, ako tam podložky boli, tak som ich dal aj späť po výmene ložísk.....a teraz prevodovka hučí nejako viac....už ozaj neviem čo som spravil zle. Hučí napr. keď idem aj len do mierneho svahu, alebo na rovine, keď je nejaká nerovnosť terénu tak proste mňauká.....pri trojke a štvorke už to dosť počuť.
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
No myslím, že ti těžko někdo řekne s jistotou pravý důvod. Větší vůle to klidně může být, ale kde přesně, že? No nejlépe, když si v okolí najdeš někoho s TK, komu to nemňouká, a vůle porovnáš - můžeš třeba měřit, jaká je úhlová vůle na kardance, anebo na jednom zvednutým kole atp., s vyřazenýma/zařazenýma kvaltama atp..prosté srovnání pak může ledacos naznačit. Ona ta případná vůle taky nemusí být konstantní, může se měnit podle vzájemného natočení oz. kol...mohl jsi tam napřiklad něco při skládlaní nechtěně “přihnout” a teď se to ozývá..
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
No tak to vypadá když jeden mluví o koze a druhej o voze
Mluvils o HRUŠCE, tak se říká hřídeli která pohání dif (pozice 8 )
Pod víčkem ( horní nákres, pozice 18) jsou totiž taky podložky, díky kterým se nastavuje axiální posuv vůči kolu difu ( pozice 8 , lidově talíř )
Nevím teda čemu říkáš hruška ty Protože hruška a planetové kolo spolu nejsou v kontaktu. Planetové kolo je pozice 13 spodní nákres.
Každopádně Davleo má pravdu, těch možností je víc, včetně toho že je to "normální", vzhledem ke konstrukci a stáří stroje. Od monitoru se to radí
Ale jestli ti to před rozebráním nedělalo
Mluvils o HRUŠCE, tak se říká hřídeli která pohání dif (pozice 8 )
Pod víčkem ( horní nákres, pozice 18) jsou totiž taky podložky, díky kterým se nastavuje axiální posuv vůči kolu difu ( pozice 8 , lidově talíř )
Nevím teda čemu říkáš hruška ty Protože hruška a planetové kolo spolu nejsou v kontaktu. Planetové kolo je pozice 13 spodní nákres.
Každopádně Davleo má pravdu, těch možností je víc, včetně toho že je to "normální", vzhledem ke konstrukci a stáří stroje. Od monitoru se to radí
Ale jestli ti to před rozebráním nedělalo
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Poslechni si zvuk převodovky to kvílení je z převodovky dělají rovné zuby.
https://www.youtube.com/watch?v=imk8obbU3-I
https://www.youtube.com/watch?v=hPCEmoTa-kE
https://www.youtube.com/watch?v=r4D5Hkxt32A
https://www.youtube.com/watch?v=Dyl3mD30BgE
Tk má také rovné zuby.
Případně nahraj na video, mě také u TK kvílí převodovka.
https://www.youtube.com/watch?v=imk8obbU3-I
https://www.youtube.com/watch?v=hPCEmoTa-kE
https://www.youtube.com/watch?v=r4D5Hkxt32A
https://www.youtube.com/watch?v=Dyl3mD30BgE
Tk má také rovné zuby.
Případně nahraj na video, mě také u TK kvílí převodovka.
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
U mého stroje se "kvílení" na čtverku zvětšilo po výměně bronzového pouzdra u portálu. Původní bylo popraskané a nové byl originál.
-
- Příspěvky: 190
- Registrován: stř říj 21, 2009 1:23 pm
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Kňučela taky stará čezeta protože měla primární převod ozubenými koly, proto se jí říkalo fňukna. V převodovce TK má být olej PP7 který je hodně hustý. Mohl by toho dost zatlumit.
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Která ozubená kola kvílí jsou to ozub kola z nejmenším počtemu zubu , s nejvíce otáčkami .
https://halbu.rajce.idnes.cz/TZ4K14_pre ... 130883.jpg Hladina oleje je mnohem níže.
Olej mám nalitý Mogul Trans 85W-140H, PP7 po generálce už nepoužil.
https://halbu.rajce.idnes.cz/TZ4K14_pre ... 130883.jpg Hladina oleje je mnohem níže.
Olej mám nalitý Mogul Trans 85W-140H, PP7 po generálce už nepoužil.
- Jožo Kovalčík
- Příspěvky: 499
- Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
- Bydliště: Rožňava
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Davleo
skúsim teda zodvihnúť zadné a predné koleso a budem nimi točiť....či sa to bude odlišne ozývať....
GeorG9
myslím, že planétové kolo a satelity v klietke diferenciálu sa dosť podobajú na tanierové kolo a pastorok (hrušku), ktoré poháňajú diferenciál, preto som nazval planétovým kolom ten ozubený tanier........planétovým kolom ho nazývajú aj napr. tu:
https://www.ruskeauta.sk/home/132-plane ... z-gaz.html
k tomu veku (poz. 18) a axiálnej vôli.....o takých vymedzovacích podložkách nie je ani zmienka v katalógu dielov a nespomínam si, že by som tam nejaké také podložky mal, na tom pastorku (hruške) je proste nalisované ložisko, ktoré je zaistené vonkajšou segerkou na pastorku a zaistené vnútornou segerkou vo veku (poz. 18).
thovt
tu sú videá tej fňukny .
https://www.youtube.com/watch?v=bG-thcCegfs
https://www.youtube.com/watch?v=tH-4Jpuqvb8&t=30s
https://www.youtube.com/watch?v=PIB15-WOLDw
skúsim teda zodvihnúť zadné a predné koleso a budem nimi točiť....či sa to bude odlišne ozývať....
GeorG9
myslím, že planétové kolo a satelity v klietke diferenciálu sa dosť podobajú na tanierové kolo a pastorok (hrušku), ktoré poháňajú diferenciál, preto som nazval planétovým kolom ten ozubený tanier........planétovým kolom ho nazývajú aj napr. tu:
https://www.ruskeauta.sk/home/132-plane ... z-gaz.html
k tomu veku (poz. 18) a axiálnej vôli.....o takých vymedzovacích podložkách nie je ani zmienka v katalógu dielov a nespomínam si, že by som tam nejaké také podložky mal, na tom pastorku (hruške) je proste nalisované ložisko, ktoré je zaistené vonkajšou segerkou na pastorku a zaistené vnútornou segerkou vo veku (poz. 18).
thovt
tu sú videá tej fňukny .
https://www.youtube.com/watch?v=bG-thcCegfs
https://www.youtube.com/watch?v=tH-4Jpuqvb8&t=30s
https://www.youtube.com/watch?v=PIB15-WOLDw
Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek
Jožo Kovalčík: Mě tohle dělá taky , neslýším v to žadný problém, zuby se ozovou ,když na TK začíná působit tažná sílá, když se odlehčí tak to stichne .Ber to tak je to pracovní stroj, japoncký traktůrky kvílí ješte víc mají mnohem více převodů.