Motorová zavislost, poruchy převodovek

Moderátoři: Tata, Tom

Zpráva
Autor
Kůča MTX
Příspěvky: 2
Registrován: stř říj 07, 2015 7:34 pm
Bydliště: Semily

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#106 Nový příspěvek od Kůča MTX »

Zdravím, obracím se na vás s prosbou o radu. Jelikož jsem to tu nikde nenašel, vznáším dotaz.
Dneska mi při práci na TK-14 přestal fungovat náhon na zadní kola. Jelikož jsem dost v kopcích, jezdím většinou 4x4. Dneska bez nějakého náznaku že by něco prasklo a podobně úplně odešel zadek. Zařazeno mám jak vpředu, tak vzadu, kardanka uprostřed se točí ale kola nezabírají. Má někdo tušení co mohlo odejít a co to obnáší všechno rozdělat? Díky moc!

Uživatelský avatar
Davleo
Příspěvky: 219
Registrován: pon bře 04, 2013 9:46 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#107 Nový příspěvek od Davleo »

Pokud se točí kardanka, tak jde prenos krouťáku i dozadu, to je jasný.
Takže:
1) točí se ti vzadu výstup na pohon přilslušenství? Pokud ano, tak i průchozí hřídel skrz zadek je v pořádku.
2) Jestli platí ad1) tak potom zkontroluj, jestli máš zařazený pohon zadních kol vzadu vlevo přesuvnou pákou (ale to počítám znáš) - mohlo to vypadnout ze záběru - je tam páka ovádající vidličku, která zasouvá do záběru přesuvný kolo, který zapadá mezi ozubené kolo na průběžné hřídeli a kolo diferenciálu zadních kol. Případně se mohla střihnout ta vidlička...

Případně zvedni zadek na hever a zkus funkci diferáku, tzn. protáčením jednoho kola by se mělo druhý točit na druhou stranu.

Vevnitř je to ale všechno hodně robustní, a že by tam něco prdlo a zárověn nedělalo žádný hluk/vibrace, to se mně nezdá. Osobně to tipuju na to vyřazené přesuvné kolo zadního náhonu kol ze záběru...

Uživatelský avatar
Jožo Kovalčík
Příspěvky: 499
Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
Bydliště: Rožňava

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#108 Nový příspěvek od Jožo Kovalčík »

Ahoj,

zdá sa mi, že mám dosť hlučnú prevodovku na mojom TK-čku, v zime som menil všetky ložiská (sú tam ložiská ZVL alebo KINEX iné tam nie sú) a teraz sa mi zdá, že tá prevodovka hučí nejako viac.....neviem možno si to len namýšľam....alebo je to tými novými ložiskami? Vymedzovacie podložky ktoré sú v prevodovke ostali tie isté resp. dali sa tam rovnakej hrúbky ako predtým. Medzeru medzi ozubeniami som proste nemenil. Poraďte prosím čo s tým hlukom? Zvykne hučať najmä pri trojke a štvorke.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#109 Nový příspěvek od thovt »

Jaký tam máš olej ? Vyšší hlučnost může projevit při tropických teplotách.

Uživatelský avatar
Jožo Kovalčík
Příspěvky: 499
Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
Bydliště: Rožňava

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#110 Nový příspěvek od Jožo Kovalčík »

Mám tam olej PP 80, prevodovka hučala už aj pred troma mesiacmi.
Môže tá hlučnosť znamenať, že je nesprávna vôľa medzi hruškou a planétovým kolom na diferenciáli? Ale vravím, vymedzovacie podložky ostali tie isté, len dve ložiská 6022 som vymenil, lebo mali vôľu. Aká by mala byť odporúčaná vôľa medzi tým ozubením a ako ju zmerať?

Uživatelský avatar
GeorG9
Příspěvky: 872
Registrován: sob říj 26, 2013 6:30 pm
Bydliště: okr.Prostějov

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#111 Nový příspěvek od GeorG9 »

Podle mě by mezi hruškou a tím velkým kolem difu neměla být téměř žádná vůle. Vymezuje se podložkami na hřídeli hrušky, je to přístupné z venku.

Uživatelský avatar
Jožo Kovalčík
Příspěvky: 499
Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
Bydliště: Rožňava

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#112 Nový příspěvek od Jožo Kovalčík »

GeorG9

no kiež by to tak bolo, ale žiaľ v tomto nemáš pravdu, vôľa sa tam vymedzuje týmito podložkami (viď obrázok). Bolo tam celkom 6 vymedzovacích podložiek, tri medzi prvým ložiskom 6022 (poz. 16) a vekom (poz. 2) a ďalšie tri medzi druhým ložiskom 6022 a dorazom v skrini prevodovky, ako tam podložky boli, tak som ich dal aj späť po výmene ložísk.....a teraz prevodovka hučí nejako viac....už ozaj neviem čo som spravil zle. Hučí napr. keď idem aj len do mierneho svahu, alebo na rovine, keď je nejaká nerovnosť terénu tak proste mňauká.....pri trojke a štvorke už to dosť počuť.

Obrázek

Uživatelský avatar
Davleo
Příspěvky: 219
Registrován: pon bře 04, 2013 9:46 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#113 Nový příspěvek od Davleo »

No myslím, že ti těžko někdo řekne s jistotou pravý důvod. Větší vůle to klidně může být, ale kde přesně, že? No nejlépe, když si v okolí najdeš někoho s TK, komu to nemňouká, a vůle porovnáš - můžeš třeba měřit, jaká je úhlová vůle na kardance, anebo na jednom zvednutým kole atp., s vyřazenýma/zařazenýma kvaltama atp..prosté srovnání pak může ledacos naznačit. Ona ta případná vůle taky nemusí být konstantní, může se měnit podle vzájemného natočení oz. kol...mohl jsi tam napřiklad něco při skládlaní nechtěně “přihnout” a teď se to ozývá..

Uživatelský avatar
GeorG9
Příspěvky: 872
Registrován: sob říj 26, 2013 6:30 pm
Bydliště: okr.Prostějov

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#114 Nový příspěvek od GeorG9 »

No tak to vypadá když jeden mluví o koze a druhej o voze :smich:

Mluvils o HRUŠCE, tak se říká hřídeli která pohání dif (pozice 8 )
Obrázek

Pod víčkem ( horní nákres, pozice 18) jsou totiž taky podložky, díky kterým se nastavuje axiální posuv vůči kolu difu ( pozice 8 , lidově talíř )
Obrázek

Nevím teda čemu říkáš hruška ty :-/ Protože hruška a planetové kolo spolu nejsou v kontaktu. Planetové kolo je pozice 13 spodní nákres.
Každopádně Davleo má pravdu, těch možností je víc, včetně toho že je to "normální", vzhledem ke konstrukci a stáří stroje. Od monitoru se to radí ;-)
Ale jestli ti to před rozebráním nedělalo :-/

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#115 Nový příspěvek od thovt »

Poslechni si zvuk převodovky to kvílení je z převodovky dělají rovné zuby.
https://www.youtube.com/watch?v=imk8obbU3-I
https://www.youtube.com/watch?v=hPCEmoTa-kE
https://www.youtube.com/watch?v=r4D5Hkxt32A
https://www.youtube.com/watch?v=Dyl3mD30BgE
Tk má také rovné zuby.
Případně nahraj na video, mě také u TK kvílí převodovka.

ITS
Příspěvky: 6324
Registrován: úte kvě 08, 2012 9:13 pm
Bydliště: zlín

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#116 Nový příspěvek od ITS »

U mého stroje se "kvílení" na čtverku zvětšilo po výměně bronzového pouzdra u portálu. Původní bylo popraskané a nové byl originál.

donkomposto
Příspěvky: 190
Registrován: stř říj 21, 2009 1:23 pm

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#117 Nový příspěvek od donkomposto »

Kňučela taky stará čezeta protože měla primární převod ozubenými koly, proto se jí říkalo fňukna. V převodovce TK má být olej PP7 který je hodně hustý. Mohl by toho dost zatlumit.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#118 Nový příspěvek od thovt »

Která ozubená kola kvílí jsou to ozub kola z nejmenším počtemu zubu , s nejvíce otáčkami .

https://halbu.rajce.idnes.cz/TZ4K14_pre ... 130883.jpg Hladina oleje je mnohem níže.
Olej mám nalitý Mogul Trans 85W-140H, PP7 po generálce už nepoužil.

Uživatelský avatar
Jožo Kovalčík
Příspěvky: 499
Registrován: ned říj 16, 2011 2:05 pm
Bydliště: Rožňava

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#119 Nový příspěvek od Jožo Kovalčík »

Davleo
skúsim teda zodvihnúť zadné a predné koleso a budem nimi točiť....či sa to bude odlišne ozývať....
GeorG9
myslím, že planétové kolo a satelity v klietke diferenciálu sa dosť podobajú na tanierové kolo a pastorok (hrušku), ktoré poháňajú diferenciál, preto som nazval planétovým kolom ten ozubený tanier........planétovým kolom ho nazývajú aj napr. tu:
https://www.ruskeauta.sk/home/132-plane ... z-gaz.html
k tomu veku (poz. 18) a axiálnej vôli.....o takých vymedzovacích podložkách nie je ani zmienka v katalógu dielov a nespomínam si, že by som tam nejaké také podložky mal, na tom pastorku (hruške) je proste nalisované ložisko, ktoré je zaistené vonkajšou segerkou na pastorku a zaistené vnútornou segerkou vo veku (poz. 18).
thovt
tu sú videá tej fňukny :D.
https://www.youtube.com/watch?v=bG-thcCegfs
https://www.youtube.com/watch?v=tH-4Jpuqvb8&t=30s
https://www.youtube.com/watch?v=PIB15-WOLDw

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorová zavislost, poruchy převodovek

#120 Nový příspěvek od thovt »

Jožo Kovalčík: Mě tohle dělá taky , neslýším v to žadný problém, zuby se ozovou ,když na TK začíná působit tažná sílá, když se odlehčí tak to stichne .Ber to tak je to pracovní stroj, japoncký traktůrky kvílí ješte víc mají mnohem více převodů.

Odpovědět

Zpět na „Technické problémy“