Stránka 1 z 2

Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: stř úno 06, 2013 7:03 pm
od Terablick
Ahoj. Měl bych takovej (možná blbej) dotaz. Jak poznám, kolik kroutícího momentu (nebo třeba kW) je potřeba na kolech stroje aby měl tak nějak přiměřenou sílu k jízdě, případně tažení přívěsu, orání atd... Narazil jsem na tenhle problém když jsem se snažil jednomu uživateli pomoct při stavbě autíčka pro děti... Tak nějak jsme zjistili, že vlastně nemáme představu kolik by bylo potřeba... Jasně, vždycky to můžeme předimenzovat, ale já bych chtěl nějaké relevantní číslo kolik "stačí"... Nebo spíš jak to zjistit (spočítat)... :-/

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: stř úno 06, 2013 8:31 pm
od Atlan
Favorit potřebuje na udržení rychlosti 50 km/h na rovině výkon 1,5 kW

viac najdes tu ale neviem ci ti to pomoze.... http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=387

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: stř úno 06, 2013 9:09 pm
od amatér
Toto je věc, kterou řešíme při každé úvaze o nějaké nové stavbě. Traktory a zemní stroje musí vyvinout tažnou sílu na obvodu kola rovnou alespoň hmotnosti stroje, myšleno u pohonu 4x4 na každé kolo čtvrtinu. Pokud počítáš s tím, že traktor bude dotěžován vlečeným břemenem, třeba rozmetadlem, nebo kládami, tak dvojnásobek. Terénní auta dají na redukci tah korespondující s jejich váhou, i když se to nedá považovat za pravidlo, japonské maloobjemové Suzuki nelze srovnávat s nějakou 4,2Td.
Ze soutěží v pullingu máme vysledováno, že při vodorovném zatížení, kdy není dotěžována náprava, traktory vyvinou tažnou sílu 60 až 80% své váhy v závislosti na vzorku a podkladu a potom hrabou. Osobní auta vyvinou vodorovnou tažnou sílu cca 30 % hmotnosti a chcípnou, samozřejmě nemám na mysli nějakou nadupanou mašinu, která hrabe i na trojku. Když jsme do pullingové vlečky zapřahli Octavii 4x4 tak chvíli hrabala, potom to hrozně zasmrdělo a bylo po parádě.

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: čtv úno 07, 2013 10:10 am
od Terablick
No to je to co hledám, ale taky ne úplně přesně :). Každopádně pokud to je nějakej skutečnej údaj, je to určitě zajímavý pro stavbu traktoru :). Pro tohle prdítko tedy budeme vycházet spíš z toho co píšeš na konci (snad jsem to dobře pochopil). A konec konců by asi šlo tohle odvodit porovnáním parametrů už hotových vozítek :). Šlo mi spíš o to, jestli je na to nějaký pravidlo nebo výpočet, když se nebavíme o traktorech, ale třeba o autech, kde přecijen neni síla v tahu moc důležitej údaj, ale přesto musí vyjet rozumnou rychlostí kopec i s nákladem a károu :). Dobrá myšlenka, díky :) Já samozřejmě vím, že existuje nějakej poměr výkonu k váze, a že to je celkem zajímavý číslo pro sportovní auta nebo tuning, ale jak to číslo určit ak, aby bylo dostatečné, ale nikoliv předimenzované, to nějak nevím... teda teď už možná tuším... :)

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: čtv úno 07, 2013 10:11 am
od Terablick
Atlan píše:Favorit potřebuje na udržení rychlosti 50 km/h na rovině výkon 1,5 kW

viac najdes tu ale neviem ci ti to pomoze.... http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=387
Díky, ale to mi moc nepomůže... potřebuju to dimenzovat na rozjezd, jízdu do svahu, jízdu s malým nákladem, posádkou, lehkým vlekem... Údaj o ideální rovině je sice zajímavej, ale ne příliš relevantní pro dimenzování... I tak díky moc :). Ten článek pak pročtu, třeba se tam najde něco zajímavýho :)

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: čtv úno 07, 2013 4:33 pm
od amatér
Mohu posloužit konkrétními měřeními. Například smykový nakladač LLZK 32 Zeppelin, váží s plnou lžící 2750 kg a jeho vodorovná tažná síla je 2450 Kg a měl malou snahu hrabat, bylo to na hranici. Traktor KIOTI CK 30, váží holý cca 1400Kg a vodorovná tažná síla je 1350 Kg a hrabe, ale po doplnění kabiny a nakladače, stoupla váha na 1850 kg a tažná síla na cca 1400 kg a nehrabe, hydrostat nedá. Já mám na pullingové vlečce digitální siloměr, tak se spletu tak max o 50 kg. Jsou to výsledky z traktoriád. Pokud to chceš pro nějaké malé srandavozítko, tak by to chtělo tak polovinu hmotnosti aby dal na obvodu kola, aby vyjel kopec 30 st.

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: čtv úno 07, 2013 5:24 pm
od chobotek
Teda amatére, to je krásné měření děkuji.
A pokud jde o theorii, vychází se z valivého odporu a smykového tření. Ten druhý údaj říká, kdy to začne hrabat. Ve svahu je to rozklad sil, ale to už jsem snažil Terablickovi vysvětlit po SZ a myslím, že se nepovedlo, tak to může zkusit někdo jiný. Další případ je "do půl kol v bahně", tam se to bere jako jízda do odpovídajícího svahu. Takto získaná čísla jsou samozřejmě optimistická, neberou v úvahu například tření bahna o boky plášťů, energii na deformaci podkladu, atd. Takže to můžeš zkusit spočítat a pak porovnat s čísly co sem dal amatér. Na to ti musí dodat ještě průměr hnacího kola a druh podkladu. Chyba 50% bude v tomto případě úspěch, protože tabulkové hodnoty se pro traktorové pneu na udusané hlíně shání těžko. Ale pro představu...

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: čtv úno 07, 2013 7:12 pm
od Terablick
amatér píše:Mohu posloužit konkrétními měřeními. Například smykový nakladač LLZK 32 Zeppelin, váží s plnou lžící 2750 kg a jeho vodorovná tažná síla je 2450 Kg a měl malou snahu hrabat, bylo to na hranici. Traktor KIOTI CK 30, váží holý cca 1400Kg a vodorovná tažná síla je 1350 Kg a hrabe, ale po doplnění kabiny a nakladače, stoupla váha na 1850 kg a tažná síla na cca 1400 kg a nehrabe, hydrostat nedá. Já mám na pullingové vlečce digitální siloměr, tak se spletu tak max o 50 kg. Jsou to výsledky z traktoriád. Pokud to chceš pro nějaké malé srandavozítko, tak by to chtělo tak polovinu hmotnosti aby dal na obvodu kola, aby vyjel kopec 30 st.
Tak to je super. Díky moc :). To znamená, že když to vozítko bude mít metrák + posádka + malej vlek bez nákladu, a mě vychází teoretická tažná síla cca 75kg, mělo by to cca stačit? Nejsou v tom započtené ztráty třením v převodech atd, ale člověk co to s ním řeším nestaví speciál, ale dětskou hračku ;-). Kdyby se povedla síla kolem 100kg, bude to k nezastavení 8) Díky moc. :friends:

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: čtv úno 07, 2013 7:21 pm
od Terablick
chobotek píše:Teda amatére, to je krásné měření děkuji.
A pokud jde o theorii, vychází se z valivého odporu a smykového tření. Ten druhý údaj říká, kdy to začne hrabat. Ve svahu je to rozklad sil, ale to už jsem snažil Terablickovi vysvětlit po SZ a myslím, že se nepovedlo, tak to může zkusit někdo jiný. Další případ je "do půl kol v bahně", tam se to bere jako jízda do odpovídajícího svahu. Takto získaná čísla jsou samozřejmě optimistická, neberou v úvahu například tření bahna o boky plášťů, energii na deformaci podkladu, atd. Takže to můžeš zkusit spočítat a pak porovnat s čísly co sem dal amatér. Na to ti musí dodat ještě průměr hnacího kola a druh podkladu. Chyba 50% bude v tomto případě úspěch, protože tabulkové hodnoty se pro traktorové pneu na udusané hlíně shání těžko. Ale pro představu...
No nepovedlo... Povedlo se abych pochopil princip... :) Jde spíš o to, že jsem neměl vůbec představu jaká síla je potřeba... Mohlo mě samozřejmě napadnout podívat se na porovnání výkonu a váhy u aut, ale měl jsem (a mám) za to, že to co mi vyjde neni nezbytné minimum, ale spíš více méně optimální stav :). Do polemik o konkrétním povrchu, dezénu gum a podobně nemá smysl zacházet. Jde o hračku, ne o soutěžní pullingovej speciál ;-). Jde o to, aby to sice vyjelo kopec i s posádkou a nějakou tou kárkou (bez větší zátěže), ale nebylo to moc předimenzované, protože je to pro malé dítě... Rychlost se dá omezit otáčkama (průtokem), ale aby to nemělo sílu jak slon... ;-).

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: pát bře 29, 2013 8:59 pm
od CB750
Toto síce nie je moja šálka kávy ale nebolo by jednoduchšie povedať:
Motor babeta 1,8PS mal sekundárny(samozrejme babeta primár nemala nikdy) prevod 10:50 a 16" kolá a rýchlosť cca 40km/H
Utiahne tento motor autíčko na kolách 4,00x8,00 pri reťazovom prevode (50 zubové sa nezmestí) tak dáš dva prevody menšie 10:20 a ešte jeden 10:20

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: pát bře 29, 2013 9:07 pm
od Terablick
Jednodušší to je, jenže mě nejde o to jestli ten a ten motor s tím a tím převodem něco "utáhne", ale o to, jak se správně určí potřebná síla na kolech, aby to uvezlo určitou známou hmotnost do kopce atd... :) Zkrátka jak to vypočítat nebo nějak správně určit...

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: ned čer 09, 2013 9:52 pm
od PA
http://www.nasetraktory.eu/forum/viewto ... 29&t=56565
Stará kniha plná vzorečků = chobotkovo potěšení.

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: ned čer 09, 2013 9:55 pm
od Terablick
Jůůů :) Hned jak dostahuju kouknu na to :) Díky :friends:

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: ned čer 09, 2013 10:00 pm
od exot
Třeba to bude kravina ale co si takhle spočítat na několika dostupných traktorech (tz4k, 4011 , 7011 případně jakýchkoli jiných kde se u nich dají jednoduše zjistit převodové poměry) a pak jednoduše spočítat kroutící moment při otáčkách max kroutícího momentu motoru.

a pak z těchto hodnot vycházet z ohledem na použité obutí

Re: Jak určit potřebný kroutící moment na kolech stroje?

Napsal: ned čer 09, 2013 11:12 pm
od Terablick
Rozumnej nápad :). Jen znát ty jejich hodnoty... :-/