Udržovací zdroj pro baterie
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
- Lišák1
- Příspěvky: 1175
- Registrován: úte čer 02, 2009 8:28 pm
- Bydliště: Sklené nad Oslavou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Sleduj inzerci, nedávno bylo 10 ks. CTEK 7000 v nabídce na hyperinzerci za 1800,-Kč kus, a to už není tolik
Nissan Terrano 3,0 TDI, Zetor 5211
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Neřešte vyřešené , kupte třeba tohle . Umí to nabít jak normální baterku tak i gelovku od 6V do 12 V .Má to režim motorka , malá 12V baterka, osobák , nákladák a speciální nabíjení baterie venku v mrazu. Láduje to max. 4A , po nabití automaticky přepíná na udržovací proud řádově v mA. No a cena 450 Kč.
Druhej zdroj mám nachystanej v rozvaděči tak , že jak zaparkuji traktor , připojím do zásuvky zapalovače , kterou mám napojenou přes pojistku před bateriovým spínačem přímo na baterku
Druhej zdroj mám nachystanej v rozvaděči tak , že jak zaparkuji traktor , připojím do zásuvky zapalovače , kterou mám napojenou přes pojistku před bateriovým spínačem přímo na baterku
Re: Udržovací zdroj pro baterie
tak pridávam ten svoj výtvor, použil som na to nevyužitú zásuvku z MF 70, pridal som tam tú žiarovku a šnúra bola pôvodne z majáku. riešené to mám podobne ako kolega vyššie, pre bateriákom, takže sa mi nestane, že by som to zabudol vytiahnuť, dúfam že sa to osvedčí.
Re: Udržovací zdroj pro baterie
glevan: O tomto som písal hned v prvom príspevku
- mirektatra
- Příspěvky: 38
- Registrován: pát pro 18, 2009 8:33 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Řečeno slovy dobrého vojáka Švejka:"Po úporných bojích jsme postoupili do předem připravených pozic" . Mně se líbí ten úplně původní návrh na příjemně ztrávený zimní večer, při výrobě dobíječky - udržovacího zdroje z bezpečného, orginálního bezpečnostního trafa pro zvonky, doplněného jednoduchým násobičem napětí s 2ma diodami a kondíky. Jeho proud je dán (omezen) výkonem trafa a kapacitou kondíků, je to jednoduchý a jako stvořený pro kutila. Tady nehraje roli cena a výkon, ale jakáz-takáz funkčnost a příjemný pocit že jsem to stvořil já.
Ještě k předchozímu příspěvku: Jak může nabíječka s max. proudem 4A být univerzálně použitá pro nabíjení na náklaďák, nebo traktor, když podle známé rovnice je použitelná pro aku max. 40 Ah? Nemám rád novodobé univerzální věci - nevěřím jim.
Ještě k předchozímu příspěvku: Jak může nabíječka s max. proudem 4A být univerzálně použitá pro nabíjení na náklaďák, nebo traktor, když podle známé rovnice je použitelná pro aku max. 40 Ah? Nemám rád novodobé univerzální věci - nevěřím jim.
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Ale houby.To ze se doporucuje 1/10 pro nabijeni je pravda,ale ale kde jsi vzal to ze to dokaze nabit jenom 40ah to by me zajimalo.
Normalne to nabije i 120ah. Akorat to dyl trva.
Uz mam 3ks jedna je napojena trvale na 2 120ah bateriich a ty jsou tak celorocne pripraveny pouziti.
Je to z lidlu a stalo to 499
Normalne to nabije i 120ah. Akorat to dyl trva.
Uz mam 3ks jedna je napojena trvale na 2 120ah bateriich a ty jsou tak celorocne pripraveny pouziti.
Je to z lidlu a stalo to 499
Kazdy vi co delam, jen se to nesmi psat v podpisu. V kolonce povolani je to snad v poradku, pokud ne, tak kolonku z duvodu zbytecnosti odstranit.
O cenach prodavanych veci nediskutuji.
roztrhnisikusnuhakem zavinac gmail.com
O cenach prodavanych veci nediskutuji.
roztrhnisikusnuhakem zavinac gmail.com
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Ano , v tom maš pravdu, ale nezabudaj že niekomu pojem dioda, kondik a pod. nic nehovorí, preto radšej nech dá 500 korun za niečo z obchodu a má aku-taku istotu že mu do rána nevyhorí garaž. 4A v pohode nabíju baterku v naklaďaku, traktore, akurat že to nejaku dobu potrva, presne ako napísal SHREK. Myslím že pri udržovaných baterkach, ked su mimo prevadzky 3-4 mesiace, je šum a fuk či nabijanie trva 5 hodin, alebo 5 dní. Takže sa netreba vždy a za každu cenu držať teoretických znalostí a známych rovníc, aj ked určite je fajn mať o nich vedomosti.mirektatra píše:Tady nehraje roli cena a výkon, ale jakáz-takáz funkčnost a příjemný pocit že jsem to stvořil já.
Ještě k předchozímu příspěvku: Jak může nabíječka s max. proudem 4A být univerzálně použitá pro nabíjení na náklaďák, nebo traktor, když podle známé rovnice je použitelná pro aku max. 40 Ah? Nemám rád novodobé univerzální věci - nevěřím jim.
- mirektatra
- Příspěvky: 38
- Registrován: pát pro 18, 2009 8:33 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Udržovací zdroj pro baterie
No shrnul bych to asi takto:
Plně souhlasím s Vámi, kteří používají výše popsanou nabíječku, opatřenou regulací pro udržovací dobíjení, k nabíjení aku do 40 Ah (nebo i víc u starší baterky-ztráta kapacity stářím) a PRO UDRŽOVACÍ DOBÍJENÍ všech běžných baterií. , NEBOŤ:
1 - NABÍJENÍ - olověná baterie se nabíjí stanoveným proudem (1/10 kapacity) po dobu 6ti hodin. Po té se změří hustota elektrolitu ve všech článcích a porovnají se hodnoty, které se nemají příliš lišit (hodnota je závislá na stupni vybití, vyrovnané údaje signalizují dobrou kondici baterie). V nabíjení se dále pokračuje a každé 2 hodiny se opět provede kontrola hustoty elektrolitu. Baterie je nabitá, jestliže se hustota elektrolitu po dobu 2 hodin dalšího nabíjení nemění.(Konečná hustota je opět závislá na kondici baterie). Teplota po dobu nabíjení nemá přesáhnout 40st.C. Nabíjení zpravidla trvá 8 - 12 hodin. Při dlouhodobém skladování se baterie jednou za 3 měsíce vybíjí jmenovitým proudem po dobu 72 hodin až do dosažení napětí 1,8 V na článek a provede se opět plné nabití. Tímto způsobem nabíjení -udržování- nedochází k sulfataci desek, desky jsou formátovány. Stejně se nabíjejí -formátují- i staré "suché nabité" baterie (po překročení doby skladování - vojáci a pod.).
2 - UDRŽOVACÍ DOBÍJENÍ - při krátkodobém skladování (málo používaná baterie) malý dobíjecí proud vykrývá ztrátu kapacity baterie vzniklou svody, vzdušnou vlhkostí, vnitřním odorem a podobnými jevy. Má-li být baterie připravena kdykoliv k použití (je namontována ve vozidle), je možno po určitou dobu takto baterii udržet v pohotovosti. Při dlouhodobém nabíjení malým proudem dochází k usazování kysličníků (sulfataci desek), které zmenšují kontaktní plochu desek s elektrolitem a tím ke snížení kapacity. Sulfataci desek lze z větší části odstranit opakovaným nabíjením a řízeným vybíjením dle bodu 1.
U novějších baterií, které lze obrátit a vylít bez toho, aby v nich usazený kal zkratoval při obrácení desky,lze sulfataci opravit propláchnutím speciálním roztokem a nalitím nového elektrolitu.
3 - PŘEBÍJENÍ - nabíjení velkým proudem a následným přehřátím baterie přes 40 st.C dochází k deformaci desek, jejich rozpadu a postupnému zkratování desek takto znečištěným (zakaleným) elektrolitem. Tím je baterie nevratně poškozena.
ALE FUJ, JE TO OŠKLIVÁ PRÁCE
Plně souhlasím s Vámi, kteří používají výše popsanou nabíječku, opatřenou regulací pro udržovací dobíjení, k nabíjení aku do 40 Ah (nebo i víc u starší baterky-ztráta kapacity stářím) a PRO UDRŽOVACÍ DOBÍJENÍ všech běžných baterií. , NEBOŤ:
1 - NABÍJENÍ - olověná baterie se nabíjí stanoveným proudem (1/10 kapacity) po dobu 6ti hodin. Po té se změří hustota elektrolitu ve všech článcích a porovnají se hodnoty, které se nemají příliš lišit (hodnota je závislá na stupni vybití, vyrovnané údaje signalizují dobrou kondici baterie). V nabíjení se dále pokračuje a každé 2 hodiny se opět provede kontrola hustoty elektrolitu. Baterie je nabitá, jestliže se hustota elektrolitu po dobu 2 hodin dalšího nabíjení nemění.(Konečná hustota je opět závislá na kondici baterie). Teplota po dobu nabíjení nemá přesáhnout 40st.C. Nabíjení zpravidla trvá 8 - 12 hodin. Při dlouhodobém skladování se baterie jednou za 3 měsíce vybíjí jmenovitým proudem po dobu 72 hodin až do dosažení napětí 1,8 V na článek a provede se opět plné nabití. Tímto způsobem nabíjení -udržování- nedochází k sulfataci desek, desky jsou formátovány. Stejně se nabíjejí -formátují- i staré "suché nabité" baterie (po překročení doby skladování - vojáci a pod.).
2 - UDRŽOVACÍ DOBÍJENÍ - při krátkodobém skladování (málo používaná baterie) malý dobíjecí proud vykrývá ztrátu kapacity baterie vzniklou svody, vzdušnou vlhkostí, vnitřním odorem a podobnými jevy. Má-li být baterie připravena kdykoliv k použití (je namontována ve vozidle), je možno po určitou dobu takto baterii udržet v pohotovosti. Při dlouhodobém nabíjení malým proudem dochází k usazování kysličníků (sulfataci desek), které zmenšují kontaktní plochu desek s elektrolitem a tím ke snížení kapacity. Sulfataci desek lze z větší části odstranit opakovaným nabíjením a řízeným vybíjením dle bodu 1.
U novějších baterií, které lze obrátit a vylít bez toho, aby v nich usazený kal zkratoval při obrácení desky,lze sulfataci opravit propláchnutím speciálním roztokem a nalitím nového elektrolitu.
3 - PŘEBÍJENÍ - nabíjení velkým proudem a následným přehřátím baterie přes 40 st.C dochází k deformaci desek, jejich rozpadu a postupnému zkratování desek takto znečištěným (zakaleným) elektrolitem. Tím je baterie nevratně poškozena.
ALE FUJ, JE TO OŠKLIVÁ PRÁCE
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Stačí pozrieť do sekcie "Manuály a návody" príspevok Nabijanie a nabíjače. Ušetríš prácu a čas prepisovaním. Ale snaha sa cení
Re: Udržovací zdroj pro baterie
mirektatra: Cituješ nejakú literatúru, alebo sú to tvoje vlastné skúsenosti?
Lebo hustota elektrolytu sa mení exponenciálne v závislosti od stavu nabitia, takže s bežným hustomerom tak malé zmeny hustoty nenameráš.
Ale sulfatizácia sa dá čiastočne odstrániť práve nabíjaním malými prúdmi a vzniká odberom a nabíjaním veľkými prúdmi a ešte hlbokým vybíjaním. Keby sulfatizácia prebiehala ako popisuješ, potom by klasické spojité udržiavacie nabíjačky robili viac škody ako osohu!
Lebo hustota elektrolytu sa mení exponenciálne v závislosti od stavu nabitia, takže s bežným hustomerom tak malé zmeny hustoty nenameráš.
Ale sulfatizácia sa dá čiastočne odstrániť práve nabíjaním malými prúdmi a vzniká odberom a nabíjaním veľkými prúdmi a ešte hlbokým vybíjaním. Keby sulfatizácia prebiehala ako popisuješ, potom by klasické spojité udržiavacie nabíjačky robili viac škody ako osohu!
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Zdar páni, našiel som jeden šikovný návod na výrobu udržiavacieho zdroja, jednoduché lacné a elegantné riešenie
http://fprik.net/x003.html#lit-areruc
http://fprik.net/x003.html#lit-areruc
Re: Udržovací zdroj pro baterie
O tomhle trafu už jsem psal, používám ho minimálně 10 let a spokojenost.
- brigadnik
- Příspěvky: 1071
- Registrován: stř říj 17, 2007 10:20 am
- Bydliště: Žatecko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Udržovací zdroj pro baterie
čím nabíjet tuto baterii
https://olovene-baterie.heureka.cz/bate ... 12v-7_2ah/
můžu tímto typem? Mám podobnou z lídlu
https://img.kasa.cz/k-foto/600/1/5/7/pr ... 169751.jpg
https://olovene-baterie.heureka.cz/bate ... 12v-7_2ah/
můžu tímto typem? Mám podobnou z lídlu
https://img.kasa.cz/k-foto/600/1/5/7/pr ... 169751.jpg
Re: Udržovací zdroj pro baterie
mě se líbila stará, tuším česká nabíječka bez jakékoliv regulace. Nemá udržovací možnost, ale pokud jde o nabíjení, nemělo se na ní co pokazit protože v ní bylo jen trafo s vyvedeným středem a dvě diody. Její "vtip" spočíval v tom že měla měkké trafo(neumí dát vysoký proud při zachování napětí), takže pokud člověk připojil vybitou baterku, začala brát baterka větší proud čímž se na trafu snížilo napětí i pod 11V a do baterky šlo pořád max 4A. Jak se baterka nabíjela, tak na ní stoupalo napětí a tím i na nabíječce a tak po cca 6-8 hodinách už měla baterka přes 12V a šlo do ní stále skoro 4A. Výsledek byl že po 10ti-12ti hodinách měla baterka 15V a šlo do ní cca 0,5A. Určitě ju znáte, pohledám fotku na netu, někdo si ju tu nedávno koupil za asi 500,- na bazošu a byl rád protože ju už dlouho sháněl.
našel
ale jak už jsem psal, je to na nabíjení, ne na udržování
našel
ale jak už jsem psal, je to na nabíjení, ne na udržování
"NEMUSÍŠ VŠECHNO VĚDĚT,STAČÍ VĚDĚT KDE TO NAJDEŠ."
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
-můj dědeček-
https://imaginaro.rajce.idnes.cz/Kubotka/
můj záhon- www.imaginaro.rajce.idnes.cz/vyvyseny_zahon/
Re: Udržovací zdroj pro baterie
Nabíjím 5A 14V zdrojem,který používám při grilovaní prasátek.A těch udržovacích potvůrek jsem před 30 roky vyrobil asi deset a rozdal jsem je.Jedno mě zůstalo a to používají mladí na svém autě.Kdysi mě díky tomu vydržel akumulátor na dvanástsettrosce 12 roků.