Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Zdravím všetkých, mám jeden problém, ktorý neviem poriešiť. Mám vysokozdvižný vozík Balkancar DV1733 ale s motorom D3900 (štvorvalec z novších Balkancar vozíkov). Niekto ho tam predtým namontoval, tak tam je. Jedného dňa prestal vozík dvíhať lyžiny, ani nenaklápal, nič. Kúpil som nové čerpadlo C72X, rozobral som komplet rozvádzač hydrauliky, vymenil všetky O krúžky, našiel som dva ventilky na spodku rozvádzača vyrobené zo silónu, ktoré mali v sebe trhliny a diery, tie som vymenil. A stále nič. Vozík nedvíha.
Zapojenie:
1. čerpadlo C72X
2. jednoduchý rozvádzač s piestikom vo vnútri, ktorý automaticky rozdeľuje olej do riadenia (ORSTY) a hlavného rozvádzača
3a. hlavný rozvádzač na dvíhanie a naklápanie lyžín
3b. ORSTA TGL 21534 80-12 (16 MPa)
Aj z hlavného rozvádzača, aj z Orsty je vedený prepad do nádrže s olejom.
Symptómy:
1. Ak sa čerpadlo zapojí priamo do hlavného rozvádzača, všetko funguje výborne - dvíha, naklápa. Všetko OK
2. Ak sa všetko zapojí tak ako má (tak ako to fungovalo keď som ho kúpil a ako je to aj v manuále), tak lyžiny ani nehne
3. Automatický rozvádzač na rozvod oleja do riadenia a do hlavného rozvádzača bol rozobratý - všetko čisté, všetko chodí, je tam všetko podľa katalógu ND - Piestik s dierkami a pružinou
4. Hlavný rozvádzač má všetky O-krúžky medzi sekciami nové a silonové ventilky na spodku každej sekcie sú neporušené (dve boli porušené v sekciách ktoré sa nepoužívajú, ale vymenil som za nové)
5. ORSTA bola rozobratá, v oblasti s guličkou bola napchatá nejaká plsť asi z nejakého zlého filtra na hydraulický olej z minulosti. Všetko vyčistené a zložené podľa návodu na skladanie ORSTY (Orbitrolu)
6. Po naštartovaní motora ide pravdepodobne všetok olej cez riadenie preč, do hlavného rozvádzača sa nič nedostane. Dvíha pomaly jedine vtedy, ak sa kolesá vytočia na maximum do jednej strany a stále je vyvíjaný tlak na volant, aby bola ORSTA v "zábere"
7. Vyskúšal som nasadiť aj druhý automatický rozvádzač úplne rovnaký z rovnakého vozíka, ktorý pracuje v poriadku na doma robenom traktore s rovnakými komponentami. To isté, nedvíha. Nepúšťa olej do hlavného rozvádzača - ako keby sa v riadení tratil tlak.
Poprosím Vás o váš názor predtým, než začneme vyrábať držiaky na druhé extra čerpadlo na riadenie. Lebo už fakt nevieme čo tomu je a ten vozík nutne potrebujeme. Nechápeme, prečo to odrazu prestalo fungovať. Skúsili sme napojiť aj druhú ORSTU 500-16, ktorá rozobratá nebola, aby sme eliminovali možnosť zlého zloženia ORSTY, ale správa sa to rovnako - nedvíha.
Ďakujem všetkým za postrehy a reakcie.
Peťo
Zapojenie:
1. čerpadlo C72X
2. jednoduchý rozvádzač s piestikom vo vnútri, ktorý automaticky rozdeľuje olej do riadenia (ORSTY) a hlavného rozvádzača
3a. hlavný rozvádzač na dvíhanie a naklápanie lyžín
3b. ORSTA TGL 21534 80-12 (16 MPa)
Aj z hlavného rozvádzača, aj z Orsty je vedený prepad do nádrže s olejom.
Symptómy:
1. Ak sa čerpadlo zapojí priamo do hlavného rozvádzača, všetko funguje výborne - dvíha, naklápa. Všetko OK
2. Ak sa všetko zapojí tak ako má (tak ako to fungovalo keď som ho kúpil a ako je to aj v manuále), tak lyžiny ani nehne
3. Automatický rozvádzač na rozvod oleja do riadenia a do hlavného rozvádzača bol rozobratý - všetko čisté, všetko chodí, je tam všetko podľa katalógu ND - Piestik s dierkami a pružinou
4. Hlavný rozvádzač má všetky O-krúžky medzi sekciami nové a silonové ventilky na spodku každej sekcie sú neporušené (dve boli porušené v sekciách ktoré sa nepoužívajú, ale vymenil som za nové)
5. ORSTA bola rozobratá, v oblasti s guličkou bola napchatá nejaká plsť asi z nejakého zlého filtra na hydraulický olej z minulosti. Všetko vyčistené a zložené podľa návodu na skladanie ORSTY (Orbitrolu)
6. Po naštartovaní motora ide pravdepodobne všetok olej cez riadenie preč, do hlavného rozvádzača sa nič nedostane. Dvíha pomaly jedine vtedy, ak sa kolesá vytočia na maximum do jednej strany a stále je vyvíjaný tlak na volant, aby bola ORSTA v "zábere"
7. Vyskúšal som nasadiť aj druhý automatický rozvádzač úplne rovnaký z rovnakého vozíka, ktorý pracuje v poriadku na doma robenom traktore s rovnakými komponentami. To isté, nedvíha. Nepúšťa olej do hlavného rozvádzača - ako keby sa v riadení tratil tlak.
Poprosím Vás o váš názor predtým, než začneme vyrábať držiaky na druhé extra čerpadlo na riadenie. Lebo už fakt nevieme čo tomu je a ten vozík nutne potrebujeme. Nechápeme, prečo to odrazu prestalo fungovať. Skúsili sme napojiť aj druhú ORSTU 500-16, ktorá rozobratá nebola, aby sme eliminovali možnosť zlého zloženia ORSTY, ale správa sa to rovnako - nedvíha.
Ďakujem všetkým za postrehy a reakcie.
Peťo
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Všetko nasvedčuje tomu, že ti všetok olej mizne v riadení a na hydrauliku neostava. prioritný ventil sa stara o to, aby bol tlak v prvom rade v riadení, potom v hydraulike. Podľa toho, čo píšeš je okruh hydrauliky v poriadku, ak je naozaj dobrý prioritný ventil, aj orsta, tak skús odpojiť hydraulický valec riadenia a zaštupluj hadice. Ak potom bude zdíhať je problém vo valci, prepúšťa medzi komorami. Ak nebude zdvíhať a pôjde točiť volantom je zlá orsta. Držím palce.
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Ten automatický ventil je dělič proudu ,přednostně dodává olej do řízení ,ale postrádám v obvodu řízení pojistný ventil,podle normy je to LAG (na jedné straně výstupy v rovině L R k píst. řízení, na druhé straně ze šikma dole vstup P ,na hoře výstup T ) toto řízení musí mít poj. vent. seřízený pravděpodobně na tlak 10MPa ,ventil může být mechanický(pružina), nebo nepřimo řízený- servo (relativně slabá pružina se šoupátkem, ve kterém bývá malá dírka ,která se ucpe a ventil nepracuje -je otevřený.Dotaz-vozík zvedá slabě ,když je řízení v dorazu napravo i nalevo nebo jen do jedné strany?
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Zdravim Vas vsetkych a velmi pekne dakujem za rady. Odpojit piest riadenia a zastuplovat hadice skusime pravdepodobne cez vikend. Co sme vsak v minulosti skusili bolo vlozenie nitu do hadice iducej z automatickeho ventilu do riadenia. Ocakavali sme ze automaticky ventil "posle" vsetok olej do hlavneho rozvadzaca ale co sa stalo bolo, ze starter mal problem pretocit motor, co cerpadlo kladlo taky odpor. Tak tento "test" nebol uskutocneny.
Co sa tyka ORSTY, ma mechanicky ventil s dvoma kuzelikmi a pruzinou.Tento poistny ventil je sucastou tela ORSTY. Test, ci dviha pomaly len v jednej krajnej polohe alebo v oboch skusime uskutocnit tiez cez vikend.
Este raz dakujem za rady a budem Vas informovat.
Peto
Co sa tyka ORSTY, ma mechanicky ventil s dvoma kuzelikmi a pruzinou.Tento poistny ventil je sucastou tela ORSTY. Test, ci dviha pomaly len v jednej krajnej polohe alebo v oboch skusime uskutocnit tiez cez vikend.
Este raz dakujem za rady a budem Vas informovat.
Peto
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Ventil s pístky kuželkami a pružinou není pojistný ventil obvodu řízení,ale je to tzv.rázový ventil proti přetížení(při nárazu kol do přepážky-chrání pístnici,hadice a součástí řídící nápravy).Orsta LAG (bez kostky)musí mít pojistný ventil,bývá obyčejně připojen za děličem proudu.Pokud jste měli rozebraný rázový ventil (pravděpodobně jste neměli poznačenou přesnou polohu obou matic),může docházet k nekontrolovatelnému natáčení kol řid.nápravy-nízký tlak,nebo k poškozování hadic,potrubí atd.,při vysokém tlaku,tlak se nastavuje o 20% vyšší než pojistný a nastavit se dá pouze na hydraulické stolici.
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Zdravím všetkých,
takže odpojili sme hadice k piestu riadenia a napojili sme na ORSTU zavarené trubky. Zapojený zostal len prívod oleja do ORSTY a odvod oleja. Zdvíhanie nefungovalo. Volantom točiť nešlo, pri pokuse o jeho otočenie na voľnobeh zhasol motor.
Skúsil som priložiť obrázok toho automatického ventilu. Jeho súčasťou je aj poistný ventil pre ORSTU, ale nedá sa nijako nastavovať. Len podkladaním pružiny. Ale tlak sa cez tento poistný ventil netratí. Skúsili sme stisnúť hadicu kombinačkami a všetko bezo zmeny. Zato odvod z ORSTY má všetok tlak v hadici. Tá keď sa stlačí kombinačkami, tak ju nie je možné udržať a chce sa vyzuť z osadenia ORSTY.
Automatický ventil má v sebe všetky súčiastky ako na obrázku. Tlak z čerpadla sa tratí do riadenia cez podložku 7, ktorá má v sebe 4mm dierku a posiela olej do riadenia. Piestik 6 sa tak pod vplyvom nízkeho tlaku vôbec nezdvihne a nevpustí olej do hlavného rozvádzača, aby fungovalo dvíhanie a naklápanie lyžín. Vyskúšali sme preto do tejto podložky vložiť nit s dierkou 2mm. Olej do rozvádzača začal plynúť, fungovalo naklápanie lyžín avšak zdvíhanie nešlo nejak rýchlo. Po pridaní plynu ide zdvíhanie ešte pomalšie. To upriamilo našu pozornosť na súčiastku 40 na obrázku rozvádzač, kde otec spomenul, že bola rozpadnutá pružina, tak ju nahradil inou a lepšie to dotiahol. To by mohlo spôsobovať pomalé fungovanie zdvíhania po zvýšení otáčok motora. Zajtra alebo pozajtra to ideme teda znova rozobrať a pozrieť sa, či to bolo dobre zložené.
Stále zostávajú tri otázky:
1. automatický ventil s tou podložkou so 4 mm dierou rozvádzal olej ako mal a všetko fungovalo po kúpe vozíka a teraz nefunguje. Prečo?
2. po vsunutí nitu do toho 4mm otvoru a jeho rozklepaní aby nevypadol možno nepôjde dobre riadenie - vyskúšame keď vozík dáme dole zo zdviháka
3. ako správne skontrolovať správnu funkčnosť súčiastky 40 na obrázku rozvádzača a jej možné problémy
Všetkým Vám ďakujem za Vaše rady. Budem Vás informovať o tom, ako sme dopadli. Podľa nášho názoru nie je možné, aby sa automatický ventil pokazil, keďže sú tam jednoduché súčiastky, ktoré sú kompletné, ľahko chodia a vyskúšali sme aj iný automatický ventil z malotraktora. (presne ten istý typ a dvíhanie stále nefungovalo). Skôr je otázne, či nie je niečo v ORSTE, čo by v normálnom prípade zabraňovalo odoberaniu všetkého dostupného tlaku z čerpadla a vplyvom nejakej vady nefunguje ORSTA správne. No uvidíme hádam.
Pekný deň.
Peťo
takže odpojili sme hadice k piestu riadenia a napojili sme na ORSTU zavarené trubky. Zapojený zostal len prívod oleja do ORSTY a odvod oleja. Zdvíhanie nefungovalo. Volantom točiť nešlo, pri pokuse o jeho otočenie na voľnobeh zhasol motor.
Skúsil som priložiť obrázok toho automatického ventilu. Jeho súčasťou je aj poistný ventil pre ORSTU, ale nedá sa nijako nastavovať. Len podkladaním pružiny. Ale tlak sa cez tento poistný ventil netratí. Skúsili sme stisnúť hadicu kombinačkami a všetko bezo zmeny. Zato odvod z ORSTY má všetok tlak v hadici. Tá keď sa stlačí kombinačkami, tak ju nie je možné udržať a chce sa vyzuť z osadenia ORSTY.
Automatický ventil má v sebe všetky súčiastky ako na obrázku. Tlak z čerpadla sa tratí do riadenia cez podložku 7, ktorá má v sebe 4mm dierku a posiela olej do riadenia. Piestik 6 sa tak pod vplyvom nízkeho tlaku vôbec nezdvihne a nevpustí olej do hlavného rozvádzača, aby fungovalo dvíhanie a naklápanie lyžín. Vyskúšali sme preto do tejto podložky vložiť nit s dierkou 2mm. Olej do rozvádzača začal plynúť, fungovalo naklápanie lyžín avšak zdvíhanie nešlo nejak rýchlo. Po pridaní plynu ide zdvíhanie ešte pomalšie. To upriamilo našu pozornosť na súčiastku 40 na obrázku rozvádzač, kde otec spomenul, že bola rozpadnutá pružina, tak ju nahradil inou a lepšie to dotiahol. To by mohlo spôsobovať pomalé fungovanie zdvíhania po zvýšení otáčok motora. Zajtra alebo pozajtra to ideme teda znova rozobrať a pozrieť sa, či to bolo dobre zložené.
Stále zostávajú tri otázky:
1. automatický ventil s tou podložkou so 4 mm dierou rozvádzal olej ako mal a všetko fungovalo po kúpe vozíka a teraz nefunguje. Prečo?
2. po vsunutí nitu do toho 4mm otvoru a jeho rozklepaní aby nevypadol možno nepôjde dobre riadenie - vyskúšame keď vozík dáme dole zo zdviháka
3. ako správne skontrolovať správnu funkčnosť súčiastky 40 na obrázku rozvádzača a jej možné problémy
Všetkým Vám ďakujem za Vaše rady. Budem Vás informovať o tom, ako sme dopadli. Podľa nášho názoru nie je možné, aby sa automatický ventil pokazil, keďže sú tam jednoduché súčiastky, ktoré sú kompletné, ľahko chodia a vyskúšali sme aj iný automatický ventil z malotraktora. (presne ten istý typ a dvíhanie stále nefungovalo). Skôr je otázne, či nie je niečo v ORSTE, čo by v normálnom prípade zabraňovalo odoberaniu všetkého dostupného tlaku z čerpadla a vplyvom nejakej vady nefunguje ORSTA správne. No uvidíme hádam.
Pekný deň.
Peťo
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Znovu jsem to celé procházel čerpadlo C72X dodává 32lt/min(pokud je v pořádku) pak nasleduje dělič proudu přes otvor průměr 4mm ,přes tento otvor projde max 10lt/min do orsty(pokud je dobře poskladaný),zůstává 22lt/min ,které musí jít do rozvaděče(únik do volného prostoru je vyloučen-nádrž by byla zachvílí prázdná), takže olej do rozvaděče musí jít,pravděpodobně je nefunkční poj.ventil rozváděče(je otevřen) -demontovat součástky 3-10,hlavně zkontrolovat součástky 7 a 8 ve kterých jsou malé dírky a ty musí být průchozí,podle katalogu je tam servoventil(tlak se nastavuje relativně slabou pružinou a tlakem oleje v soustavě-tlak prochází nad ventil těmi dírečkami ,proto musí být volné)
Dále zkontrolovat odpad z orsty musí být volný(zamačknutí a deformace potrubí a hadic),podle popisu by orsta měla být dobrá.Díl 40 je podle katalogu s největší pravděpodobostí protipádový ventil(omezení rychlostí spouštění lyžin)-sekce ovládá zvedání lyžin,pracuje tak ,že při zvedání se stlačí šoupátko(pružina) a olej bez omezení proudí pod píst,po skončení dodávky oleje se šoupátko uzavře ,při spouštění olej proudí přes kalibrováný otvor v šoupátku,čímž brzdí průtok oleje a tím i rychlost špouštění lyžín.
Dále zkontrolovat odpad z orsty musí být volný(zamačknutí a deformace potrubí a hadic),podle popisu by orsta měla být dobrá.Díl 40 je podle katalogu s největší pravděpodobostí protipádový ventil(omezení rychlostí spouštění lyžin)-sekce ovládá zvedání lyžin,pracuje tak ,že při zvedání se stlačí šoupátko(pružina) a olej bez omezení proudí pod píst,po skončení dodávky oleje se šoupátko uzavře ,při spouštění olej proudí přes kalibrováný otvor v šoupátku,čímž brzdí průtok oleje a tím i rychlost špouštění lyžín.
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Rozvadzač by ale mal byť v poriadku podľa kukatelovho prvého príspevku, lebo tam sa jasne píše, že keď napojili čerpadlo priamo na rozvádzač, tak fungoval zdvih, aj náklon. Podľa toho, čo píše to naozaj skôr vypada na to, že tlak sa stráca v riadení, ale skúšali už aj druhú orstu, aj prioritný ventil, tak ja neviem... Niečo mi nesedí. Neni náhodou niečo z čerpadlom. Síce dáva, ale nie tak, aby makŕmilo aj riadenie aj zdvih. Keď ste skúšali odpojiť riadenie fungoval zdvih a náklon normálne? Skúšali ste trebárs zdvih aj zo záťažou? Ak by čerpadlo dávalo slabo, tak to spoznáte pri zaťažení.
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Zdravim vsetkych.
Par postrehov pre zopakovanie:
1. Pri napojenej vacsej ORSTE a pouzitim nitu zmensena prietokova dierka zo 4 mm na 2 mm sme dosiahli ze naklapanie islo vyborne, ale zdvih veeeelmi pomaly.Ak sme pridali plyn, zdvih isiel este pomalsie.
2 . Rozobrali sme suciastku 40 - vsetko ciste a chodi lahko - ak privedieme tlak z cerpadla priamo do rozvadzzaca, vsetko ide pekne
3. Rozobrali sme poistny ventil rozvadzaca este raz a hladali sme tie male dierocky. Tieto diely ich nemaju. Vid obrazok.
4. Velka ORSTA sa neda namontovat, lebo sa tam nezmesti, tak sme namontovali povodnuu aby sme nieco aspon previezli s tympomalym zdvihom. Uz ale nefungoval ani naklon ani zdvih. :o(
Je viac nez zrejme, ze riadenie nie je v poriadku, ORSTA bola zlozena presne podla navodu. Skusali sme uz tolko veci naraz, ze je z toho pekny gulas. Takze mozeme zacat odznova. Nedava to zmysel. Ale musime to poriest
Aky postup by ste volili vy? Krok po kroku.
Este raz dakujem za Vasu pomoc.
Peter
Par postrehov pre zopakovanie:
1. Pri napojenej vacsej ORSTE a pouzitim nitu zmensena prietokova dierka zo 4 mm na 2 mm sme dosiahli ze naklapanie islo vyborne, ale zdvih veeeelmi pomaly.Ak sme pridali plyn, zdvih isiel este pomalsie.
2 . Rozobrali sme suciastku 40 - vsetko ciste a chodi lahko - ak privedieme tlak z cerpadla priamo do rozvadzzaca, vsetko ide pekne
3. Rozobrali sme poistny ventil rozvadzaca este raz a hladali sme tie male dierocky. Tieto diely ich nemaju. Vid obrazok.
4. Velka ORSTA sa neda namontovat, lebo sa tam nezmesti, tak sme namontovali povodnuu aby sme nieco aspon previezli s tympomalym zdvihom. Uz ale nefungoval ani naklon ani zdvih. :o(
Je viac nez zrejme, ze riadenie nie je v poriadku, ORSTA bola zlozena presne podla navodu. Skusali sme uz tolko veci naraz, ze je z toho pekny gulas. Takze mozeme zacat odznova. Nedava to zmysel. Ale musime to poriest
Aky postup by ste volili vy? Krok po kroku.
Este raz dakujem za Vasu pomoc.
Peter
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Znovu se opakují orsta na funkci rozvaděče nemá vliv, vliv má pouze dělič proudu (pokud je dobře poskladán) projde přes něj max. 10lt oleje,zbývajících 22lt prochází přes rozvaděč, naklápění a zvedání pracuje s tlakem vznikající odporem v potrubí -tlakový spád.Rozvaděč si zkontrolujete tak ,že demontujete odpad z rozvaděče namontujete na něj hadici a hadici dejte do barelu,nastartujte vozík a olej poteče do barelu, dejte páku na zvedání olej musí přestat vytékat,pokud dál teče je porucha v rozváděči,pravděpodobně pojistný ventil.
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Po dlhej dobe zase vsetkych zdravim. Nebol cas venovat sa voziku, betonovalo sa a pod. Potom sme sa k nemu znova dostali. Napojili sme cerpadlo priamo do rozvadzaca.Dvihalo to ako tak na volnobeh, ale po pridani plynu to neslo vobec. Nakoniiec sme otvorili nadrz na hyd. Olej a vybrral som ffilter. Asi pred 3 mesiacmi sme tam dali novy z Tatry 148 - ten hviezdicovy. Bol komplet "zasopleny" nejakym sajrajtomm cco bol v oleji. Preto to neslo. :o)
Vyhodou tohto zdlhaveho hladania problemu je to ze jje vsetko vycistene a utesnene. :o)
Vsetkym este raz dakujem za pomoc a cenne informacie do buducnosti.
Peter
Vyhodou tohto zdlhaveho hladania problemu je to ze jje vsetko vycistene a utesnene. :o)
Vsetkym este raz dakujem za pomoc a cenne informacie do buducnosti.
Peter
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Kamarát, ale písal si predtým, že keď napojíte čerpadlo priamo do rozvádzača, tak všetko ide, ako má. Môžeme mi radiť, keď ani nevieš, čo ti ide a čo nie.
Hlavne, že to fachčí.
Hlavne, že to fachčí.
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Zdravim mistři. Potřeboval bych taky poradit. Máme taky Bulhara a poslední dobou začíná jít ztuha řízení a jako cukat. Poradí někdo kde mam hledat problem. Ještě jeden poznatek, ale ten je už letitej, když se jelo dál a furt rovně, tak aby se udržel směr, tak se musí furt pootářet volantem až se snim otočilo kolem dokola, ale to bylo třeba až po 500 metrech.
Re: Problém s hydraulikou na Balkancar DV1733
Nejdříve zkontroluj filtr,pak olej v jakém je stavu,kdy byl vyměněn nebo aspoň odkalen,pokud to bude v pořádku pak je třeba změřit tlak (dle typu 8-12MPa),,jestli je v pořádku čerpadlo a pojistný ventil,zkontroluj to a pak se ozvi.