Ojnice úhlování

vše k motorům, včetně spojky, chlazení, palivové soustavy atd.

Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo

Zpráva
Autor
hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Ojnice úhlování

#16 Nový příspěvek od hotday »

no, tak myslim, ze ty si tych ojnic vela neurobil teda!! lebo kazdy kto robi motory vie, ze ako nahle ziska cap na ojnici trosku volu, ktoru len raz zanedbas, a nechas tak tak postupne ti zacne vybijat puzdro a normalne sa ti uvolni tu puzdro v ojnici a zacne sa tocit, a ak si este nevidel otvorene oko na ojnici, tak si ho prid ku mne pozret!!! mam jednu taku!!! odvtedy len lepit..
liazka je na toto specialna...ta sa skoro vacsina puzdier zacne tocit...pokial neprilepis, tak mas smolu o mesiac mas motor spat...
lepidlo stoji 400sk, to je taka polozka, ze nic!!! pri go motora!! a okrem toho, mozes ho pouzit aj na osadenie pod lozisko a pod, ked ma volu co pri polnohospodarskej cinnsoti vyuzijes skoro vzdy!!! a velmi si ho oblubis!!!
co sa tyka uhlovania, tak nove puzdro, vyvrtanie na mieru a zaroven zuhlovanie stalo len 20€, co bola ta najvyssia taxa, pre normal ludi sa to robilo aj za 400-500...podla dohody...to je nic podla mna, ked este aj puzdro sa robi...

Uživatelský avatar
vjf55
Příspěvky: 161
Registrován: úte říj 21, 2008 7:44 pm
Bydliště: 53401 holice

Re: Ojnice úhlování

#17 Nový příspěvek od vjf55 »

no nějake už jsem dělal ale nikdy jsem to sam neuhloval ani nelepil a pokud maš vuli čepu na ojnici tak to samozřejmě musíš pouzdro vyměnit ne zanedbat jak píšeš a nakonec si přečti co jsi psal v předchozím příspěvku jak si se rozčílíl že tisícovka za ojnici není moc a tady už píses 20e a co vím na crystala ojnice vyměnou 800kc

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Ojnice úhlování

#18 Nový příspěvek od hotday »

bolo to myslene takto: ked ty urobis komplet go motora, co ja robim len take, tak vybrus kluka, vlozky, atd..skratka komplet...potom ten motor zas bude mat vybehane vlozky, tak ho len prevlozkuju a zas chvilu beha...ked zas pojde do go, tak mozno pojde ku mne, alebo niekde inde...tam uz zas nemusia vymenit puzdra a moze sa stat scenar napisany vyssie. a ked sa potom spatne vrati zakaznik po xy motohodinach, a povie, ze ty si menil puzdro a preto mu otrhlo oko na ojnici atd a ze mu zaplatis cely motor, a pritom to ten dalsi po mne neurobil tak ako mal, ze nevymenil puzdra, tak by ta to uz zaujimalo!!! a okrem toho, aj taki majstri existuju!!! a este co je dalsia vec, tak co povie zakaznik, to je zakon!!! ked nechce menit, tak nemenim!!!
tisicka som nepovedal, ze je moja cena!!! som napisal vseobecne, lebo ked si zaratas cestu, atd...tak to tolko aj stoji...a dolu som napisal, ze za co robim ja jednu ojnicu. bud vymennym, alebo urobit na pockanie!! dufam, ze to je uz vsetko jasne!! a nemusime sa tu dotahovat na slovickach!!!
okrem toho, ked som riesil ojnice na liaz, ze boli zle, atd, tak tam som ich tiez drahsie menil stare za dobre, lebo on uz vtedy nepozeral na stav, len vymenil kus za kus...takze moje ceny idu takto, a co beru ostatni, tak to ma nezaujima!!!

panter-josef
Příspěvky: 747
Registrován: ned srp 23, 2009 11:54 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Ojnice úhlování

#19 Nový příspěvek od panter-josef »

každá ojnice při vetší opravě motoru by se měla ůhlovat, teda pokud se z ojnice sundavá píst. jde to nejjednodošeji dvěma způsoby. nalisuje a vystruží se nové pouzdro tak aby čep šel ztuha protlačit, pak se sešroubuje hlava ojnice a položí se na rovnou desku, nejlépe broušenou. samy ji v dílně používáme a nejen na to. prostrčí se čep aby se opíral celou plochou v díře ale vystrčený co nejvíce směrem od desky(ojnice leží na boku) přidržíš hlavu ojnice povně k desce a pak proti světlu měříš malím ůhelníkem kolmost mezi deskou a pístním čepem 8) adruhá možnost je že se zalisuje pouzdro pak se to upne do sp. honovací stolice, upne se to za hlavu a mašina vystruží pouzdro, které je zároven souosé s hlavou 8)

Uživatelský avatar
josip
Příspěvky: 1959
Registrován: čtv črc 05, 2007 12:07 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Ojnice úhlování

#20 Nový příspěvek od josip »

ten druhy sposob je presnejsi 8) 8)

malotraktor
Příspěvky: 2069
Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
Bydliště: 1

Re: Ojnice úhlování

#21 Nový příspěvek od malotraktor »

Chlapi celkem mě děsíte. Jsem sice strojař 35 let se zabývám obráběním, ale možná proto vidím ve všem problém. Ojnici upnu za hlavu na straně klikovky. Jak? Za čela do svěráku? Přes nějaký pomocný čep který si vyrobím na půměr v ojnici? Stejně tam bude nějaká vůle. Nechat to dělat někde v brusírně válců. Nejsem na tom finančně nejlíp, jinak bych to asi nemastil doma na koleně. Lepidlo za 400 je zadarmo....1000 korun nejsou peníze.... 20 éček není tolik... Pro mně jo!
Nedělám F1 je to motor který má max. 3000 otáček.
Do ojnice nalisuju pouzdro, v díře si nechám minimální přídavek, díru prostružím stavitelným výstružníkem. Smontuju všechno na původní místo. Kliku jsem nebrousil, šálky měnit nebudu. Od pohledu to nevypadá nijak tragicky. Nebo doporučujete ten traktor raději rozebrat zvlášť litinu a hliník a hodit do šrotu? :-/
Nevěř všemu co si myslíš

Uživatelský avatar
Japa
Příspěvky: 854
Registrován: čtv srp 27, 2009 2:01 pm
Bydliště: Dětmarovice

Re: Ojnice úhlování

#22 Nový příspěvek od Japa »

Nedělej z toho vědu, do šrotu to můžeš dád vždy. :)
Na fotce je postup, kterým lze také kontrolovat rovinnost ploch ojnice.
Co se týče toho pouzdra, vnější přesah na lisování jsem už napsal, ale tu díru vystružit raději pevným ručním výstružníkem, stavitelný není vhodný, nejsi na něm schopen nastavit rozměr, vůle mezi čepem a pouzdrem by opravdu měla být do půl stovky.

Jinak hotday, kdyby mi někdo ojniční pouzdro do ojnice vlepil, tak bych mu tu ojnici otřískal o hlavu. Víš nebo alespoň tušíš jaké jsou teploty ve spalovacím prostoru při expanzi? Jakou teplotu má povrch pístu, jakou teplotu má pístní čep, který se mimochodem také aktivně podílí na odvodu tepla z pístu? A následně jakou pevnost mají ložisková lepidla při teplotách kolem 150 st. C?
Původně jsem chtěl podrobněji reagovat na ten tvůj výplod, ale nemá to cenu.
Jen na závěr: díry se vrtají vrtákem, výstružují výstružníkem nebo vyvrtávají nožem.
Cituji: cap ide pekne, nie lahko, ale splna - jaká je to tolerance uložení?
Přílohy
100-0046_IMG.JPG
Naposledy upravil(a) Japa dne čtv bře 31, 2011 2:17 pm, celkem upraveno 1 x.

Tomáš S.
Příspěvky: 122
Registrován: sob led 16, 2010 6:33 pm

Re: Ojnice úhlování

#23 Nový příspěvek od Tomáš S. »

Malotraktor: K úhlování není třeba přistupovat přehnaně "vědecky", pokud jste teda nevytloukal pístní čep perlíkem :kladivo: , což nepředpokládám, nebo nemáte ojnice neznámého původu. Zkontrolujte si jestli nejsou válce vyběhané do ovality ve směru osy pístního čepu. Pokud ne tak to neřešte. Při rozumné demontáži motoru a stružení oka ojnice s novým pouzdrem se souosost děr příliš nerozhází.
Kdyby vám to přece jen nedalo, tak já to dělám takhle: Hodinkovým mikrometrem s broušenou podložkou opřenou o horní hranu válce v bloku motoru změřím jeden a druhý konec pístního čepu v ojnici namontovanéna klice a v bloku motoru, vše řádně dotažené (v podstatě je klikový mechanismus složený, ale bez pístů). Na motoru octavia by rozdíl neměl přesáhnou 0,015 mm na délce čepu. V případě potřeby ojnici rovnám ve svěráku. Část mezi okem a hlavou podepřu na koncích dvěma kousky kulatinky a na protější straně jedním kouskem asi uprostřed. Jemně srovnám dotažením ve svěráku a pak znovu kontroluji v bloku motoru.

chobotek
Příspěvky: 10615
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Ojnice úhlování

#24 Nový příspěvek od chobotek »

Kurňa, hotday, nestačím zírat. Tvoje texty vypadají jako bychom my ostatní byli úplní debilové neznalí základní strojařiny. No budiž, přičtu to nerozvážnosti mládí.
V podstatě velmi dobře shrnuto od Tomáše S. (k tomu co psal Japa, já bych ho ničím netřískal, ale donutil ho trochu toho lepidla sežrat a napatlat na prsty, aby chvíli mlčel, nic nepsal a jen tiše přemýšlel). Předpokládám, že se bavíme o klasickém bronzovém futru ojničního čepu. To jsem nikdy neměl potřebu po nalisování stružit. Je-li vytlučená ojnice (oválný otvor pro zalisování) je třeba jej opravit. Lepidla to zatím dlouhodobě neřeší a i když tam naprasím pouzdro s větším přesahem, stáhne se nestejnoměrně, pak ho musím stružit a stejně zrovna tam, kde materiál chybí (tedy směrem ke dnu pístu) působí největší namáhání. Takže se časem uvolní. No a mám-li v pořádku oko a dobře udělané přesahy, výstružníku netřeba. Tolik prax. A netvrdím, že když koupím nějaké futro a zalisuju do nějaké ojnice, že není třeba nic stružit. Tohle platí, když si futra dělám sám neboť tak zněla otázka ("jak udělat nové pouzdro tak, abych je po zalisování do ojnice už nemusel obrábět?")
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Ojnice úhlování

#25 Nový příspěvek od hotday »

no, tak po tvojej go by som veru motor nechcel!! ked uz si taky strojar, tak ako zabranis tomu, resp. nalisujes puzdro tak, aby bolo vzdy suose so spodnou dierou??? odpoved je nijak takze taketo bastlenie stoji za dve veci!!! to by som uz neposkladal len kvoli svedomiu!!! a nie kvoli ulahceniu roboty...
co sa tyka mojho veku, tak by ma zaujimalo, ze kolko ojnic si ty mal vtedy urobenych a akolko motorov ti preslo cez ruky!!! takze si laskavo neoptieraj usta o moj vek!!! lebo by som sa kludne mohol s tebou porovnat a to som gymnazista mladsieho veku!!!

to japa: ked si precitas cele vlakno, tak budes vediet, ze co to znamena!!! ked som dovrtaval, tak vzdy skusim cap, atd...a ak nejde, tak zmeram dieru, cap a podla toho pridam, alebo skontrolujem ostrost noza...u mna si kazdy donesie vzorovy cap, a nam mu to vyvrtam, lebo kazdy vyrobca, ine tolerancie...

chobotek
Příspěvky: 10615
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Ojnice úhlování

#26 Nový příspěvek od chobotek »

Už jsem to tu psal několikrát. Když dojdou argumenty, začne se s tím kolik toho kdo opravil, atp. Myslím, že lidé, kteří neumí vysvětlit jak se co dělá a proč se to tak dělá by udělali lépe, kdyby se zdrželi psaní. Co bude příště? Začneme si porovnávat velikost přirození?

Nevím sice o jakém bastlení hovoříš, ale pokusím se Ti, v mezích možností, odpovědět. Po nalisování je pouzdro sousosé s otvorem, ve kterém je zalisované. Předpokladem je samozřejmě dokonale válcový otvor a dokonale válcové pouzdro. Dokonce není třeba nic lisovat, stačí ojnici ohřát v běžné kuchyňské troubě, pouzdro schladit k mínus osumdesáti a hle, spadne do díry samo. Pokud jsi ojnici ohnul při demontáži, musíš ji vyrovnat. Pokud jsi opravoval otvor pro pouzdro, musíš zajistit jeho souosost už při opravě. Řešit nějakou souosost až stružením zalisovaného pouzdra je dost nešťastné řešení a osobně neznám nikoho, kdo to tak dělá. Snad se Ti podaří pochopit věci v kontextu, případné další otázky rád zodpovím. A hned přidám svoje. Co to je za bájné lepidlo, že podrží i vůli ojničního futra? A proč je lepší lepit vždy?

A znovu k argumentaci. Jako gymnazista mladšího věku jsi toho jistě nestihnul tolik zkurvit, jako páni mistři před důchodem. Ale to jistě hravě doženeš. A jisté je akorát to, že pokud budeš dál mlít svou bez toho, aby ses aspoň namáhal pochopit, co Ti píší ostatní, budeš i v šedesáti mastit věci stejným způsobem jako v šestnácti. A věř mi, neznám žádného šedesátiletého dědka (starší chlapi snad pochopí, že to tu není myšlené jako urážka), který by si nemyslel, že se v šestnácti nechoval jako debil.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

hotday
Příspěvky: 1677
Registrován: stř úno 03, 2010 12:15 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Ojnice úhlování

#27 Nový příspěvek od hotday »

chobotek píše:Už jsem to tu psal několikrát. Když dojdou argumenty, začne se s tím kolik toho kdo opravil, atp. Myslím, že lidé, kteří neumí vysvětlit jak se co dělá a proč se to tak dělá by udělali lépe, kdyby se zdrželi psaní. Co bude příště? Začneme si porovnávat velikost přirození?
kedze si neoodpovedal na otazku, tak berem, ze este ziaden!!! ale mna by zaujimalo, ze co som nevysvetlil??? "chobotek..."
chobotek píše: Nevím sice o jakém bastlení hovoříš, ale pokusím se Ti, v mezích možností, odpovědět. Po nalisování je pouzdro sousosé s otvorem, ve kterém je zalisované. Předpokladem je samozřejmě dokonale válcový otvor a dokonale válcové pouzdro. Dokonce není třeba nic lisovat, stačí ojnici ohřát v běžné kuchyňské troubě, pouzdro schladit k mínus osumdesáti a hle, spadne do díry samo. Pokud jsi ojnici ohnul při demontáži, musíš ji vyrovnat. Pokud jsi opravoval otvor pro pouzdro, musíš zajistit jeho souosost už při opravě. Řešit nějakou souosost až stružením zalisovaného pouzdra je dost nešťastné řešení a osobně neznám nikoho, kdo to tak dělá. Snad se Ti podaří pochopit věci v kontextu, případné další otázky rád zodpovím. A hned přidám svoje. Co to je za bájné lepidlo, že podrží i vůli ojničního futra? A proč je lepší lepit vždy?
je tam az prilis vela predpokladov, aby bol vysledok 100% kazdy skusenejsi strojar vie, ze takto ako to tu ty popisujes, tak by mu to tak rychlo vratili, ze by ani nestihol vybavovat reklamacie...a nie to este dalsie objednavky!!! ojnica sa pri demontazi este hadam asi nikomu neohla!!! to uz by musel byt kuchar, aby to dokazal...
no, ja tvoje riesenie chapem dobre, ale si fakt jediny, kto to takto robi a drzim ti palce, a budem na teba vzdy mysliet, aby si pochopil, ze tvojim sposobom je to sdlhavejsie a narocnejsie na presnost!!!! lebo ty musis urobit dokonale suose puzdro, a druha vec je dokonale okruhla diera tak na toto nemusim byt ziaden lumen, aby som vedel, ze ked mam robit dve veci v dost velkej presnosti, tak mi to bude trvat dlhsie ako nalisovanie jedneho posrateho puzdra co kupim za 5€ a vyvrtanie jednej presnej diery!!!
lepidlo sa da kupit u kazdeho dobreho dilera od wurthu. je to malicka tuba...vyplni rozdiel priemerov az do 0,1mm lepim, lebo mam skusenosti, nie preto, ze mi to povedal sused!!
chobotek píše: A znovu k argumentaci. Jako gymnazista mladšího věku jsi toho jistě nestihnul tolik zkurvit, jako páni mistři před důchodem. Ale to jistě hravě doženeš. A jisté je akorát to, že pokud budeš dál mlít svou bez toho, aby ses aspoň namáhal pochopit, co Ti píší ostatní, budeš i v šedesáti mastit věci stejným způsobem jako v šestnácti. A věř mi, neznám žádného šedesátiletého dědka (starší chlapi snad pochopí, že to tu není myšlené jako urážka), který by si nemyslel, že se v šestnácti nechoval jako debil.
vidim, ze tu uz prehovoril tvoj vek a vlastne poznatky!!! ale stale som toho nazoru, ze mojich motorov po svete beha viac, ako tych tvojich...tak nech sa ti dari pri praci...

Auto-klassik
Příspěvky: 1743
Registrován: ned pro 27, 2009 4:40 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Ojnice úhlování

#28 Nový příspěvek od Auto-klassik »

Hotday,mě to připadá,že si jen hraješ na odborníka a základy strojírenského oboru nemáš- viz termíny dokonale okrouhlá díra -neexistuje,dokonalá kruhovitost otvoru neexistuje.Jsou to fitktivní pojmy.
Buď tak laskav Hotday a vysvětli nám ostatním :
-jaké souososti otvorů dosahuješ po nalepení pouzdra do ojnice
-jak kontroluješ rovnoběžnost os oka a hlavy ojnice a jakych hodnot dosahuješ

malotraktor
Příspěvky: 2069
Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
Bydliště: 1

Re: Ojnice úhlování

#29 Nový příspěvek od malotraktor »

Horní oka v ojnicích nechám projet nožem na stroji tak aby byly díry kulaté, protože mám dojem že u jedné je ta díra trochu oválná. Zalisuju pouzdra která nechám udělat s přesahem 0.03 na horním průměru. Díry nechám udělat hotově H7. Po zalisování se to asi stáhne tak to znova vystružím H7 a namontuju.
Nevěř všemu co si myslíš

chobotek
Příspěvky: 10615
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Ojnice úhlování

#30 Nový příspěvek od chobotek »

No, malotraktor už ví co má dělat, hotday pracuje podle nejlepší metodiky na celém světě, takže se zdá, že můžeme théma uzavřít, ne?

Hotday, k Tvé otázce. Nenapsal jsi co to je za bájné lepidlo, které podrží 0,1mm na ojničním futru. To abychom se mohli bavit dál. Protože mi není jasné, proč by mělo jakkoliv selhat pouzdro nalisované s přesahem, zatímco nalepené futro bude zcela určitě držet. To třeba proto, abychom mohli srovnat vlastnosti lepidla, ložiskové bronzi a ocele. Stále si totiž myslím, že to lepidlo je slabý článek a jeho použití opravu nedělá lepší, ale jen snadnější. Naprosto souhlasím s tím, že vlepit pouzdro za 5EUR je mnohem levnější než to, co jsem popsal. Snažil jsem se odpovědět na otázku a ta přímo předpokládala výrobu pouzdra. Dokonalá válcovitost znamená běžné dodržení tolerancí (opět předpokládám, že se nebavíme akademicky, ale v rámci možností dobré dílny). Prostě nesmíš být kopyto a lepidla netřeba.
Odpovědi na otázky, které položil Auto-klassik mě též zajímají. Uvitám odpověď v rozvitých větách s omezeným množstvím vykřičníků.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Odpovědět

Zpět na „Motory“