Nouzové zastavení motoru uzavřením sání
Moderátoři: rezis, Lukashil, Leo
Nouzové zastavení motoru uzavřením sání
Určitě každý uživatel naftového motoru má podvědomý strach ze situace, kdy poruchou regulátoru nebo zadřením regulační tyče vstřikovacího čerpadla se motor stane neovladatelným a začne pracovat v režimu časované bomby s krátkým časem (i zde už jsem četl nejméně jedno vlákno o motoru takto se chovajícím). I v originálních manuálech k motorům má tato závada své čestné místo a jako rychlé řešení se obvykle doporučuje přerazit vstřikovací trubky, než se stane něco horšího.
Napadlo mne - nikde jsem o tom zatím nečetl - jako pojistku instalovat přívěru do sacího potrubí. Tato by mohla buďto zcela uzavřít přívod vzduchu, takže motor by se zcela zadusil (předpokládám těsné sací potrubí), nebo alespoň omezit podstatně množství vzduchu tak, aby nehrozil proběh motoru na nebezpečné otáčky a motor to vydržel např. až do okamžiku, kdy mu dojde palivo díky jeho uzavření a odpojení přívodu k čerpadlu.
Je na té úvaze něco vyloženě chybného, nebo to má šanci fungovat ? Pracuji na bezobslužné EC s automatickým chodem (tedy, spíše zatím tak uvažuji, ale hlavní součásti už mám) a toto by měl být jeden ze zabudovaných bezpečnostních mechanismů. Rovněž se omlouvám, pokud je to běžná praxe a ke mně se to dosud nedoneslo.
S pozdravem Pavel
Napadlo mne - nikde jsem o tom zatím nečetl - jako pojistku instalovat přívěru do sacího potrubí. Tato by mohla buďto zcela uzavřít přívod vzduchu, takže motor by se zcela zadusil (předpokládám těsné sací potrubí), nebo alespoň omezit podstatně množství vzduchu tak, aby nehrozil proběh motoru na nebezpečné otáčky a motor to vydržel např. až do okamžiku, kdy mu dojde palivo díky jeho uzavření a odpojení přívodu k čerpadlu.
Je na té úvaze něco vyloženě chybného, nebo to má šanci fungovat ? Pracuji na bezobslužné EC s automatickým chodem (tedy, spíše zatím tak uvažuji, ale hlavní součásti už mám) a toto by měl být jeden ze zabudovaných bezpečnostních mechanismů. Rovněž se omlouvám, pokud je to běžná praxe a ke mně se to dosud nedoneslo.
S pozdravem Pavel
- Standa
- Příspěvky: 231
- Registrován: ned črc 08, 2007 12:41 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Pokud motoru odepřeš vzduch tak to bude mít určitě ten účinek který požaduješ.Mě se jednou stalo,že jsem po zaplacení mýtného na dálnici v cizí zemi,jen tak tak odskákal od jejich okénka z důvodu,že se rozpadl kloubek na táhle od ovládání klapky na sání motoru Fordu Transit tuším ,že tam byl 2,5D,byl to motor s atmosferickým plněním.Čučel jsem jak vejr 500km od domova.Hulilo to jak když na tanku zapneš zadýmování a motor šel jenom na mírně zvětšené otáčky i po sešlápnutí plynu na podlahu.Oprava 5 minut a frčelo se dál.
ČÁGOS!!!
ČÁGOS!!!
Jednou měř,třikrát řež!
Loc: 50°17'38.348"N, 12°48'54.89"E
Loc: 50°17'38.348"N, 12°48'54.89"E
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Klapku raději pevnější - rozjetej motor má sílu On i startující bere dost,jednou na vojně jsme nesundali na ulžence ty papíry na sání a začali startovat,po chvíli se ozval takovej zvuk a papíry jsme už nenašli :pohlavek:Jo a Tatra 813 má pedál nad plynem kterým se rozpíná spojka vstřikovacího čerpadla.Když ti to někdo vyšlápl tak jsi mněl na chvílu co dělat,samo to většinou nezapadlo.
Dílna je dílna
Pokud na něco zapomenu tak mi to prosím připomeňte.
Pokud na něco zapomenu tak mi to prosím připomeňte.
-
- Příspěvky: 1038
- Registrován: ned črc 08, 2007 9:51 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Stať sa môže všeličo, ale asi ťažko by si sa dostal v reálnom čase ku vstrekovacím trubkám na automobile..., no tam je to asi ošetrené elektroventílom na vstrr. čerpadle. No na starších by mohlo byť dostatočné rozbitie sklíčka hrubého čističa.
Ak však máš obavy, že sa regulátor zasekne tak vlož obyčajný ventíl pred vstrekovacie čerpadlo. Ak nebude v čerpadle tlak, tak vstrekovať nebude. Elektroventíl by som nedával, lebo ak neotvorí, nenatočíš a prúser bude väčší ako keď sa rozletí
Problém je najpravdepodobnejší pri štarte. No ale keď je to bezobslužné, tak to musí byť elektrické. No ale pri vysokých obrátkach by rozhodilo aj generátor, a asi to bude spravené tak, že takáta udalosť je málo pravdepodobná...
Blokovať naftu bude iste jednoduchšie ako vzduch...
Ak však máš obavy, že sa regulátor zasekne tak vlož obyčajný ventíl pred vstrekovacie čerpadlo. Ak nebude v čerpadle tlak, tak vstrekovať nebude. Elektroventíl by som nedával, lebo ak neotvorí, nenatočíš a prúser bude väčší ako keď sa rozletí
Problém je najpravdepodobnejší pri štarte. No ale keď je to bezobslužné, tak to musí byť elektrické. No ale pri vysokých obrátkach by rozhodilo aj generátor, a asi to bude spravené tak, že takáta udalosť je málo pravdepodobná...
Blokovať naftu bude iste jednoduchšie ako vzduch...
- jirkaaro244
- Příspěvky: 682
- Registrován: sob led 03, 2009 7:03 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
mi takle chcipame jesterku ucpu rukou privod vzduchu akorad ten podtlak je vetsi pri velkejch otackach jinak v pohode
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
....u starejch trambusů ( MTV ) na svoz mléka, se podtlak v nádrži - pro savici, bral od sacího potrubí. ucpal se sací otvor na filtrech a motor se nutil sát vzduch z vnitřku cisterny. většinou právě u těhdle motorů došlo k tomu, že chytly na olej nasátej tím podtlakem přes pístní kroužky a to byl většinou jejich konec
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
No, je to nejúčinnější, co bys mohl udělat popř i klapku do výfucku, protože tam nebudeš mít možnost ho zabrzdit přes kvalt. Ty trubky urazit, to jo, ale horší je, když to začne jet na olej třeba přes prasklou hřídel turba. Tam bys moh trubky orazit, čerpadlo vytřískat a stejně by to šlo do takových otáček, až by rupla klika nebo nějaká ojnice udělala kuku. Jinak když otec chodil na učení a praxi do motoráren, kde se dělaly generálky motorů, tak tam měli právě koudele, hadry atd, aby měli co narvat do sání. Ono když složíš po GO silně naolejovaný motor, tak právě začne pálit ten olej, takže nějaké trubky, sklenička v tomto případku nic neřeší. Jo a jedno poučení, kamarád kdysi zkoušel strkat ruku do sání u Ify a najednou mu jí vcucla a nemoh jí vytáhnout. Docela dlouho hulákal, než přiběhli kolegové a motor zhasli.
Když mùžu, pomùžu a poradim a občas kecam. :-)
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Zdravím,
jednou jsem se k takové situaci připletl, když nějací kluci přijeli do školy a zaparkovali kousek vedle mě, najednou se motor jejich oplíku rozběhl do otáček jako když startuje tryskáč, z výfuku šel kouř, jako z uhelný elektrárny a kluci běhali kolem, vytrhali nějaké dráty a hadice a nic. Poradil jsem mu, ať dá čtyřku šlápne na brzdu a pustí přiměřeně rychle spojku. Tak to udělal a byl klid. Na cestě zůstal flek pod motorem jak vylítala voda z expanze a za výfukem černej flek od sazí. Lojza
jednou jsem se k takové situaci připletl, když nějací kluci přijeli do školy a zaparkovali kousek vedle mě, najednou se motor jejich oplíku rozběhl do otáček jako když startuje tryskáč, z výfuku šel kouř, jako z uhelný elektrárny a kluci běhali kolem, vytrhali nějaké dráty a hadice a nic. Poradil jsem mu, ať dá čtyřku šlápne na brzdu a pustí přiměřeně rychle spojku. Tak to udělal a byl klid. Na cestě zůstal flek pod motorem jak vylítala voda z expanze a za výfukem černej flek od sazí. Lojza
Slunce už není středem sluneční soustavy, teď už to jsou prachy...
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Hmm, to je pravda, že by to mohlo nasát olej přes kroužky, ale u těch MTV asi bylo ještě dost vzduchu v té cisterně na to, aby to tomu motoru ublížilo, tady doufám, že ho bude dost málo na to, aby to napáchalo nějakou škodu. Ten solenoid před čerpadlo tam možná dám taky, sichr je sichr :-). On právě problém s EC je, že není, jak ji pořádně zabrzdit, pokud se přetočí, vylítnou jističe na generátoru, jeho mechanický odpor ještě klesne a otáčky už není prostě jak zpomalit, proto chci mít opravdu jistotu, že se to nějak ukočíruje. Jak vidím, někteří to tak i dělají, tak to asi bude použitelné. Zkombinuji to s tím ventilem. Díky všem za rady!petr j píše:....u starejch trambusů ( MTV ) na svoz mléka, se podtlak v nádrži - pro savici, bral od sacího potrubí. ucpal se sací otvor na filtrech a motor se nutil sát vzduch z vnitřku cisterny. většinou právě u těhdle motorů došlo k tomu, že chytly na olej nasátej tím podtlakem přes pístní kroužky a to byl většinou jejich konec
- Standa
- Příspěvky: 231
- Registrován: ned črc 08, 2007 12:41 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Ten olej přez kroužky ten trambus nasál,protože na to měl čas.On v tom režimu kdy pracoval jako vývěva běhal několik minut,kdežto v tomto případě jenom dokud jej nezastaví.
ČÁGOS!!!
ČÁGOS!!!
Jednou měř,třikrát řež!
Loc: 50°17'38.348"N, 12°48'54.89"E
Loc: 50°17'38.348"N, 12°48'54.89"E
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
jo, to nepopírám. hodil jsem to sem jen jako příklad, že uzavřením sání začne motor sám hledat, kde by se mohl nadechnout. taky se na těch mlíkařích měnili gufera na klice jak na běžícím páse. k té EC. pravděpodobnost, že se ti to rozeběhne nějak do otáček je tak malá, že bych to asi vůbec neřešil a když už ano, pak jen tím odstavením přívodu paliva. za ty dvě desítky let, co se kolem motorů hejbu, jsem přetočenej motor viděl jen pětkrát. dva trambysy na mléko, jednu vyběhanou karosu, která už stejně žrala oleje stejně jak nafty, jednoho seata, kterej chytil na olej z turba když prdla hřídelka a mondeo, které si natahlo přes turbo naftu, z prasklé membrány na čerpadle. ta pravděpodobnost je prostě strašně malá
- Terablick
- Příspěvky: 10674
- Registrován: pon kvě 04, 2009 10:22 pm
- Bydliště: 38901
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Rukou bych to nebrzdil (alespoň v otáčkách). mohlo by to tu ruku nasát
Rád poradím s hydraulikou. Pište ale vždy na email hydraulika@post.cz
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
Moje stránky o HYDRAULICE (klik). Kalkulátory (řízení, naviják, štípačka, hadice, ...), návody, katalogy, vychytávky...
Farming Simulator a další hry levně
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání ?
Zrovna dneska se mi to stalo ,po nastartováná se zasekla regulační tyč od čerpadel .Tak rychle jsem z traktoru v životě nevyletěl, popadnul kleště a zaškrtil hadici od nádrže.Postupně ubral a chcípnul. Elektroventil by se dal použít benzínový z LPG zařízení z auta, má na sobě šroub kterým se v případě poruchy dá otevřít ručnějano píše:Stať sa môže všeličo, ale asi ťažko by si sa dostal v reálnom čase ku vstrekovacím trubkám na automobile..., no tam je to asi ošetrené elektroventílom na vstrr. čerpadle. No na starších by mohlo byť dostatočné rozbitie sklíčka hrubého čističa.
Ak však máš obavy, že sa regulátor zasekne tak vlož obyčajný ventíl pred vstrekovacie čerpadlo. Ak nebude v čerpadle tlak, tak vstrekovať nebude. Elektroventíl by som nedával, lebo ak neotvorí, nenatočíš a prúser bude väčší ako keď sa rozletí
Problém je najpravdepodobnejší pri štarte. No ale keď je to bezobslužné, tak to musí byť elektrické. No ale pri vysokých obrátkach by rozhodilo aj generátor, a asi to bude spravené tak, že takáta udalosť je málo pravdepodobná...
Blokovať naftu bude iste jednoduchšie ako vzduch...
Re: Nouzové zastavení motoru uzavřením sání
Niečo podobné sa nam stalo na TK14 cez leto, motor sa začal rozbiehať na olej, po minute sám scipol, povypadali šroby, nakoniec motorom sa da pretočiť a ostalo pol rysky oleja..závadu sme zatial neriešili...
CABRIO 36HP TK14 r.v. 1973