Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

Moderátoři: rezis, Leo

Zpráva
Autor
zelenac
Příspěvky: 2112
Registrován: sob srp 29, 2009 9:11 am
Bydliště: LM a castejsie kamio

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#556 Nový příspěvek od zelenac »

Chobotku,to je na dlho,tak len v skratke.To vyparovanie vody je sposobene vysokym tlakom(1500-2000 bar) v systeme,plus hydrorazy pri zavierani prepadu a naslednom vstrekovani nafty do valcov.Voda rozpustena v biosracke sa vysokou teplotou v spicke odpari,zareaguje s horucim kovom spicky a sposobuje jeho koroziu.Nepredstavuj si vodu ako kvapku...ta nieje nebezpecna,lebo ostane na spodku filtra.
Pri tak vysokom tlaku a tych hydrorazoch nafta nasledkom vysokej teploty karbonuje uz vnutri spicky,ta vodna para ten karbon trocha rozpusta a reaguje s nim na nejaku zieravinu a ta dalej reaguje s materialom spicky.
Plus hodne zalezi na tom,kolko karbonovatelnych zloziek obsahuje nafta a aku ma mazivost,ako spomenul thovt.....ale to ma vplyv len na mechanicke opotrebenie spicky.Koroziu sposobuje len voda rozpustena v palive.
Ked sa cistia tieto systemy,tak by si neveril,kolko sracky vytecie zo vstrekovacov,ak sa pouzije kvalitna chemia na cistenie vstrekov.Ja sa o to velmi nezaujimam...mam najradsej klasicku mechaniku kde si mozem skontrolovat vsetko sam.Pripadne este jednoduche koncernove masiny,kde si to mozem skontrolovat cez notas....ale tieto CR systemy su pre mna uz priliz zlozite.

chobotek
Příspěvky: 11639
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#557 Nový příspěvek od chobotek »

Tu vodu si umím představit rozpuštěnou v etanolu nebo metanolu. Ale furt nerozumím tomu, že by se voda vypařovala při vysokém tlaku. Po opuštění trysky ano, ale při 100MPa je rozhodně kapalná - kritický bod je 373°C a tolik snad tělo trysky nemá. Jestli k takto popsanému jevu dochází, pak to musí být při rozprášení paliva, nikoliv v trysce samotné, protože podmínkou odpaření je řádový pokles tlaku. Ze školení diagnostiky a oprav CR systémů si nic takhle popsaného nepamatuju, ale pár let už je.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

zelenac
Příspěvky: 2112
Registrován: sob srp 29, 2009 9:11 am
Bydliště: LM a castejsie kamio

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#558 Nový příspěvek od zelenac »

No ved to pisem ;-) !Akurat som metak,ci biolieh nazval biosrackou.Takze opravujem.....voda rozpustena v metaku,ci etanole,ktory sa pridava do benzinu.
Ak si na tom skoleni nechrapal,tak by si vedel,ze vysoky tlak (plus hydrorazy pri zavierani prepadu) sposobuje vysoku teplotu(dokonca az taku,ze sa od nej vo valci zapali nafta ;-)) ,nasledkom ktorej karbonuje aj nafta vnutri spicky.Niekedy az tak,ze ihla zacina viaznut a motor trasie a chrchle ako stary hulic dakej machorky ;-) .No a nasledkom tej vysokej teploty sa molekuly vody z nafty odparuju.100Mpa uz CR motory davno nemaju....vecsina osobakov 150,kamiony 200....u kamionov nasledkom toho byva castejsie zakarbonovanie,aj ked vstreky u nich maju mensi pocet cyklov na kilometer.Venujes sa aj cisteniu CR vstrekov a ich repasu,alebo len diagnostike a vymene celych vstrekov?
Nejde o to,kolko ma stupnov telo trysky,ale o to,kolko ma teplotu nafta v spicke nasledkom prudkeho stlacenia.Ani povrch valca nema 700 C a v spalovacom priestore ta teplota je.

Uživatelský avatar
bourač
Příspěvky: 8837
Registrován: úte úno 28, 2012 2:00 am
Bydliště: Mácháč.

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#559 Nový příspěvek od bourač »

kavitace
Něco nejde? Je třeba tvrdit: "mě to nejde"
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.

chobotek
Příspěvky: 11639
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#560 Nový příspěvek od chobotek »

Nafta se vznítí vlivem teploty vzduchu stlačeného ve válci. Přestože je tlak ve válci o řád nižší než tlak v rampě, je jeho teplota mnohem vyšší než teplota stlačené nafty. Nezdá se mi: "To vyparovanie vody je sposobene vysokym tlakom(1500-2000 bar) v systeme". Tento tlak vyvozuje čerpadlo a nezpůsobuje významné ohřátí paliva, tím méně odpařování vody. Zopakuju ještě jednou otázku vyplývající z tvého "kolko ma teplotu nafta v spicke nasledkom prudkeho stlacenia". Kde leží to místo "v spicke"? A následek prudkého stlačení čeho to je?
Obrázek pochází z Bosch Service Training, pokud chceš vylovím podobný pro Denso.
Obrázek
Naposledy upravil(a) chobotek dne ned bře 20, 2022 10:30 pm, celkem upraveno 1 x.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

Uživatelský avatar
bourač
Příspěvky: 8837
Registrován: úte úno 28, 2012 2:00 am
Bydliště: Mácháč.

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#561 Nový příspěvek od bourač »

kvalitní oponentura 8) víme jak se chová nafta + biosračky při změně tlaku z 2tisBar na 30Bar? nápověda - sodovka
Víme co je kavitace?
Něco nejde? Je třeba tvrdit: "mě to nejde"
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.

chobotek
Příspěvky: 11639
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#562 Nový příspěvek od chobotek »

V té kavitační dutině ale zpočátku není nic, doslova (vakuum). Potom se vyplní parami. Kdyby tam byla voda v lihu, první se odpaří líh. Z tohoto pohledu by vadil víc než voda. Sodovka (po našem sifon) vypění, protože kapalina je nasycená plynem, ne jinou kapalinou. Ta voda (a líh) by se tímto mechanismem (pokles tlaku) odpařila v případě, že by teplota kapaliny před vstřikovačem byla vyšší než teplota varu při tlaku ve válci. Netuším, jak vyznamné to může být, protože z těch rozptýlených kapek se to odpaří stejně - jen o mžik později. Prošel jsem celý Defects Catalogue, voda v palivu není nikde zmíněna v souvislosti se "špičkou". Kavitace zmíněna je, také mimo "špičku" a jako příčina je uváděn nevhodný tlak v rampě nikoliv složení paliva (to je uvedeno u koroze).
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

duchodce
Příspěvky: 4669
Registrován: pát lis 16, 2007 9:49 pm
Bydliště: Východočech

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#563 Nový příspěvek od duchodce »

Chobotku 8)
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5608
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#564 Nový příspěvek od thovt »

Kavitace je v podstatě vytažení vzduchu z vody, pokud je dostatečný šok začne rozkládat voda na vodík a kyslík když jsou podmínky vznikají mikro výbuchy povrchy kovů v podstatě hoři tvoří se oxidy kovu tím zesilují mikrovýbuchy. Dochází úbytku materiálu.
Na kavitaci je potřeba podívat za tmy krásně bliká.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Teslova_turb%C3%ADna
Kavitaci využívá tvor v moři k lovu, kavitaci si můžete užit , při dentální hygieně bez blikání :smich:


Kavitace je popsaný jev vlastnosti má různé.

zelenac
Příspěvky: 2112
Registrován: sob srp 29, 2009 9:11 am
Bydliště: LM a castejsie kamio

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#565 Nový příspěvek od zelenac »

Kua,tieto pondelkove jazdy cez polsko su fakt katastrofa :( ...kor,ked ukrajinci dostali moznost emigrovat do unie bez papierov.
Tak kavitaciu som zrovna nemal na mysli,ale bourac to popisal zhruba spravne.Takze chobotku,co sa deje,ked tlak 2000bar odrazu klesne na 30-40,aby sa par milisekund skokovo narastol zas na 2000?Takze ked sa otvori prepad na vstrekovaci, tlak nad ihlou klesne na zhruba tych 30(to neviem presne).Tlak pod ihlou premoze silu pruziny a tryska zacne vstrekovat naftu do valca.Potom el.magnet na tom tvojom obrazku zavre prepad,tlak nad ihlou skokovo stupne na tych 1500-2000 bar a pomoze pruzine zavret ihlu.Su to take miniaturne udery,co sa opakuju zhruba 500-2000(mozno viac :-/ )x za sekundu.Pri tych uderoch vznika teplo,plus je tam efekt nahleho poklesu tlaku a tym odparenia molekul vody z paliva,ktorym dovtedy v odparovani branil tlak(ako ked otvoris ventil na papinaku).Ta para reaguje s karbonom usadenym v systeme a robi to nejaku zieravu zmes.Tie molekuly vody co vystrekne cez otvory v tryske nicomu nevadia...skor trocha cistia otvory...nebezpecna je ta para,co sa tvori nad ihlou.Dako som sa tomu nevenoval,ale moj skolitel mi to vysvetloval takto nejako.A ja mu verim,lebo diagnostikuje a repasuje tieto cr vstrekovace.Boschky sice asi nie,lebo sa mu bosch vyhrazal odobratim licencie.....boschky sa vraj zasadne nerepasuju,ale vymienaju :-/ .

zelenac
Příspěvky: 2112
Registrován: sob srp 29, 2009 9:11 am
Bydliště: LM a castejsie kamio

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#566 Nový příspěvek od zelenac »

chobotek píše: ned bře 20, 2022 8:58 pm Tu vodu si umím představit rozpuštěnou v etanolu nebo metanolu. Ale furt nerozumím tomu, že by se voda vypařovala při vysokém tlaku. Po opuštění trysky ano, ale při 100MPa je rozhodně kapalná - kritický bod je 373°C a tolik snad tělo trysky nemá. Jestli k takto popsanému jevu dochází, pak to musí být při rozprášení paliva, nikoliv v trysce samotné, protože podmínkou odpaření je řádový pokles tlaku. Ze školení diagnostiky a oprav CR systémů si nic takhle popsaného nepamatuju, ale pár let už je.
Tvl,ved popieras sam seba :shock: .Ako to moze byt pri rozpraseni,ked pod ihlou je tlak stale skoro rovnaky a skokovo pada s narasta nad ihlou?
Teda,deje sa to aj pri rozprasovani....ale to je uz mimo tela trysky.V tele trysky pod ihlou je tlak stale rovnaky,lebo cerpadlo tam neustale dotlaca palivo.

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14629
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#567 Nový příspěvek od DYK »

Já bych se taky rád dovzdělal ohledně toho víceprvkového vtřikování. Kolikrát se tak děje, v jakých dávkách se tak děje a proč vlastně se tak děje? No a nejsem si jistý, jestli tlak v moderních vstřikovačích přemáhá nějakou pružinu. Jestli von se ten vstřikovač neotvírá elektricky a impulzy dává řídící jednotka na základě palivové mapy, do které se mmch sere kdejakej tuner.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

chobotek
Příspěvky: 11639
Registrován: ned lis 07, 2010 3:50 pm
Bydliště: Hohenelbe

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#568 Nový příspěvek od chobotek »

Vstřikovače systému Bosch se seřizují a opravují, ovšem je to konstrukční zoufalost. Popíšu třeba Delphi.

Palivo pod vysokým tlakem projde tělem držáku vstřikovače a naplní ventilovou komoru, regulační komoru distanční vložky a spirálové drážky trysky. Tlaky jsou všude stejné, ať je to 1600bar, ventil zůstává zavřený, protože je v hydraulické rovnováze a působí na něj síla pružiny. Jakmile dá řídící jednotka povel, přitažlivá síla cívky překoná sílu pružiny a ventil otevře do zpětného vedení vstřikovače. Tím poklesne tlak ve ventilové komoře, vypouštěcím a pak plnícím otvoru regulační komory. Jehla je stále opřená v sedle, protože pokles ještě nedorazil do regulační komory. Jakmile se to stane a pokles se rozšíří i na regulační komoru, tlaková nerovnováha na obou koncích jehly způsobí její nadzvednutí. Průchod paliva přívodním otvorem vstřikovače způsobí tlakovou ztrátu asi 100bar pro plný tlak v railu (pan Bernouli). Je tedy tlak vstřikovací, který působí i na kužel jehly o tento úbytek nižší. Po přerušení napájení cívky zavře pružina ventil, to obnoví tlak v přívodním kanále vstřikovače a jehla zůstává stále zdvižená. Nárust tlaku dosáhne regulační komory, tedy je vyšší než tlak působící na špičku jehly a ta se opře do sedla. Vstřikování končí.
Palivo prochází třemi kalibrovanými otvory: přívodní otvor vstřikovače (NPO - Nozzle Path Orifice), vypouštěcí otvor regulační komory (SPO - Spill Orifice) a plnicí otvor regulační komory (INO - Inlet Orifice). Nikde ve vstřikovači nedojde k tomu, že by tlak někam skokově spadnul, protože každá změna se děje přes tyto kalibrované otvory, které zajišťují opakovatelnou funkci vstřikovače. K téměř úplné ztrátě tlaku nafty dochází až v odpadním kanálu, ale toto palivo míří zpátky do nádrže a ve vstřikovači se už znovu nestlačuje. Mimochodem, jestli se v těle vstřikovače odpařuje voda, copak asi udělá těch výše uvedených 30% benzínu?
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.

zelenac
Příspěvky: 2112
Registrován: sob srp 29, 2009 9:11 am
Bydliště: LM a castejsie kamio

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#569 Nový příspěvek od zelenac »

Co by sa malo stat s benzinom?Je to uhlovodik,podobne ako nafta.Kedze sa benzin lahko odparuje,tak si myslim,ze pri poklese tlaku a prechode cez malu dierku ochladi okolie a skondenzuje spet na kvapalinu.....princip chladnicky.Co je ale dolezite,benzin neobsahuje kyslik ;-) a tak nema co z jeho par reagovat s karbonom na zieravinu.
A ked uz citujes pana Bernouliho,ci ako sa vola,tak musis vnimat aj to,ze on vravi,ze pri otvoreni prepadu a ihly klesne tlak o 100bar v raili,nie nad ihlou ;-) .
nad ihlou je ten tlak pri vstrekovani mozno o rad,alebo viac mensi ako pod ihlou,(lebo kanalik ktorym odteka nafta z ponad piesta je vecsi,ako kanalik ktorym nafta priteka)aby tlak paliva pod ihlou premohol silu pruziny.Vstrekovaci proces potom riadi len pruzina,ako pri inych tryskach.Potom este vstupuje do procesu prud do cievky,ktory reguluje drahu otvorenia ventilku a dalsie ficuroviny o ktorych nema vyznam pisat,kedze v dielni bez masiny sa to neda zdiagnostikovat.Max. vyskusat,ci sika,pripadne otvaraci tlak,alebo ci rozprasuje......na meranie,ci funguje v kazdom rezime otacok uz treba stroj.
Ako funguje piezotryska neviem.Nevedel to ani majster.Ani pri rozobrati a rozpileni tej casti s krystalom som nato neprisiel.Ta membranka co tlaci na piestik sa prehyba skoro nemeratelne.

Dyku,tak sa vzdelavaj,aby si sa nezhovadoval ;-) .....viacnasobne(2x za jeden vstrek) uz vedeli stare komorkace....tam to bolo riesene primitivne ihlou trysky s otocenym kuzelom.
System cr (komonrail) je prave zalozeny na viacnasobnom vstreknuti paliva v jednej davke,tym sa dosiahne lepsie premiesanie molekul paliva s molekulami vzduchu,tym padom lepsie vyuzitie paliva pri mensej spotrebe.Inak,pruzinu na ihle ma kazdy vstrekovac.Bez nej by to nefungovalo.
Nove pedecka uz tiez vedia rozdelit davku na 2 vstreknutia.

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14629
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Kde tankujete - kvalita nafty, benzínu

#570 Nový příspěvek od DYK »

Jojo, čtu co mi voči stačí a vzdělávám se. Jen pozor s tím odpařováním! Při těch odpařovacích teplotách může začít palivo pěnit a to je asi nežádoucí efekt.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

Odpovědět

Zpět na „Auto Moto koutek“