Stránka 1 z 2

Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 6:46 pm
od Malboro
Proč startér z benzínové felicie při přepólování se točí pořád stejně? :-/

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 6:58 pm
od Lišák1
Startery se musí točit pořád stejně, obráceně by ti nestartoval. Na pastorku máš volnoběžku, která se točí jenom jedním směrem a táhne také jedním směrem.

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 7:02 pm
od Mikro
On se točí stéjně díky své vnitřní konstrukci, naopak se ti ho roztočit nikdy nepodaří.

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 8:27 pm
od Terablick
Proč bys ho chtěl točit opačně? Pokud potřebuješ něčím točit na opačnou stranu, prostě ho namontuj z druhé strany ;-).

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 9:57 pm
od Frantík
Lišák1 píše:Startery se musí točit pořád stejně, obráceně by ti nestartoval. Na pastorku máš volnoběžku, která se točí jenom jedním směrem a táhne také jedním směrem.
Dobrý, ale trošku nesprávný. :D

Starter se točí pořád stejně, jelikož je to SÉRIOVÝ elektromotor. Tudíž jeho směr otáčení je dán konstrukcí a zapojením vinutí statoru i rotoru.

Pokud potřebuješ opačně, tak namontovat z druhé strany nebo sehnat stejný s opačným smyslem otáčení. Ono by to možná šlo, ho naučit obráceně, ale muselo by se překopat vinutí. Pokud by to šlo vůbec uskutečnit.

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 10:20 pm
od rezis
Otočit směr jeho otáčení není problém. prostě se přehodí přívody ke komutátoru. Jenže na volnoběžce je šroubovice jenž ho pomáhá udržet v záběru. A pokud se točí naopak budou i účinky opačné.

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 11:09 pm
od Rudy
Myslím, že to chce použít na ten naviják, který připravuje a potřeboval by, aby se točil na obě strany. Mám pravdu??

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 11:32 pm
od Terablick
Tak to asi neklapne ;-). Mohl by ale použít 2 a každý namontovat z jedné strany. Tím by jeden navíjel a druhý odvíjel ;-). Dokonce by mohl použít nějaký mezipřevod, aby se odvíjel rychlejc než navíjel ;-).

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 11:33 pm
od Malboro
Rudy píše:Myslím, že to chce použít na ten naviják, který připravuje a potřeboval by, aby se točil na obě strany. Mám pravdu??
:friends: Přesně tak. Volnoběžka mě nezajímá tu nepotřebuju. Starter z staré octavie se opačně roztočí felicie ne.

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 11:36 pm
od Terablick
To je hezký, ale tu volnoběžku těžko nějak "vypneš"...

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 11:43 pm
od Rudy
Terablick píše:To je hezký, ale tu volnoběžku těžko nějak "vypneš"...
Ale vypne :) a ten vypínač se jmenuje svářečka :) :D :)

Re: Starter

Napsal: úte lis 17, 2009 11:48 pm
od Terablick
No OK... barbařina (pokud to půjde svařit) ale co s tím opačným otáčením? :-/ Musel by nějak předělat vnitřní zapojení (pokud by to vůbec šlo)...

Re: Starter

Napsal: stř lis 18, 2009 12:04 am
od Malboro
Zitra se tomu zkusím ještě nějak věnovat snad to nějak rozchodím. Ale kdyš je to stejnosněrný tak by mělo stačit jen přepólování. Elektrikář nejsem. :-/ AAle se svářečkou mi to jde. :smich:

Re: Starter

Napsal: stř lis 18, 2009 5:47 am
od patrol
Malboro píše:Ale kdyš je to stejnosněrný tak by mělo stačit jen přepólování. Elektrikář nejsem. :-/ AAle se svářečkou mi to jde. :smich:
Panove, predstavte si, jak funguje elektromotor. Ma 2 hlavni casti - stator a rotor (kotvu). Obvykle maji obe tyto casti svoje vinuti. To muze byt zapojeno budto do serie (za sebou), tzv. seriovy motor, nebo paralelne k sobe (derivacni motor), pripadne kombinovane (kompoundni motor). Startery jsou bud seriove nebo kompoundni. Pusobenim proudu v obou vinutich se vytvori ve statoru i rotoru magneticka pole, ktera na sebe pusobi. Pole rotoru je "vychylene" oproti statoru a proto vznikne sila, ktera se snazi otocit rotorem, aby se obe pole srovnala. Rotor se tedy zacne otacet, ale nez se staci pole srovnat, komutator zapne v rotoru novy usek vinuti a tim se ta vychylka obnovi. Dej se opakuje a rotor se tedy otaci stale dal.
A nyni pozor: Prepoluji-li takovyto motor, zmeni se smysl OBOU magnetickych poli (rotoru i statoru), coz znamena, ze pusobici sila je tedy stale stejna a motor se otaci stale stejnym smerem.
Proc se tedy nektere motory pri prepolovani toci opacne ?
Jejich konstrukce je odlisna. Jejich stator nema vinuti, ale permanentni magnet, ktery vytvari stale pole. Proto, prepolujeme-li napajeni, smysl jednoho pole (rotoru) se zmeni, avsak smysl druheho (statoroveho) se diky trvalemu magnetu nezmeni. Proto se zmeni orientace sil, kde to drive pritahovalo, to nyni odpuzuje a naopak, a motor se toci obracene.
Vyhodou tzv. permanentniho buzeni je mensi spotreba energie a jednodussi konstrukce, nevyhodou je mensi sila permanentniho magnetu, nez dokaze udelat elektromagnet (s vinutim). Teprve supersilne magnety, ktere se podarilo vyrobit v posledni dobe, umoznily jejich pouzivani i pro tak vykonne motory, jako jsou startery, a proto zdaleka ne kazdy starter je jimi vybaven, zatim jsou spise v mensine.
Zdravi Pavel

Re: Starter

Napsal: stř lis 18, 2009 7:53 am
od zetkamz
:potlesk: