Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Moderátor: Lukashil
Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Ve vlákně "GALERIE Zetor Super" se rozjela diskuse na toto téma a tak jsem se rozhodl udělat nové vlákno tomuto prototypu.
Jediné co k němu vím je, že to měl být nástupce Zetoru 50 Super, ale zůstalo jen u prototypu a to z toho důvodu, že se vzhledem k bezpečnosti ukončila výroba traktorů, do kterých se nastupovalo (tedy spíš lezlo) zezadu (u T-56 šlo nastoupit zadem i z levé strany). Prototyp byl vyrobený v roce 1963 a výrobcem byly, jak jinak, Závody Jana Švermy, n. p., Brno.
Pokud pominu vzhled tak se pokusím napsat pár rozdílů T-56 versus Z50S, kterých jsem si všiml při pročítání technických údajů (které tu také najdete):
výkon motoru se zvýšil na 56 koní (Z50S 50 koní)
velikost nádrže na naftu zvětšila objem na 78 litrů (Z50S 70 l)
hydraulické čerpadlo je zubové (Z50S pístové)
délka traktoru 3720 mm (Z50S 3590 mm)
šířka se závažím při max. rozchodu 2440 mm (Z50S 2300 mm)
výška s kabinou 2295 mm (Z50S 2450mm)
rozvor 2225 mm (Z50S 2200 mm)
světlost minimální 330 mm (Z50S 300 mm)
Tady jsou technické údaje:
Traktor
značka: Zetor T56
druh: kolový
provedení: s pohonem zadních kol a řízením na přední kola
výrobce: Závody Jana Švermy, n. p., Brno
rok výroby: 1963
Motor
značka: Zetor T56
typ: naftový, čtyřdobý, s přímým vstřikem
výrobce: Závody Jana Švermy, n.p. Brno
uspořádaní a počet válců: vertikální, v řadě, 4
vrtaní/zdvih: 105/120 mm
kompresní poměr: 16,5
obsah válců: 4154 cm3
výkon zaručený výrobcem: 56 k při otáčkách 1750 za 1/min
rozvod: OHV,
ventilová vůle za studena sací ventil: 0,20 mm
výfukový ventil: 0,30 mm
časováni ventilů: sání otevřeno: 9° před HÚ, sání zavřeno: 38° za DO
výfuk otevřen: 39° před DU, výfuk zavřen: 8° za HÚ
regulátor: odstředivý, výkonnostní, na hřídeli vstřikovacího čerpadla
Palivová soustava
vstřikovací čerpadlo: Motorpal PP4A8P115g2404 CS0241
vstřikovač: Motorpal VA 78 S 453
vstřikovací tryska: Motorpal DOP 150 S 523-53, otevírací tlak 160 kp/cm3
počátek dodavky paliva: 21° před HÚ
pořadí vstřikovaní paliva: 1-3-4-2
dopravní čerpadlo: Motorpal CD 3 A-2206
čistič paliva: hrubý: odkalovací jímka se sítkem
jemný: dvojitý s výměnnými vložkami z buničiny
čistič vzduchu: hrubý: odstředivý předčistič
jemný: mokrý s olejovou naplní
Mazací soustava
čerpadlo: zubové
čistič oleje: hrubý: soustava sítek
jemný: s papírovou vložkou, zařazený paralelně
kontrola tlaku oleje: manometrem
doporučený druh oleje: v létě: M9A, v zimě: M4A (M6A)
Chladicí soustava
odstředivé čerpadlo, trubkový chladič, klínovým řemenem pohaněný dvoukřídlý větrák; regulace teploty automatická - termostatem a ručně stavitelnou clonou před chladičem
Spouštění
elektricky spouštěč: PAL Magneton 12 V, 4 k, typ 02-9145.02
zařízení pro usnadnění spouštění: dekompresor a přidavač paliva na vstřikovacím čerpadle
Elektrické zařízení
dva paralelně zapojené akumulátory 12 V, 6SST, 85 Ah;
dynamo: PAL IDGM 55.02 - 150 W/12 V
regulační spínač: PAL 150 W/12 V, typ 02-9403.51
houkačka; 2 světlomety vpředu, 1 vzadu; 2 sdružené svítilny vzadu; blikače na blatnících; zásuvka
pro stěrač, příp. montážní svítilnu; sedmipólová zásuvka pro přívěsy
Velikost naplní
palivo 78 1, mazací olej 12 l, chladicí voda 19 1, vzduchový čistič 0.4 1, společná náplň převodového oleje 42 1
Převodná ústrojí
spojka dvojitá, suchá jednokotoučová, ovládaná pedálem
převodovka mechanická s čelně ozubenými koly, čtyřstupňová se zpětným chodem a s redukčním soukolím
kuželový diferenciál s uzávěrkou
koncové převody s čelními koly
Brzdy:
provozní: mechanická se dvěma náběžnými čelistmi, působícími na brzdové bubny, uložené na hřídelích diferenciálu, ovládaných pedálem
zajišťovací: mechanická, pásová, ovládaná ruční pákou s aretací
Hydraulické zvedací ustrojí
čerpadlo zubové, pracovní tlak 120 kp/cm3 ; výkon čerpadla 12 1/min
Vývodovy hřídel
vzadu: výška nad pojezdovou rovinou 605 mm, vzdálenost od osy zadních kol 300 mm, v podélné rovině symetrie traktoru, počet otáček 560 1/min při jmenovitých otáčkách motoru
Hlavni rozměry
délka (se spuštěnými táhly): 3720 mm
šířka (se závažím): při max. rozchodu: 2440 mm
při min. rozchodu: 2000 mm
výška s kabinou: 2295 mm
výška k hornímu okraji volantu: 1690 mm
světlost minimální: 330 mm
rozvor: 2225 mm
rozchod: vpředu stavitelný: 1280, 1440, i600 mm
vzadu stavitelný plynule: 1380 - 1820 mm
Připojovací rozměry
pevná tažná lišta: počet otvoru 7 o průměru otvoru 33 mm a rozteči otvoru 60 mm. tloušťka 25 mm, výška nad pojezdovou rovinou 400 mm
výkyvné táhlo s vidlicí: průměr otvoru 33 mm, výška nad pojezdovou rovinou 380 mm
zavěs pro přívěsy: otočný, odpruženy. průměr kolíku 38 mm
tříbodový zavěs: průměrná zvedací rychlost 0,1 m/s při jmenovitých otáčkách motoru, maximální vzdálenost bodu zavěšení od osy zadních kol 970 mm, výška bodu zavěšení nad pojezdovou rovinou: min. 300 mm, max. 950 mm
Jediné co k němu vím je, že to měl být nástupce Zetoru 50 Super, ale zůstalo jen u prototypu a to z toho důvodu, že se vzhledem k bezpečnosti ukončila výroba traktorů, do kterých se nastupovalo (tedy spíš lezlo) zezadu (u T-56 šlo nastoupit zadem i z levé strany). Prototyp byl vyrobený v roce 1963 a výrobcem byly, jak jinak, Závody Jana Švermy, n. p., Brno.
Pokud pominu vzhled tak se pokusím napsat pár rozdílů T-56 versus Z50S, kterých jsem si všiml při pročítání technických údajů (které tu také najdete):
výkon motoru se zvýšil na 56 koní (Z50S 50 koní)
velikost nádrže na naftu zvětšila objem na 78 litrů (Z50S 70 l)
hydraulické čerpadlo je zubové (Z50S pístové)
délka traktoru 3720 mm (Z50S 3590 mm)
šířka se závažím při max. rozchodu 2440 mm (Z50S 2300 mm)
výška s kabinou 2295 mm (Z50S 2450mm)
rozvor 2225 mm (Z50S 2200 mm)
světlost minimální 330 mm (Z50S 300 mm)
Tady jsou technické údaje:
Traktor
značka: Zetor T56
druh: kolový
provedení: s pohonem zadních kol a řízením na přední kola
výrobce: Závody Jana Švermy, n. p., Brno
rok výroby: 1963
Motor
značka: Zetor T56
typ: naftový, čtyřdobý, s přímým vstřikem
výrobce: Závody Jana Švermy, n.p. Brno
uspořádaní a počet válců: vertikální, v řadě, 4
vrtaní/zdvih: 105/120 mm
kompresní poměr: 16,5
obsah válců: 4154 cm3
výkon zaručený výrobcem: 56 k při otáčkách 1750 za 1/min
rozvod: OHV,
ventilová vůle za studena sací ventil: 0,20 mm
výfukový ventil: 0,30 mm
časováni ventilů: sání otevřeno: 9° před HÚ, sání zavřeno: 38° za DO
výfuk otevřen: 39° před DU, výfuk zavřen: 8° za HÚ
regulátor: odstředivý, výkonnostní, na hřídeli vstřikovacího čerpadla
Palivová soustava
vstřikovací čerpadlo: Motorpal PP4A8P115g2404 CS0241
vstřikovač: Motorpal VA 78 S 453
vstřikovací tryska: Motorpal DOP 150 S 523-53, otevírací tlak 160 kp/cm3
počátek dodavky paliva: 21° před HÚ
pořadí vstřikovaní paliva: 1-3-4-2
dopravní čerpadlo: Motorpal CD 3 A-2206
čistič paliva: hrubý: odkalovací jímka se sítkem
jemný: dvojitý s výměnnými vložkami z buničiny
čistič vzduchu: hrubý: odstředivý předčistič
jemný: mokrý s olejovou naplní
Mazací soustava
čerpadlo: zubové
čistič oleje: hrubý: soustava sítek
jemný: s papírovou vložkou, zařazený paralelně
kontrola tlaku oleje: manometrem
doporučený druh oleje: v létě: M9A, v zimě: M4A (M6A)
Chladicí soustava
odstředivé čerpadlo, trubkový chladič, klínovým řemenem pohaněný dvoukřídlý větrák; regulace teploty automatická - termostatem a ručně stavitelnou clonou před chladičem
Spouštění
elektricky spouštěč: PAL Magneton 12 V, 4 k, typ 02-9145.02
zařízení pro usnadnění spouštění: dekompresor a přidavač paliva na vstřikovacím čerpadle
Elektrické zařízení
dva paralelně zapojené akumulátory 12 V, 6SST, 85 Ah;
dynamo: PAL IDGM 55.02 - 150 W/12 V
regulační spínač: PAL 150 W/12 V, typ 02-9403.51
houkačka; 2 světlomety vpředu, 1 vzadu; 2 sdružené svítilny vzadu; blikače na blatnících; zásuvka
pro stěrač, příp. montážní svítilnu; sedmipólová zásuvka pro přívěsy
Velikost naplní
palivo 78 1, mazací olej 12 l, chladicí voda 19 1, vzduchový čistič 0.4 1, společná náplň převodového oleje 42 1
Převodná ústrojí
spojka dvojitá, suchá jednokotoučová, ovládaná pedálem
převodovka mechanická s čelně ozubenými koly, čtyřstupňová se zpětným chodem a s redukčním soukolím
kuželový diferenciál s uzávěrkou
koncové převody s čelními koly
Brzdy:
provozní: mechanická se dvěma náběžnými čelistmi, působícími na brzdové bubny, uložené na hřídelích diferenciálu, ovládaných pedálem
zajišťovací: mechanická, pásová, ovládaná ruční pákou s aretací
Hydraulické zvedací ustrojí
čerpadlo zubové, pracovní tlak 120 kp/cm3 ; výkon čerpadla 12 1/min
Vývodovy hřídel
vzadu: výška nad pojezdovou rovinou 605 mm, vzdálenost od osy zadních kol 300 mm, v podélné rovině symetrie traktoru, počet otáček 560 1/min při jmenovitých otáčkách motoru
Hlavni rozměry
délka (se spuštěnými táhly): 3720 mm
šířka (se závažím): při max. rozchodu: 2440 mm
při min. rozchodu: 2000 mm
výška s kabinou: 2295 mm
výška k hornímu okraji volantu: 1690 mm
světlost minimální: 330 mm
rozvor: 2225 mm
rozchod: vpředu stavitelný: 1280, 1440, i600 mm
vzadu stavitelný plynule: 1380 - 1820 mm
Připojovací rozměry
pevná tažná lišta: počet otvoru 7 o průměru otvoru 33 mm a rozteči otvoru 60 mm. tloušťka 25 mm, výška nad pojezdovou rovinou 400 mm
výkyvné táhlo s vidlicí: průměr otvoru 33 mm, výška nad pojezdovou rovinou 380 mm
zavěs pro přívěsy: otočný, odpruženy. průměr kolíku 38 mm
tříbodový zavěs: průměrná zvedací rychlost 0,1 m/s při jmenovitých otáčkách motoru, maximální vzdálenost bodu zavěšení od osy zadních kol 970 mm, výška bodu zavěšení nad pojezdovou rovinou: min. 300 mm, max. 950 mm
Naposledy upravil(a) ichomik dne pon led 23, 2012 10:46 pm, celkem upraveno 2 x.
Zetor 50 Super -Supřík
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Škoda ,že zrušili vyrobu tohto stroja ,a ešte večšia škoda je ta,že Supru 50 nespravili predny nahon,to by bol traktor nezmar .Supra vlastnim a myslim si,že keby mal predny nahon ,tak je lepši ako zetor xx45. čo sa tyka tahovych vlastnosti.
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Strašne by ma zaujímalo kde končia takéto prototypy. Bolo by zaujímavé to vidieť na živo ak to ešte vôbec existuje. Komunisti zavrhli veľa zaujímavých projektov, škoda.
- buml
- Příspěvky: 1089
- Registrován: stř říj 13, 2010 7:36 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
V sobotu jsme vedli debatu s tchánem tak o traktorech všeobecně a dostali sme se k tomu , že měli na družstvě 60 supra , původně určenou na vývoz , ale jaksi zbyla a tak se objevila v Bílovicích . Je možny , že by byl nejaké motor se zvýšeným výkonem nebo co si pod tím představit ? Tchán není z tech co by si neco cucal z prstu . Dělá v družstvě od roku 1962 a dodnes jezdí tahačem s návěsem .
Tak a teď babo raď !!!
Tak a teď babo raď !!!
Každý problém má řešení , záleží jenom z kterého konce ho začnem řešit
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Ber to z hlediska řidiče. V té době ty traktory jezdily 8-10 hodin deně a když sedneš ze Supra do 6911 tak je to jak Trabant a Mercedes.Ivan50 píše:Škoda ,že zrušili vyrobu tohto stroja ,a ešte večšia škoda je ta,že Supru 50 nespravili predny nahon,to by bol traktor nezmar .Supra vlastnim a myslim si,že keby mal predny nahon ,tak je lepši ako zetor xx45. čo sa tyka tahovych vlastnosti.
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Mal som aj ja supra50ku teraz mam6011ku to ci je lepsí alebo horsí sa nedá porovnávat je na tú dobu velmi dobrý a hlavne odolný postavaný z poctiveho materialu vdaka ktoremu funguju dodnes a budú určite ešte dlho.Krcaka1 píše:Ber to z hlediska řidiče. V té době ty traktory jezdily 8-10 hodin deně a když sedneš ze Supra do 6911 tak je to jak Trabant a Mercedes.Ivan50 píše:Škoda ,že zrušili vyrobu tohto stroja ,a ešte večšia škoda je ta,že Supru 50 nespravili predny nahon,to by bol traktor nezmar .Supra vlastnim a myslim si,že keby mal predny nahon ,tak je lepši ako zetor xx45. čo sa tyka tahovych vlastnosti.
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Možno či tam v tých časoch nenapasovali motor 6701, alebo z rumuna, to boli traktory, ktoré mali v tých časoch 60 koní, nie?buml píše:V sobotu jsme vedli debatu s tchánem tak o traktorech všeobecně a dostali sme se k tomu , že měli na družstvě 60 supra , původně určenou na vývoz , ale jaksi zbyla a tak se objevila v Bílovicích . Je možny , že by byl nejaké motor se zvýšeným výkonem nebo co si pod tím představit ? Tchán není z tech co by si neco cucal z prstu . Dělá v družstvě od roku 1962 a dodnes jezdí tahačem s návěsem .
Tak a teď babo raď !!!
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Ahoj, přidávám článek z mechanizace z r. 2007. Když by to nešlo přečíst napište mi svůj mail a já vám pošlu nezmenšenou verzi.
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Tak toto je fakt moc zajímavé čtení,za to moc děkuji.Ještě je škoda že Zetor nemá své muzeum kde by se dalo tyto traktory prohlídnout a třeba něco okopírovat (třeba řešení brzd)mysak25 píše:Ahoj, přidávám článek z mechanizace z r. 2007. Když by to nešlo přečíst napište mi svůj mail a já vám pošlu nezmenšenou verzi.
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Takže v podstate Crystal nahradil Supra. Aj tak to Suprík potiahol dosť dlho, keď ho vyrábali až do 1968. Akoby jeho výrobu zastavil až príchod rusov...
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
V jedné zetorácké knížce je fotka supru, který má taky dost blízko k 56.
4011, 25 A, Zebra, Prcek
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
Toto je taky zajímavá fotka Supra(tedy jedné modifikace).Vypadá nezvikle až řekl bych "polsky"(ani mě to nejde z huby)
Re: Zetor T-56 aneb nástupce Z50S
super ma 4 litrovy motor,tam tech 60 koni bylo asi jenom cerpadle,jinak prej byl stejny a byli žluty barvy,tohle vim od taty, setkal se s nimy v traktorovy stanici. vic je bohuzel nezkoumal a taky to uz prej neni vcera.prej jich zas tak malo nebylo,ale vzacny to jo
60. léta strojově dobrý
viewtopic.php?f=23&t=32858&start=1000
1 stroj
viewtopic.php?f=20&t=29038&start=1000
H6 k6 to je pro hlupáky!
S vůlí,na naklepnutí,s přesahem
viewtopic.php?f=23&t=32858&start=1000
1 stroj
viewtopic.php?f=20&t=29038&start=1000
H6 k6 to je pro hlupáky!
S vůlí,na naklepnutí,s přesahem