Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

sekačky, obracečky, skulovače, lisy, luční stroje a věci k dobytku,...

Moderátoři: rezis, Malboro, Leo

Zpráva
Autor
borecnakonec1
Příspěvky: 95
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#1 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Zdravím,
dávám rozetu na poloosu z Trabanta, bude to vývod k sekačce, nejdříve tedy do ložiskového domku a pak na hřídelový domek s šestidrážkou

(klasika jak je na zetoru), použit bude válečkový řetěz pro spojení.

Moje představa, abych nemusel poloosu nějak upravovat, bude využita jen část z kameny, v nich se předpokládám udělá vůle, v planetovém kole, když je motor na silentblokách s převodovkou, a hřídelový domek s šestidrážkou pro kardan (na sekačku), bude na pevno. Na toto vykompenzování snad stačí jen vůle v planetovém kole, kde jsou kameny poloosy, nebo se mýlím ? Homokinetický kloub nemám v plánu tam dávat, hřídele budou rovně. Jen vůle v silentblokác bude.


Samotnou poloosu dám do ložiskových domků, a rozetu bych chtěl udělat, že bude silnostěnná trubka, vysoustružená vnitřně přesně na průměr poloosy a na ní navařená rozeta. Výkon by přenášel M6 šroub o pevnosti 8,8 . Kdy bude na stojanové vrtačce přes tu trubku (kde je rozeta) a poloosu provrtaná m6 díra, v ní bude zasunut ten šroub a zajištěn samozajišťovací maticí. Na něm bude spočívat přenos všeho výkonu na sekačku (80 záběr).
Volnoběžka bude až na kardanu u sekačky.

A moje otázky, v případě přetížení, by se ten šroub ustřihnul a nedošlo k poškození převodovky, zároveň je to jednoduché a nemusím složitě opracovávat poloosu a vše bude dobře demontovatelné.

Má někdo představu kolik ten šroub v NM snese a vydrží přenos výkonu v sekaní a dokáže zároveň sloužit jako jednoduchá pojistka, kdy v případě nouze se střihne, a trubka bude na poloose krátkodobě prokluzovat ? (bude tam i maznička)

Nejdůležitější aby zvládl přenést ten výkon, mohu použit i vysokopevnostní. Větší průměr používat moc nechci, zase aby nebyla poloosa oslabená. Díky za odpovědi.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 22080
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#2 Nový příspěvek od ota »

Nuž otázečka. Myslíš si, že provrtáš tu poloosu z trabanta v pohodě? Mám traktůrek a na něm přední hnanou nápravu. Diferák je žiguli. Poloosy odřízlé. Poté náboje a klouby trabant. Odřízlé trabantí poloosy. A nakonci škodováckej buben. No naštěstí jsem nějakým způsobem asi mě osvítil někdo a do té žigulácké poloosy jsem vyvrtal středící díru a srazil hranu na svár. Poté jsem naměřil poloosu z trabanta odřízl a jal se ji stočit ten zastřeďovací čep a také sražení pro svár. Že vsunu čep do díry, slisuju a obvařím. Jaké štěstí, že jsem to udělal nevědomky takto! Vyvrtat do trabantí poloosy dírku by byl holej nesmysl. Takže ten středící čep jsem osoustružil. Nebo nedá se říct osoustružil. Odtavil VBD. No po 0,5 mm jsem to odebítal a lezlo z toho cosi modrého, převážně červeného, tavenina. Nakonec jsem to osoustružil a slisoval. Poté zavařil.
Troufnu si říct, že s běžným vybavením dílny neprovrtáš tu poloosu doma ani náhodou. Jestli máš možnost třeba tužší frézky a vsadit do vřetena TK vrták a pod vodou to vyvrtat. Myslím si, že ani Cobalťák vrták se té poloosy ani nechytne. Je dost kurva zušlechtěná.
Ze zkušenosti, na rozmetadle hnoje RU 5 celé rozmetadlo hned za kardanem jistil ve spojce střižný kolík. Myslím si, že ten originál kolík byl průměr 6 mm? Nebo max 8 mm. Už si to nepamatuju. A ten jeden kolík utáhnul celé to rozmetací ustrojí a posuv řetězů s hnojem po stole. Bylo to zpřevodovaný. Ale i tak. A někdy jsem dělal 30 fůr za den a ani jednou neprasknul ten den. Záleží jaké budou mít ty komponenty vůly. Čím větší vůle, tím snadněji se ten střižný čeln ustřihne.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 9587
Registrován: úte kvě 25, 2010 5:32 pm
Bydliště: Košice-okolie
Kontaktovat uživatele:

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#3 Nový příspěvek od Atlan »

To tam nikde nebude remen aby to smyklo? Ked ti budes vrtat dah 4mm srubu a ked strine prevtas na 5 alebi 6mm. Akurat stym vrtanim bude problem, jedine ze flexou odbrusis cast, v strede to uz bude predpikaldam. Mekke, kritickych je prvych 5mm
Ludi co nemaju dost rozumu som zablokoval. Ked raz nato niekto nema, tak skoda sa snim bavit.

Fizz
Příspěvky: 8654
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#4 Nový příspěvek od Fizz »

Na to ustřihnutí bude tajy důležitá vzdálenost střižné hrany od osy otáčení.

Mě sekačka v kole běžně 2ylx za rok ustřihne m8imbus v těle spoj poloosa/kolo.

Dal bych třecí spojku se stavitelným přítlakem. Nrbo to řešit řemenem a kladkou na pružině přímo u pohonu nože.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
vitex
Příspěvky: 20847
Registrován: ned srp 28, 2011 8:01 pm
Bydliště: Kuřim

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#5 Nový příspěvek od vitex »

Pro neznalé:Šroub nesprávně nazývaný"INBUS",správně šroub s v nitřním šestihranem norma DIN 912 má 3 druhy pevnosti:8.8, 10.9 a 12.9.A to je setsakramentský rozdíl.

gastly
Příspěvky: 1219
Registrován: úte úno 23, 2010 9:21 pm
Bydliště: Postoupky 76701 Krom

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#6 Nový příspěvek od gastly »

Trabí poloosu neprovrtáš. Howg. Ale můžeš k ní privařit třeba dva centimetry vrtatelnýho prodloužení. Pepa.

borecnakonec1
Příspěvky: 95
Registrován: ned čer 09, 2019 6:25 pm
Bydliště: Brno

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#7 Nový příspěvek od borecnakonec1 »

Děkuji za odpovědi. Řemen v sestavě není, je to poloosa Trabant, čistě jen kameny a samotná poloosa kde bude uřízly její zbytek, tu tvrdou část, co chci také vrtat, dám do dvou ložiskových domků klasických, a uprostřed, mezi ložisky, by byla ta rozeta na trubce, spojená tím šroubem, s poloosou.

Jelikož chci mít vývod uprostřed, tak z té rozety (z poloosy) jde válečkový řetěz, doprostřed traktoru, do masivního ložiskového domku co mám, (z jedné strany rozeta a z druhé šestidrážka hřídel, (sekačka bude ve předu).

Z té půjde klasicky kardan, a přidám volnoběžku na šestidrážku, kterou už mám, a když seženu, tak klidně i tu lamelovou spojku, akorát všechny co vidím na internetu, jsou takové masivní, pro velký traktory, tak mám strach že i když pružiny povolím, tak stejnak tam bude moc NM. Ale to už se může doladit kdykoliv.

Otáčky řetězu nebudou největší, bude to spíše na tah, jelikož úhlová převodovka na sekačce je zrychlena cca 4krát. Takže na Trabantí převodovce bude dvojka, trojka. A na druhé třeba jednička, ideální rychlost si nastavím, dle potřeby, kombinací je mnoho.

S tou Trabantí poloosou jsem překvapen. Rozeta by šla navařit na tvrdo, ale v případě budoucí výměny ložiskového domku, či samotné rozety, to bude dost nepohodlné.

Když teda flexou odbrousím tu kritickou část, a koupím nějaké hodně kvalitní HSS kobaltové vrtáky, tak to na 5 vrtáku tu jednu 4mm dirku nedám, zbytečné zkoušet ?

Začal bych na 4mm, a dával šrouby dle potřeby při zkoušení funkčnosti, od 8.8 pevnosti, až po ty nejpevnější a pak případně přešel na 6mm.


V nejhorším bych musel nahradit tu část nějakou kulatinou tedy podobného průměru a odborně nechat zavařit k poloose, když by nešla vrtat ta původní. Tam se musí ohlídat, aby byla v rovině a neházela, když tam nebude kloub. Potřebuji tu rozetu s tou poloosou nějak rozebíratelně spojit.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 22080
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#8 Nový příspěvek od ota »

Ta poloosa je baj voko asi průměr co si vzpomínám 22 mm a je tvrdá durch celá. Není cementovaná. Nebo výrobně jako poloosa žiguli. Ta je po vrchu tvrdá, houževnatá a uvnitř jako hlazenka. Ale i tak je to půl napůl.
Ten trabant je štolverk tvrdej celej.
Navaření by bylo jak píšu vejš. Ale musel by Jsi osoustružit na té trabantí poloose kus středícího čepu. Aby v protikusu byla vyvrtaná díra. Tu trabanťí poloosu pak tím středícím čepem nalisovat do díry protikusu, pak se tam udělají 3 body sváru. Dá se to znovu do univerzálky v soustruhu, nastaví se hrot indikátoru a skoukne se hazivost. Znovu doklepe a vyrovná. Když ty hefty svárů neprasknou zavařit natvrdo. A pak šup svár do slídy, nebo aspoň vřelého popela a nechat vychladnout.

Ready
Příspěvky: 668
Registrován: sob kvě 29, 2021 8:03 am
Bydliště: Malé Karlovice

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#9 Nový příspěvek od Ready »

Tvrdé,i kalené provrtáš,ale chce to trpělivost,obyčejný vidiák vrták ze stavebnin a zelený kameň v brusce,aby šly nabrousit úhly a ostřit-no,pravda,to musíš umět,jak nebudou správně úhly,nevyvrtáš nic.Nutno chladitJa jsem takto vrtal díry do 18%W hoblovacích nožů.Kdesi na mně skočila i reklama na vrtáky pro vrtání kaleného,ale nakolik fungují,nevím.
Pokud má poloosa 22mm a ty tam vrtneš 8mm,sebereš poloose polovinu průřezu....počítáš s tím?Abys jsi se hoďku nemordoval a pak .....křup :smich:

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 22080
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#10 Nový příspěvek od ota »

Ona ta poloosa není křehká, ale houževnatá. Může to být výkovek a poté zušlechtěná. Ale třeba proti avii, V3sce je to štolverk. Pár různejch poloos jsem už obráběl. Trabant co jsem tu měl byl absolutně nejtužší.
Píšu že ji provrtáš TK vrtákem. Ale musíš na to mít tuhý stroj. TK vrtákem vrtám 62 Hrc pouzdra, nebo i cementivané věci, kalené, zušlechtěné. Ale musí to být tuhé upnutí. Jinak se vrták zachvejě a je po ostří. Vcelku vrtám i TK frézama rovnou do matroše. Jsou z čela naostřené pro zahloubení. To problém není.
Dřív co pamatuju, tak se vrtalo strojním vrtákem s naletovaným plátkem. Taky je tu někde mám. Naostřený jako vrták do nerezu. A šlo to. Ze začátku se musí opatrně. Jak si vrták vrtne důlek, už tam jde. Byly podle označení napájené destičky i na různé materiály. Už si to nepamatuju.

Uživatelský avatar
bourač
Příspěvky: 8837
Registrován: úte úno 28, 2012 2:00 am
Bydliště: Mácháč.

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#11 Nový příspěvek od bourač »

ten střižný kolík musí být v díře bez vůle, nejlépe nalisovaný. Když bude s vůlí ustřihne se velmi brzy.
V praxi se takový spoj řeší kuželovým kolíkem.
Něco nejde? Je třeba tvrdit: "mě to nejde"
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.

Uživatelský avatar
oco13
Příspěvky: 16888
Registrován: ned říj 20, 2013 5:56 pm
Bydliště: Nové Zámky

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#12 Nový příspěvek od oco13 »

Bourači, neviem ako je to výpočtom ale 6ka kuželový kolík mi ťahala celý rotavátor a nestrihlo ju nikdy. To som vo fabrike nahodou prišiel k výstružníku a krabici kolíkov. Používal som to namiesto drážka/pero , kde sa dalo . Ani jeden spoj nestrihlo. :typek: Tie strižné šrouby original na pluhoch sú iné ako bežná skrutka

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 22080
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#13 Nový příspěvek od ota »

Píšu to kousek vejš. Vždy je potřeba min vůle. Jak náboj na hřídeli, tak kolík v díře. Pak je to funkční spoj. Když se to udělá + - kedlub, tak to nebude fungovat. Je to jak píšu o tom RU 5 rozmetadle. Jeden střiženj kolík tahl celé rozmetadlo. Když ale ta spojka byla vyčvachtaná měnil se každou chvíli.
Pluhové pojistné šrouby. Tady mají jakýsi 8 radličný obracák. Tuším české výroby. Mluvil jsem s oráčem a on má v traktoru krabici 12k šroubů. Bo první, někdy i druhá radlice jsou nejvíc na ráně. Někdy udělá i 8 šroubů za den. Nadával bo předtím jezdil j jednostranným pluhem s 8 radlicema jakési cizí značky. Tam je jištění jakousi listovou pružinou. Radlice se sklopila, přelezla překážku a znovu zaorala jak měla. No probléma. Takhle musí ten šroub přehazovat ručně a povídal, že se ta díra už vyžvejkala. A už to neudrží co po novotě. Asi se dá ta součástka taky vyměnit. To je jasný. Ale třeba po sezoně. Standart na Roudničákách se strkaly třeba dráty z pásu teku, nebo bramborovýho kombajnu. Taky štolverk materiál. Myslím, že u toho jednoho trojáku co máme na zahradě je tam prasklé pero z obracáku na seno. Když to funguje, nesahej do toho, tím se řídíme. Až prdne, dáme něco co by tam asi mělo být. Jinak ty kolíky se dají koupit v obchodě. Mám tu i ty duté řízlé. Nevím teď přesný název. Ale dělal jhsem klučinovi opravu na obracáku Fela a tam byly. Urvaný a to byly tuplovaný. Do té vnitřní díry naklepal ještě druhej slabší. Pak to střihnul a musel jsem to odvrtávat jak v hřídeli, tak v náboji. Opět tam naklepl ,,nadívanej" kolík. :vysmech: :-/

Uživatelský avatar
bourač
Příspěvky: 8837
Registrován: úte úno 28, 2012 2:00 am
Bydliště: Mácháč.

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#14 Nový příspěvek od bourač »

Ako je to výpočtom? Vezmeš značení spojovacího materiálu co dal vitex a nápovědu máš třeba tady: https://e-konstrukter.cz/prakticka-info ... i-pro-ocel
k tomu kolíku bych ještě dodal že závit je nevhodný (vrubová houževnatost), víc vydrží zatížení hladký průměr.
Jinak Romankos :friends: se divím že tobě s tvým stylem práce, co tady stále uvádíš, se nic neutrhlo. :smich:
Něco nejde? Je třeba tvrdit: "mě to nejde"
Vždy se najde někdo kdo to dokáže.

Uživatelský avatar
ota
Příspěvky: 22080
Registrován: úte říj 21, 2008 10:21 pm
Bydliště: Nepoměřice

Re: Šroub jako přenos výkonu a zároveň ochrana proti poškození převodovky

#15 Nový příspěvek od ota »

Ale Bourači Víťa na to jde moc odborně. Zkus jít do spojováku a říct ,,potřebuji šroub s vnitřním šestihranem norma DIN 912"! :-/ Prodavačka na mě bude čumět jako péro z gauče. Musíš říct ,,potřebuju imbus aby něco snesl"! Sáhne do regálu a podá na ponk 4 krabičky šroubů. Tady od pevnosti vejš. Tohle nikdy neřeším, dejte mi deset těhle 10,9 a je to. Zatím mi nic neupadlo, neprasklo.
Jo a změříš to ,,šuplerou a díru supitem"! :D :smich: Vlastně někdo ,,šupitem"! :smich: :vysmech: :typek:

Odpovědět

Zpět na „Luční technika“