Motorové kolečko - motůčko

vleky, káry, vozíky, návěsy, cisterny, vyvážečky, hnojáky, ...

Moderátoři: rezis, Malboro, Leo

Zpráva
Autor
eli
Příspěvky: 197
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#181 Nový příspěvek od eli »

To jsem také tvrdil, že problém má v baterii, v kabelech, velký přechodový odpor někde, ale nebylo tomu tak. Měl kolečko na stavbě domu, dokonce potom dvě a stěžoval si, že u větší překážky při pomalé jízdě se samo zastavuje. Jakoby cítilo větší odpor než zvládne a přestalo táhnout. Při plynulé jízdě to nebylo znát. Sám jsem na to koukal a nechápal. Ale například u motůčka, které jsem viděl jezdit, i si ho několikrát vyzkoušel nic takového nebylo. Prostě táhlo nepřetržitě, buďto si hráblo kolo, nebo se jen snižovala rychlost, ale nezastavil se motor.

Fizz
Příspěvky: 8122
Registrován: stř pro 28, 2016 10:13 pm
Bydliště: Cca Brno

Re: Motorové kolečko - motůčko

#182 Nový příspěvek od Fizz »

Je dobré změřit proud. Pokud na baterce bude významně klesat napětí proud poteče tak to shoří proto tam bývá nějaká ochrana.
"... to že máš internet neznamená, že sr@čky co máš v hlavě a považuješ je za myšlenky musíš ventilovat veřejně..."
Other-Side II. '23

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5504
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorové kolečko - motůčko

#183 Nový příspěvek od thovt »

Závady se špatně hledají.

eli
Příspěvky: 197
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#184 Nový příspěvek od eli »

Pravda, hledat závady, když ani nevím jak má věc správně fungovat není jednoduché. Když se ale stejná vada projevuje stejně u dvou nových, tak si myslím, že to bude spíše vlastnost. Nějaký druh ochrany. Proto mám obavu, že dvě samostatná kola s vlastním motorem se mohou projevovat stejně vadně v případě větší překážky na jedné straně. Podobně jako se chová např. kultivátor od Mountfildu, který má obě kola prakticky napevno, jen s určitou obvodovou vůlí. Proto přejíždění překážek, zatáčení je obtížné a vyžaduje sílu a velké soustředění na to, které kolo aktuálně zabírá a na kterou stranu se stroj bude stáčet až zabere i kolo druhé. Žena s tím k vůli nepředvídatelnému cukání do stran proto odmítala jezdit. U Tera-vari je pohon kol řešený jinak a lépe.
Mám obavu, aby dva motory v kolech nedělaly podobný problém, kdy jeden zabírá a druhý se náhle vypne a zapne.

Uživatelský avatar
thovt
Příspěvky: 5504
Registrován: pát pro 27, 2013 12:12 am
Bydliště: Město královen

Re: Motorové kolečko - motůčko

#185 Nový příspěvek od thovt »

Pochybuji že budou dva elektromotory otáčet synchronně , tech problémů je víc.
No když uvažuješ o Vari tak ještě http://nasetraktory.sk/forum/viewtopic. ... acc9bbe01f
na youtube už to vyrobil nějaký kutil.
Čínský diferencial a uzaverka v jednom je jednoduchý musí prohrabnout jedno kolo aby tahla obě nic se nenastavuje jako u vari na kolech.

eli
Příspěvky: 197
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#186 Nový příspěvek od eli »

Použít něco ze systému Vari nejde, jen jsem se zmínil, že by mohl být obdobný problém se dvěma nezávislými motory ve větší vzdálenosti od sebe. Když už jsem o tomto uvažoval, vzpomněl jsem si na výrobce Balcar, který svého času nabízel hliníkovou nápravu s diferenciálem. Měl jsem tu možnost si ji několikrát vyzkoušet na jeho prodávaných strojích a můžu říci, že takto jsem si představoval ovládání a chování jednoosého traktoru. Bohužel, už jsem jeden měl a na další neměl peníze. A když už byly, tak zase nebyl stroj. Proto si myslím, že kompaktní diferenciál s převodovkou a jedním motorem se bude ovládat lépe, než náprava se dvěma motory samostatně ovládanými.

eli
Příspěvky: 197
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#187 Nový příspěvek od eli »

Elektrické kolečko je doma, dvoukolové Extol industrial, nosnost 260 kg. Dojezd 18 km, 2-3 hodiny. Motor uvádějí 500W bezuhlíkový, baterka 40V/6Ah. Přepínač plného(Turbo 100%) a redukovaného výkonu 50%. Sestavil a vyzkoušel jeho práci. Naložil pytle, nejprve 150kg. Motor po rovině (hrbatý dvúr) snad nevěděl, že něco veze. Do kopce, kam budu jezdit jen málo znatelný rozdíl v tahu. Doložil náklad na 200kg, po rovině žádný rozdíl, jen rozjezd byl o málo měkčí, příjemnější. Do kopce bylo nutno o málo přidat páčkou na výkonu, ale ani redukovaný výkon na plno jsem nestíhal uběhnout. Turbo režim je vhodný pro normálního zdravého člověka, který může chodit i rychle a udržovat kolečko s 200kg. Pro mne je výkon, resp. max. rychlost až velká.

Podstatnou vadou konstrukce jsou nasunovací rukojeti upevněné pouze objímkama jako sedlo na bicyklu. Okamžitě po zvednutí rukojetí a rozjetí kolečka se kroutí na všechny strany. Tady jedině svrtat trubky a šroub skrz, nebo svár. Asi za 20 min ježdění s nákladem ubylo napětí ze 42V na 41. Pro mne naprosto dostačující.
Kolečko se přijemně rozjíždí, jen regulace rychlosti palcem bude potřebovat nějakou stavitelnou zarážku pro omezení rychlosti, protože citlivost je velká právě v počátku. S kolečkem se manipuluje velmi snadno, pokud se udrží malá rychlost, tak se otáčí prakticky na místě. Vysejpání nákladu jde velmi lehce, ale úhel vyklopení korby přes kola jejím opřením o zem neumožňuje vysejpání na hromadu. Musel by se dopředu přidat oblouk jako u klasického kolečka.
Ještě s ním trochu pojezdím a potom se dám do přestavby.

Uživatelský avatar
Piston
Příspěvky: 387
Registrován: pon říj 22, 2007 7:22 pm
Bydliště: Místek u Frýdku

Re: Motorové kolečko - motůčko

#188 Nový příspěvek od Piston »

Díky za informace. Pořádně to otestuj a klidně ještě napiš.
Pivo je moje palivo.

eli
Příspěvky: 197
Registrován: pát bře 09, 2012 6:57 pm
Bydliště: Louny

Re: Motorové kolečko - motůčko

#189 Nový příspěvek od eli »

Srovnám s origo motůčkem, které jsem několikrát s nákladem vyzkoušel. Předně, dvoukolák extol má regulaci rychlosti oproti prvnímu motůčku, které nemělo. Rozdíl je tedy v rozjezdu, kdy motůčko vyrazilo ihned v před plnou rychlostí, oproti pozvolnému rozjezdu nynějšího extolu. Motůčko s regulací rychlosti se chová podobně jako extol. Rozdíl je však s jízda s nákladem, kdy extol s nápravou uprostřed se mnohem lehčeji nese v rukách než u motůčka.

Pokud je náklad vyvážený, tak ruce nenesou prakticky žádnou zátěž, ale kolečko má snahu jízdou přes překážky rukojeti střídavě přizvedávat, nebo přitlačovat, proto je lepší pro stabilní chování nechat trochu váhy na rukojetích. Podstatný rozdíl se také projevuje při vyklápění těžšího nákladu, kdy dvojkolku extol stačí velmi lehce přizvednout a 150kg je složeno. Naproti tomu jsem měl s motůčkem mnohem větší problém náklad (asi 120kg) zpočátku zvedat. Avšak motůčko vlivem předního oblouku lépe vysejpá na hromadu než dvojkolka, která se opírá o přední hranu korby. Pokud jsem chtěl i s dvojkolkou dobře vysejpat, bylo třeba celé kolečko dále převracet přes hranu korby, což je náročné na sílu, přičemž se nedá stejně dobře vysejpat na hromadu jako motůčko.

Shrnuto, dvojkolka v počátku zvedání prakticky nepotřebuje žádnou sílu, ale naopak až v závěru, pokud je potřeba korbu dát do svislé polohy a vysypat něco lepivého ( mokrý písek, hlína, hnůj). Pro štěrk a suchý materiál to potřeba není, ale pro ostatní již potřeba bylo. Oproti tomu motůčko to má přesně obráceně, zpočátku je síla potřeba, na konci nikoli a vše vysype dobře i na hromadu, což u dvojkolky stejně dobře nejde. Ale celkově motůčko potřebuje sílu na vysejpání větší. U dvojkolky se dá místo dalšího převracení korby na vyškrábnutí použít nějaké nářadí (lopatu např.)

Pokud je třeba vozit těžší náklad na delší vzdálenost, tak dvojkolka je mnohem lepší a méně únavná. S motůčkem se dá ale lépe manévrovat, protože má jedno kolo, oproti dvojkolce, která je méně vhodná na větší překážky a různá úzká přejezdová prkna a podlážky, jak to bývá na stavbách. Ale na běžném terénu (uježděný makadam, ztvrdlé prohlubně od vzorků traktoru)) se chová dvojkolka s diferenciálem výborně. Při najíždění na překážku (cihla) je nutno věnovat pozornost ke které straně se kolečko bude snažit stočit, což u motůčka nebylo třeba. Proto se domnívám, že motůčko je lepší pro výrazně horší terén, přejíždění větších nerovností (cihla, obrubník) a manévrování než dvojkolka, která vyniká hlavně lehkostí v rukách bez ohledu na náklad. Pohledem důchodce invalidy mohu říci, že motůčko je na hranici dlouhodobější použitelnosti, ale pro zdravého naprosto bezproblémové, kdežto dvojkolka s diferenciálem je právě pro invalidu jak dělaná. Proto bych dvojkolku s klidem doporučil všem chromým a slabším jedincům, ostatní mohou vodit cokoliv.

jean
Příspěvky: 3209
Registrován: stř zář 22, 2021 8:15 pm
Bydliště: Europa

Re: Motorové kolečko - motůčko

#190 Nový příspěvek od jean »

Krásne porovnanie, eli 8)

Vladimír Šimo
Příspěvky: 2979
Registrován: ned led 20, 2008 5:07 pm
Bydliště: Podžalí

Re: Motorové kolečko - motůčko

#191 Nový příspěvek od Vladimír Šimo »

e čtvrtek má tátovi dorazit motůčko koňka, čtyřkolový to stroj. Tak jsem zvědav jak mu to bude vyhovovat. Poreferuju.

Odpovědět

Zpět na „Dopravní technika“