vlecka z hnanou naprvou
Moderátoři: rezis, Leo, Malboro
- traktorfanda
- Příspěvky: 1175
- Registrován: čtv říj 30, 2008 6:10 pm
- Bydliště: Kroměříž
Re: vlecka z hnanou naprvou
Dík.
Zatím je to ve stádiu zatěžkávacích zkoušek. Ale už při první jízdě bylo jasný, že se ta práce na tom vleku vyplatila.
Takže všem, co se do toho chtějí pustit, držím palce.
Zatím je to ve stádiu zatěžkávacích zkoušek. Ale už při první jízdě bylo jasný, že se ta práce na tom vleku vyplatila.
Takže všem, co se do toho chtějí pustit, držím palce.
Re: vlecka z hnanou naprvou
parada ide to ako tank
- traktorfanda
- Příspěvky: 1175
- Registrován: čtv říj 30, 2008 6:10 pm
- Bydliště: Kroměříž
- Pajka
- Příspěvky: 549
- Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
- Bydliště: Uherský Brod
- Kontaktovat uživatele:
Hnaná vlečka - síla na oji
Zdravím ve spolek.
Projektuju si traktor a zároveň s ním vlečky. Traktor 4x4 bude mít nápravy ARO/V3S, kola vpředu 7,5/16" (+0,8 % rychlejší) a 14,9/24" vzadu. Převodovku mám z V3S včetně vývodu na naviják. Pro pohon vlečky ale použiju vývod pro druhou zadní nápravu V3S, na který dám malinkou 3° převodovku z Žuka (používal bych jen neutrál a trojku s poměrem 1:1). Takže vývod bude vypínatelný na traktoře a bude spjatý s pohonem kol.
Vlečky budu stavět dvě:
1) Robustní vyvážečku s nápravou Avia A31 a koly 8,25/20" (pneu z V3S), která bude o 0,9 % pomalejší než traktor.
2) Třístrannou sklopku s nápravou z Žuka (podobná GAZ 69) a koly 10/15,3", která bude o 1,5 % pomalejší než traktor.
Dotazy:
Jakou nosnost může mít zadní náprava z Žuka (Warszawa, podobná GAZ 69)? Mám to koncipovat jako 3t vlečku nebo se nemám bát 5t? Kola budou (i kvůli poměrům rychlostí) 10/15,3".
Vývod pro vlečku bude na traktoře o cca 125 mm vychýlený od středu, snad to nebude vadit. Jaké typy spojovacích kardanů jsou? Nemáte někde třeba nějaké výkresy? Zatím jsem to naživo neviděl, tak ať vím, jak co "vymýšlet" a co případně shánět.
Jakou zvolit sílu na oji? Traktor by měl vážit odhadem 2 až 2,2 tuny a jeho těžiště bude přesně uprostřed. Prázdná sklopka by měla vážit odhadem 1t, zatížená dejme tomu třeba 4,5t. Jak nejvhodněji posunout těžiště vlečky (nápravu), aby souprava 4x4 + 2x2 měla co nejlepší vlastnosti v terénu? Standardně se náprava vlečky posouvá za těžiště tak, aby váhu přenášela na oje a zatěžovala tak zadní hnanou nápravu. Já budu mít ale hnané všechny nápravy a vlečka bude vždy těžší než traktor. Jak byste postupovali při výpočtech?
Projektuju si traktor a zároveň s ním vlečky. Traktor 4x4 bude mít nápravy ARO/V3S, kola vpředu 7,5/16" (+0,8 % rychlejší) a 14,9/24" vzadu. Převodovku mám z V3S včetně vývodu na naviják. Pro pohon vlečky ale použiju vývod pro druhou zadní nápravu V3S, na který dám malinkou 3° převodovku z Žuka (používal bych jen neutrál a trojku s poměrem 1:1). Takže vývod bude vypínatelný na traktoře a bude spjatý s pohonem kol.
Vlečky budu stavět dvě:
1) Robustní vyvážečku s nápravou Avia A31 a koly 8,25/20" (pneu z V3S), která bude o 0,9 % pomalejší než traktor.
2) Třístrannou sklopku s nápravou z Žuka (podobná GAZ 69) a koly 10/15,3", která bude o 1,5 % pomalejší než traktor.
Dotazy:
Jakou nosnost může mít zadní náprava z Žuka (Warszawa, podobná GAZ 69)? Mám to koncipovat jako 3t vlečku nebo se nemám bát 5t? Kola budou (i kvůli poměrům rychlostí) 10/15,3".
Vývod pro vlečku bude na traktoře o cca 125 mm vychýlený od středu, snad to nebude vadit. Jaké typy spojovacích kardanů jsou? Nemáte někde třeba nějaké výkresy? Zatím jsem to naživo neviděl, tak ať vím, jak co "vymýšlet" a co případně shánět.
Jakou zvolit sílu na oji? Traktor by měl vážit odhadem 2 až 2,2 tuny a jeho těžiště bude přesně uprostřed. Prázdná sklopka by měla vážit odhadem 1t, zatížená dejme tomu třeba 4,5t. Jak nejvhodněji posunout těžiště vlečky (nápravu), aby souprava 4x4 + 2x2 měla co nejlepší vlastnosti v terénu? Standardně se náprava vlečky posouvá za těžiště tak, aby váhu přenášela na oje a zatěžovala tak zadní hnanou nápravu. Já budu mít ale hnané všechny nápravy a vlečka bude vždy těžší než traktor. Jak byste postupovali při výpočtech?
"Devatero řemesel, desátá bída..."
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
- traktorfanda
- Příspěvky: 1175
- Registrován: čtv říj 30, 2008 6:10 pm
- Bydliště: Kroměříž
Re: vlecka z hnanou naprvou
Pokud ten kardan hodláš mít zapojený vždy. Tak budeš muset mít homokinetické klouby. Ty snesou větší ůhel zalomení a náhon na traktoru dude muset být v ose oje a dostatečně utopený v traktoru, tak, aby oba klouby jak na vlečce tak na traktoru měli při zatáčení stejné uhly zalomení. Jedině tak budeš moct dostatečně zalamovat vlečku třeba při couvání. Pokud tohodle nedocílíš tak ten kardan nevydrží.
A z toho vychází další odpověď. Pokud ho nebudeš pořát nasazovat tak, nápravu posuň za střed vlečky. Jinak toho bez kardanu a zaplého náhonu moc neodvezeš.
A z toho vychází další odpověď. Pokud ho nebudeš pořát nasazovat tak, nápravu posuň za střed vlečky. Jinak toho bez kardanu a zaplého náhonu moc neodvezeš.
- Pajka
- Příspěvky: 549
- Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
- Bydliště: Uherský Brod
- Kontaktovat uživatele:
Re: vlecka z hnanou naprvou
Díky za odpověď.
Nápravu chci dát za střed korby, ale řeším jak daleko, respektive jakou sílu počítat na tažné oko.
Ten vývod bohužel na střed traktoru nevychází, ale bude odhadem o 125 mm vychýlený bokem. Jedině že bych převodovku z Žuka nahradil menší zubovou spojkou (třeba jak to máš ty) a dal tam ještě krátký kardan. Vlečka bude mít rám do "V", tam bude kardan uprostřed nad ojí. Vývod utopený nebude, ale závěs bude mít oko horizontálně asi 350 mm daleko od traktoru.
K tomu kardanu. Pro běžný provoz pohon vlečky moc neuvažuju, ale žiju v horách, takže v průběhu "dřevařské" sezóny by byl nasazen asi pořád a využíván dost. Neustále ho sundávat by se mi asi nechtělo. Uvažoval jsem, že bych si ho vyrobil a na konce dal klouby z dodávky (nabízejí se mi z MB Vito nebo podobné). Maximální možná délka (s nejmenšími úhly) odhadem vychází na 1,5 metru. Je na nějakém kardanu (který bych upravil) dostatečně dlouhá výsuvná část, aby pobrala všechny úhly a naklonění?
Nápravu chci dát za střed korby, ale řeším jak daleko, respektive jakou sílu počítat na tažné oko.
Ten vývod bohužel na střed traktoru nevychází, ale bude odhadem o 125 mm vychýlený bokem. Jedině že bych převodovku z Žuka nahradil menší zubovou spojkou (třeba jak to máš ty) a dal tam ještě krátký kardan. Vlečka bude mít rám do "V", tam bude kardan uprostřed nad ojí. Vývod utopený nebude, ale závěs bude mít oko horizontálně asi 350 mm daleko od traktoru.
K tomu kardanu. Pro běžný provoz pohon vlečky moc neuvažuju, ale žiju v horách, takže v průběhu "dřevařské" sezóny by byl nasazen asi pořád a využíván dost. Neustále ho sundávat by se mi asi nechtělo. Uvažoval jsem, že bych si ho vyrobil a na konce dal klouby z dodávky (nabízejí se mi z MB Vito nebo podobné). Maximální možná délka (s nejmenšími úhly) odhadem vychází na 1,5 metru. Je na nějakém kardanu (který bych upravil) dostatečně dlouhá výsuvná část, aby pobrala všechny úhly a naklonění?
"Devatero řemesel, desátá bída..."
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
Re: vlecka z hnanou naprvou
váha na oko by měla být tak 2/3 váhy káry jinak když pojedeš s prázdnou tak ti to bude mlátit v závěsu
řekl bych že ta náprava bude kručet už při 3 tunách ale nevím, neviděl jsem ji ale když si vezmu žuka tak bych řekl že 3 tuny neuvezl
řekl bych že ta náprava bude kručet už při 3 tunách ale nevím, neviděl jsem ji ale když si vezmu žuka tak bych řekl že 3 tuny neuvezl
kdo si hraje nezlobí
- pavolmakys
- Příspěvky: 2401
- Registrován: čtv led 01, 2009 12:56 pm
- Bydliště: Žilina
Re: vlecka z hnanou naprvou
Zakladne pravidlo co si velmi zanedbava je, ako uz bolo spomenute, uhly, uhly a uhly. Teda oba uhly pri kardane musia byt rovnake, inak nekonstantna uhlova rychlost v rure medzi krizami nebude vykompenzovana a krize to pri zatazeni nevydrzia. Takze ak kardan nebude v strede toto pri zatoceni nedocielis. Otazka je ako vela budes zatacat, co sa obavam ze asi stale rovno nepojdes.
Zetor 5645 (motor 69O1+tazka naprava)
- exot
- Příspěvky: 3809
- Registrován: pon čer 15, 2009 10:44 am
- Bydliště: Český ráj 294 11
- Kontaktovat uživatele:
Re: vlecka z hnanou naprvou
Možná jsem se tu již ptal ale nemáte někdo spočítaný převod na traktor typu tz4k10?? mám z něj na trakturku převodovku a tím pádem vývod na ní a uvažuju příští rok o káře (přeci jen by se hodila za traktor 4*2) bohužel když jsem dělal opravu převodovky tak jsem blbec nespočítal převody stačily by mi počty zubu na jednotlivých kolech pak už bych si vše dopočítal.
Vše co potřebujeme k běžnému životu nás učili v základní škole!
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)
- Pajka
- Příspěvky: 549
- Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
- Bydliště: Uherský Brod
- Kontaktovat uživatele:
Re: vlecka z hnanou naprvou
TraktorFanda: Díval jsem se na tvé fotky a videa. Ty ten kardan máš nastředu jen na traktoře, ale na vlečce ho máš vyosený. Takhle to nevadí? Já bych to měl asi stejně vychýlené, ale opačně - ne na vlečce, ale na traktoru.
Jindra: Jasně, náprava nebude pod středem korby, ale vzadu, řešil jsem ale jak daleko. Dám to asi zhruba do dvou třetin a víc tomu pozornost věnovat nebudu.
Rám udělám dostatečně tuhý a nápravu taky částečně vyztužím. Náprava bude nejslabší článek, ale snad uveze. 3t jsou maximum (+ cca 900 kg suchá váha), víc bych na tom asi nevezl. Na opravdu těžké náklady (klády) si pak udělám vyvážečku z Avie.
Pavolmakys: Byl by to tak velký problém i v případě, že bych měl na obou koncích kardanu homokinetické klouby z poloos dodávky? Nebo kdybych ho dal jen na jeden konec?
Jindra: Jasně, náprava nebude pod středem korby, ale vzadu, řešil jsem ale jak daleko. Dám to asi zhruba do dvou třetin a víc tomu pozornost věnovat nebudu.
Rám udělám dostatečně tuhý a nápravu taky částečně vyztužím. Náprava bude nejslabší článek, ale snad uveze. 3t jsou maximum (+ cca 900 kg suchá váha), víc bych na tom asi nevezl. Na opravdu těžké náklady (klády) si pak udělám vyvážečku z Avie.
Pavolmakys: Byl by to tak velký problém i v případě, že bych měl na obou koncích kardanu homokinetické klouby z poloos dodávky? Nebo kdybych ho dal jen na jeden konec?
"Devatero řemesel, desátá bída..."
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
Re: vlecka z hnanou naprvou
Pokud máš možnost tak převody počítej tak aby kára mírně tlačila . Jsou tak navrženy profi vleky , má to své odůvodnění. Ty rozdíly v jednotkách procent ale nehrají roli , stejně dynamický poloměr kol při zatížení je ve skutečnosti jiný oproti teoretickému. Ta náprava ze Žuka dlouho 3t neunese. Je tam navíc dynamické zatížení a nejedná se o pevnost mostu nápravy ale únosnost ložisek a poloos .Uvědom si že při náklonu na jednu stranu tlačí celá váha nákladu plus samotná kára na ložisko na jedné straně a nejen radiálně ale i axiálně.
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....
- Pajka
- Příspěvky: 549
- Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
- Bydliště: Uherský Brod
- Kontaktovat uživatele:
Re: vlecka z hnanou naprvou
Ano s tím počítám. V terénu bych si to nikdy nedovolil moc naložit. Těžší náklad leda tak v podobě písku po cestě. To se dá hmotnost ale snadno odhadnout, chce to trochu citu.
Co si myslíte o tom mírném vychýlení kardanu z osy a jeho výroby s použitím homokinetickýcch kuličkových kloubů z dodávky?
Co si myslíte o tom mírném vychýlení kardanu z osy a jeho výroby s použitím homokinetickýcch kuličkových kloubů z dodávky?
"Devatero řemesel, desátá bída..."
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
- exot
- Příspěvky: 3809
- Registrován: pon čer 15, 2009 10:44 am
- Bydliště: Český ráj 294 11
- Kontaktovat uživatele:
Re: vlecka z hnanou naprvou
Tyhle homokinetáky vydrží strašně moc rozhodně bych se jich nebál tedy pokud je nedomrvíš vneseným teplem při navařování šestidrážky tak tě přežijou.
Vše co potřebujeme k běžnému životu nás učili v základní škole!
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)
Nejvetší problém je mezi sedačkou pedálama a volantem!
Svareni to je moje:)
- Pajka
- Příspěvky: 549
- Registrován: pon zář 08, 2014 10:36 am
- Bydliště: Uherský Brod
- Kontaktovat uživatele:
Re: vlecka z hnanou naprvou
Vypadá to nějak takto: http://img2.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/70 ... aneo-3.jpg
Použil bych dva vnitřní klouby (ty bez vnějšího tisícihranu), na to bych našrouboval náboje s vnitřním drážkováním. Na jadnu odřezanou poloosu bych navařil trubku, do které bych na druhém konci vložil a zavařil šestidrážku pro výsuv, na druhou poloosu bych navařil náboj s vnitřním drážkováním.
Použil bych dva vnitřní klouby (ty bez vnějšího tisícihranu), na to bych našrouboval náboje s vnitřním drážkováním. Na jadnu odřezanou poloosu bych navařil trubku, do které bych na druhém konci vložil a zavařil šestidrážku pro výsuv, na druhou poloosu bych navařil náboj s vnitřním drážkováním.
"Devatero řemesel, desátá bída..."
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
http://www.pajka.info - osobní stránky
http://www.jawa-50.cz - můj web o pionýrech
http://www.trabikit.cz - nový projekt...
Re: vlecka z hnanou naprvou
u těch homokinetických kloubů to bývá ( aspoň u feldy) že j epoloosa v ve vnitřním unašeči na drážkování a aby nevyjela je zajištěná jen drátěnou pojistkou, tak to bude chtít udělat ten teleskop ( vnitřní vnější drážkování ) dost dlouhé a mazat aby se při zatočení v tahu to drážkování nezakusovalo aby to na ty homokinetické klouby netahalo a nevytáhlo to z té drátěné pojitsky.
bacha u té strany s přírubou aby to nebylo jako trabantí tříkámen, jak to tam je víš takže ten ti axiální sílu nepřenese, ale kloub u kola nějakou sílu vezme.
s tím vyosením vývodu, nešlo by tam dát třeba řetězový převod? Abys měl vývod na středu? U řetězu by se pak dala udělat i spojka, jednoduchá, třeba přes kolíky a díry v řetězce.
bacha u té strany s přírubou aby to nebylo jako trabantí tříkámen, jak to tam je víš takže ten ti axiální sílu nepřenese, ale kloub u kola nějakou sílu vezme.
s tím vyosením vývodu, nešlo by tam dát třeba řetězový převod? Abys měl vývod na středu? U řetězu by se pak dala udělat i spojka, jednoduchá, třeba přes kolíky a díry v řetězce.
kdo si hraje nezlobí