Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Moderátoři: rezis, Malboro, Leo
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
S tím ovládáním to je teď tak že krátkým stisknutím jednoho tlačítka zapnu navíjení a krátkým stisknutím druhého tlačítka vypnu navíjení. To samé brzda. Dálkové ovládání má 4 tlačítka a nebo pevné ovládání na navijáku má dvě na obě strany otočné knoflíky. Až to dokompletuju udělám foto i ovládání. Jinak brzda je ovládaná nezávisle na spojce tzn jde navíjet i odbržděné.
Na zkoušku to mám připojené na čerpadlo na elektriku co jsem měl kdysi na štípačku a to má menší průtok než má kolega z fóra na svém traktoru. Tím se to taky zrychlí.
Video z terénu bude muset udělat kolega kterýmu to předělávám. Zrovna tak s ním bych se musel nad automatizací domluvit protože on to takhle chtěl a myslím si že je to jenom o zvyku. Soused má přesně takovéhlé ovládání a je to originál Krpan a nedá na něj dopustit.
Na zkoušku to mám připojené na čerpadlo na elektriku co jsem měl kdysi na štípačku a to má menší průtok než má kolega z fóra na svém traktoru. Tím se to taky zrychlí.
Video z terénu bude muset udělat kolega kterýmu to předělávám. Zrovna tak s ním bych se musel nad automatizací domluvit protože on to takhle chtěl a myslím si že je to jenom o zvyku. Soused má přesně takovéhlé ovládání a je to originál Krpan a nedá na něj dopustit.
Zetor Major 80 + TUR5, BSS P73S, dvoukolák, Krpan 5t, štípačka, natáčecí radlice na sníh, nesená klec na dřevo
-
- Příspěvky: 1413
- Registrován: ned pro 13, 2009 10:08 pm
- Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
dalo ti to práci, ale takové ovládání co popisuješ je nebezpečné. Stačí chvilka nepozornosti, nebo zakopnutí a naviják už nevypneš včas. Ten systém že pokud držíš tlačítko tak se to navíjí je lepší.
Třeba tajfun má brzdění bubnu řešené tak, že pokaždé když se přestane navíjet se buben automaticky zabrzdí. Je to snad nějak mechanicky spojené mezi pákami ovládání.
Třeba tajfun má brzdění bubnu řešené tak, že pokaždé když se přestane navíjet se buben automaticky zabrzdí. Je to snad nějak mechanicky spojené mezi pákami ovládání.
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Díky za objasnění principu ovládání.
Nicméně na mou další otázku, jak se vlastně ten naviják má správně používat a jak se používá mi zatím nikdo neodpověděl Navíjí se běžně s odbržděným navijákem, je to samozřejmostí a brzda se aktivuje až současně s vypnutím spojky, nebo se navíjí s odbržděnou brzdou a před koncem navíjení se brzda zabrzdí a až pak se deaktivuje spojka nebo se běžně navíjí se zabržděnou brzdou a odbrzďuje se akorát když je třeba volné odvíjení? Já totiž stále nevím jak vlastně úplně správně ten naviják používat
Nicméně na mou další otázku, jak se vlastně ten naviják má správně používat a jak se používá mi zatím nikdo neodpověděl Navíjí se běžně s odbržděným navijákem, je to samozřejmostí a brzda se aktivuje až současně s vypnutím spojky, nebo se navíjí s odbržděnou brzdou a před koncem navíjení se brzda zabrzdí a až pak se deaktivuje spojka nebo se běžně navíjí se zabržděnou brzdou a odbrzďuje se akorát když je třeba volné odvíjení? Já totiž stále nevím jak vlastně úplně správně ten naviják používat
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Podla mna by mala byt brzda so spojkou zosynchronizovana. Spojka rozpoji a zaroven brzda zabrzdi. Navijat pribrzdenym bubnom ta brzda nebude mat dlhu zivotnost. Co sa tyka ovladania, tak by tom to racej mal na tlacitka pripadne packove spinace ako to ma LKT. Drzis- navijas, pustis- nenavijas. Inak to mas pekne
Naposledy upravil(a) pavel sk dne ned úno 04, 2018 9:27 pm, celkem upraveno 1 x.
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Než jsem předělal svůj naviják tak originál provázkový systém byl udělaný tak že když jsem zatáhl za provázek navijení tak automaticky došlo k zabrždění bubnu. Byl tam takový mechanismus. Ikdyž se to zdá nelogické tak v návodu mají napsané že to je proto aby se po vypnutí spojky v tahu nepovolilo lano. Myslím si že správně by mělo dojít k aktivaci brzdy současně s rozpojením spojky. Na svém zatím taky navijím přes brzdu, ničemu to asi nevadí ale řikal jsem si že až bude čas tak to zkusím předělat aby brzda povolovala při navíjení.
Zetor Major 80 + TUR5, BSS P73S, dvoukolák, Krpan 5t, štípačka, natáčecí radlice na sníh, nesená klec na dřevo
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Ta brzda ma bit zabrzdena pretože to pracuje ako celuste bubnovej brzdy.
Ked bubon navija tak pas je ako subežna celust a je uvolnovany otačanim bubna,ked prestanes navijat tak pas reaguje ako nabežna celust a sam sa dotiahne
Ked bubon navija tak pas je ako subežna celust a je uvolnovany otačanim bubna,ked prestanes navijat tak pas reaguje ako nabežna celust a sam sa dotiahne
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Jarku děkuji moc, tohle jsem potřeboval vědět! Mně se právě zdálo, že ta pásová brzda a celý ten její mechanismus přepákování je konstruovaný tak, že brzdí pouze ve směru odvíjení lana a naopak ve směru navíjení naopak nemá moc tendenci brzdit.
Já jsem si právě taky Pavle logicky myslel, že se má navíjet prostě s odbrzděnou brzdou, že je blbost navíjet přes ni. Nicméně už když jsem si ten naviják po jeho rozebrání seřizoval tak mi trochu trvalo pochopit, jak ta pásovka vlastně funguje díky jejímu zvláštnímu přepákování, jelikož opravdu jedním směrem buben téměř nebrzdí a naopak při opačném směru otáčení se do něj jakoby "zakousne", tak jsem z toho byl trochu jelen. No a teď mě vlastně napadlo, že je klidně možné, že ten naviják nevědomky používám nesprávně, když po každé při navíjení odbrzdím brzdu bubnu a tím taky vznikají ty rázy při zastavení navíjení, protože ne vždy se povede úplně přesně při vypnutí navíjení aktivovat brzdu. Pak se totiž stane že jak je to lano napružené tak buben se roztočí zase v opačném směru na odvíjení ale v tom ho zastaví brzda. A to jsou pak rany no... A taky jsem si uvědomil, že když jsem se jako malý kluk párkrát svezl v ukt tak si pamatuju, že vždycky před koncem navíjení známý nahodil zarážku na zubatku a ta cvakala dokud navíjení nezastavil aby se hned zajistila. Tak proto jsem se ptal jak vlastně ten naviják používat - zda nebrzdit při navíjení vůbec, brzdit až před koncem nebo nechat brzdu aktivovanou stále a odbrzdit akorát v případě potřeby volného odvíjení.
Zajímaly by mě i názory více lidí kteří mají praxi v používání navijáků abych se v tom jarkovém názoru mohl utvrdit
Já jsem si právě taky Pavle logicky myslel, že se má navíjet prostě s odbrzděnou brzdou, že je blbost navíjet přes ni. Nicméně už když jsem si ten naviják po jeho rozebrání seřizoval tak mi trochu trvalo pochopit, jak ta pásovka vlastně funguje díky jejímu zvláštnímu přepákování, jelikož opravdu jedním směrem buben téměř nebrzdí a naopak při opačném směru otáčení se do něj jakoby "zakousne", tak jsem z toho byl trochu jelen. No a teď mě vlastně napadlo, že je klidně možné, že ten naviják nevědomky používám nesprávně, když po každé při navíjení odbrzdím brzdu bubnu a tím taky vznikají ty rázy při zastavení navíjení, protože ne vždy se povede úplně přesně při vypnutí navíjení aktivovat brzdu. Pak se totiž stane že jak je to lano napružené tak buben se roztočí zase v opačném směru na odvíjení ale v tom ho zastaví brzda. A to jsou pak rany no... A taky jsem si uvědomil, že když jsem se jako malý kluk párkrát svezl v ukt tak si pamatuju, že vždycky před koncem navíjení známý nahodil zarážku na zubatku a ta cvakala dokud navíjení nezastavil aby se hned zajistila. Tak proto jsem se ptal jak vlastně ten naviják používat - zda nebrzdit při navíjení vůbec, brzdit až před koncem nebo nechat brzdu aktivovanou stále a odbrzdit akorát v případě potřeby volného odvíjení.
Zajímaly by mě i názory více lidí kteří mají praxi v používání navijáků abych se v tom jarkovém názoru mohl utvrdit
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Takze je to pasova brzda len jednosmerna. Tak je to teraz jasne. Brzdi bubon protismeru navijania. Ked navijas tak sa nestahuje a je volnejsia. A ked chcel rucne vytiahnut lano tak len vtedy ju odbrzdis
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Ano, pouze jednosměrná, tedy asi jednoduchá nebo diferenciální podle toho co jsem teď vyčetl na googlu
Takže tedy neni potřeba ji pokaždé při navíjení odbrzdit? Může se v klidu navíjet i při jejim "zabržděném" stavu a nedochází k jejimu nadměrnému opotřebení teda, jo?
Takže tedy neni potřeba ji pokaždé při navíjení odbrzdit? Může se v klidu navíjet i při jejim "zabržděném" stavu a nedochází k jejimu nadměrnému opotřebení teda, jo?
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
No jasně brzdu tahám pouze když chci odbrzdit- odvíjet. Tím že pustím šňůru navíjení lano zůstává našponované a zabržděné.
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
tak tak, snurkove ovladanie funguje jak uz kolega popisal, mas 2 snurky, pri navijani tahas jednu - spojku, pri pusteni snurky navijak zastane zabrzdeny, pri odvijani potiahnes druhu snurku a navijak ostane odbrzdeny, brzda sa odisti a mozes vytahovat lano, k opetovnemu zabrzdeni dojde potiahnutim paky/snurky pre spojku, inak to ostane odbrzdene
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
Jeee, chlapci moji, tak to já blbec jsem celou dobu ten naviják používal špatně
Já mám de facto dalo by se říct úplně stejné ovládání jak vy akorát teda s tím rozdílem, že místo šňůrek mám jednočinné pístnice napojené do traktoru.
Tak díky moc za vysvětlení, konečně vím jak ten naviják správě používat
Já mám de facto dalo by se říct úplně stejné ovládání jak vy akorát teda s tím rozdílem, že místo šňůrek mám jednočinné pístnice napojené do traktoru.
Tak díky moc za vysvětlení, konečně vím jak ten naviják správě používat
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
takze si pri navijani drzal aj brzdu?
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
No měl jsem v planu si to dodělat aby se při navíjeni i odbrzdilo a teď už vím že na to taky se.. . Mě se ten systém brzdy uvnitř navijáku zdál být vymyšlen jako jednosměrný ale i tak jsem mu chtěl odlehčit. Všichni se shodli na tom že je to zbytečné tak nic měnit nebudu.
Mišánku ono se nic neděje ze vypínáš i brzdu ale je to v podstatě zbytečný úkon navíc.
Mišánku ono se nic neděje ze vypínáš i brzdu ale je to v podstatě zbytečný úkon navíc.
Zetor Major 80 + TUR5, BSS P73S, dvoukolák, Krpan 5t, štípačka, natáčecí radlice na sníh, nesená klec na dřevo
Re: Naviják Krpan 5Si předělaný na vzduch
skor by som to na tvojom mieste skusil zautomatizovat aby to fungovalo len pocas drzania tlacitka a nasledne sa to vyplo... ajked zas zbytocne kurvitka vecer to skusim nacrtnut ci je to nejak jednoducho mozne, ne zeby som ti to vnucoval, ale zaujima ma to a este som to prakticky aj vystudoval (automatizacia, pohony...)