Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Moderátoři: rezis, Malboro, Leo
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Oživím tohle téma.
Mám v dílně kostru cirkule s kolíbkou a trosky jiný pily, co měla dřevěnej stůl a ten se rozpadl. Motor 4,4 kW 925 otmin-1. Převod na hřídel je teď do rychla, spodní řemenice 180mm, horní 100mm, dna řemeny 12,5mm (horní řemenice třídrážková).
Primárně z toho chci sestavit pilu, ale rád bych přidal štípaní kuželem a zvažuju i Jardovu štěpkovací hlavu.. A teď jak to zpřevodovat.
Pouze řemenem nedoporučujte (i když druhá stavba tady ve vlákně tak byla a asi funkční).
Přemýšlel jsem nechat udělat dvojité řemenice, jeden převod jak je teď na pilu, druhý naopak do pomala na špalíkovač a kužel.
Znamenalo by to dole řemenice 180mm a cca 45 až 50mm, nahoře 100mm a 160 až 170mm. Víc se nevejde pod stůl. S tím, že bude nutné při přehození převodu měnit výšku motoru počítám. Převod do pomala je ale dost extrémní, nejsou stím dobré zkušenosti (ale neumím to spošítat, jestli by to při použití řezaných řemenů a správného napnutí nefungovalo).
Teď zvažuju druhou variantu. Na motor dát ještě řemenici cca 80mm, tím udělat řevod mírně do pomala, ten používat na kužel. Pro špalíkovač dávat na hřídel řetězový kolo a cca 1:4 do zpomalit řetězem. Tak aby výsledný otáčky pro špalíkovač byly cca 180 otmin-1.
K druhé variantě:
- Jak moc vadí řemenům, když by nebyly drážky přímo nad sebou? Horní řemenice je třídrážková, pokud bych dolu přidal malpu dvoudrážkovou, byly by tam 4 drážky. Jeden převod na horní dvě krajní, druhý na ty druhý, takže posun o půl šířky drážky. Osy od sebe cca 700mm.
- Jaký použít řetězový převod a řetěz? Stačí 10B v jedné řadě? Nebo optimálně stačil by 08B?
- Bude možný malý kolo upnout jako list pily, takže na hřídeli 30mm jen utažený matkou? Klínek tam není....
U špalíkovače bych rád, aby to 6cm chroupalo.. U motoru bych zvažoval i instalaci setrvačníku, ale trochu se bojím, že když ho dám za řemenice, chtělo by to už podepřít dalším ložiskem. A nebo ho dát jak první, takže motor, setrvák, dvojitá řemenice. Pak by se možná dal řešit i posun celýho motoru tak, aby drážky řemenice vycházely pod sebe.
Takhle by se jeden stroj s jedním pohonem dal relativně snadno používat na 4 práce (pila stul, pila kolíbka, štípačka, špalíkovač) s relativně jednoduchou přestavbou mezi funkcema.
Dává to smysl? Nebo někoho napadá něco lepšího? Provozuje někdo reálně špalíkovač s elektromotorem takového výkonu?
Díky
Honza
Mám v dílně kostru cirkule s kolíbkou a trosky jiný pily, co měla dřevěnej stůl a ten se rozpadl. Motor 4,4 kW 925 otmin-1. Převod na hřídel je teď do rychla, spodní řemenice 180mm, horní 100mm, dna řemeny 12,5mm (horní řemenice třídrážková).
Primárně z toho chci sestavit pilu, ale rád bych přidal štípaní kuželem a zvažuju i Jardovu štěpkovací hlavu.. A teď jak to zpřevodovat.
Pouze řemenem nedoporučujte (i když druhá stavba tady ve vlákně tak byla a asi funkční).
Přemýšlel jsem nechat udělat dvojité řemenice, jeden převod jak je teď na pilu, druhý naopak do pomala na špalíkovač a kužel.
Znamenalo by to dole řemenice 180mm a cca 45 až 50mm, nahoře 100mm a 160 až 170mm. Víc se nevejde pod stůl. S tím, že bude nutné při přehození převodu měnit výšku motoru počítám. Převod do pomala je ale dost extrémní, nejsou stím dobré zkušenosti (ale neumím to spošítat, jestli by to při použití řezaných řemenů a správného napnutí nefungovalo).
Teď zvažuju druhou variantu. Na motor dát ještě řemenici cca 80mm, tím udělat řevod mírně do pomala, ten používat na kužel. Pro špalíkovač dávat na hřídel řetězový kolo a cca 1:4 do zpomalit řetězem. Tak aby výsledný otáčky pro špalíkovač byly cca 180 otmin-1.
K druhé variantě:
- Jak moc vadí řemenům, když by nebyly drážky přímo nad sebou? Horní řemenice je třídrážková, pokud bych dolu přidal malpu dvoudrážkovou, byly by tam 4 drážky. Jeden převod na horní dvě krajní, druhý na ty druhý, takže posun o půl šířky drážky. Osy od sebe cca 700mm.
- Jaký použít řetězový převod a řetěz? Stačí 10B v jedné řadě? Nebo optimálně stačil by 08B?
- Bude možný malý kolo upnout jako list pily, takže na hřídeli 30mm jen utažený matkou? Klínek tam není....
U špalíkovače bych rád, aby to 6cm chroupalo.. U motoru bych zvažoval i instalaci setrvačníku, ale trochu se bojím, že když ho dám za řemenice, chtělo by to už podepřít dalším ložiskem. A nebo ho dát jak první, takže motor, setrvák, dvojitá řemenice. Pak by se možná dal řešit i posun celýho motoru tak, aby drážky řemenice vycházely pod sebe.
Takhle by se jeden stroj s jedním pohonem dal relativně snadno používat na 4 práce (pila stul, pila kolíbka, štípačka, špalíkovač) s relativně jednoduchou přestavbou mezi funkcema.
Dává to smysl? Nebo někoho napadá něco lepšího? Provozuje někdo reálně špalíkovač s elektromotorem takového výkonu?
Díky
Honza
- workoholik
- Příspěvky: 801
- Registrován: pát pro 20, 2013 3:05 pm
- Bydliště: Považská Bystrica
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Mám štiepkovač podľa Jardu, je osadený spaľovacím motorom 13,5 Hp s prevodom 1:10. Beží to na stredné otáčky, odhadujem okolo 2000 ot./min. Remene idú od motora cez reduktor. Stane sa, že keď mu príde ťažko - hrubší konár, alebo hrča,suchý konár, motor zadusí. Univerzálny stroj je síce dobrý, ale vždy je lepšie doviesť štiepkovač ku konárom a haluzine, ako opačne. Preto si myslím, že osádzať štiepkovač elektromotorom nie je dobré riešenie. Snáď som ti trocha pomohol.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Hmm... ani ne. Tohle vím. Ale.. motor cca 9kKč, převodovka atd, výsledek je velký a těžký stroj, pro který zas nemám tolik využití a cena vysoká. Tu cirkuli tu mám tak jak tak. Investovat do samostatného špalíkovače 30 kKč nedává ekonomický smysl... Nemám zas takovou spotřebu dřeva na topení.. když bych ho dokázal za rozumných nákladů implantovat k tý pile, dává mi smysl dopravit větve ke stroji.
H.
H.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Ja to vidím zase tak, že jednou velmi podstatnou súčasťou štiepkovača je zotrvačník. Bez neho to s týmto výkonom motora nemá zmysel. Takže ak ho dokážeš implantovať do tej píly tak je to ok.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
No, trochu škoda, ž dostávám odpovědi na něco, nač jsem se neptal...
Setrvačník bych tam asi nějak implantovat dokázal, buď místo ventilátoru (i když trochu nerad) a nebo možná i na druhou stranu k těm řemenicím, jen hřídel motoru není až tak dlouhá... ale zase u elektromotoru bych význam setrvačníku úplně nepřeceňoval... u slabšího jednoválcovýho spalovacího motoru bude mít vliv mnohem větší.
Honza
Setrvačník bych tam asi nějak implantovat dokázal, buď místo ventilátoru (i když trochu nerad) a nebo možná i na druhou stranu k těm řemenicím, jen hřídel motoru není až tak dlouhá... ale zase u elektromotoru bych význam setrvačníku úplně nepřeceňoval... u slabšího jednoválcovýho spalovacího motoru bude mít vliv mnohem větší.
Honza
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
No tu ti dávajú odpovede zo skúsenosti z prevádzky
[Youtube]http://www.youtube.com/watch?time_conti ... L-tBso4D68[/Youtube]
toto je 8kw motor a bez zotrváku by si ani neprdol. Ale keď myslíš.
tu je ešte jedno video s elektromotorom.
[Youtube]http://www.youtube.com/watch?time_conti ... L-tBso4D68[/Youtube]
toto je 8kw motor a bez zotrváku by si ani neprdol. Ale keď myslíš.
tu je ešte jedno video s elektromotorom.
- workoholik
- Příspěvky: 801
- Registrován: pát pro 20, 2013 3:05 pm
- Bydliště: Považská Bystrica
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Ale ja som ti odpovedal. Motor 4,4kW je na štiepkovač, ktorý má žrať 6cm vetvy, slabý. Ešte keby mal aspoň 2800ot/min..... zvažoval by som jeho sprevodovanie. A nepomôže ani zotrvačník. Ten je tam len na preklenutie rázov od hlavy. Keď mu dáš dlhšiu vetvu rýchlo spomalí a zastaví stroj. V takejto zostave ako píšeš s ním budeš štiepkovať akurát konáriky z prierezu stromkov. Hlava od jardy musí byť napojená na reduktor a nie na remene. Budú šmýkať. Keby si si vyrobil vlastný rotor s malým priemerom do 150mm, ešte možno. Z vlastnej skúsenosti hovorím, že taká 6cm buková haluz kladie poriadny odpor. Na mojom počujem ako si motor pridá a zakašle. A to má 13 Hp. Ak je suchšia ide ešte s väčším odporom.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
No jo.. ale je to trochu dojmologie...
Ono ten tvůj motor má 13 čínskejch koní. Budu-li vycházet z údajů Hondy pro GX390 (což je předloha pro zkopírování) zde https://www.hondastroje.cz/motory/motor ... gx/gx-390/, tak reálný trvalý výkon toho motoru je při jmenovitých otáčkách 3000 rpm 6,4 kW. Ty to navíc točíš jak píšeš méně. Při tom je točivý moment 26,5 Nm (při 2500 rpm). Navíc to je čtyřtaktní jednoválec, takže vyšší otáčky a setrvačník jsou potřeba. Kolik to má cca otáček na hlavě?
Ten elektromotor má 4,4 kW při jmenovitých otáčkách, ale točivý moment (jmenovitý) v tom případě 45,5 Nm. Takže cca dvounásobek při cca polovičních otáčkách. Elektromotor má navíc výhodu točivého momentu v podstatě od nulových otáček. Když ho zatížíš, tak moment je pořád stejný, i když otáčky klesnou (ale smaozřejmě se tím zvýší odběr a hrozí poškození, proto je nutná elektrická ochrana proti nadproudu).
Jinými slovy, na točivý moment jsou na tom ty dva motory docela podobně. Dávat elektromotor s 2800 rpm a stejným výkonem nemá žádný smysl, jmenovitý moment by byl třikrát nižší a bylo by potřeba víc to zpřevodovat.
Matematicky by to elektromotor 4,4 kW měl zvládat podobně jak ten 13 poníkovej číňan, pokud ho zpřevodujem na stejnou rychlost. Zpřevodováním do pomala se ten rozdíl dá dohnat. Osobně bych to zpřevodoval na cca 140 otáček. Řemenem snížil otáčky na cca 600 a pak řetězem . Jen neumím navrhnout ten řetězový převod a tak nvím, jestli použití 10B v jedný řadě je přiměřený, nebo předimenzovaný, nebo naopak málo...
H.
Ono ten tvůj motor má 13 čínskejch koní. Budu-li vycházet z údajů Hondy pro GX390 (což je předloha pro zkopírování) zde https://www.hondastroje.cz/motory/motor ... gx/gx-390/, tak reálný trvalý výkon toho motoru je při jmenovitých otáčkách 3000 rpm 6,4 kW. Ty to navíc točíš jak píšeš méně. Při tom je točivý moment 26,5 Nm (při 2500 rpm). Navíc to je čtyřtaktní jednoválec, takže vyšší otáčky a setrvačník jsou potřeba. Kolik to má cca otáček na hlavě?
Ten elektromotor má 4,4 kW při jmenovitých otáčkách, ale točivý moment (jmenovitý) v tom případě 45,5 Nm. Takže cca dvounásobek při cca polovičních otáčkách. Elektromotor má navíc výhodu točivého momentu v podstatě od nulových otáček. Když ho zatížíš, tak moment je pořád stejný, i když otáčky klesnou (ale smaozřejmě se tím zvýší odběr a hrozí poškození, proto je nutná elektrická ochrana proti nadproudu).
Jinými slovy, na točivý moment jsou na tom ty dva motory docela podobně. Dávat elektromotor s 2800 rpm a stejným výkonem nemá žádný smysl, jmenovitý moment by byl třikrát nižší a bylo by potřeba víc to zpřevodovat.
Matematicky by to elektromotor 4,4 kW měl zvládat podobně jak ten 13 poníkovej číňan, pokud ho zpřevodujem na stejnou rychlost. Zpřevodováním do pomala se ten rozdíl dá dohnat. Osobně bych to zpřevodoval na cca 140 otáček. Řemenem snížil otáčky na cca 600 a pak řetězem . Jen neumím navrhnout ten řetězový převod a tak nvím, jestli použití 10B v jedný řadě je přiměřený, nebo předimenzovaný, nebo naopak málo...
H.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Na tom videu v mojej odpovedi máš motor 8kw. Neviem dohladať jeho krútiaci moment ale má 8kw a 950rpm. Kým sme tam nedali zotrvák tak to zastavila každá haluz. To nie sú žiadne výpočty, to je realny obraz, ktorý vidíš, ale ak chceš štiepkovať paličky do 1cm tak prečo nie.
Môj ďalší chroustal bude od Biboša, na priemer 13cm a osadím ho 40kw dieslom z osobného auta. Samozrejme s aspoň 100kg zotrvákom.
Môj ďalší chroustal bude od Biboša, na priemer 13cm a osadím ho 40kw dieslom z osobného auta. Samozrejme s aspoň 100kg zotrvákom.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Oco: bibos robi aj na 13 cm? Mne vravel ze ma len jednu velkost.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Nemám to overené ale niekde tu som niečo také čítal. Takže dúfam. Ak nie budem hladať niekoho kto robí tieto velkosti. Ja by som najradšej do 20cm aby bola rezerva, len či peniažky dočiahnu, to netuším.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
4kw motor mam aj ja na špalikovači a 8cm v pohode pochrume a ani sa nehreje.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Len motor ,alebo aj zotrvačník?.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Jasne ako zotrvak mi sluzi remenica ktorou to pohanam. Ma 56cm priemer ale kolko vazi netusim. Mam tam tri 17 remene.
Re: Stavba štěpkovače HD11 4kw elektro
Lebo mne to bez zotrváku zastavovalo.