Pre zhrnutie:
1. Asi najčastejšou poruchou býva že prestane počítať mth, ale otáčky fungujú. Okrem prerušeného kábla to býva skôr zaolejované čidlo, presnejšie mikrospínač v čidle. V čidle je semering, ktorý nejde zohnať. Riešenie je vymeniť čidlo, alebo vymeniť budík. Na starých budíkoch je meranie otáčok a počítanie mth nezávislé, ak nefunguje ani jedno, je chyba najskôr v káblovaní.
2. Nové budíky s digitálnym počítadlom sú kompatibilné k starým čidlám, kde postačuje zapojiť kostru (31) a kontakt M.
3. Nové čidlá sú dvojvývodové, ale nie sú kompatibilné zo všetkými budíkmi. Ani v obchode vám často nevedia dať nové čidlo a nový budík, ktoré sú kompatibilné.
4. Ak ručička otačkomeru občas ukazuje viac, malo by pomôcť pripojiť kondenzátor medzi vývody 31 a M. Ale môže to byť aj obyčajný kondenzátor z obchodu s elektrosúčiastkami, alebo z niečoho vyreciklovaný, v zásade 100 - 500 nF, len aby to nebol elektrolytický= nesmie mať značenú polaritu.
Nie je pravda, že digitálne počítadlo počíta hodiny namiesto motohodín. Nový budík na staré čidlo s použitím nového čidla okrem toho že ukazuje dvojnásobok otáčok, počíta aj mth 2x rýchlejšie. Motohodiny nepočítajú rovnako ani staré 4 vývodové budíky, niektorý počíta 1mth pri otáčkach maximálneho výkonu, niektorý pri otáčkach max momentu (mal som to pomerané a prepočítané, ale prepitá hlava... možno raz objavím poznámky).
Teória že je čidlo nahradiťeľné vývodom W alternátora má reálny základ, ale je otázne, čo to bude ukazovať. Ak sa dobre pamätám, staré čidlá generujú jednu periódu signálu za otáčku, čo je jedna perióda za otočenie kľukového hriadeľa o 720°. Nové dve periódy na otáčku, čo je perióda na otočenie kľukovky o 360°. Alternátor generuje jednu periódu na jednu otáčku. Ale prevod býva 2:1 až 3:1, čo znamená, že generuje 2 až 3 periódy na otočenie kľukovky o 360°.
Už keď sme pri počítaní mth:
Novšie traktory ako 9540 a podobne snímajú otáčky z vývodu W alternátora a podľa evidencie počítajú 1hth pri otáčkach max momentu. Čo znamená, že traktor trebárz v preprave, kde ide na plný plyn natočí 1mth skôr ako prejde jedna hodina. Počas 8h smeny je schopný natočiť aj 10 mth. Padlo podozrenie, že má traktorista menšiu remenicu na alternátore a tým mu počíta rýchlejšie mth, kôli úspore nafty. Je to možné, ale potom ukazuje aj otáčkomer vyššie otáčky ako sú reálne. Naftu šetril (kradol) ale tým, že mal vo výkazoch cca o 100 mth viac ako na počítadle. Traktor bol požičaní v rámci podniku a vznikli otázky ako prečo a začo? Tak som chlapovi zachránil kožuch, celý víkend som tvrdo makal, dobehol som chýbajúce mth, dokonca bez spotreby PHM.