TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25, pracovné postupy

Moderátoři: Lukashil, mihi

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25, pracovné postupy

#1 Nový příspěvek od mihi »

TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25
Ahojte, rozhodol som sa urobiť túto tému osobitne a postupne s Vašou pomocou by som chcel dopĺňať všetky tech.informácie čo vieme o Z 25.
Často sa niekto niečo pýta a veľa krát to isté je na 10 miestach , takto by to bolo vždy tu a je to zamknuté na popredných miestach.
Dlho som rozmýšľal ako začnem, najskôr nejako urobíme prehľad a rozdiely Zetorov a potom pôjdeme na konkrétne skupiny: hydraulika, motor,........atď, od dielov až k opravám týchto skupín.
Budem sem vkladať rôzne foto čo mám vo svojom archíve, už sú fakt nepamätám od koho je čo , ak by to niekomu vadilo, napíšte mi SZ a ja to vymažem.
Tak isto ak by mal niečo viac , niečo k danej téme, nejaké informácie napíšte mi prosím SZ, doplním to sem.

Ďakujem za spoluprácu, bude to všetko pre nás.
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#2 Nový příspěvek od mihi »

Začnem s rozdelením Zetorov 25.
Kedysi som sníval o 25-ke a ani som netušil aké je to celé zamotané, klasicky som si myslel že je iba Zetor 25A a Zetor 25K..

Rozdelenie Zetorov 25 s ktorými sa môžeme stretnúť:
1.Zetor 25 (označovaný medzi ľudmi ,,N")
2.Zetor 25A
3.Zetor 25K
4.Zetor 25H
5,Zetor 25A s polásom Z 76
6.Zetor s redukciou do pomala
7.Zetor 25K ,,silniční zametadlo"
8.Zetor ako nakladač (hnoja ...)


Aktualizované 20.3.2017

Tak pri kecaní pri káve s Urus 73 a následne mi potom písal aj RadovanH (no a samozrejem aj Vy ostatní), sme dospeli k tomuto o 25-kách:
Každý len ospevuje N-ko a jeho starú technológiu : motor bez kompresora, rovná páka ruč.brzdy ..........atď (a aj to každému vyhovuje, lebo pri predaji potom má ten traktor ooooveĺa vyššiu cenu), ale v skutočnosti to bolo celkom inak..
Výsledky nášho bádania čo sme skombinovali z viacerých kníh, -od 1946-do 1952 bola výroba neustalená stále sa vylepšovalo a skúšalo .Vtedy vzniklo 60 modifikacii po roku 1952 už to bolo jednotne aj A aj aj K.
Všimnite si Káčka ktoré sú na fotke v Brne všetky majú ,,N"-kové motory a v knihe traktory zetor 15-50 super je iná fotka tiež stoja na dvore majú ručný plyn a N -kove motory. Takže usudzujeme z týchto dobových foto že ako my vravel jeden starý pán čo mali na sklade to dávali takže to Zetor 25 (označovaný medzi ľudmi ,,N") asi bolo iba to prvé ktoré vyrobili ostatne boli iba rôzne modifikácie.

Nejaké dobové foto ako dôkaz:

Všimnite si týchto K-čok, majú kompresor????:

Obrázek

A aj tých K-čok v pozadí:

Obrázek

Rovná páka uzávierky aj ruč.brzdy a ručný plyn:

Obrázek

Chcel by som vedieť cestovať v čase ako v dnešných sc-ifi filmoch, potom by som Vám podal podrobné info....

(no a hlavne aj info. prečo sa začal dávať olej do skelničiek na vzduch.filter.... :D :smich: :vysmech: , prepáčte, nedalo mi to..)
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#3 Nový příspěvek od mihi »

Informácie o Zetor 25 (označovaný medzi ľudmi ,,N")

Odhadovaný rok výroby okolo 1951.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Rozdiely oproti klasickým 25-kám

Chladič bol bez termostatu, teplota vody v motore sa regulovala žalúzim pred chladičom.Ovládanie bolo na nádrži, skrz nádrž prechádzala trubka cez ktorú íšlo lanko čo ovládalo na chaldiči otvorenie alebo zatvorenia žalúzia.(viď foto):
Pri verzii chladiča bez termostatu bolo vodné čerpadlo iba s 1 vývodom do chladiča a to smerom dole.
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Ovládanie plynu bolo iba ručné, teleso r.plynu zo zúbkami po okraji pre držanie plynu.(info a foto RadovanH)

Obrázek

Obrázek


Motor:

Na motore bola iná hlava, blok motora bol bez otvoru na kompresor, dekompresná páka bola iba pri chladiči, z druhej strany bola blenda( traktor nemal štartér, štartoval sa iba na kľuku, štart.vozíkom , roztiahnutím za koňmi, alebo spustenie dole kopcom:---)).
Olejová vaňa bola nízka, bez rebrovania,olejový filter iba jeden.
Nafta z prepadu trysiek išla na zem a nie späť do nádrže ako u novších typov..
Výfuk vedený do zadnej časti traktora, boli min. 2 varianty potrubia, a preto boli aj 2 kryty na ľ.strane motora na nalievanie oleja do motora.Buď bol otvor na nalievanie oleja na Ľ. alebo na P. strane.
Čistič nasávaného vzduchu nemal sklenennú ,,jímku" na usadzovanie nečistôt ale iba pletivo..

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Liatinový kryt regulátora:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Výfuk vedený dole a 2 druhy deklov na nalievanie oleja:

Obrázek

Obrázek


Prevodovka:

Obrázek

Prevodovka mala iný,,spojkový zvon" nie je tam príruba na štartér, vrchný dekel na prevodovku je z 2 častí (niektoré typy), iné nohavice, prevodovka bez hydrauliky a diferenciál nemá uzávierku.Spojkový a brzdové pedále boli liatinové.

Obrázek

Obrázek



Niektoré prevodovky mali ovládanie ručnej brzdy vrchom nad deklom prevodovky, tz. je tam nádstavec na hrebeň zaistenia ručnej brzdy popod ktorý ide hriadeľ ovládania ručnej brzdy na p.koleso.(viď foto) Taktiež aj iné ochranné plechy na r.brzdy..

Obrázek

Delené veko prevodovky:

Obrázek


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Zablokovaná 6 rýchlosť pomocou plechu:

Obrázek

Odlišnosti na nohaviciach: (info Filipo)

Obrázek

Obrázek

Predná náprava na Zetor 25 (označovaný medzi ľudmi ,,N"):

Predná náprava bola rovná, bez portálov ako mali A a K.Svetlosť prednej nápravy bola 270 mm.
Rozchod od 1200 do 1500 mm, kolesá 5.50 X 16. Na p.náprave na p.strane umiestnený hák na rozťahovanie-štartovanie.
P.nápravu drží k motoru špecificky dlhá konzola.Preto musí byť dlhá aj páka na riadení čo ide z prevodovky riadenia na tiahlo ovládania p.nápravy.Volant na N-ku bol 4 ramenný:

Obrázek

Obrázek







Neskôr budem pokračovať, ak máte niekto iné info alebo niečo ku Zetor 25 (označovaný medzi ľudmi ,,N") prosím píšte SZ, budem rád keď to bude kompletné a dám sem s Vašou pomocou čo najviac informácii.

Náhrada oleja:

prevodovy PARAMO 85W140 API GL-4.



Ďakujem. :friends:
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#4 Nový příspěvek od mihi »

Informácie o zetore 25 A

Tak tu je náš krásavec Zetor 25A.:

Obrázek

Základné rozlíšenie A od K:

Svetlosť prednej nápravy je 420 mm, najmenšia svetlosť traktora je 335mm.
Svetlosť p. nápravy je daná výškou predných ot.čapov na p. náprave:

Obrázek




Zliatinové (elektróny :vysmech: ) na zetor 25 Zadok:
Obrázek
Rozmer pneumatík:
Predné :
Disk: 3,25 X 16 , plášte 5,50 X 16 .Fúkanie p.kolies v rozmedzí od: 1.75 - 2,25 Atm.

Zadné :
Disk: 8,00 X 24 , plášte 11,25 X 24. Fúkanie na 1 Atm.

Rozchod z.kolies nastaviteľný od: 1200 do 1500 mm
Rozchod p.kolies nastaviteľný od: 1220 do 1540 mm
Výška k volantu :1765 mm
Výška k hor.okraju výfuku: 2060 mm
Najväčšia dĺžka : 3200 mm
Najväčšia šírka: 1820 mm
Váha traktoru s palivom, vodou,olejom :1910kg + závažie do z.kolies je 125 kg a na predné kolesá 80kg,+ hydraulika 150kg
Motor rovnaký ako K ale čerpadlo nastavené na 1800 ot/min.
Regulátor vypína pri 2060 ot/min.

Závažie zadné:

Obrázek
Závažie predné:

Obrázek

Obrázek

Skrutky na p. závažie zo Z 30:

Obrázek

Obrázek

Rýchlostná skriňa:

Obrázek

Rýchlosti : 6+2
Prevodové pomery (otáčok motora na 1 otáčku kolesa zadného kolesa ) a rýchlosti:
U traktora Zetor 25 A ( do výrobného čísla 125-44618)

1.rýchlosť 106,5:1 3,7 km/hod
2.rýchlosť 68,8:1 5,7 km/hod
3.rýchlosť 45,6:1 8,6 km/hod
4.rýchlosť 27,3:1 14,4 km/hod
5.rýchlosť 17,6:1 22,4 km/hod
6.rýchlosť 11,7:1 33,7 km/hod
1.spiatočka 155,0:1 2,5 km/hod
2.spiatočka 39,7:1 9,9 km/hod

U traktora Zetor 25 A ( od výrobného čísla 125-44618)

1.rýchlosť 106,5:1 3,7 km/hod
2.rýchlosť 68,8:1 5,7 km/hod
3.rýchlosť 45,6:1 8,6 km/hod
4.rýchlosť 32,4:1 12,1 km/hod
5.rýchlosť 20,9:1 18,8 km/hod
6.rýchlosť 13,9:1 28,3 km/hod
1.spiatočka 155,0:1 2,5 km/hod
2.spiatočka 47,1:1 8,3 km/hod

Ložiská v prevodovke:

Ložisko na páke uzávierky 6010.

Obrázek


Návod na utesnenie hriadele na brzdy (vypracoval rosch8)


Utesnenie hriadeľa uzávierky:
Na pravej strane hydraulická manžeta Hytanové piestnicové tesnenie:
https://www.hennlich.sk/produkty/tesnen ... 0.html#tab
Typ S605, 32 x 40 x x6/7
Na ľavej strane je použitý O-krúžok 40 x 3 mm.

Úprava hriadeľa uzávierky na pravej strane:
1. Obrúsiť tvrdú cementovanú vrstvu na dĺžke 27 mm merané od konca zápichu pre segerku na priemer D= 39 mm na brúske na guľato, v núdzovom prípade ručnou uhlovou brúskou na sústruhu pri točiacom sa hriadeli. Predpripraviť drážku pre manžetu takisto brúsením s prídavkom na opracovanie aspoň 1 mm na priemer, šírku urobiť skoro na hotovo s minimálnym prídavkom hlavne v oblasti cementovanej vrstvy. Manžeta nebude pod tlakom, takže boky drážky nie su kritické.
http://www.rajce.net/f938663928
2. Na sústruhu kvalitným plátkovým nožom pri nižších otáčkach (cca 600/min) zarovnať obrúsený priemer na D= 38 mm. Povrch prebrúsiť brúsnym platnom, aby sa nepoškodila manžeta pri prevliekaní, takisto odihliť hranu pri segerke.
http://www.rajce.net/f938663846
3. Urobiť zápich šírky 7 mm vnútorný priemer D=33 mm +0,2 vo vzdialenosti 20 mm od zápichu pre segerku. Snažiť sa o co najlepšiu súososť s vonkajším povrchom hriadeľa.
http://www.rajce.net/f938663928
4. Zaleštiť boky a hlavne dno drážky pre manžetu brúsnym papierom so zrnitosťou 1000 a viac. Takisto jemne zaobliť vonkajšie hrany. Manžeta je piestnicového typu, preto sa bude točiť voči tejto ploche.
http://www.rajce.net/f939041518

úprava ľavej strany hriadeľa:
http://www.rajce.net/f939041483
5. vo vzdialenosti 200 mm od konca vybrúsiť uhlovou brúskou s kotúčom šírky 2 - 3 mm drážku do hĺbky aspoň 1 mm kvôli odstráneniu cementovanej vrstvy
http://www.rajce.net/f938664101
6. Dokončiť drážku na sústruhu na šírku aspoň 3,5 mm +0,5 a priemer D=34,4 mm +0,1. Snažiť sa o čo najlepšiu súososť s vonkajším povrchom hriadele
http://www.rajce.net/f938664182
7. Prevliecť O-krúžok 40x3 mm do drážky.
8. Pretiahnuť manžetu zboku hriadeľa až do drážky. Nepoužívať žiadne ostré pomôcky. Začal som navliekať manžetu obrátene, britmi dozadu, postupne pri prechode cez osadenia sa pretáčala naruby a do drážky zapadla správne.
http://www.rajce.net/f938664233
Montáž:
9. Pomaly vsunúť hriadeľ do otvoru, s tým, že O-krúžok musí postupne prejsť cez 4 hrany vo vnútri, postupovať s citom, aby sa nestrihla vrchná časť O-krúžku. Prípadne namazať hustejším olejom samotný krúžok a hriadeľ pred ním.
http://www.rajce.net/f938664278
10. Manžetu stlačiť pomocným krúžkom (napríklad rozpílená trubka PVC 40) a zasunúť hriadeľ na miesto. Hranu manžety takisto namazať olejom.
http://www.rajce.net/f938664354




Pohon na kardane:

Výkon (P)= Krútiaci moment (Mk) x uhlová rýchlosť (omega=2*pí*otáčky(n)), čiže P=Mk*2*pí*n a z toho Mk=P (W)/2*pí*n(s-1). 1 kW je 1,36 koňa. 25ka má cca 18,4 kW. Mk=18400W/2*3,14*1800min-1/60(na sec)=97,7 Nm, na vývode cca 293,1 Nm. Lenže to je moment pri max. výkone. Max. moment nie je pri max. výkone!!! 25ka môže mať kľudne 110-120Nm na kľuke, 360Nm na kardane.
Remenica priemeru 250 mm (rovnako ako K)
Otáčky remenice s hydraulikou pri 1800 ot/min je 1237 ot/min (K má 1100ot/min)
Otáčky remenice bez hydrauliky pri 1800 ot/min je 988 ot/min (K má 878ot/min)
Výkon čerpadla hydrauliky pri 1800ot/min je 18 L/ min (K má 16 L/min)


Takže vzhľadom na dane informácie je olej 20W40 úplne najnevhodnejšie pre motor Z25 ako celoročne napríklad M7 ADS III 20W-40
Myslím si, ze aj oleje 15W40 šu vhodne do triedy API CF.

co sa týka oleja do prevodovky, tam nie je co riešiť: PP90(info od Roba)

Obrázek




Náhrada oleja :

prevodovy PARAMO 85W140 API GL-4.
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#5 Nový příspěvek od mihi »

Informácie o Zetore 25 K

Obrázek

Obrázek

K-čko, určené údajne do PL:
Je tam motor bez kompresora,ručný plyn, a dodatočný olejový filter prichytený na konzolu p.nápravy

Obrázek


Základné rozlíšenie K od A

Svetlosť prednej nápravy je 520 mm, najmenšia svetlosť traktora je 465mm.
Najmenšia svetlosť pod zadnou osou je 500 mm.
Svetlosť p. nápravy je daná výškou predných ot.čapov na p. náprave:

Obrázek

Zadné kolesá mali plechový disk:

Obrázek

Závažie do zadných kolies (75 kg):

Obrázek

Rozmer pneumatík:
Predné :
Disk: 3,25 X 16 , plášte 5,50 X 16 .Fúkanie p.kolies v rozmedzí od: 1.75 - 2,25 Atm.

Zadné :
Disky: 6,00X 36
Plášte : 9,00x36 Fúkanie z.kolies na 1 Atm.


Alternatívne sa montovali aj 28-čky kolesá:

Obrázek

Rozchod p.kolies nastaviteľný od: 1220 do 1540 mm
Rozchod z.kolies nastaviteľný od: 1150 do 1460 mm
Výška k hor.okraju volantu: 1910 mm
Výška k hornému okraju výfuku: 2207 mm
Najväčšia dĺžka : 3200 mm
Najväčšia šírka: 1965 mm
Váha traktoru s palivom, vodou,olejom je 1970 kg + závažie do z.kolies je 150 kg a na predné kolesá 80kg, +komplet hydraulika 150kg.
Motor rovnaký ako A ale čerpadlo nastavené na 1600/ min
Regulátor vypína pri 1850/ min.



Rýchlostná skriňa:

Obrázek

Rýchlosti : 6+2
U traktoru Zetor 25K
Prevodové pomery (otáčok motora na 1 otáčku kolesa zadného kolesa ) a rýchlosti:
1.rýchlosť 106,5:1 4,0 km/hod
2.rýchlosť 81,6:1 5,2 km/hod
3.rýchlosť 63,4:1 6,7 km/hod
4.rýchlosť 38,8:1 11,0 km/hod
5.rýchlosť 29,3:1 14,4 km/hod
6.rýchlosť 22,8:1 18,6 km/hod
1.spiatočka 155,0:1 2,7km/hod
2.spiatočka 55,7:1 6,3 km/hod


Ložiská v prevodovke:

Ložisko na páke uzávierky 6010

Obrázek

Návod na utesnenie hriadele na brzdy (vypracoval rosch8)


Utesnenie hriadeľa uzávierky:
Na pravej strane hydraulická manžeta Hytanové piestnicové tesnenie:
https://www.hennlich.sk/produkty/tesnen ... 0.html#tab
Typ S605, 32 x 40 x x6/7
Na ľavej strane je použitý O-krúžok 40 x 3 mm.

Úprava hriadeľa uzávierky na pravej strane:
1. Obrúsiť tvrdú cementovanú vrstvu na dĺžke 27 mm merané od konca zápichu pre segerku na priemer D= 39 mm na brúske na guľato, v núdzovom prípade ručnou uhlovou brúskou na sústruhu pri točiacom sa hriadeli. Predpripraviť drážku pre manžetu takisto brúsením s prídavkom na opracovanie aspoň 1 mm na priemer, šírku urobiť skoro na hotovo s minimálnym prídavkom hlavne v oblasti cementovanej vrstvy. Manžeta nebude pod tlakom, takže boky drážky nie su kritické.
http://www.rajce.net/f938663928
2. Na sústruhu kvalitným plátkovým nožom pri nižších otáčkach (cca 600/min) zarovnať obrúsený priemer na D= 38 mm. Povrch prebrúsiť brúsnym platnom, aby sa nepoškodila manžeta pri prevliekaní, takisto odihliť hranu pri segerke.
http://www.rajce.net/f938663846
3. Urobiť zápich šírky 7 mm vnútorný priemer D=33 mm +0,2 vo vzdialenosti 20 mm od zápichu pre segerku. Snažiť sa o co najlepšiu súososť s vonkajším povrchom hriadeľa.
http://www.rajce.net/f938663928
4. Zaleštiť boky a hlavne dno drážky pre manžetu brúsnym papierom so zrnitosťou 1000 a viac. Takisto jemne zaobliť vonkajšie hrany. Manžeta je piestnicového typu, preto sa bude točiť voči tejto ploche.
http://www.rajce.net/f939041518

úprava ľavej strany hriadeľa:
http://www.rajce.net/f939041483
5. vo vzdialenosti 200 mm od konca vybrúsiť uhlovou brúskou s kotúčom šírky 2 - 3 mm drážku do hĺbky aspoň 1 mm kvôli odstráneniu cementovanej vrstvy
http://www.rajce.net/f938664101
6. Dokončiť drážku na sústruhu na šírku aspoň 3,5 mm +0,5 a priemer D=34,4 mm +0,1. Snažiť sa o čo najlepšiu súososť s vonkajším povrchom hriadele
http://www.rajce.net/f938664182
7. Prevliecť O-krúžok 40x3 mm do drážky.
8. Pretiahnuť manžetu zboku hriadeľa až do drážky. Nepoužívať žiadne ostré pomôcky. Začal som navliekať manžetu obrátene, britmi dozadu, postupne pri prechode cez osadenia sa pretáčala naruby a do drážky zapadla správne.
http://www.rajce.net/f938664233
Montáž:
9. Pomaly vsunúť hriadeľ do otvoru, s tým, že O-krúžok musí postupne prejsť cez 4 hrany vo vnútri, postupovať s citom, aby sa nestrihla vrchná časť O-krúžku. Prípadne namazať hustejším olejom samotný krúžok a hriadeľ pred ním.
http://www.rajce.net/f938664278
10. Manžetu stlačiť pomocným krúžkom (napríklad rozpílená trubka PVC 40) a zasunúť hriadeľ na miesto. Hranu manžety takisto namazať olejom.
http://www.rajce.net/f938664354




Pohon na kardane:
Výkon (P)= Krútiaci moment (Mk) x uhlová rýchlosť (omega=2*pí*otáčky(n)), čiže P=Mk*2*pí*n a z toho Mk=P (W)/2*pí*n(s-1). 1 kW je 1,36 koňa. 25ka má cca 18,4 kW. Mk=18400W/2*3,14*1800min-1/60(na sec)=97,7 Nm, na vývode cca 293,1 Nm. Lenže to je moment pri max. výkone. Max. moment nie je pri max. výkone!!! 25ka môže mať kľudne 110-120Nm na kľuke, 360Nm na kardane.
Remenica priemeru 250 mm (rovnako ako A)
Otáčky remenice s hydraulikou pri 1100 ot/min pri 1600 ot/min motora
Otáčky remenice bez hydrauliky pri 878 ot/min pri 1600 ot/min motora
Výkon čerpadla hydrauliky pri 1600 ot/min je 16 L/ min (K má 18 L/min)

Takže vzhľadom na dane informácie je olej 20W40 úplne najnevhodnejšie pre motor Z25 ako celoročne napríklad M7 ADS III 20W-40
Myslím si, ze aj oleje 15W40 šu vhodne do triedy API CF.
co sa týka oleja do prevodovky, tam nie je co riešiť: PP90(info od Roba)
Obrázek

Náhrada oleja:

prevodovy PARAMO 85W140 API GL-4.
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#6 Nový příspěvek od mihi »

Ďalší kúsok zo Zetorov 25 je Zetor 25 H (Sadař)

Od klasického Zetora 25 sa odlišuje týmito úpravami:

Zadné kolesá sú rozmeru 8,25x20,disky sú valníkové, na nábojoch Z 25K
Nastavené sú na najužší rozchod a prečievajúce poloosy sú odrezané. Blatníky sú novo vyrobené z plechu a priskrutkované na 2 skrutkách čo držia bedňu s baterkou. To je slabina týchto traktorov, lebo pri jazde blatníky vibrujú...Koncové svetlá sú zo Zetora 4011.Predné kolesá sú klasické 5,50x16.Predná náprava je zúžená a znížená. Náboje p.čapov sú spravené nové a privarené na nápravu. Náprava vpredu vypadá ako písmeno U, je obrátená oproti klasickej náprave. Spojovacia tyčka medzi kolesami je esovito ohnutá na oboch koncoch. Motor má výkon ako Z 25K, prevodovka je Z 25A. Prevodovka má zablokovanú 6.rýchlosť, konštrukčná rýchlosť je 15 km/hod, po odblokovaní je 25 km/hod .Prerábala ich STS Hodonín, z dielov traktorov čo už doslúžili, preto má aj pomenovanie Zetor 25 H Sadař. Bol to zetor určený do sadov.

Robove tech.informácie:



K sadatrovi:
nepouziva kolesa z V3S, disky su uplne ine. Co mam informacie tak su z mechanicky (ozubenym hrebenom) vyklopnej 5 tonovej vlecky.
napravy boli zuzene obidvem aj zadna aj predna, navyse predan bola aj znizena. Blatniky boli uchytne priamo na skrinu pre akumulator a boli zahnute aj paka riadenia a spojovacia tyx. Polda mojich prepoctov by mal tam Sadar najvacsiu sirku cez vonklajsi obrys prneumatik 1200 mm vpredu aj vzadu.



Obrázek

Obrázek

Obrázek


Ak by niekto vedel niečo viac o Zetore 25 H, prosím píšte mi SZ.
Ďakujem.
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#7 Nový příspěvek od mihi »

Ďalší kúsok je Zetor 25 A vybavený polopásom Z 76

Citát z knižky:

Traktor Zetor 25 A vybavený polopásom Z 76 je veľmi výkonný v blatovom a bahennom teréne a snehu. Vybavený navijakom je nepostrádateľný pri približovaní a zvoze dreva v lesnom hospodárstve.

Z rozprávania starých majstrov vraj bolo celkom zaujímavé čistenie pásov po celodennej šichte..... :pistol:

Celková šírka 1900 mm
Šírka po stred kolies je 1420 mm
Celková dĺžka 3200 mm
Šírka pásu 467 mm

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek



A diely na polopás:

Obrázek

Chlapi, videl niekto, alebo máte niekto foto, dokument...navijáku za Zetor 25 A s polopásom????????
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#8 Nový příspěvek od mihi »

Ďalší kúsok do zbierky je raritka Zetor 25 s prídavným prevodom (redukciou)


Prevod sa montoval medzi motor a prevodovku, keď bol namontovaný nedalo sa poháňať aj bočnú kosu, nebolo tam miesto aj na prevod na kosu...Spojková hriadeľ bola z 2 kusov, krátky kus išiel z prevodovky a dlhší išiel z prevodu priamo na spojku.

Ovládanie páčky:

Vodorovne s traktorom -- redukcia vypnutá
Páka dole --redukcia zapnutá na plazivú rýchlosť:

Nejaké foto::

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Vypínacia/zapínacia páčka:

Obrázek

Tento typ s redukcoiu sa používal v lese a údajne hlavne pri balíkovači, kde išla 25 ka rýchlo aj na pomalej jednotke...
Ďalšie použitie:
vyrobilo sa pár špecialov. Moj otec spomínal že mal taký zetor aj z tou redukciou. Bola na nom na lavej strane aj dlhšia poloos a nohavica a bol na nom namontovaný pásový dopravník na tom lavom boku. Používal sa na nakladanie vriec zo zemiakmi na poli. Tiež som čumel ked mi to hovoril..... [cont33]


Ak by niečo niekdo vedel viac píšte SZ rád doplním... :friends:


Majte sa.
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#9 Nový příspěvek od mihi »

Zetor 25 Nakladač:
Používal sa na nakladanie rôznych materiálov, hnoja, slamy.....

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Spôsob otáčanie sedačky:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

A nejaká agitácia..... :D :smich: :vysmech: :

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Ďakujem Bronťovi za poslanie návodu na nakladač. :friends:


Podviazanie popod traktor:

Obrázek

Ak by niečo niekdo vedel viac píšte SZ rád doplním.

Mjate sa. :friends:
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#10 Nový příspěvek od mihi »

Nejaké raritky Z 25:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#11 Nový příspěvek od mihi »

Myslím že môžeme prejsť na srdce našieho obľúbeného miláčika na MOTOR:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Tech parametre motora Z25, priebehy regulatora momentu a spotreby paliva..:

Obrázek

Motor Technické informácie:

Druh motora : vznetový (naftový)
Pracovný systém : 4-dobový
Počet Valcov : 2
Vŕtanie :105 mm
Zdvih :120 mm
Piestne krúžky : 3 tesniace a 2 stieracie
Maximálna vôla piestnych krúžkov v zámku 2 mm
Obsah motora 2078 cm3
Kompresný pomer : 1:18
Výkon motora 26 koní pri 1800ot/min pre model A, pre model K 24koní pri 1600ot/min
Maximálne otáčky: 1800ot/min
Minimálne otáčky :300ot/min
Regulátor vypína pri 2060 ot/min
Max.krútiaci moment :11,4 kgm
Vstrekovací tlak trysky 125 Atm
Dodané množstvo paliva na 100 zdvihov čerpadla 7,4 cm3
Chladenie motora : vodné
Spôsob chladenie : nútené s obehom
Ovládanie ventilov z hora OHV
Váha zotrvačníku 105kg
Veniec zotrvačníku 152 zubov, pastorok na štartéri má 11 zubov, prevod 1:13,8
Začiatok vstreku paliva 30 stupňov pred HU 9,5 mm piest od HÚ



Obsah oleja v motore:
Starý typ ( N-ko) : 5,5l
Novšie typy (Rebrovaná olejová vaňa): 8,2L
Nastavenie ventilov za tepla:
Nastavenie ventilov pre Zetor 25N, A, K:

Ventilová vôľa sa nastavuje na studenom motore.
Vonkajšie ventily sú výfukové, vnútorné sú sacie.
Vôľa na sacích vnútorných ventiloch je 0.15 mm a vôľa na výfukových vonkajších ventiloch je 0.2 mm (viď strana 63 v Návode na obsluhu) pri teplom motore. Pri studenom je to 0.20/0.25 mm.
Ventily sa nastavujú v polohe, kedy sú zatvorené, čo nastane najspoľahlivejšie počas vstreku nafty. Pred samotným nastavením ventilov sledujeme vstrekovacie čerpadlo a v momente, keď sa pohne element na čerpadle (nemusí byť presne začiatok pohybu), tak daný valec sa nachádza v kompresnom zdvihu a ventily sú uzavreté a môžme nastaviť ventily pre tento valec.
Zjednodušene povedané: nastavujeme ten valec, pre ktorý sa práve hýbe element v čerpadle.
Čo sa týka vôle samotnej, tak môže byť nastavená v tolerancii iba smerom hore. Väčšia vôľa než predpísaná síce spôsobí hlučnejší chod rozvodov, ale menšia vôľa, môže spôsobiť nedovieranie ventilov a ich podpálenie.
Pri nastavovaní vôle sa môže vyskytnúť problém s opotrebenými koncovými plochami vahadiel, ktoré dosadajú priamo na ventily. Konce vahadiel sú široké a často sa stáva, že vahadlo nedosadá celou šírkou bruška na ventil, pričom dôjde k schodovitému opotrebeniu dosadacej plošky vahadla. Preto treba dať pozor pri umiestnení "špáromierky" , aby bola iba medzi ventilom a činnou dosadacou plochou. V prípade, že sa mierka dostane aj pod neopotrebenú časť, tak sa nastaví nesprávna vôľa. Kontrolu vykonáme zakmitanim vahadlom rukou, čím preveríme veľkosť skutočnej vôle. Prípadne postup znova zopakujeme.
Po výmene tesnenia sa doporučuje 2 - 3 x v priebehu prvých hodín behu skontrolovať dotiahnutie hlavy momentovým kľúčom (150Nm) a po dotiahnutí zakaždým skontrolovať aj vôľu ventilov.



Montáž vložiek valcov:

Presah vložiek je 0,16-0,2 mm

Obrázek

Ak je presah väčší tak dosadzaciu plochu vložky a bloku zabrúsime do požadovanej tolerancie pomocou zabrusovacej pasty.
Ak je vložka v bloku utopená tak vložku podložíme podložkou s potrebnou hrúbkou aby bol presah 0,04 – 0,06 mm.

Hrúbka vymedzovacích podložiek 0,15, 0.18 a 0.20mm , priemer podložky 134x126mm

Do drážok vo vložkách ktoré sú vyčistené a naolejované sa namontujú tesniace krúžky a pomocou páky sa nalisujú obe vložky do bloku motora.

Obrázek

Rozmery tesniacich krúžkov na valce sú: 110x5 mm, biely silikon

Montáž piestov:

Nasadenie piestneho čapu:
Piest sa ohreje vo vodnej alebo olejovej náplni max na 100 °C , alebo nahriať piest v trúbe, na šporáku....

Piestne krúžky:
Odspodu piestu: 2 stieracie a 3 tesniace, max vôľa vo vložke 0,5 – 0,6 mm.
Vôľu piestnych krúžkov vo valci meriame zhruba 2-3 cm od vrchu vložky:--)

Montáž hlavy:

Moment utiahnutia hlavy , skrutky M 16 moment 1500kg/cm - 150 Nm

Demontáž vačkovej hriadele:
Potrebujeme najskôr povoliť matku na regulátore otáčok a stiahnuť náboj čo drží závažia v regulátore:

Obrázek

Povolenie matky v regulátore, matka má P.závit.:

Obrázek

Na stiahnutie náboja čo drží závažia v regulátore si vyrobíme jednoduchý sťahováčik:


Obrázek

Na povolenie matky ktorá zaisťuje rozvodové koleso na vačke (nachádza sa pri spojke) potrebujeme vid.kľúč č.50 cca 6mm viď foto.Matka má Ľ.závit.

Obrázek

Pri montáži Vačky musíme nastaviť pružiny podľa týchto rozmerov:

Obrázek

GO motora Zetor 25:

Samotná oprava kĺuk.hriadeľa nie je možná v domácich podmienkach, pretože kľuk.hriadeľ je uložený v motore na klzných ložiskách ktoré sú na prírubách a tie sú priskrutkované na bloku motora..preto sa pri tejto oprave musí robiť prebrúsenie všetkých týchto ložísk naraz na požadovaný rozmer.Preto musí ísť na GO kľuk,hriadeľa aj blok motora.
Vyváženie kľuk.hriadeľa sa robí pomocou protizávaží, ktoré sú namontované na kľuke:, preto vždy pri výmene kľuky alebo závažia treba kľuku vyvážiť podľa tohto postupu:
Obrázek

Oprava zotrvačníka:

Obrázek

Obrázek

Ojnice:

Obrázek

Obrázek

Uhlovanie ojníc:

Obrázek

Ojničné skrutky: 100 - 110 Nm (výmena skrutiek za nové po každej druhej GO, t.j. po 3600 hod)
Skrutky protizávaží na kľuke: 100 - 110 Nm (výmena skrutiek za nove po každej druhej GO, t.j. po 3600 hod)



Budem neskôr pokračovať.... :pc: :friends:
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#12 Nový příspěvek od mihi »

Osobitnú tému by som chcel venovať najčastejšiemu problému na Z 25 a to HLAVE NA MOTOR

Prierez hlavy od ,,Retrotraktora,, a aj videjko 8)



Obrázek

Obrázek


Obrázek

A sen každého 25-kára je nová hlava, dá sa kúpiť vo Fínsku za cca 900€..tak šetrime.. :D :smich:

Obrázek

Keď sa to vezme veľa hláv je prasknutých, buď používaním traktora bez termostatu, alebo vytáčanie motora bez zohriatia motora.
Odporúčam pri oprave nechať hlavu prebrúsiť na rovinnej brúske až potom sa ukáže v akom stave je..:
Hlava sa musí komplet odstrojiť pred brúsením:

Obrázek

Potom sa objavia aj trhlinky ktoré sme nevideli, je lepšie ich opraviť hneď aby sa nerozrastali:

Obrázek

Oprava prasknutej hlavy sa dá urobiť aj doma, volá sa to zošívanie:
Použijú sa na to mosadzné skrutky M6, do bloku sa vyvŕta diera, nareže sa závit M6 a skrutky sa do hlavy naskrutkujú a zalepia lepidlom na závity, potom sa zbytok skrutky odreže pilkou a ručne zabrúsi (to len taký malá náznak ako oprava prebieha...)
Jaro 25: Pred zaskrutkovaním som závit natrel zaisťovačom skrutiek Loctite, aby lepšie tesnili. Má to odolnosť do 150 °C, čo
by malo stačiť.

Videjká ako zašívať z Youtube:





Minimálny rozmer hlavy podľa príručky je 108,7 mm.

Priemer mrazových poistiek v hlave je 30 mm.

Foto zašívania od Jara 25:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Foto hlavy po GO:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Alebo sa dá opraviť zváraním, no musí to byť borec zvárač čo pozná túto technológiu opravy.

Prípravok na otlakovanie hlavy:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Rosh8:
A tu je vykres pripravku pre tlakovanie hlavy, co som slubil skreslit:

Obrázek

Obrázek




Pri montáži vahadiel na ventily treba dávať pozor aby nebolo tesnenie naopak, inak by neprúdil olej na vahadlá a neboli by mazané:

Tesnenie pod vahadlá:

Obrázek

Prietok oleja do hlavy a na vahadlá:

Obrázek

Dotiahnutie hlavy:

Postup: 1,2,3,4,5,6,7,8

Obrázek

Moment utiahnutia hlavy , skrutky M 16 moment 1500kg/cm - 150 N
Skrutky na hlavu musia byť z lepšieho materiálu, závitovej tyče M16 pevnostnej triedy 10,9. Je použiteľná aj pevnosť 8,8 ale nie menej...

Obrázek

Obrázek


Vodítka ventilov:
Vyrobiť z liatinovej tyče.

Obrázek

Tyčka na ovládanie ventilov z vačky na ventily:


Obrázek


Výmena vodítok ventilov za vodítka zo zetora 50 a gufierka na vodítka zo Zetora Crystal, je treba upraviť vodítko podľa priloženého výkresa:

https://img27.rajce.idnes.cz/d2701/14/1 ... uprava.jpg

Utesnenie trubiek na tyčky na zdvihádka Loctite modrý aj žltý.
Musím si to vo svojej hlave trošku upratať :vysmech: a potom budem pokračovať..... :pc:
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#13 Nový příspěvek od mihi »

Olejový systém motora:

Ako olej cirkuluje v motore:

Obrázek

Obrázek

Obsah oleja v motore:
Starý typ ( N-ko) : 5,5l
Novšie typy (Rebrovaná olejová vaňa): 8,2l
Olej do motora buď M6A alebo M6AD. V žiadnom prípade nemiešať, ideálne ani neprechádzať z A na AD alebo naopak.
Po čase hrozí uvoľnenie karbónu v olejových kanálikoch a tým strata nazania-zadrenie motora... :vztek:

O kružok na olejové ,,baňky,, je 84x5
d= 84 mm vnutorný priemer a hrúbka 5 mm

Obrázek

Čerpadlo oleja :

Obrázek

Oprava čerpadla, kontrola čerpadla podľa otáčok:

Obrázek

Obrázek

Nastavenie olej.čerpadla:
Motor musí byť zohriaty na prevádzkovú teplotu, potom regulujeme tlak oleja pomocou skrutky č.12.

Obrázek

Pred nastavením, treba skontrolovať či je dobrý ukazovateľ tlaku na prístr.doske..
Ak je motor vybehaný , toto nastavenie nepomôže, treba urobiť GO... :prace:

Obrázek


Trošku súvis má aj p.spodná skrutka ktorá drží vstrekovacie čerpadlo, lebo je prevŕtaná a cez ňu odteká olej zo vstrek.čerpadla do bloku motora...:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:friends:
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#14 Nový příspěvek od mihi »

Vodný systém motora Zetor 25:

Obsah chladiacej kvapaliny v systéme je 14,5 L.
Kolobeh vody v motore:

Obrázek

Obrázek

1.25-ky nemali termostat, teplota vody sa regulovala pomocou žalúzia alebo roletky, ovládanie bolo z miesta vodiča lankom okolo nádrže:

Obrázek

Obrázek

V zimnom období sa používali dečky na p.masku aby do chladiča neprúdil studený vyduch.V severských krajinách sa používali celé plachty,ktorými sa zakrýval celý motor dookola..:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Tieto 25-ky bez termostatu mali vodné čerpadlá iba s 1 vývodom:


Viď tu:(krásny obrázok)

Obrázek

Potom sa k termostatom dávali už 2 vývodové, ak niekto nepoužíva termostat, 2.vývod sa zaslepuje.

Samotné čerpadlo:

Používali sa v čerpadle buď 2 alebo 3 ložiská:
Guferá 17X35X10

Obrázek

Obrázek

Momentálne sa predáva sada na opravu vod.čerpadla (cena 30,40,50€):

Obrázek

Obrázek

Niektorí menia ucpávku za ucpávku z liazu...

Ak ucpávka čo tesní vodu vo vod.čerpadle netesní, zo spodnej časti čerpadla je malý otvor, tadiaľ začne vytekať voda, dočasne sa dá ten otvor zaslepiť drevenným kolíkom, ale je to predzvesť že vod.čerpadlo bude o chvíľu KO...!!!!!

A niektorý sa na to vyprdnú, urobia redukciu na blok motora a namontujú vod.čerpadlo z Majorca:

Obrázek

Obrázek

Ako náhrada za termostat sa dá použiť termostat zo Z 30-40, a k tomu napasovať aj skriňu z termostatu:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Na vod.čerpadle bola ako 1. montovaná iba 1 remenica - nastaviteľná, doťahovaním matice sa šponoval klinový remeň čo poháňal vod.čerpadlo (dobrý vynález... 8) 8) 8) ) potom sa musela tá matica zaistiť drátovou poistkou. Neskôr sa používala tiež, jeden remeň poháňal vod.čerpadlo a druhý dynamo. 1 25-ky boli bez dynama.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Chyby vo vod, systéme Z 25:
Asi najčastejšia závada je prehrievanie motora.
Za predpokladu že je hlava ok, tak bude asi zanesený chladič alebo blok motora od vod.kameňa.
Zväčša sa v 25-kách používala klasická voda a nie destilovaná, tak sa to zanášalo, až sa to zanieslo... :D
Občas pomôže prepláchnutie vod.systému nejako zmesou, ale lepšie je to manuálne prečistiť, rozletovať vrch a spodok chladiča a potom kanáliky v chladiči jemne vyčistiť ako kominár komín...

Obrázek

Ďalšia chyba býva KO vod. čerpadlo, buď ucpávka alebo lopatky na vod.pumpy sú už také malé že nestačia tlačiť dostatok vody na chladenie..Oprava sa vykonáva pomocou sady na opravu vod.čerpadla viď foto hore.

Ďalšia chyba je voda v oleji..a to buď poškodené gumičky na spodku valcoch :

Obrázek

Kukni na zakrúžkovanú časť motora, tam sa nachádzajú tie to O-tesnenia, na každej vložke sú 2 ks:

Obrázek

Alebo je niekde prasknutý blok motora, čo sa väčšinou stane v zime keď sa nenechá nemrznúca zmes v motore... :'( :'( :'(


Neskôr budem pokračovať... :friends:
Mihi

Uživatelský avatar
mihi
Příspěvky: 7427
Registrován: pát kvě 29, 2009 10:33 pm
Bydliště: PB

Re: TECHNICKÉ INFORMÁCIE O ZETORE 25

#15 Nový příspěvek od mihi »

Tak a je na rade hydraulika na Z 25.. :wink:

Technické info:

Obrázek


Ako to funguje??
Pohon hydrauliky je priamo z prevodovky, nevýhoda je že ak sa zošliapne spojka nejde hydraulika a ani kardan... :'( , hold taký je život 25-károv... :typek:
Pohon:

Obrázek

Tu vidno aj vidličku na zapínanie kardanu, teda aj hydrauliky:
Inka to kolečko nie je moc široké..ale vydrží... :prace:

Obrázek

Krútiaci moment ide cez kardan:

Obrázek

a toto kolečko, ktoré je v skrini hydrauliky:

Obrázek

Na čerpadielko ktoré je v skrini hydrauliky:

Obrázek

Tu sa potom krútiaci moment z motora pomocou čerpadielka premieňa a stlačený olej, ktorý hyd.čerpadlo nasáva zo skrine a prechádza cez čap:

Obrázek


cez čap :

Obrázek

priamo do hydraulického valca, ktorý je spojený aj s rozvádzačom:

Obrázek

Valec je napojený na drážkovaný hriadeľ na jeho koncoch sú horné hyd.ramená:

Obrázek

A celá hydraulika v zadu:

Obrázek

Filcové tesnenie na horné ramená:

Obrázek
Mihi

Zamčeno

Zpět na „Zetor 15/25“