Vari - rada začátečníkovi

Vari, Terra, PF aj.

Moderátor: DYK

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14608
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Vari - rada začátečníkovi

#61 Nový příspěvek od DYK »

A je to tady zase, přes net to jde blbě. Motor bručí - budiž a v jakých otáčkách? Nemáš třeba po složení jen špatně nastavený regulátor otáček?. Spojka zlobit může, většinou zlobí obráceně - nejde zařadit pořád unáší, ale může být i nesmyslně utažená. To ale ví jen ten, kdo to dával dohromady.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#62 Nový příspěvek od xshreck »

S otackama jsem mel problem - napsal jsem to trosku v afektu :)

Po slozeni motor chytl na drnc, musel jsem stelovat nekolikrat omezovac otacek, karburator atd, aby jela jak ma. Od dedy si pujcim jeste meric otacek.

Pri orbe mi spojka zabere, normalne jedu. Musim rici ze neni nejvhodnejsi pocasi na orbu - dost mokro. Bohuzel jedu zase pryc a nestiham.
V hlubsim zaberu motor je v chodu, ale proklizuje spojka.
Pri denontazi jsem ji nechal nastavenou jak byla. Pred rozdelanim jsem mel obdobny problem a nejelo to ani na teojku. Odmastoval jsem oba mezikusy a pak jsem mohl snizit omezovac otacek V poho na jednicku.

Tedka odmasteni nepomohlo, ale. Problem byl spise v jednom koliku, ktery byl dost volny - do stran o cca 3mm minimalne. Nemuze to vychylit spojku, ktera pak blbe zabira? Napada me jeste spojku povolit, aby zabirala drive.

Musim rict, ze uz potvora nechcipa - a ma peknejsi zvuk (nove loziska)

Fanvil
Příspěvky: 16
Registrován: úte bře 03, 2020 9:52 am
Bydliště: Hustopeče

Re: Vari - rada začátečníkovi

#63 Nový příspěvek od Fanvil »

Pokud máš špatný unašeč spojky (ty kolíky, stojí tuším cca 1000 kč) tak ti nezbude nic jiné než to vyměnit. Může to způsobovat problémy.

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#64 Nový příspěvek od xshreck »

Mám druhý unašeč na polomotoru - přehodím. Díky, já si myslím že se to taky může křížit.

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#65 Nový příspěvek od xshreck »

Tak, konecne jsem se dostal k vymene unasece. Odmastil jsem spojku, misku. Trosku to prebrousil kdyby nahodou. Ale nepomohlo.

Asi jsem udelal nejakou chybu prinskladani motoru - je to mozny? Prijde mi ze nejde moc do otacek.

Jeste otazka - pri slozeni klikovky se tocila pekne. Po nalisovani gufer sla ztuha - nemuze byt problem v tom? Byl to odpor gumy, nevim jak by to nelo presne jet. Nebo jestli je jen spatne nastaveno. Ach jo :)

Na miste do otacek jde, kdyz zajedu do hliny tak to nema silu utahnout. Taky je moznost, ze neni uz ok valec - nesedi jak sedel a nema konpresi?

Na pude jsem se dival na polomotor co mam, je to 1447 s DV - vypada ze prolinaly gufera. Sel by karburator pripadne z me stare verze na tuto?

Fanvil
Příspěvky: 16
Registrován: úte bře 03, 2020 9:52 am
Bydliště: Hustopeče

Re: Vari - rada začátečníkovi

#66 Nový příspěvek od Fanvil »

" Taky je moznost, ze neni uz ok valec - nesedi jak sedel a nema kompresi?" - dit jsem ti psal že to máš zadřené....

karbece jsou stejné u všech jen u motoru s podtlakovým dekompresorem je vyvedený podtlak - musel bys to ucpat.

těžko ti radit na dálku ... ano po dání gufer to ztuhne skoro tak že to neutočíš rukou

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#67 Nový příspěvek od xshreck »

Moc díky Fanvilovi za všechny rady.

Proběhla kontrola téměř všeho - od spojky, unašeče, obložení, vůli v převodovce.
Po telefonátu jsem zjistil, že pod vroubkovanou hlavu nepatří těsnění - já měl rozpis, kde nebyla poznámka :-) takže motor neměl ASI takový výkon, co by měl mít.

Nakonec jsem chtěl přehodit 56 za 60 válec. No samozřejmě mi bylo řečené, že to není kompatibilní :-)) takže pokud někdo chce přehodit 60mm za 56mm válec, nepochodí jak já. Alespoň jsem si natrénoval přehození čepu :driver:

Takže přišla ještě další varianta - přetěsnil a přeguferoval jsem polomotor 1447 DV, co mi tu ležel. Přeházel jsem všechny věci, zvětšil otvor pro svíčku a dekompresi v krytu pod plechovou nádrží. Válec tu byl snad nejetý (i klikovka byla uvnitř jak zrovna vyrobená)
Zpětně nepasuje miska startování (plechová nádrž má startování asi níž, než plastová?! startování pak dře a nevrací se) a taky nepasoval plech pro regulaci otáček (starý byl delší a nižší). Jinak téměř plug n play. Samozřejmě nebylo to jen tak - dekompresní ventil je asi urvaný, je zde zašroubovaný a na konci je jakoby ulomená hřídelka, na které je na konci "podložka". Po startu mi unikaly splodiny a dělalo to bordel. Tak to napravila trocha pružinového drátu - při startu je to nepohodlné (musím přidržet, natáhnout a pustit), ale funkční.

Teď jsem si ze srandy skočil na pole, skoro jsem nestíhal utíkat za pluhem :-) takže teď jen správně nastavit pluh a můžu dělat.
Rovnou jsem si spravil prodřený (spíš skříplý) kabel ze světelné cívky. Rád bych kdybych na vozíku pěkně svítil když vyjedu před barák :-) :rally:

56mm válec nechám přebrousit a dát výbrusový píst. Bude z toho náhradní kus. třeba ho ani nepoužiju.
Takže ještě jednou děkuji všem za pomoc.

Ještě bych měl dotaz k hlavě s labyrintem - dává se sem i nějaký tmel? Při rozdělání jsem totiž ve vroubkách měl nějaký tmel, jakoby pryskyřici. Nešla skoro odstranit. To mě zmátlo - měl jsem za to, že někdo doma kutil a neměl těsnění. :hm:

Fanvil
Příspěvky: 16
Registrován: úte bře 03, 2020 9:52 am
Bydliště: Hustopeče

Re: Vari - rada začátečníkovi

#68 Nový příspěvek od Fanvil »

Hlava - na labyrint se nedává těsnění ani tmel, maximálně zkontroluješ rovinost , funguje velmi dobře.

Regulace - ano staré motory měly nižší klapku, myslím že délka byla stejná. Nižší provedení se nedodává a případně se upravuje
vyšší klapka :) Hlavně neprohodit dírky na regulaci jedna je pro terry a druhá pro vari.

Rohatka startéru - dřív se dělali nižší ale byl problém v tom že palec starétu ,který má cca 10mm zabáral jen na ploše 3mm.
nové motory mají rohatky cca o 2-3 mm vyšší a palec zabírá na vetší ploše a méně se vyvrací. To stím cinkáním od
startéru bude tím že nebyl na středu startér vůči rohatce.(někdy se i pilují díry na startéru)

Dekompresor - není mi úplně jasné z popisu co se mu stalo, ale pokud je vyviklaný doporučil bych nahradit mechanickým. Může
totiž přisávat falešný vzduch .

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#69 Nový příspěvek od xshreck »

Já na hlavě měl právě nabablaný tmel, který vyplnil všechny mezírky. Jsem to šťáral ven, něco odstranil i ultrazvuk. Jak to budu skládat, tak to vezmu na sklo se smirkem a zkusím jak tj rovné.

Dírky pro regulaci jsem zkoušel obě, jak mi to nejelo po prvním poskládání. :prace: Já už nevěděl co zkusit.

Rohatka měla jiný problém. Normálně mi startér chytl o šroub, který přitahuje ventilátorové kolo a rohatku. Byl obroušený - necinkalo to, ale vyskočila pružina a namotalo mi to šňůru. První jsem myslel, že to nemám vystředěné - startovací plech šel hůř nasadit. Zvětšil jsem díry o 0,5mm aby šlo nasadit lehce a nepomohlo. Pak jsem si všiml, že je zespod startéru obroušený šroub a maticový šroub na rohatce má na sobě vybroušené kolečko, jak si to na sebe sedlo. :hm:

Dekompresor posílám v odkazu:
http://leteckaposta.cz/382847806

pod ním mám "nabastlenou" pružinu, která ho pořádně uzavře. Měl jsem za to, že to je mechanický. Takže var. 1 je to mechanický, ale někdo něco urval (počítám že by tam měla být nějaká "gumička". která ho mírně přidrží při sání motoru.
Var 2 je to podtlakový, který někdo urval :-)

časem kdyžtak bude nejlepší asi koupit druhý. Zaslepovat se mi jej nechce - odpor je na vyliskání při startu.

Fanvil
Příspěvky: 16
Registrován: úte bře 03, 2020 9:52 am
Bydliště: Hustopeče

Re: Vari - rada začátečníkovi

#70 Nový příspěvek od Fanvil »

tohle je mechanický dekompresor - u podtlakového vede hadička do karburátoru

startér - že by drhl šroub ze startování do rohatky není běžná závada. Stává se ale že ten šroub od rohatky bývá dlouhý a kolo
potom není správně dotažené a stříhají se klínky

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#71 Nový příspěvek od xshreck »

Dekompresory měly právě nějakou plastovou část dle foto - tento jde úplně volně, jako by mu něco chybělo (něco, co ho podrží zavřený). Tak netuším co mu chybí - je to nalezenec.

Nemůže drhnoucí startování být tím, že původní byla v minulosti plastová nádrž s externím startováním? Já dával plechové startování k plechové červené nádrži. Šroub můžu přípaně zkusit zaměnit raději za původní - dotaženo snad bylo dostatečně (oběžné kolo bylo pokud dobře pamatuji 2-3mm nad klikovou skříní)

Uživatelský avatar
Proximák
Příspěvky: 668
Registrován: stř říj 22, 2008 7:28 pm
Bydliště: okres Třebíč

Re: Vari - rada začátečníkovi

#72 Nový příspěvek od Proximák »

Padla tu zmínka o omezovači otáček a jeho sestavení, tak se na to konkrétně zeptám.
Dostal se ke mě motor Jikov 1454, kde celý ten systém někdo vykuchal. Sehnal jsem komponenty a teď řeším jak to poskládat. Do kterého otvoru páky regulátoru na karburátoru patří táhlo u tohoto Jikovu a do jaké u MJ-5(Terra)? Na klapce to je jasný, tam je otvor pro táhlo jen jeden. No ale kam zaháknout pružinu? Na klapce jsou pro ni dva otvory.
Díky za fundovanou odpověď. K motoru se dostanu asi až v zimě, ale aspoň budu vědět jak to sestavit a třeba by to pomohlo i dalším čtenářům. Psal jsem do Motoru Jikov, ale absolutně bez odezvy.

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14608
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Vari - rada začátečníkovi

#73 Nový příspěvek od DYK »

xshreck vložená fotka dá někdy za půl stránkový popis!!
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

xshreck
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 07, 2016 10:16 pm
Bydliště: uherské hradiště

Re: Vari - rada začátečníkovi

#74 Nový příspěvek od xshreck »

Proximák:
Obě klapky (jak vysoká, tak nízká) měla jeden samostatný otvor hned u osky uchycení, druhé dva otvory byly dál ke středu.

"tyčka" ovládání škrtící klapky je jasná, schematicky je rozkreslena i v rozkresu dílů - vychází z horní strany plíšku a patří do nejvzdálenější díry.
Hned vedle jsem dával pružinu pro omezení otáček (která se pak předepíná na hřebínku nastavovače 1-2-3). Na klapce by měla být strana jen se zahnutím, na hřebínku uprostřed mám konec pružiny s "úchytem - očkem" na přesun (někde jsem tu našel foto, jak to měl někdo naopak). Jen bych dodal, že výstřižek na klapce, který je vyhlý kvůli uchycení, nebyl úplně kolmo. (netuším, zda to je účel, nebo ne)

Pokud jsem na Vari přehodil pružinu na otvor klapky, která je bližší osce. Nefungoval mi regulátor téměř vůbec --"vítr" byl silnější než pružina, která předpětím ovládá škrtící klapku na přidání plynu = měl jsem strašně nízké otáčky. Testoval jsem všechny možnosti blbnutí motoru, které však bylo jinde. Alespoň jsem si to hezky nacvičil.

DYK:
Obrázek
Naposledy upravil(a) xshreck dne čtv dub 02, 2020 12:13 pm, celkem upraveno 6 x.

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14608
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Vari - rada začátečníkovi

#75 Nový příspěvek od DYK »

Jde sem vložit jakákoli fotka, návod na to zde na foru je taky, ale je mi to vlastně jedno. Já to vidět nepotřebuju.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

Odpovědět

Zpět na „Traktory sériové výroby - jednoosé frézy“