Fortschritt E930/931

Vari, Terra, PF aj.

Moderátor: DYK

Zpráva
Autor
malotraktor
Příspěvky: 2150
Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
Bydliště: 1

Re: Fortschritt E930/931

#2026 Nový příspěvek od malotraktor »

Vedra píše:Asi se blbě ptám ale výhoda proti vlečce je větší zatížení hnaných kol?
U toho modelu, na který dal odkaz Dyk i u toho od Borivoje je určitě lepší manévrovatelnost. Pochopitelně jen v případě, že nevadí menší ložná plocha. Pro mně osobně by byl ideální ten model od Borivoje. Dovedu si představit hodně příkladů kde bych to využil. Vím, že stejně dobře by mi posloužil kotouč (pro cizince kotouč = kolečko), ale to by nebylo ono.
Ten typ z toho odkazu od Proximáka se mi už tak moc nelíbí, přece jen to řízení té přední nápravy je lepší.
Nevěř všemu co si myslíš

Borivoj2006
Příspěvky: 917
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Fortschritt E930/931

#2027 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Vedra píše:Asi se blbě ptám ale výhoda proti vlečce je větší zatížení hnaných kol?
Oproti vlečce je výhoda především v mnohonásobně menším poloměru otáčení a tím i podstatně lepší manévrovatelnosti v členitém prostoru. Je to dáno rozvorem náprav. U předního vozíku je to okolo 1 metru, u vlečky klidně i 3 a více metrů. Větší zatížení nápravy a tím i trakce je u předního vozíku lepší. Ale výhodou vlečky je naopak možnost vožení dlouhých nebo vysokých nákladů. Takže asi tak: okolo baráku - na převoz dříví, betonu, hlíny, kamení... je lepší přední vozík. Na klády nebo fůry sena je naopak lepší (nebo i nutná ) vlečka. Kromě toho - u vlečky se vezeš, u vozíku se především pochoduje :)

Ještě jednou se zeptám, zda máte někdo zkušenost s Fortschrittem + mulčovačem. Zda by to výkonem stačilo.

Fotky mojí káry se budu snažit dát večer.

Pozdravuje Bořivoj

malotraktor
Příspěvky: 2150
Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
Bydliště: 1

Re: Fortschritt E930/931

#2028 Nový příspěvek od malotraktor »

Borivoj, s tím mulčovačem bych byl pesimista. Někdo tady zkoušel před Fortschritta rotační sekačku a asi to kvůli nedostatku výkonu vzdal. Fotky vozíku určitě dej, třeba se konečně rozhoupu a vyrobím si ho.
Nevěř všemu co si myslíš

Borivoj2006
Příspěvky: 917
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Fortschritt E930/931

#2029 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

malotraktor píše:Borivoj, s tím mulčovačem bych byl pesimista. Někdo tady zkoušel před Fortschritta rotační sekačku a asi to kvůli nedostatku výkonu vzdal. Fotky vozíku určitě dej, třeba se konečně rozhoupu a vyrobím si ho.
Ahoj. no já si to taky myslím. Oni ty rotační stroje jsou dost velcí žrouti výkonu. Někde tady na fóru jsem četl údaj cca 10 kW na na jeden metr záběru. To by u Pokroka zvládlo tak max. 30 cm kudlu, což nemá smysl. Ale šel by udělat nesený mulčovač s vlastním pohonem. Nějaký motor BS 5 by se určitě na netu nebo i ve šrotu našel. Většinou motory přežijou sežrané plechové šasí.
Oni soudruzi z Endéer asi věděli, proč k tomu žádnou rotačku nenabídli.
Zdraví Bořivoj

Uživatelský avatar
DYK
Příspěvky: 14628
Registrován: čtv črc 12, 2007 1:33 pm
Bydliště: kósek od Brna

Re: Fortschritt E930/931

#2030 Nový příspěvek od DYK »

Četl jsem tvoje pojednání o elektro-verzi pohonu. No doufám, že ty baterie dobíjíš vždy a ne až se to jeví vybité. Předpokládám, že používáš obyč. autobaterie a ty vybíjením i částečným a ponecháním tak, úplně zbytečně trpí a zkracuje se jim výrazně životnost a schopnost dodávky max. proudu.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod

Borivoj2006
Příspěvky: 917
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Fortschritt E930/931

#2031 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Tak přeju pěkný, dobrý večer po pěkné pracovní sobotě. Přivezl jsem dnes 10 kubíků dřeva, takže kára si mákla. Šla teď večer na nabíječku, zítra se bude vozit štěpka. Něco jsem nafotil. Jinak dole je ještě odkaz na rajče, tam je fotek více. Sekalo se to při nahrávání, tak jsou tam možná některé fotky dvakrát.
To co píše Dyk je samosebou pravda. Kára v provedení elektro je "vývojový kus". Ale od začátku má stejnosměrný motor s PWM regulaci s mosfety. Dělal jsem již více aplikací s těmito regulátory. Kupuji je je od pana Voráčka na Aukru - např. http://aukro.cz/pwm-pulsni-regulace-dc- ... 20178.html Tyto regulace již mají ochranu proti vybití pod 10,8 V/na baterii. Plynulý rozjezd a rychlost se řídí velice přesně pomocí páčky. Za regulátor je ještě vřazen reverzní přepínač, takže stejně komfortní je i ovládání zpátečky. Zpočátku jsem se bál, že při použití zpátečny nebudou zachyceny axiální síly v převodovce Vari T19 a vypochoduje šneková hřídel ven. Ani po roce intenzivního užívání se však nic neděje. (Jak jsem se díval na řez převodovky, ono tam není ani žádné axiální ložisko pro jízdu vpřed )
Baterie nejsou klasické startovací ale vyřazené gelovky ze zálohovacího serveru cca 48 Ah.Takže spíše trakční. Ty jsou tam dvě. A do těch 36 V je tam ještě třetí baterie, tvořená paralel. spojenými 16 Ah bateriemi z elektrokola. Není to ideální spojení (různé kapacity v sérii) ale protože vývoj pokračuje, mám již koupený 750W motor na 24 V. Pak odpadnou ty dvě malé baterie. Jiný motor tam budu dávat také proto, že má okolo 4000 ot/min, což zhruba odpovídá původní Vari. Ten co je tam nyní cca 2800 ot, dá maximální rychlost max. 3 km/h, což mi vadilo. Na jedné z fotek na Rajčeti je i pohonná jednotka zapojená se sněhovou radlicí. Tu jsem celkem úspěšně použil před 14 dny pouze jednou. Nestěžuju si, sníh nemusím.
Jinak, co jsem loni oživil tu elektriku, již jsem neměl potřebu tam dávat zpět ten Vari dvoutakt. I když by to nebyl problém. Je to celé na 4 šroubech.
No nakecal jsem toho již dost.
Tak přeju pěknou neděli. Bořivoj
ObrázekObrázekObrázekObrázek

http://borivoj2006.rajce.idnes.cz/Kara_Vari_-_elektro/

Rostan
Příspěvky: 12
Registrován: sob lis 08, 2014 8:58 pm
Bydliště: Klášterec nad Ohří

Re: Fortschritt E930/931

#2032 Nový příspěvek od Rostan »

Dovolím si přispět svou troškou. Podvozek z Dakru, korba z chovatelského kolečka a řízení jsem trošku upravil. Kola zamčená a zatáčí to v pohodě. R

Přikládám video https://youtu.be/fFpXAAWx46o

Uživatelský avatar
Killer Koly
Příspěvky: 2789
Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
Bydliště: Strakonice

Re: Fortschritt E930/931

#2033 Nový příspěvek od Killer Koly »

dyk, malotraktor: nebojte se, je to uplne stejne zataceni jako s vozikem, jen hnana naprava bude vzadu a ne vepredu. nevim, jak to jednoduseji vysvetlit, ale pokud budou volnobezky, chova se to jako diferencial (proto tam jsou). funguje to tak, ze na rychlejsi (vnejsi ) kolo se prestane prenaset tocivy moment a prenasi se jen na vnitrni. fungovalo by to i bez nich, pokud by kola byly nakratko blizko sebe (pak by sice sly smykem, ale nebylo by to tak hrozne). je ale nutne, aby se to otacelo ve 2 osach, jak uz jsem psal drive. predpokladam, ze bez diferencialu je ten elektricky postrk z predchazejicich prispevku (nebo tam je???).
Ferda Mravenec, práce všeho druhu

Borivoj2006
Příspěvky: 917
Registrován: pát led 28, 2011 11:17 pm
Bydliště: Velešín

Re: Fortschritt E930/931

#2034 Nový příspěvek od Borivoj2006 »

Killer Koly píše:dyk, malotraktor: nebojte se, je to uplne stejne zataceni jako s vozikem, jen hnana naprava bude vzadu a ne vepredu. nevim, jak to jednoduseji vysvetlit, ale pokud budou volnobezky, chova se to jako diferencial (proto tam jsou). funguje to tak, ze na rychlejsi (vnejsi ) kolo se prestane prenaset tocivy moment a prenasi se jen na vnitrni. fungovalo by to i bez nich, pokud by kola byly nakratko blizko sebe (pak by sice sly smykem, ale nebylo by to tak hrozne). je ale nutne, aby se to otacelo ve 2 osach, jak uz jsem psal drive. predpokladam, ze bez diferencialu je ten elektricky postrk z predchazejicich prispevku (nebo tam je???).
Psal jsem, že tam samosebou není. Pouze kola jsou v čepech trochu volná. Proto u Fortschritta s volnoběžkama to musí frčet úplně ideálně.
Bořivoj

Uživatelský avatar
Killer Koly
Příspěvky: 2789
Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
Bydliště: Strakonice

Re: Fortschritt E930/931

#2035 Nový příspěvek od Killer Koly »

bořivoj: toho jsem si nevsiml
k tomu mulcovaci: sel by udelat kladivkovy. vpodstate by to bylo neco podobneho, jako je standartni vretenova sekacka, jen misto vretene by byly kladivka. uz jsem nad tim premyslel, ale sekacku jsem prodal. zaber by byl cca 60 - 65 cm, vic bych nedelal
Ferda Mravenec, práce všeho druhu

malotraktor
Příspěvky: 2150
Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
Bydliště: 1

Re: Fortschritt E930/931

#2036 Nový příspěvek od malotraktor »

Killer já myslim, že se to musí otáčet jen v podélné ose. Směrově to řídí kola jako u auta.
Nevěř všemu co si myslíš

Uživatelský avatar
Killer Koly
Příspěvky: 2789
Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
Bydliště: Strakonice

Re: Fortschritt E930/931

#2037 Nový příspěvek od Killer Koly »

ano, pokud to ridi ty predni kola (konkretne prave u F930/931 mi to prijde docela komplikovane). ja bych to resil jako lamaci, pak to musi byt ve 2 osach
Ferda Mravenec, práce všeho druhu

malotraktor
Příspěvky: 2150
Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
Bydliště: 1

Re: Fortschritt E930/931

#2038 Nový příspěvek od malotraktor »

" kloubák " by byl výrobně lehčí, ale řízená náprava se mi líbí víc. Typ s volnými kolečky bych nevolil
Nevěř všemu co si myslíš

rado
Příspěvky: 163
Registrován: pát črc 13, 2007 11:12 am
Bydliště: SVK

Re: Fortschritt E930/931

#2039 Nový příspěvek od rado »

súpravu brzdíte celým telom, alebo ?

malotraktor
Příspěvky: 2150
Registrován: stř črc 04, 2007 7:00 am
Bydliště: 1

Re: Fortschritt E930/931

#2040 Nový příspěvek od malotraktor »

Dobrá otázka! Já bych to používal jen kolem domu po rovině. Bez volnoběžek by něco ubrzdil motor. Jinak raději žádné hrdinství a jen po rovině.
Nevěř všemu co si myslíš

Odpovědět

Zpět na „Traktory sériové výroby - jednoosé frézy“