Fortschritt E930/931
Moderátor: DYK
Re: Fortschritt E930/931
Nejsem si jistý, protože PF nemám, ale zrovna u ní výrobce psal o M6A, protože PF byla na světě dřív, než M2T si myslím.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod
Re: Fortschritt E930/931
Budu asi za ... ale od mládí jsem měl přístup k oleji M6ADSII teď už nevim zda to nebylo III.A tak šel do benzínu v létě technického a v zimě do normálu a pionírek na to jezdil normálně.A samozřejmě převodovka taky neznala jinej olej.Tak samozřejmě na to jezdil i ferda.Za těch nějakejch 30 let používání nebyl žádnej problém s motorama.Posledních 10 let střídám oleje do benzínu a pionírek bez změn a ferda 2X prasklej kroužek a 1 vybrus.Jestli to je olejema nevím.
Re: Fortschritt E930/931
Tak to by mě tedy fakt zajímalo, proč mi renovovaná Jawa 350 354 na M2T (1:50) hulila jak sviňa, nejela, píst, svíčka, hlava - všechno samej karbon a na Castrol TTS (1:100) to byl úplně jinej motor? Podotýkám, že jsem dával standartní válec k číslu výbrusu, stejně tak kroužky, pístní čep běhal ve vystruženým bronzovým futru (sám jsem doma stružil, trvalo to asi třičtvrtě hodiny) - žádný jehly.
Brusnou pastou jsem M2T nazval s nadsázkou, s poukázáním na vlastnosti toho oleje.
Sám provozuju několik 2T motorů (2 pily - Dolmar 115i z 80tých let a Alko, vyžínač Alko, sekačku Robus 700, PFku, Jawa 50, 250, 350, klukovo moto 2T 50ccm) a všude používám benzín s olejem Castrol Garden 2T, nebo Castrol TTS. Jednou jsem koupil Mogul pro 2T a žádnou změnu jsem nepozoroval. Všechno (i to ALKO) jsou to starý motory, takže bych je měl, teoreticky, už dávno zadřít. Ale, světe div se, nic takovýho se nekoná. Takže ta teorie o velikosti molekul a tolerancích v motoru má asi trochu trhliny, ne??
Brusnou pastou jsem M2T nazval s nadsázkou, s poukázáním na vlastnosti toho oleje.
Sám provozuju několik 2T motorů (2 pily - Dolmar 115i z 80tých let a Alko, vyžínač Alko, sekačku Robus 700, PFku, Jawa 50, 250, 350, klukovo moto 2T 50ccm) a všude používám benzín s olejem Castrol Garden 2T, nebo Castrol TTS. Jednou jsem koupil Mogul pro 2T a žádnou změnu jsem nepozoroval. Všechno (i to ALKO) jsou to starý motory, takže bych je měl, teoreticky, už dávno zadřít. Ale, světe div se, nic takovýho se nekoná. Takže ta teorie o velikosti molekul a tolerancích v motoru má asi trochu trhliny, ne??
- Killer Koly
- Příspěvky: 2794
- Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
- Bydliště: Strakonice
Re: Fortschritt E930/931
jen upresnim: do tolerance v motoru se pocitaji i takove veci jako je drsnost povrchu, ovalita a podobne, nejen napr. vzdalenost pistu od sten valce. jelikoz jsou soucastky vyrobene s vetsimi tolerancemi, tak se musely tzv. zabihat. neznamenalo to nic jineho, ze se napr. zminena ovalita pistu prizpusobila ovalite valce, drahy lozisek se prizpusobily kulickam atd...
benzin verva 100 jsem nepouzil kvuli oktanum, ty na to nemaji prakticky zadny vliv, ale kvuli tomu, ze NEOBSAHUJE zadne neropne bioprisady (neobsahuje bohuzel ale ani olovo), ktere v motoru delaji docela paseku a maji velky vliv na degradaci oleje. jak tu nekdo spravne psal, po 2 mesicich je smes oleje s takovym benzine vhodna tak leda na vyliti.
bohuzel dochazi ale i k tepelnechemicke degradaci oleje, uz si moc nepamatuju, co presne vznika, ale neni to nic, co by motoru prospivalo.
pouziti modernich oleju ve starych motorech prinasi vyse zminene problemy, jen nektery motor na to reaguje pozdeji, nektery drive, zalezi na tom, jak je tzv. zabehnuty, jak se pouziva atd. kdysi jsem koupil trabanta a byvaly majitel se dusoval, ze motor je ve vynikajicim stavu. nebyl, po nastartovani se ozvaly priserne zvuky, ale podle nej to je normalni. motor prakticky nethanul a nesel skoro do otacek. pozdeji z majitele vypadlo ze do nej leje jen kvalitni olej, tak motoru nemuze nic byt. onen kvalitni olej byl motul do zavodnich motokrosovych motorek a motor byl prakticky na odpis, ani klika nesla prebrousit. radialni vule na spodnich okach ojnic byla cca 0,5 mm.
to, ze na nektery olej motor kouri a na jiny ne, vubec nic neznamena, je to jen o tom, jak velke castice jdou z vyfuku (ten trabant taky nekouril, ale ani nejel, po naliti M2T trochu ozil, ale nic to nezachranilo).
GO starych motoru dnesnimi dily snad nema cenu komentovat - nizsi vyrobni tolerance, kvalitnejsi materialy = nutnost pouziti oleju vyssich trid.
to, co jsem napsal, plati vetsinou pro motory vyrabene v zemich byvale RVHP, na zapade to bylo trochu prisnejsi. taky je to posledni prispevek k tomuto tematu, dal uz se k tomu nehodlam vyjadrovat. nikomu nenutim muj nazor ani moje zkusenosti, lejte si tam treba repkovy olej nebo olej k mazani turbin, je mi to celkem jedno, moje motory to nejsou
benzin verva 100 jsem nepouzil kvuli oktanum, ty na to nemaji prakticky zadny vliv, ale kvuli tomu, ze NEOBSAHUJE zadne neropne bioprisady (neobsahuje bohuzel ale ani olovo), ktere v motoru delaji docela paseku a maji velky vliv na degradaci oleje. jak tu nekdo spravne psal, po 2 mesicich je smes oleje s takovym benzine vhodna tak leda na vyliti.
bohuzel dochazi ale i k tepelnechemicke degradaci oleje, uz si moc nepamatuju, co presne vznika, ale neni to nic, co by motoru prospivalo.
pouziti modernich oleju ve starych motorech prinasi vyse zminene problemy, jen nektery motor na to reaguje pozdeji, nektery drive, zalezi na tom, jak je tzv. zabehnuty, jak se pouziva atd. kdysi jsem koupil trabanta a byvaly majitel se dusoval, ze motor je ve vynikajicim stavu. nebyl, po nastartovani se ozvaly priserne zvuky, ale podle nej to je normalni. motor prakticky nethanul a nesel skoro do otacek. pozdeji z majitele vypadlo ze do nej leje jen kvalitni olej, tak motoru nemuze nic byt. onen kvalitni olej byl motul do zavodnich motokrosovych motorek a motor byl prakticky na odpis, ani klika nesla prebrousit. radialni vule na spodnich okach ojnic byla cca 0,5 mm.
to, ze na nektery olej motor kouri a na jiny ne, vubec nic neznamena, je to jen o tom, jak velke castice jdou z vyfuku (ten trabant taky nekouril, ale ani nejel, po naliti M2T trochu ozil, ale nic to nezachranilo).
GO starych motoru dnesnimi dily snad nema cenu komentovat - nizsi vyrobni tolerance, kvalitnejsi materialy = nutnost pouziti oleju vyssich trid.
to, co jsem napsal, plati vetsinou pro motory vyrabene v zemich byvale RVHP, na zapade to bylo trochu prisnejsi. taky je to posledni prispevek k tomuto tematu, dal uz se k tomu nehodlam vyjadrovat. nikomu nenutim muj nazor ani moje zkusenosti, lejte si tam treba repkovy olej nebo olej k mazani turbin, je mi to celkem jedno, moje motory to nejsou
Ferda Mravenec, práce všeho druhu
Re: Fortschritt E930/931
Žasnu. Jak může jakýkoliv olej v poměru 1:50 způsobit nejetí motoru mě teda hlava nebere. Ale taky jsem ještě neviděl všechno, tak se nechám poučit. A klidně se přiznám, že do dvoutaktů leju M2T nebo M6A, protože to tak píše výrobce v návodu a protože jich mám několik sudů a za posledních 30let problémy nepozoruju. Jistě, pila Stihl dostává jiný olej, jenže ten motor vypadá trochu jinak než MJ-5. Jinak souhlasím, lejte si tam, co chcete a když budete mít čas, přečtete si pár článků odjinud.
Téda... než jsem to nadatloval, Killer Koly se dost rozepsal.
Téda... než jsem to nadatloval, Killer Koly se dost rozepsal.
Všechno, co se může pokazit... nás poučí.
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
„Copak si myslíte, že pánem výroby je ředitel? I toto, pánem výroby je poptávka.”
Re: Fortschritt E930/931
Tak vraťme se na začátek. Tak co, jak to celé dopadlo? Proběhla zkouška - vyjížďka s vlekem? Je po problémech?Killer Koly píše:tak jsem vyzkousel Verva 100 a vypada to, ze se blyska na lepsi casy. zatim freza bezela jen naprazdno, zitra to nejspis zkusim pod zatezi, zaprahnu vozik. olej jsem pouzil M2T, vice nez rok stary. po ohrati je kourivost minimalni, volnobeh pravidelny a za plynem to jde bez cukani. to pridirani je asi fakt zpusobene tou biosrackou v benzinu
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod
- Killer Koly
- Příspěvky: 2794
- Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
- Bydliště: Strakonice
Re: Fortschritt E930/931
DYK píše:Tak vraťme se na začátek. Tak co, jak to celé dopadlo? Proběhla zkouška - vyjížďka s vlekem? Je po problémech?Killer Koly píše:tak jsem vyzkousel Verva 100 a vypada to, ze se blyska na lepsi casy. zatim freza bezela jen naprazdno, zitra to nejspis zkusim pod zatezi, zaprahnu vozik. olej jsem pouzil M2T, vice nez rok stary. po ohrati je kourivost minimalni, volnobeh pravidelny a za plynem to jde bez cukani. to pridirani je asi fakt zpusobene tou biosrackou v benzinu
zrovna jsem to chtel napsat. ano, dopadlo to dobre. pred cca hodinou jsem odvezl nejakych 300 kg stavebni suti vicemene bez problemu na skladku a zase se vratil. to vicemene znamena trochu mensi vykon, ktery se projevil na kopecku pred skladkou . obvykle ho vybehne na dvojku bez znamek poklesu otacek. tentokrat bylo znat, ze toho ma dost. pricinou bude zrejme vydreny valec, pridiralo se to tesne nad vyfukovym otvorem a tudy to zrejme utika. kourivost je taky celkem v norme, kourito stejne jako obvykle. ceka me tedy novy vybrus, az budou prachy (pred vanocema urcite ne) tak dam vedet jak se to chova po vybrusu.
dale to znamena asi stale pouzivani toho (pochopitelne drazsiho ) verva 100. jeste zkusim, co s tim udela mogul TS, ale az zitra, jestli bude cas.
Ferda Mravenec, práce všeho druhu
Re: Fortschritt E930/931
Já právě řeším problém s plynovou rukojetí, nemáte někdo náhradní? Děkuju
Věrný člen agresorů.com
-
- Příspěvky: 48
- Registrován: úte dub 08, 2014 8:42 pm
- Bydliště: šurany
Re: Fortschritt E930/931
ja mam starú prehadzovačku z bicykla ako plynovú rukoväť
Re: Fortschritt E930/931
Letos jsem plyn taky předělával a použil jsem tuhle
Třeba tady:
http://www.servis-h.cz/vari-a-terra-nah ... stova.html nebo http://www.terra-vari.sk/product/packa- ... -nova-656/
myslím že v každým krámě s ND na Vari ji mají. Koncovka na plynovém lanku pasuje a jediné co je potřeba je o něco zkrátit bowden (a bacha radši zkoušet víckrát po pár závitech, sám jsem jej zkrátil o trošičku víc než bylo třeba ).
Třeba tady:
http://www.servis-h.cz/vari-a-terra-nah ... stova.html nebo http://www.terra-vari.sk/product/packa- ... -nova-656/
myslím že v každým krámě s ND na Vari ji mají. Koncovka na plynovém lanku pasuje a jediné co je potřeba je o něco zkrátit bowden (a bacha radši zkoušet víckrát po pár závitech, sám jsem jej zkrátil o trošičku víc než bylo třeba ).
Re: Fortschritt E930/931
Pro Killer Koly . . . nad výfukovým kanálem je nejteplejší místo válce . Takže asi ten M2T při té vysoké teplotě už není schopen mazat . . . Syntetický olej odolává vyšším teplotám ( je schopen při těchto vyšších teplotách mazat ) .
Jinak na svém 931.5 sem odbrousil ty spoje mezi žebry na válci ( vepředu a vzadu ) , aby chladící vzduch mohl nerušeně proudit mezi žebry . . . protože vzduch proudí z boku . Na simsonu ničemu nevadily , tam šel vzduch zepředu . . .
Jinak na svém 931.5 sem odbrousil ty spoje mezi žebry na válci ( vepředu a vzadu ) , aby chladící vzduch mohl nerušeně proudit mezi žebry . . . protože vzduch proudí z boku . Na simsonu ničemu nevadily , tam šel vzduch zepředu . . .
- Killer Koly
- Příspěvky: 2794
- Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
- Bydliště: Strakonice
Re: Fortschritt E930/931
nechtel jsem reagovat, ale neda mi to:PavelTDi píše:Pro Killer Koly . . . nad výfukovým kanálem je nejteplejší místo válce . Takže asi ten M2T při té vysoké teplotě už není schopen mazat . . . Syntetický olej odolává vyšším teplotám ( je schopen při těchto vyšších teplotách mazat ) .
Jinak na svém 931.5 sem odbrousil ty spoje mezi žebry na válci ( vepředu a vzadu ) , aby chladící vzduch mohl nerušeně proudit mezi žebry . . . protože vzduch proudí z boku . Na simsonu ničemu nevadily , tam šel vzduch zepředu . . .
pokud to tak je, tak je nekde neco spatne. toto misto je castecne chlazene i cerstvou smesi, ktera se dostane prefukovymi kanaly do valce a unika prave vyfukem, nez ho pist zavre (princip cinnosti 2T motoru).
nesnasim deleni na synteticke polosysnteticke a mineralni oleje (z principu je to blbost, vsechno jsou to ropne latky). takze priste vykonovou nebo viskozni klasifikaci a znova opakuju, ze u tohoto motoru to nema vyznam, film se trha spis vzajemnou rychlosti pohybujicich se soucasti nez teplotou (coz u simsona nehrozi). tepelna degradace oleje u 2T tak nejak nepada v uvahu, kazdou otacku motoru se temer kompletne obnovi "olejova napln" v celem motoru.
ja bych to nebrousil, ale provrtal, zvetsi se tim vic povrch. Ale na motoru simson 50 ccm pochybuju o vyznamu tehle upravy, chlazeni je dostatecne dimenzovane (pokud jsou spravne nasazene kryci plechy)
Ferda Mravenec, práce všeho druhu
Re: Fortschritt E930/931
Já tě taky nechci nasírat, ale nemohl jsi mít tu palivovou směs "starou" a tím pádem vykazovala nedostatečné mazací schopnosti? A dovolím si ještě napsat, že "trhání" olejového filmu se děje i díky teplotě. Si teda já myslím. Ono trhání nebude správný výraz, protože si zase jenom myslím, že na více teplých místech se prostě film "neudrží" a vlivem těch teplot "zmizí". A právě M2T má tuto schopnost největší, to souvisí s tou "rezervou" v mazání o které jsem psal. Jakýkoli jiný a obyčejný olej určený k míchání je na tom líp. Já tě určitě nebudu lámat na nějaký RACING synt. PRO a podobné zbytečné a drahé oleje. Dokonce v tvém případě nevhodné, ale určitě by větší rezervu vytvořil kde jaký dvoutaktní Castrol TTS obyč. olej Stihl, Mogul TSF apod. Navíc tyto oleje obarvují benzín, což může usnadnit polemiku "co že je to v tomto kanystru", mají sníženou kouřivost a lajcky řečeno nečpí tolik.
Fakt tě nevysírám, respektuji tvoje zdůvodnění a jen nabízím svoje. Ani já nejsem žádný tribolog a třeba mě vysvětlíš kde se mýlím a proč. No a já se poučím. Nejsem nepoučitelný a vševědoucí, jak si zde o mě někteří kecálci myslí a píšou.
Fakt tě nevysírám, respektuji tvoje zdůvodnění a jen nabízím svoje. Ani já nejsem žádný tribolog a třeba mě vysvětlíš kde se mýlím a proč. No a já se poučím. Nejsem nepoučitelný a vševědoucí, jak si zde o mě někteří kecálci myslí a píšou.
práce patří strojům ˙˙˙ɐɯɐɥou nɹnɥzʌ ouɥɔǝsʌ ǝɾ ǝz 'ǝpɾıɹd ıɯ noqop ıupǝlsod
- Killer Koly
- Příspěvky: 2794
- Registrován: pát dub 10, 2009 1:24 pm
- Bydliště: Strakonice
Re: Fortschritt E930/931
DYK: v pohode, tvoje zduvodneni chapu a respektuju. starou smesi to byt nemohlo, max. tim starym olejem, ale datum doporucene spotreby je nekdy v roce 2016. smes micham vzdy po 1l a jelikoz ted jezdim prakticky kazdy vikend, nemohla byt stara (micham max. po 14 dnech, spis ale casteji)
"modernim" olejum se nebranim, ikdyz to tak nevypada. jde jen o to dodrzet viskozni a vykonovou klasifikaci a dale se to samozrejme odviji od penez. a nejlevneji pochopitelne vychazi M2T a jeste mogul TS, ten pouzivam hlavne do trabanta. s tim trhanim olejoveho filmu je to pochopitelne mnohem slozitejsi, zalezi tam jeste na dynamickych zmenach tlaku a teploty a asi milionu dalsich polozek, uz si to z hlavy nepamatuju. jinak obecne plati, ze dvoutaktu svedci spise vice viskozni olej nez ridky, at je to jakykoli motor (mel jsem cagivu 125 tamanaco a cca 1000 km jsem najel prave na M2T, aniz by to motoru nejak ublizilo. a niajk zvlast to nekourilo ani nekarbonovalo). to by bylo ale asi na zvlastni vlakno, uz to tady nechci dal zaplevelovat. kdybys mel zajem, tak SZ
"modernim" olejum se nebranim, ikdyz to tak nevypada. jde jen o to dodrzet viskozni a vykonovou klasifikaci a dale se to samozrejme odviji od penez. a nejlevneji pochopitelne vychazi M2T a jeste mogul TS, ten pouzivam hlavne do trabanta. s tim trhanim olejoveho filmu je to pochopitelne mnohem slozitejsi, zalezi tam jeste na dynamickych zmenach tlaku a teploty a asi milionu dalsich polozek, uz si to z hlavy nepamatuju. jinak obecne plati, ze dvoutaktu svedci spise vice viskozni olej nez ridky, at je to jakykoli motor (mel jsem cagivu 125 tamanaco a cca 1000 km jsem najel prave na M2T, aniz by to motoru nejak ublizilo. a niajk zvlast to nekourilo ani nekarbonovalo). to by bylo ale asi na zvlastni vlakno, uz to tady nechci dal zaplevelovat. kdybys mel zajem, tak SZ
Ferda Mravenec, práce všeho druhu