Stránka 1 z 14
Red Ford
Napsal: ned dub 26, 2009 2:46 pm
od honzajs
Motor: M22
přední náprava: kyvná domácí výroba komponenty M22
zadní náprava: V3S
převodovka: M22
druhá převodovka: reduktor V3S
zadní kola: disky orig. V3S, pneu MITAS 8,3-20 šíp
přední kola: disky M22, pneu MITAS FL 07 23x5
Rozvor náprav 142cm
Vnitřní rozchod 104 cm
Celková délka 255 cm
Tak jsem se rozhodl vložit sem téma přestože můj stroj teprve začíná vznikat. Původně měl být celý z M22 ale neměl jsem trpělivost čekat až se naskytne kup zadní nápravy M22 s uzávěrkou. Proto jsem koupil zúženou nápravu z V3S a jako druhou převodovku Aro z vývodem na předek. v té době jsem ještě netušil, že převodovka z M22 oobrací smysl otáčení a tak mi začaly problémy. Na konec jsem po "složitých" výpočtech dospěl k tomu, že převodovku použiju pouze z M22 a jako druhou reduktor z V3s. V této sestavě by měl být traktor asi o 3% rychlejší než ve verzi vše z M22. Zřejmě ani rychlejší nebude, protože šípové pneumatiky 8,3-20 mají o trochu menší obvod než pneu 8,25-20 na které jsem to počítal.
Se stavbou mi pomáhá otec, který už jeden traktůrek postavil. Zatím (občas) děláme na motoru, zadní a přední nápravě. Zadní je zúžená V3S. Na jedné straně tekl olej z reduktoru, takže jsme ho rozdělali přetěsnili a vyměnili simering. Při té příležitosti se dává nové obložení a přetáčí se klíče paken, které měli zemědělskou vůli.
Na přední nápravu jsme použili jekl 40x80x4 vyztužený pásovinami a konce jsou navařeny z přední nápravy M22. O hnaném předku zatím neuvažuji i když mám převodovku s vývodem na předek, ale to možná až časem.
Motor bude z M22 také už je přetěsněnýa nyní čekám na repasi hlav kterou dělá v HK fa Lopaur.
Re: Úplný začátek
Napsal: pát kvě 22, 2009 7:16 am
od honzajs
Tak díky Tatovi a hlavně díky Jirkovi Holubovi, který mi ho ochotně dovezl z Ostravy mám doma reduktor z V3s, ze kterého musím vyrobit reverzační převodovku. No bude to asi zajímavé.
Hlavně jsem si včera udělal radost a přivezl jsem si nové šípáky na zadek rozměr 8,3 -20 (MITAS). Toto zastaralé značení pneumatik je poměrně šílené. Když gumy v pneuservisu vykutáleli ze skladu a postavili je vedle gumy 8,25 -20 zůstal jsem koukat o kolik je menší na výšku asi o 15 cm (viz foto). Pak jsem ale postavil vedle nich své klasické véesácké gumy, které mají označení také 8,25 -20 a zjistil jsem že rozdíl ve výšce je asi jen max. 5cm. Vše je to tím, že na těchto gumách není značena výška pneumatiky (nebo procentuelní poměr výšky k šířce). Druhé překvapení bylo, že ačkoliv jsem se domíval že guma 8,3 bude širší než 8,25 opak je pravdou. Musel jsem koupit nové duše protože ty origál z véesky by se tam nevešly ani náhodou (jsou jak nové a na prodej). Pneumatiky stály 2.500,- kus ale duše každá 700,-takže se to docela prodražilo.
Re: Úplný začátek
Napsal: pon kvě 25, 2009 10:46 pm
od honzajs
Tak zadní náprava už je hotová, hlavy "zrepasované". Nakonec vyměnili jenom sedla ventilů vodítka byla ještě dobrá, vypadá že to udělali celkem slušně - cena 2000,-Kč.
Stavba rámu:
zatím je hotový rám pod motor - šíře 50cm. Motor (rám) bude cca o 50cm předsazen před přední nápravu. materiál profil U 80x40. rám pod motorem bude níž a něj bude zhora navařen zadní díl rámu který bude stejné šíře. Přední náprva bude umístěna ve vzniklém výškovém uskočení, aby měla dostatek místa pro výkyv.
Zatím uvažuji o umístění sedačky uprostřed, ale nevím jestli se to při istalaci řízení ještě nezmění.
Propočítával jsem rozměry a vychází mi celková délka traktůrku cca 250cm a rozvor cca 160 cm. Šířka je dána šířkou zadní nápravy a je také 160cm stopa bude užší (asi 130) tuto šířku dělají vypouklé disky z véesky. Jsem docela zvědavý jak to bude vypadat.
Těžko říct jaké rozměry jsou ideální. Jedno vím určitě přesto že zadní náprava je dost robustní a motor poměrně vysoký nechci aby byl traktor nějak velký. S výškou kapoty se snad dostanu pod 110 cm i za cenu toho že přední náprava mi sníží světlou výšku na nějakých 25 cm.
Re: Úplný začátek
Napsal: úte kvě 26, 2009 4:21 pm
od Tom
Ta přední náprava bude upevněna jen na tom středovém čepu, nebo tam bude ještě nějaká vzpěra? Jak to udalat, aby se náprava neviklala? Já mám s viklající nápravou problém na Haťanovi, a nevím, co s tím
Re: Úplný začátek
Napsal: úte kvě 26, 2009 4:37 pm
od kaboo
Ahoj,můžu se zeptat za kolik jsi sehnal,a kde ten reduktor?Taky mi nastal tento problém se smyslem otáčení.Díky
Re: Úplný začátek
Napsal: úte kvě 26, 2009 6:35 pm
od Pepino
Tom píše:Ta přední náprava bude upevněna jen na tom středovém čepu, nebo tam bude ještě nějaká vzpěra? Jak to udalat, aby se náprava neviklala? Já mám s viklající nápravou problém na Haťanovi, a nevím, co s tím
koukni se k mne na traktor, mam tam takovej zlepsovak aby se to nemrcasilo a aby ten cep tak netrpel..
Re: Úplný začátek
Napsal: úte kvě 26, 2009 9:29 pm
od honzajs
Tom píše:Ta přední náprava bude upevněna jen na tom středovém čepu, nebo tam bude ještě nějaká vzpěra? Jak to udalat, aby se náprava neviklala? Já mám s viklající nápravou problém na Haťanovi, a nevím, co s tím
protože ten čep bude poměrně krátký - bude tam dvouřadé kuličkové ložisko- musí tam určitě být ještě trubková vzpěra která se bude taky otáčet na takovém ložisku.Vzpěru chci udělat co nejširší. Lepší by možná bylo udělat čep delší -alespoň 20cm - a udělat trojúhelníkové vzpěry z masivního plechu , které by nemuseli být tak široké. Bohužel takové uložení by musel udělat soustružník a tak jsem raději použil to co doma mám - ložisko i s domkem a čepem.
Můj otec to tak taky má už asi 15 let a problém s tím nemá (viz. tátův traktůrek) Myslím, že on má na rámu opěrná místa o které se náprava při námaze křížením opře a víc se nemůže vyvracet a čep není tak namáhán.
Re: Úplný začátek
Napsal: úte kvě 26, 2009 9:40 pm
od honzajs
kaboo píše:
Ahoj,můžu se zeptat za kolik jsi sehnal,a kde ten reduktor?Taky mi nastal tento problém se smyslem otáčení.Díky
reduktor jsem koupil od Taty za 500,- a dohodli jsme se tady na foru. Bude s tím ale sposta práce. Ideální by bylo sehnat reverzační převodovku které se říká vajíčko nebo želva. Prý se takové dají sehnat z bramborového kombajnu nebo rozmetadla hnoje atd. u toho reduktoru mi nejvíc vyhovoval převodový poměr a robustnost. Tu želvu jsem měl dohodnutou tady na fóru myslím s Romanem (taky za 500,-) ale nakonec jsem ji právě kvůli převodovému poměru odřekl.
Re: Úplný začátek
Napsal: stř kvě 27, 2009 8:30 am
od jirka_holub
honzajs píše:.....hlavy "zrepasované". Nakonec vyměnili jenom sedla ventilů vodítka byla ještě dobrá, vypadá že to udělali celkem slušně - cena 2000,-Kč.
To je cena za 2 hlavy za vymenu 4 sedel a lehke osmrdlani ? A nechali tam ty praskliny u komurky ? Ventily dali nove nebo jsou jen zfrezovane a zabrousene do novych sedel?
Re: Úplný začátek
Napsal: čtv kvě 28, 2009 11:23 am
od honzajs
Přesně tak, jediné co udělali je, že vyměnili sedla zabrousili ventily a lízly spodek hlavy. Nakonec jsem byl rád, že toho víc neudělali protože bych tam nechal celou výplatu a mohl bych se jít
Re: Úplný začátek
Napsal: čtv říj 22, 2009 9:28 pm
od honzajs
Tak přes půl roku jsem na traktůrek ani nesáhl - nebyl čas. Teď začalo špatné počasí a tak znovu pokračuji. Rozhodl jsem se upravit přední nápravu protože původně měla být na jednom dvouřadém ložisku s trubkovou vzpěrou na druhé dvouřadé ložisko. Vzhledem k uložení nápravy jsem měl problém s tou vzpěrou a mněl jsem obavy, že bude omezovat výkyv. proto budou obě ložiska přímo na nápravě a čep bude delší.
přikládám nějaké foto ale moc nového není.
Re: Úplný začátek
Napsal: čtv říj 22, 2009 10:00 pm
od jirik610
v tom domku je kuličkové ložisko , nebo jenom futro .....ja osobně bych volil futro pokud ložisko (jakykoliv kuličkovy jehlovy ,válečkový) neopisuje celej kruh tak se vymačká ta délka toho čepu nebude problém pokud to bude dobře opřeny aby to nemělo nejaky šílený vůle
Re: Úplný začátek
Napsal: čtv říj 22, 2009 10:08 pm
od honzajs
S těma kluznejma opěrkama se počítá, ale přece jen tam radši dám dvě ložiska. Sichr je sichr
Co se týká vymačkání ložiska z toho strach nemám myslím, že mne přežije. Ty domkys dvouřadýma s ložiskama 3208 mám doma tak nebudu vymýšlet nic jiného a platit "zbytečně" soustružníka.
Re: Úplný začátek
Napsal: čtv říj 22, 2009 10:12 pm
od jirik610
to sem si myslel taky a ložiska v uložení kyvný vidlice na mojí motorce sem měnil co rok pak sem se nasral a dal sem tam futra a už dva roky je pokoj a nic se neděje ....pokud bys tam dal futro 4mm stěna tak tam budeš mít čep jako hovado a ta ploca toho porvchu se nebude tak namáhat
Re: Úplný začátek
Napsal: stř lis 25, 2009 1:03 pm
od honzajs
Takže tady je foto konečné (doufám) podoby př. nápravy a předních kol s novým obutím.
Nakonec jsem se tedy rozhodl nechat dvě dvouřadá kulučková ložiska za sebou bez vzpěry. čas ukáže jestli toto rozhodnutí bylo dobré nebo ne. Strach z toho nemám protože můj otec má přesně ty samá ložiska na nápravě již minimálně patnáct let, pouze s tím rozdílem, že je nemá takto za sebou, ale na nápravě má jedno a druhé na vzpěře (viz první foto)
Začínám pracovat na úpravách reduktoru jako druhé převodovky, která zároveň otočí smysl otáček. Jinou převodovku nakonec dávat nebudu, pouze si na rámu nechám délkovou rezervu abych ji tam případně mohl vložit pokud by se to takto neosvědčilo.