Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

Moderátoři: rezis, Toreto

Zpráva
Autor
Tatraka
Příspěvky: 187
Registrován: ned říj 18, 2009 2:14 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#1 Nový příspěvek od Tatraka »

Vážení kolegové, rád bych vám představil můj druhý kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2
Při stavbě tohoto traktoru jsem chtěl mít přední a zadní vývodovou hřídel, osvědčené řízení přední nápravou a lámáním traktoru, svahové vyrovnávání přední části traktoru, čelní nakladač, vpředu nesenou rotačku, která proseká více než je šířka traktoru, dvouřádkový vybírač brambor a možnost agregace s dalšími zemědělskými stroji a navijákem do lesa.
Rok výroby – asi 2004
Motor- čtyřválec Slavia 4SA90 s výkonem 40 k při 3000 ot/min. Je uložen napříč ve střední části traktoru nad převodovkami. Na setrvačníku je přišroubována trojitá řemenice. Jeden řemen je pro hydraulické čerpadlo. Dva řemeny jsou pro vývodovou hřídel (náhon).
Převody - středem řemenice na setrvačníku motoru jde kloubová hřídel od motoru na předlohu s trojitou řemenici pojezdu. Řemeny pohání dolní řemenici s pojezdovou spojkou. Pak je upravená převodovka ze staré Octavie. Vstup Mk je na spodní hřídel. Pak následuje sériová převodovka Š 120. Její rozvodovka má zde funkci mezinápravového diferenciálu. Výstupní hřídel na přední nápravu T 805 je posuvná na jejím drážkování. Na druhém konci této hřídele je vyfrézovaná drážka, která při zasunutí zapadne do čepu satelitů a tím tento mezinápravový diferenciál uzavře. Zadní náprava je poháněna přes upravenou poloosu předního kola z nějaké dodávky. Pojezdová rychlost je od 2 do 40 km/hod při maximálních otáčkách motoru.
Nápravy – zúžené na rozchod 115 cm (orba, příprava půdy, nakladač, rotačka, doprava) či 14O cm (do brambor - babosed, oborávačka, dvouřádkový vyorávač brambor a postřikovač a tam kde je třeba boční stabilita). Změna rozchodu otáčením kol. Svařenci vzájemně propojené polonápravy. Přední svařenec je k rámu připojen přes hydraulický válec svahového vyrovnávání. Svařenec zadních poloos nese zadní tříbodový závěs traktoru a zajišťuje výkyv přední a zadní nápravy. Rozvor náprav je 170 cm.
Řízení – přední náprava je řízena volantem jednotkou Orbitrol, lámání traktoru hydraulickými válci ovládanými z elektrohydraulického rozvaděče. Řízení přední nápravou je používáno pro jízdu po silnici a přesnou jízdu při práci s nářadím. Lámání traktoru je nezávislé na natočení volantu. Přidává se při potřebě malého poloměru otáčení. Vhodné je při couvání s vlekem a při práci s čelním nakladačem a rotačkou. Při manévrování mnohdy využívám protismyslné natočení předních kol a zlomení traktoru. Například při orbě zajedu předním kolem do brázdy. Volantem držím kolo v brázdě a lámáním traktoru dotáhnu zadní kolo do brázdy. Srovnám zalomení traktoru (příslušným tlačítkem), spustím pluh a dále řídím jen předními koly. Kloub lámání traktoru je z držáků torzních tyčí. Jeden držák je na spodku rámu a druhý je nad úrovní motoru. Velký výškový rozdíl držáků vytváří předpoklad pro výbornou pevnost traktoru při práci se lžící či těžkým nářadím vzadu.
Brzdy – přední a zadní kapalinová T 805 s 22 brzdovýma pumpama, zadní s mechanickou ruční aretací.
Pneumatiky – 10,5 - 16. Nejsou příliš vhodné pro práci v zemědělství. Smekají se na trávě. Při zaorávce hnoje a za vlhka obecně se zalepuje vzorek.
Příslušenství – Přední a zadní vývodová hřídel 540 ot/min, nezávislá na pojezdové spojce. Zapínají se současně napnutím řemenů hydraulickým válcem. Druhá řemenice je na zablokované rozvodovce ze staré Octávie. Přední hřídel je pevná. Zadní je ze dvou hřídelí předních kol z Favorita či podobných. Při příčném uložení motoru je to velmi jednoduché, komfortní a spolehlivé řešení.

Hydraulika- celkem 11 elektrohydraulických okruhů. Zadní tříbodový závěs s dostatečnou nosností a se silovou či volnou regulací. Dva okruhy s rychlospojkami. Lámání traktoru jedním dalším hydraulickým okruhem. Dále zapínání vývodových hřídelí, svahové vyrovnávání a jeden zatím volný okruh. Přední nakládací lžíce s okruhy zvedání, vyklápění a pro další nářadí na lžíci. Vše jen s jedním hydraulickým čerpadlem. Není to ideální, ale pokud máte cit, je to bez větších problémů.

Váha traktoru – 2200 kg + 100 kg lžíce
Šířka – podle nastavení kol 130 či 155 cm.
Celková délka – 320 cm + 90 cm s nasazenou lžící.
Celková výška - 165 cm.
Čelní nakladač - šířka lžíce je 165 cm. Zdvih při zakloněné lžíci 280 cm. Výklopná výška 185 cm. Nosnost 4 q. Paralerogram pro vyrovnání lžíce. Rameno lžíce je uzpůsobeno pro montáž rotační lišty (upravená Pelhřimovská dvoububnová) se záběrem 165 cm. Pro její nastavení se montuje třetí bod. Vzhledem k čelní agregaci je třeba dbát zvýšené pozornosti na skryté překážky či zapíchnutí lišty do větších nerovností. Odlehčení lišty je přes hydraulické válce zvedání připojené na odlehčovací hydraulický válec roztahovaným dvěma pružinami z předního kola Felicie. Traktor se vejde do posekaného záběru. Při použití kloubového řízení nepřejedu porost ani v poměrně prudké zatáčce. Při sečení velké plochy bez překážek solidní výkon.
Dvouřádkový vyorávač brambor – je postaven z komponentů prvního prosévacího pásu bramborového kombajnu E 686. Pojezdová náprava je z Favorita.
Rozmetadlo hnoje – sériové polské asi 2t. Půjčuji si ho.
Boční pohled s rotačkou v transportní poloze
Boční pohled s rotačkou v transportní poloze
Zadní tříbodový závěs  s elektrohydraulickým rozváděčem, rychlospojkami a náhonem
Zadní tříbodový závěs s elektrohydraulickým rozváděčem, rychlospojkami a náhonem
Hydraulické čerpadlo, pojezdové řemeny, pístnice s odlehčovací pružinou pro rotační lištu
Hydraulické čerpadlo, pojezdové řemeny, pístnice s odlehčovací pružinou pro rotační lištu
Štípačka s pomocnými pružinami, elektrorozváděč zadní hydrauliky s dvěma páry rychlospojek
Štípačka s pomocnými pružinami, elektrorozváděč zadní hydrauliky s dvěma páry rychlospojek
Zvednutá a vyklopená lžíce s parelogramem. Zlomený a zatočený traktor.
Zvednutá a vyklopená lžíce s parelogramem. Zlomený a zatočený traktor.
Pod světlometem je kanál pro přední kloubový hřídel rotačky
Pod světlometem je kanál pro přední kloubový hřídel rotačky
Zadní pohled na traktor se zaoraným pluhem a vyrovnanou přední částí  traktoru
Zadní pohled na traktor se zaoraným pluhem a vyrovnanou přední částí traktoru
Pod motorem je převodovka Š 120. Používá se jako rozsahová.
Pod motorem je převodovka Š 120. Používá se jako rozsahová.
Čelní pohled na nevyrovnaný traktor
Čelní pohled na nevyrovnaný traktor
Vyrovnaný traktor
Vyrovnaný traktor
Obraz248B.jpg
Při rozmetání hnoje
Při rozmetání hnoje
Obraz244B.jpg
Nakládání hnoje
Nakládání hnoje
Vyklápění lžíce
Vyklápění lžíce
Úklid smyků se zdvihnutými bránami
Úklid smyků se zdvihnutými bránami
Převoz hlíny při zasypávání kanalizace
Převoz hlíny při zasypávání kanalizace
Zasypávání jímky
Zasypávání jímky
Nabírání hlíny
Nabírání hlíny
Přílohy
Při maximálním zdvihu
Při maximálním zdvihu
Naposledy upravil(a) Tatraka dne sob pro 05, 2009 8:32 pm, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
artemio
Příspěvky: 2398
Registrován: čtv črc 05, 2007 10:06 am
Bydliště: Severní Čechy

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#2 Nový příspěvek od artemio »

Tak tohle je skutečně kuriozitka 8) Fakt zajímavý řešení a výbornej dělník :juuuu: :juuuu:
Žádný experiment nelze považovat za naprostý nezdar - vždy může totiž posloužit jako varovný příklad.

Uživatelský avatar
bastardtraktor
Příspěvky: 4633
Registrován: sob zář 22, 2007 2:25 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#3 Nový příspěvek od bastardtraktor »

No teda
osměluji se reagovat.
KONEČNĚ NĚCO NOVÉHO !!!
Spousta neotřelých a invenčních řešení.
A tolik netradičních řešení najednou - to se jen tak nevidí.
Máš tvůrčí fantazii a odvahu a
je vidět, že Ti to všechno i funguje
:pohar:

Měl bych sice několik výhrad, například ty převodovky z Octavie a z120ky ve mě nebudí u tak velkého stroje důvěru, ten mezinápravový dif je možná i zbytečné komplikování, a taky že není vidět dozadu na pluh.
Je to ale vyváženo mnoha jinými výhodami.

Musím Ti pogratulovat k nejinvenčnějšímu funkčnímu stroji 8) 8) 8) 8) 8)
Naposledy upravil(a) bastardtraktor dne sob pro 05, 2009 8:07 pm, celkem upraveno 1 x.
ooooooooooooo

Uživatelský avatar
bastardtraktor
Příspěvky: 4633
Registrován: sob zář 22, 2007 2:25 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#4 Nový příspěvek od bastardtraktor »

A pane Tatarko vložte prosím sám svůj traktor do galerie traktorů z Tater 805.
http://www.nasetraktory.com/forum/viewt ... &start=165
Jsou tam jinak všechny skoro stejné, jen mají různé motory, ruzné vybavení a také se liší tím, jak pečlivě jsou dělané, ale tím rozdíly končí.

Udělejte prosím stručný popis a výstižný , vyberte třeba 5až 6 nejdůležitějších fotek.
a vložte to tam.
Děkuju.
ooooooooooooo

Tatraka
Příspěvky: 187
Registrován: ned říj 18, 2009 2:14 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#5 Nový příspěvek od Tatraka »

Přidávám další fotografie.
Boční pohled na zavěšení upravené pelhřimovské 165 rotačky. Boční naklápění je kolem domečku vstupní hřídele.
Boční pohled na zavěšení upravené pelhřimovské 165 rotačky. Boční naklápění je kolem domečku vstupní hřídele.
Prosekávání porostu
Prosekávání porostu
Detail posekaného strniště
Detail posekaného strniště
Kryt řemenů rotačky
Kryt řemenů rotačky
Píst s pružinama pro odlehčení čelních ramen (rotačky). Kohoutem se odlehčení nechá vyřadit.
Píst s pružinama pro odlehčení čelních ramen (rotačky). Kohoutem se odlehčení nechá vyřadit.
Vyorávání po záplavě zaplevelených brambor.
Vyorávání po záplavě zaplevelených brambor.
Vyorávač z prvního pásu E 686
Vyorávač z prvního pásu E 686
Pokládání 30 cm trubek. Přední část traktoru je na svahu bočně vyrovnána
Pokládání 30 cm trubek. Přední část traktoru je na svahu bočně vyrovnána
Zavěšení trubky
Zavěšení trubky
Dovoz betonu
Dovoz betonu

Uživatelský avatar
kysmen
Příspěvky: 624
Registrován: stř črc 04, 2007 6:28 pm
Bydliště: Kostelec
Kontaktovat uživatele:

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#6 Nový příspěvek od kysmen »

Jakýpak traktor, toto je systémový nosič 8)
JEDE TRAKTOR JE TO ZETOR JEDE DO HOR ORAT BRAMBOR
http://kysmen.wordpress.com/

vaclavs
Příspěvky: 770
Registrován: pon lis 17, 2008 12:03 pm
Bydliště: Rychnov Nad Kněžnou

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#7 Nový příspěvek od vaclavs »

Zajímavé řešení. :) 8)
Byly by fotky převodů, vývody náhonů, přední a zadní nápravy - jejich provedení?
Děkuji

Uživatelský avatar
bastardtraktor
Příspěvky: 4633
Registrován: sob zář 22, 2007 2:25 am
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#8 Nový příspěvek od bastardtraktor »

A prosím nějaké vysvětlení hydraulického výkyvu , nebo co to je to " svahové vyrovnávání "
Předem děkuju.
ooooooooooooo

Tatraka
Příspěvky: 187
Registrován: ned říj 18, 2009 2:14 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#9 Nový příspěvek od Tatraka »

Děkuji za příspěvky k mému traktoru. Převody zatím pracují bez problémů. Měl jsem strach hlavně z řemenů. Jsou tam ještě první a vůbec neprokluzují. Spíš mám podimenzovanou spojku. Je z Favorita ve spodní řemenici. Po čase začne prokluzovat a musím jí vyčistit. Jde to rychle (15 minut). Pokud se rozhodnete pro mezinápravový diferenciál (například teď mám rozdílně opotřebené pneumatiky vpředu a vzadu, nebo abych netrhal drn při prutkém zatáčení...) uzávěrku musíte mít. Jinak jste na tom hůře než traktor 4 x 2. Jedno odlehčené kolo (většinou přední) začne hrabat a vy stojíe tam, kde by ještě traktor 4 x 2 jel. Upravená převodovka Octavie se vstupem na spodní hřídel násobí moment jen 2x. Ne jako originál 4 x (na jedničku). Převodovka Š 120 je v pohodě. Vezměte to, že na polose automobilu je přímo kolo. Zde je pravda kolo větší a na větší váze ale s převodem asi 7. Zvolená koncepce traktoru přinesla kromě výhod i pár nevýhod. Hlavní je, že nevidíte na závěs. Na pluh také dobře nevidíte, ale ten seřídíte a on za vámi běhá. Přiznám se že než jsem si na jízdu s traktorem zvykl tak, že jsem si říkal co jsem to postavil. Byl jsem zvyklý na předešlý traktůrek prezentovaný jako TATRA-KA-1. To je kocourek u kterého na všechno vidíte. Po čase jsem si zvykl. Díky koncepci řízení vím, že kudy projedu předkem, tam se mi zadek vejde a jezdí se mi i stímto traktorem dobře.
Svahové vyrovnávání - přední polonápravy jsou propojené svařencem. Spolu se naklápí dle původního uložení. Aby bylo naklápění co největší je svřenec udělanej tak, že jsou kola mírně podseknutá. Tento svařenec je k rámu propojen přes hydraulický válec. Rám přední části a i skříň zadní nápravy se proto nechají naklápět vůči svařenci předních polonáprav. Kloub lámání je jen na řízení. Nemá žádné naklápění. Nezávislé naklápění je vyřešeno na zadní nápravě. Zde je svařenec polonáprav spojený s hydraulickým závěsem. Ten díky tomu kopíruje výkyv zadní nápravy. Určité problémy jsem měl s pevností předního svařence při použití lžíce. Na nápravu je potom velký tlak. Vyrovnávání ovládám elektrohydraulickým rozváděčem. Pokud by se sehnalo čidlo bylo by to možné automatizovat. U prvního traktoru nic takového nemám a při úzkém rozchodu se musí dávat sakra pozor aby jste nezlomili traktor proti svahu (myšleno kloub strčit dolů po svahu). Je potom hodně vratký. U druhého je to v pohodě.

Tatraka
Příspěvky: 187
Registrován: ned říj 18, 2009 2:14 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#10 Nový příspěvek od Tatraka »

Koncovka zadního náhonu je vidět na 2 obrázku. Je přišroubována místo kola na polose z Favorita. Pro zadní náhon jsou použity celkem dvě polosy. První zajišťuje funkci při lámání traktoru a platí pro ní to samé co pro pohon zadní nápravy. Koncovka předního náhonu je před sedačkou. Náhon rotačky nasazuji od předu. Prochází tunelem který mám mezi nohami. Kvůli bezpečnosti je asi z 3 plechu. Přední hřídel je pevná. Za koncovkou je ložisko a dále hřídel prochází zablokovaným diferenciálem staré Octavie. Za tímto diferenciálem se na ní šroubují popsané polosy pro zadní vývod. Místo kardanky se na tomto dif. přišroubuje řemenice. Druhá řemenice je našroubována na setrvačníku motoru. Průměr řemenic je takový, aby měl náhon 540 ot/min. Pohon se zapíná elektrohydraulicky napínáním dvou 12,5 řemenů. Je to konfotní a spolehlivé řešení. Stalo se mi ale, že mi na tyto řemeny odkapával olej. Řemeny nabobtnali a nešel náhon vypnout. Jinak pokud se vymakají různé podložky a jiné opěrky uvolněných řemenů potom se náhony ani naprázdno neunášejí. Bezpečně přenesou plný výkon motoru. Na třetím obrázku je vidět řemen pohonu čerpadla. Je poháněn také přímo od motoru. Dále jsou tam vidět tři řemeny pojezdu. Ty jsou poháněny z předlohové řemenice. Ta je samostatně uložena a napínají se s ní řemeny. Proto je její propojení s motorem kloubovým hřídelem. Pro odtlumení nerovnoměrnosti chodu motoru ve vztahu k těžké řemenici jako dalšímu setrvačníku je k motoru přišroubována hardyspojka Š 1203. U řemenice je potom notmální křížový kloub. V dolní řemenici je pojezdová spojka. Vstup je na spodní hřídel. Ta je prodloužena o spojkové drážkování. Obal převodovky je vložen mezi svařenec předního a zadního čela. V předním čele je navařen čep s uložením dolní řemenice. Tento čep je dutý a prochází jím hřídel se spojkovým drážkováním.

Uživatelský avatar
pinkygsx
Příspěvky: 4287
Registrován: čtv říj 08, 2009 7:31 am
Bydliště: kousek od Vyškova
Kontaktovat uživatele:

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#11 Nový příspěvek od pinkygsx »

pane vy jste šikula 8)

Uživatelský avatar
forester
Příspěvky: 318
Registrován: sob lis 22, 2008 9:04 pm

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#12 Nový příspěvek od forester »

Po dlhšom čase nová koncepcia a dotiahnutá do dokonalosti,takto riešiť nosič náradia to chce kus fantázie,klobúk dolu!Ani neviete akú radosť ste mi urobil,zas mám iný pohľad na riešenie univerzálnosti traktora.Gratulujem! 8)

Tatraka
Příspěvky: 187
Registrován: ned říj 18, 2009 2:14 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#13 Nový příspěvek od Tatraka »

Pochvala mojí práce od Forestra mě těší. I on má velmi propracovaný stroj. A navíc nezávisle na sobě řídíme přední nápravu a láme traktor. Jinak mi, prosím, všichni tykejte.
Omlouvám se všem, kdo se o mě obracíte s nějakou žádostí. Mám více aktivit a málo času. Navíc si moc nerozumím s foťákem a transformací fotek.... Pokusím se vždy po čase na vaše přání reagovat.
Moje traktory vychází vždy z komponentů, které jsou k dispozici za velmi příznivou cenu. Plány na druhý traktůrek vznikali asi před 12 lety. Takže dnes bych ho stavěl jinak. Dnes je na vrakovištích daleko větší výběr různých komponentů.
Jinak se nekoukám jen po vrakovištích. Mám zpracovaný i projekt na velký traktor s motorem Tatra 400 k (nebo jiným), plynulou převodovkocom ZF (Eccom 4,5), měchy odpérovanými nápravami Tatra s kolovou redukcí RABA (CLAAS) a s olejem ovládanými lamelovámi brzdami. Samozřejmě opět kloubový traktor s přední řízenou nápravou. Může být i kloubový traktor se dvěma předníma řízenýma nápravama. Maximální rychlost až 65 Km/hod. Vývodová hřídel. Pokud byste ho někdo chtěl a měl na něj tak "Vám ho postavím".

Uživatelský avatar
fric
Příspěvky: 232
Registrován: pát črc 06, 2007 7:51 pm
Bydliště: jsem lenivý své bydliště vypsat

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#14 Nový příspěvek od fric »

Tatraka píše:Pochvala mojí práce od Forestra mě těší. I on má velmi propracovaný stroj. A navíc nezávisle na sobě řídíme přední nápravu a láme traktor. Jinak mi, prosím, všichni tykejte.
Omlouvám se všem, kdo se o mě obracíte s nějakou žádostí. Mám více aktivit a málo času. Navíc si moc nerozumím s foťákem a transformací fotek.... Pokusím se vždy po čase na vaše přání reagovat.
Moje traktory vychází vždy z komponentů, které jsou k dispozici za velmi příznivou cenu. Plány na druhý traktůrek vznikali asi před 12 lety. Takže dnes bych ho stavěl jinak. Dnes je na vrakovištích daleko větší výběr různých komponentů.
Jinak se nekoukám jen po vrakovištích. Mám zpracovaný i projekt na velký traktor s motorem Tatra 400 k (nebo jiným), plynulou převodovkocom ZF (Eccom 4,5), měchy odpérovanými nápravami Tatra s kolovou redukcí RABA (CLAAS) a s olejem ovládanými lamelovámi brzdami. Samozřejmě opět kloubový traktor s přední řízenou nápravou. Může být i kloubový traktor se dvěma předníma řízenýma nápravama. Maximální rychlost až 65 Km/hod. Vývodová hřídel. Pokud byste ho někdo chtěl a měl na něj tak "Vám ho postavím".
Já bych ho teda nechtěl!!!to se přiznám rovnou!!! :) ale jinak to fandím!!!!postavit něco takového v domácích podmínkách je dost umění!!!pokud se ti to podaří tak pan Dvořák a jebo PB 400 se může od tebe jenom inspirovat 8)

duchodce
Příspěvky: 4444
Registrován: pát lis 16, 2007 9:49 pm
Bydliště: Východočech

Re: Kloubový traktor s řízenou přední nápravou TATRA-KA-2

#15 Nový příspěvek od duchodce »

Pěkná mašinka a hlavně u n i v e r s á l n í , pro práce kolem stavení k nezaplacení. Měl bych dotaz:
Stavím něco podobného a narazil jsem na problém převodu řemeny.Dle výpočtu bych potřeboval pro přenesení potř. výkonu pro pojezd 5 ks řemenů /vím záleží na otáčkách a průměru malé řemenice/ ale mám problémy s místem . Podle vašich údajů bych se pokusil odhadnout o kolik mohu ten výpočet "ošidit".Potřeboval bych vědět jaký máte převodový poměr, jaké jsou otáčky a průměr malé řemenice a kolik a jak širokých řemenů používáte. Dík za odpověd'
Občané kteří neumí nakopat do ...... své zlorumpované mocné , nejsou schopní samostatné existence....

Odpovědět

Zpět na „Traktory domácí výroby -kloubové“